Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Mongoosen meluarvot liian korkeat?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
SeppoJJ
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Mongoosen meluarvot liian korkeat?
Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy.
Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Viimeksi muokannut SeppoJJ, Pe Elokuu 22. 11:07:32 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
SeppoJJ
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Joo täytyykin kysästä. Kiitokset vinkistä.sierra friikki kirjoitti:kysyppäs siltä miten mittasi.
jos mittaus tapa on jotenkin hämärä nin kysyppäs miten suomen laki määrittelee mittaustavan.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
tuo melu on aina se kakspiippuinen juttu. eri taajudet kuuluvat ihmiskorvaan eri tavalla, äänenvoimakkuudesta riippumatta. ja nämä taajuudet tai se, miten ne kuulijan korvaan kuuluvat on jokaisen ikiomista kirvista kiinni. toisen korviin hyvä taajuus voi olla toiselle myrkkyä jne.
mutta tuosta mittauksesta. millään mittareilla ei voida luotettavasti mitata todellista melua katsastusasemalla saati pihalla. taustahälyä on ainakin meidän hallissa varmaan 100db jo valmiiksi..
mongoose on usein yllättävänkin äänekäs, se on tullut huomattua. jos vielä meluista pomppaa niin sinne vain putkenpään sisälle hepaten pieni kuristin, ja johan laskee melu.
mutta tuosta mittauksesta. millään mittareilla ei voida luotettavasti mitata todellista melua katsastusasemalla saati pihalla. taustahälyä on ainakin meidän hallissa varmaan 100db jo valmiiksi..
mongoose on usein yllättävänkin äänekäs, se on tullut huomattua. jos vielä meluista pomppaa niin sinne vain putkenpään sisälle hepaten pieni kuristin, ja johan laskee melu.
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: Mongoosen meluarvot liian korkeat?
SeppoJJ kirjoitti:Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy.![]()
Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Ei ole AKE:n ohjeissa kohtaa joka yltää Mongoosen ääniin jotka on ihan maltilliset. Eikä pitäisi olla katsastajalla lisättävää kun putkistoon nosturilla tutustuu.
Olipa vittumainen katsastaja jos puuttuu pimeisiin lamppuihin ja lusiin renkaisiin, olisko helpompi laittaa ne kuntoon ennenkuin menee riviin.
Nää pimeet lamput ja renkaat juuri yllyttää kirjaamaan kaikki parkkivalot mitä ei ehkä jaksaisi jos näkee että muuten yritetty laittaa perusjutut kuntoon
-
Kinsky
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Mongoosen meluarvot liian korkeat?
Ei oo vikaa putkistossa, alleviivasin virheet katsastus tapahtumasta.SeppoJJ kirjoitti:Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy.![]()
Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Perustelut: Epäilisin että sun pikkuproidis, ei taida olla mikään 30v vaan paljon nuorempi, toiset katsurit kun ei vaan kateuttaan siedä parikymppisiä ja niiden erikoisempia autoja.
Sitten lisätään soppaan rikkinäistä polttimoa, sileetä rengasta ja erikoisempi pakoputki, niin katsurin pinna ei vaan kestä.
Jonkun hehkeen naisen ku olisit laittanu asialle, nii olis voinu tulla vaan huomautus valoista ja renkaista...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
no nyt täytyy kyllä muistaa sekin että kaikki ihmiset ei pidä liki 20 vuotta vanhaa "sierraa" mitenkään erikoisena ja kateutta aiheuttavana autona. sama tilanne kuinka paljon vannoutunut cossu-mies arvostaa jotain vanhaa supraa.. kun taas supra-mies luulee että kaikki ovat valmiita nuolemaan varpaita saadakseen supran kyytiä. ei ford ole elämän perimmäinen tarkoitus..
mut siinä tumppe on oikeassa et jos menee sileillä kumeilla ja rikkinäisillä polttimoilla katsastukseen niin en yhtään ihmettele et katsastusmiehen asenne muuttuu, onhan se melkoista halveksuntaa heidän ammattiaan ja ammattitaitoaan kohtaan. auto puhtaaksi, siistiksi ja perusasiat kuntoon niin on paljon paremmissa lähtökuopissa leimaa ajatellen.
mut siinä tumppe on oikeassa et jos menee sileillä kumeilla ja rikkinäisillä polttimoilla katsastukseen niin en yhtään ihmettele et katsastusmiehen asenne muuttuu, onhan se melkoista halveksuntaa heidän ammattiaan ja ammattitaitoaan kohtaan. auto puhtaaksi, siistiksi ja perusasiat kuntoon niin on paljon paremmissa lähtökuopissa leimaa ajatellen.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
En tuota pikkuveljeä tunne enkä käytöksestäkään osaa mitään sanoa, mutta mun auton katsastus reissut 20 ikävuoden jälkeen on vaan vuosi vuodelta helpottunu ja ns. "pilkkujen nussiminen" on loppunut suurinpiirtein kokonaan.
Vois verrata autoliikkeessä saamaan palveluun eri ikäisillä, eli tuo 20v ei saa sitä Cosworthia tjms. kyllä ikinä omin päin koeajoon, mut 30v on jo ihan eri asia...
Tässä asian ydin niin sanotusti ja mulle on ihan sama mikä katiska on 4 pyörällä, kaikki ne paskoja on omalla tavallaan...
Vois verrata autoliikkeessä saamaan palveluun eri ikäisillä, eli tuo 20v ei saa sitä Cosworthia tjms. kyllä ikinä omin päin koeajoon, mut 30v on jo ihan eri asia...
Tässä asian ydin niin sanotusti ja mulle on ihan sama mikä katiska on 4 pyörällä, kaikki ne paskoja on omalla tavallaan...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Ohje löytyy UER-Lex sistä.
mittaus directiivi on 70/157/TEY
I.1 Raja-arvot
Tämän direktiivin 1 artiklassa tarkoitettujen ajoneuvojen melutaso ei saa tässä liitteessä määritellyissä olosuhteissa mitattuna ylittää seuraavia arvoja:
>TAULUKON PAIKKA>
I.2 Mittauslaitteet
Ajoneuvojen tuottama melu on mitattava kansainvälisen sähköteknisen toimikunnan julkaisussa 179, 1. painos (1965), esitetyn mukaisella äänitasomittarilla.
I.3 Mittausolosuhteet
Mittaukset on tehtävä kuormaamattomilla ajoneuvoilla öriittävän hiljaisella ja avoimella paikalla (ympäristömelu ja tuulen ääni vähintään 10 dB(A) hiljaisemmat kuin mitattava melu).
Mittausalue voi olla esimerkiksi avoin kenttä, jonka säde on 50 metriä ja jonka keskialue on käytännöllisesti katsoen vaakasuora ja säteeltään vähintään 20 metriä ja jonka päällyste on betonia, asfalttia tai vastaavaa materiaalia, eikä sen pinnalla saa olla irtonaista lunta, pitkää ruohoa, irtomaata tai tuhkaa.
Testiradan pinta ei saa aiheuttaa tavanomaista voimakkaampaa rengasmelua. Tätä ehtoa sovelletaan ainoastaan öliikkuville ajoneuvoille tehtävissä melumittauksissa.
Mittaus on suoritettava hyvällä säällä heikossa tuulessa. Ajoneuvon tai mikrofonin lähistöllä ei saa olla laitteiston lukemia ottavaa tarkkailijaa lukuun ottamatta ketään, sillä ajoneuvon tai mikrofonin lähellä olevat katsojat saattavat vaikuttaa huomattavasti laitteiston lukemiin. Merkittävät osoittimen heilahtelut, joilla ei näytä olevan yhöteyttä yleiseen melutasoon, on jätettävä huomiotta lukemia otettaessa.
I.4 Mittausmenetelmä
I.4.1 Liikkeessä olevien ajoneuvojen melumittaus (tyyppihyväksyntää varten)
Ajoneuvon molemmilta puolilta on suoritettava vähintään kaksi mittausta. Säätötarkoituksessa voidaan suorittaa edeltäviä mittauksia, mutta niitä ei oteta huomioon.
Mikrofoni on sijoitettava 1,2 metrin korkeudelle maanpinnasta ja 7,5 metrin etäisyydelle ajoneuvon keskilinjan kulkureitistä CC, mitattuna tämän suoran normaalia PP' pitkin (kuva 1).
Testiradalle on merkittävä suoran PP' kanssa yhdensuuntaiset ja siitä 10 metrin etäisyydellä eteen- ja taaksepäin sijaitsevat suorat AA' ja BB'. Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella jäljempänä määritellyllä tavalla. Tämän jälkeen kaasuläppä on avattava mahdollisimman nopeasti ja pidetään täysin auki, kunnes ajoneuvon takaosa(1) on ylittänyt linjan BB'; tämän jälkeen kaasuläppä on suljettava mahdollisimman nopeasti.
Suurin mitattu melutaso katsotaan mittaustulokseksi.
I.4.1.1 Ilman vaihteistoa olevat ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.2 Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut ajoneuvot
Vaihteita on käytettävä seuraavasti:
I.4.1.2.1 - jos ajoneuvo on varustettu vaihteistolla, jossa on kaksi, kolme tai neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä toista vaihdetta;
I.4.1.2.2 - jos vaihteistossa on enemmän kuin neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä kolmatta vaihdetta;
I.4.1.2.3 - jos vaihteistossa on kaksi aluetta (jakovaihöteisto tai kaksinopeuksinen takaakseli), on käytettävä suurimman nopeuden antavaa välitystä.
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa;
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.3 Automaattivaihteistolla varustetut ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisempaa seuraavasta kahdesta nopeudesta:
- 50 km/h,
- kolme neljäsosaa suurimmasta rakenteellisesta nopeudesta.
Jos valitsimessa on eri asentoja, on käytettävä "tavallista" kaupunkiajoon tarkoitettua valitsimen aluetta.
I.4.1.4 Tulosten tulkinta
I.4.1.4.1 Mittauslaitteiden epätarkkuuksien huomioon ottamiseksi on vähennettävä jokaisesta mittarilukemasta 1 dB(A).
I.4.1.4.2 Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
I.4.1.4.3 Suurin mitattu melutaso katsotaan testitulokseksi. Jos tämä tulos ylittää ajoneuvoluokan sallitun melutason 1 dB(A):llä, suoritetaan kaksi lisämittausta. Näin saaduista neljästä mittaustuloksesta kolmen on oltava vahvistettujen raja-arvojen sisällä.
>VIITTAUS FILMIIN>
I.4.2 Paikallaan olevien ajoneuvojen melumittaus
I.4.2.1 Äänitasomittarin sijoitus
Mittaukset on tehtävä pisteessä X, esitetty kuvassa 2, 7 metrin etäisyydellä ajoneuvon lähimmästä pinnasta.
Mikrofoni on asetettava 1,2 metriä maanpinnan yläpuolelle.
I.4.2.2 Mittausten lukumäärä
Mittauksia on tehtävä vähintään kaksi.
I.4.2.3 Ajoneuvon testausolosuhteet
Ilman kierroslukusäädintä olevien ajoneuvojen moottoria on käytettävä nopeudella, joka on kolme neljäsosaa valmistajan ilmoittamasta suurimman tehon kierrosnopeudesta. Moottorin kierrosnopeus on mitattava erillisellä mittauslaitteella, esimerkiksi ajorullilla ja kierrosnopeusmittarilla. Jos moottori on varustettu kierroslukurajoittimella, joka estää suurimman tehon kierrosnopeuden ylittämisen, sitä on käytettävä tämän sallimalla suurimmalla nopeudella.
Ennen mittauksia moottori on käytettävä tavanomaiseen käyntilämpötilaansa.
I.4.2.4 Tulosten tulkinta
Kaikki mitatut melutasolukemat on kirjattava selosteeseen.
Moottoritehon laskennassa käytetty menetelmä on myös esitettävä, jos mahdollista. Ajoneuvon kuormitustila on mainittava.
Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
Suurin mitattu luku katsotaan mittaustulokseksi.
mittaus directiivi on 70/157/TEY
I.1 Raja-arvot
Tämän direktiivin 1 artiklassa tarkoitettujen ajoneuvojen melutaso ei saa tässä liitteessä määritellyissä olosuhteissa mitattuna ylittää seuraavia arvoja:
>TAULUKON PAIKKA>
I.2 Mittauslaitteet
Ajoneuvojen tuottama melu on mitattava kansainvälisen sähköteknisen toimikunnan julkaisussa 179, 1. painos (1965), esitetyn mukaisella äänitasomittarilla.
I.3 Mittausolosuhteet
Mittaukset on tehtävä kuormaamattomilla ajoneuvoilla öriittävän hiljaisella ja avoimella paikalla (ympäristömelu ja tuulen ääni vähintään 10 dB(A) hiljaisemmat kuin mitattava melu).
Mittausalue voi olla esimerkiksi avoin kenttä, jonka säde on 50 metriä ja jonka keskialue on käytännöllisesti katsoen vaakasuora ja säteeltään vähintään 20 metriä ja jonka päällyste on betonia, asfalttia tai vastaavaa materiaalia, eikä sen pinnalla saa olla irtonaista lunta, pitkää ruohoa, irtomaata tai tuhkaa.
Testiradan pinta ei saa aiheuttaa tavanomaista voimakkaampaa rengasmelua. Tätä ehtoa sovelletaan ainoastaan öliikkuville ajoneuvoille tehtävissä melumittauksissa.
Mittaus on suoritettava hyvällä säällä heikossa tuulessa. Ajoneuvon tai mikrofonin lähistöllä ei saa olla laitteiston lukemia ottavaa tarkkailijaa lukuun ottamatta ketään, sillä ajoneuvon tai mikrofonin lähellä olevat katsojat saattavat vaikuttaa huomattavasti laitteiston lukemiin. Merkittävät osoittimen heilahtelut, joilla ei näytä olevan yhöteyttä yleiseen melutasoon, on jätettävä huomiotta lukemia otettaessa.
I.4 Mittausmenetelmä
I.4.1 Liikkeessä olevien ajoneuvojen melumittaus (tyyppihyväksyntää varten)
Ajoneuvon molemmilta puolilta on suoritettava vähintään kaksi mittausta. Säätötarkoituksessa voidaan suorittaa edeltäviä mittauksia, mutta niitä ei oteta huomioon.
Mikrofoni on sijoitettava 1,2 metrin korkeudelle maanpinnasta ja 7,5 metrin etäisyydelle ajoneuvon keskilinjan kulkureitistä CC, mitattuna tämän suoran normaalia PP' pitkin (kuva 1).
Testiradalle on merkittävä suoran PP' kanssa yhdensuuntaiset ja siitä 10 metrin etäisyydellä eteen- ja taaksepäin sijaitsevat suorat AA' ja BB'. Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella jäljempänä määritellyllä tavalla. Tämän jälkeen kaasuläppä on avattava mahdollisimman nopeasti ja pidetään täysin auki, kunnes ajoneuvon takaosa(1) on ylittänyt linjan BB'; tämän jälkeen kaasuläppä on suljettava mahdollisimman nopeasti.
Suurin mitattu melutaso katsotaan mittaustulokseksi.
I.4.1.1 Ilman vaihteistoa olevat ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.2 Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut ajoneuvot
Vaihteita on käytettävä seuraavasti:
I.4.1.2.1 - jos ajoneuvo on varustettu vaihteistolla, jossa on kaksi, kolme tai neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä toista vaihdetta;
I.4.1.2.2 - jos vaihteistossa on enemmän kuin neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä kolmatta vaihdetta;
I.4.1.2.3 - jos vaihteistossa on kaksi aluetta (jakovaihöteisto tai kaksinopeuksinen takaakseli), on käytettävä suurimman nopeuden antavaa välitystä.
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa;
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.3 Automaattivaihteistolla varustetut ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisempaa seuraavasta kahdesta nopeudesta:
- 50 km/h,
- kolme neljäsosaa suurimmasta rakenteellisesta nopeudesta.
Jos valitsimessa on eri asentoja, on käytettävä "tavallista" kaupunkiajoon tarkoitettua valitsimen aluetta.
I.4.1.4 Tulosten tulkinta
I.4.1.4.1 Mittauslaitteiden epätarkkuuksien huomioon ottamiseksi on vähennettävä jokaisesta mittarilukemasta 1 dB(A).
I.4.1.4.2 Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
I.4.1.4.3 Suurin mitattu melutaso katsotaan testitulokseksi. Jos tämä tulos ylittää ajoneuvoluokan sallitun melutason 1 dB(A):llä, suoritetaan kaksi lisämittausta. Näin saaduista neljästä mittaustuloksesta kolmen on oltava vahvistettujen raja-arvojen sisällä.
>VIITTAUS FILMIIN>
I.4.2 Paikallaan olevien ajoneuvojen melumittaus
I.4.2.1 Äänitasomittarin sijoitus
Mittaukset on tehtävä pisteessä X, esitetty kuvassa 2, 7 metrin etäisyydellä ajoneuvon lähimmästä pinnasta.
Mikrofoni on asetettava 1,2 metriä maanpinnan yläpuolelle.
I.4.2.2 Mittausten lukumäärä
Mittauksia on tehtävä vähintään kaksi.
I.4.2.3 Ajoneuvon testausolosuhteet
Ilman kierroslukusäädintä olevien ajoneuvojen moottoria on käytettävä nopeudella, joka on kolme neljäsosaa valmistajan ilmoittamasta suurimman tehon kierrosnopeudesta. Moottorin kierrosnopeus on mitattava erillisellä mittauslaitteella, esimerkiksi ajorullilla ja kierrosnopeusmittarilla. Jos moottori on varustettu kierroslukurajoittimella, joka estää suurimman tehon kierrosnopeuden ylittämisen, sitä on käytettävä tämän sallimalla suurimmalla nopeudella.
Ennen mittauksia moottori on käytettävä tavanomaiseen käyntilämpötilaansa.
I.4.2.4 Tulosten tulkinta
Kaikki mitatut melutasolukemat on kirjattava selosteeseen.
Moottoritehon laskennassa käytetty menetelmä on myös esitettävä, jos mahdollista. Ajoneuvon kuormitustila on mainittava.
Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
Suurin mitattu luku katsotaan mittaustulokseksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia