Mongoosen meluarvot liian korkeat?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Mongoosen meluarvot liian korkeat?

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Elokuu 22. 11:05:05 2008

Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy. :roll:

Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Viimeksi muokannut SeppoJJ, Pe Elokuu 22. 11:07:32 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Elokuu 22. 11:07:17 2008

kysyppäs siltä miten mittasi.
jos mittaus tapa on jotenkin hämärä nin kysyppäs miten suomen laki määrittelee mittaustavan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Elokuu 22. 11:08:19 2008

sierra friikki kirjoitti:kysyppäs siltä miten mittasi.
jos mittaus tapa on jotenkin hämärä nin kysyppäs miten suomen laki määrittelee mittaustavan.
Joo täytyykin kysästä. Kiitokset vinkistä.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Elokuu 22. 11:14:24 2008

ei toi mongoose kyllä mun mielestä ole isoääninen,kierroksilla vähän pörisee...kaikesta ne jaksaa kitistä... :roll:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Elokuu 22. 13:36:00 2008

tuo melu on aina se kakspiippuinen juttu. eri taajudet kuuluvat ihmiskorvaan eri tavalla, äänenvoimakkuudesta riippumatta. ja nämä taajuudet tai se, miten ne kuulijan korvaan kuuluvat on jokaisen ikiomista kirvista kiinni. toisen korviin hyvä taajuus voi olla toiselle myrkkyä jne.

mutta tuosta mittauksesta. millään mittareilla ei voida luotettavasti mitata todellista melua katsastusasemalla saati pihalla. taustahälyä on ainakin meidän hallissa varmaan 100db jo valmiiksi..

mongoose on usein yllättävänkin äänekäs, se on tullut huomattua. jos vielä meluista pomppaa niin sinne vain putkenpään sisälle hepaten pieni kuristin, ja johan laskee melu.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Elokuu 22. 15:32:10 2008

Tuntuu kyllä vittuilulta , omassa 1 pieni vaimennin ja katti eikä ongelmaa .
Eikös Mongoosessa ole 2 vaimenninta , onko katti vielä ?
ex Jäsen #10

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Mongoosen meluarvot liian korkeat?

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Elokuu 22. 20:18:17 2008

SeppoJJ kirjoitti:Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy. :roll:

Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.

Ei ole AKE:n ohjeissa kohtaa joka yltää Mongoosen ääniin jotka on ihan maltilliset. Eikä pitäisi olla katsastajalla lisättävää kun putkistoon nosturilla tutustuu.
Olipa vittumainen katsastaja jos puuttuu pimeisiin lamppuihin ja lusiin renkaisiin, olisko helpompi laittaa ne kuntoon ennenkuin menee riviin.
Nää pimeet lamput ja renkaat juuri yllyttää kirjaamaan kaikki parkkivalot mitä ei ehkä jaksaisi jos näkee että muuten yritetty laittaa perusjutut kuntoon :wink:

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Pe Elokuu 22. 20:27:44 2008

Mulkku mikä mulkku..
Kävikö Seppo veljes Tampereella sen katsastamassa?? Jos, niin missä?? "Uteliaisuuttani" kyselen :wink:

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mongoosen meluarvot liian korkeat?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Elokuu 23. 11:48:06 2008

SeppoJJ kirjoitti:Pikkuveli käytti mun nelikkocossua leimalla kun itse en mitenkään ehtinyt. Vikoja oli parit palaneet polttimot, kuluneet renkaat ja kun ei katsuri näköjään muuta keksinyt niin oli sitten kuulemma mitannut putkiston meluarvot jotka oli mukamas liian korkeat. Muut viat korjasin, mutta putkistolle en tod. tee mitään. Tänään menee auto uusintakatsastukseen, saas nähä miten käy. :roll:

Kiinnostaisi tietää onko muut Mongoosen omistajat törmänneet vastaavaan? Tiedän kuitenkin monta äänekkäämpää autoa, muunmuassa amiskotteroita, jotka on päässy leimalta ilman että olis ruvettu pilkkua nussimaan, joten konttori vaihtuu kyllä satavarmasti jos ei leimaa tuu tänään.
Ei oo vikaa putkistossa, alleviivasin virheet katsastus tapahtumasta.
Perustelut: Epäilisin että sun pikkuproidis, ei taida olla mikään 30v vaan paljon nuorempi, toiset katsurit kun ei vaan kateuttaan siedä parikymppisiä ja niiden erikoisempia autoja. :wink:
Sitten lisätään soppaan rikkinäistä polttimoa, sileetä rengasta ja erikoisempi pakoputki, niin katsurin pinna ei vaan kestä.
Jonkun hehkeen naisen ku olisit laittanu asialle, nii olis voinu tulla vaan huomautus valoista ja renkaista... :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Elokuu 23. 11:54:33 2008

no nyt täytyy kyllä muistaa sekin että kaikki ihmiset ei pidä liki 20 vuotta vanhaa "sierraa" mitenkään erikoisena ja kateutta aiheuttavana autona. sama tilanne kuinka paljon vannoutunut cossu-mies arvostaa jotain vanhaa supraa.. kun taas supra-mies luulee että kaikki ovat valmiita nuolemaan varpaita saadakseen supran kyytiä. ei ford ole elämän perimmäinen tarkoitus.. :lol:

mut siinä tumppe on oikeassa et jos menee sileillä kumeilla ja rikkinäisillä polttimoilla katsastukseen niin en yhtään ihmettele et katsastusmiehen asenne muuttuu, onhan se melkoista halveksuntaa heidän ammattiaan ja ammattitaitoaan kohtaan. auto puhtaaksi, siistiksi ja perusasiat kuntoon niin on paljon paremmissa lähtökuopissa leimaa ajatellen.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Elokuu 23. 12:34:38 2008

En tuota pikkuveljeä tunne enkä käytöksestäkään osaa mitään sanoa, mutta mun auton katsastus reissut 20 ikävuoden jälkeen on vaan vuosi vuodelta helpottunu ja ns. "pilkkujen nussiminen" on loppunut suurinpiirtein kokonaan.

Vois verrata autoliikkeessä saamaan palveluun eri ikäisillä, eli tuo 20v ei saa sitä Cosworthia tjms. kyllä ikinä omin päin koeajoon, mut 30v on jo ihan eri asia... :wink:
Tässä asian ydin niin sanotusti ja mulle on ihan sama mikä katiska on 4 pyörällä, kaikki ne paskoja on omalla tavallaan...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Elokuu 23. 13:54:25 2008

Kyllä kateudella ei pitäis olla mitään tekemistä melun kanssa.. taitaa 95% katsastusmiehistä pitää isoäänistä autoa "lapsellisena" tai "viallisena", ja sit me 5% tykätään metelistä.. :-)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Elokuu 25. 9:12:32 2008

Ohje löytyy UER-Lex sistä.
mittaus directiivi on 70/157/TEY

I.1 Raja-arvot

Tämän direktiivin 1 artiklassa tarkoitettujen ajoneuvojen melutaso ei saa tässä liitteessä määritellyissä olosuhteissa mitattuna ylittää seuraavia arvoja:

>TAULUKON PAIKKA>

I.2 Mittauslaitteet

Ajoneuvojen tuottama melu on mitattava kansainvälisen sähköteknisen toimikunnan julkaisussa 179, 1. painos (1965), esitetyn mukaisella äänitasomittarilla.

I.3 Mittausolosuhteet

Mittaukset on tehtävä kuormaamattomilla ajoneuvoilla öriittävän hiljaisella ja avoimella paikalla (ympäristömelu ja tuulen ääni vähintään 10 dB(A) hiljaisemmat kuin mitattava melu).

Mittausalue voi olla esimerkiksi avoin kenttä, jonka säde on 50 metriä ja jonka keskialue on käytännöllisesti katsoen vaakasuora ja säteeltään vähintään 20 metriä ja jonka päällyste on betonia, asfalttia tai vastaavaa materiaalia, eikä sen pinnalla saa olla irtonaista lunta, pitkää ruohoa, irtomaata tai tuhkaa.

Testiradan pinta ei saa aiheuttaa tavanomaista voimakkaampaa rengasmelua. Tätä ehtoa sovelletaan ainoastaan öliikkuville ajoneuvoille tehtävissä melumittauksissa.

Mittaus on suoritettava hyvällä säällä heikossa tuulessa. Ajoneuvon tai mikrofonin lähistöllä ei saa olla laitteiston lukemia ottavaa tarkkailijaa lukuun ottamatta ketään, sillä ajoneuvon tai mikrofonin lähellä olevat katsojat saattavat vaikuttaa huomattavasti laitteiston lukemiin. Merkittävät osoittimen heilahtelut, joilla ei näytä olevan yhöteyttä yleiseen melutasoon, on jätettävä huomiotta lukemia otettaessa.

I.4 Mittausmenetelmä

I.4.1 Liikkeessä olevien ajoneuvojen melumittaus (tyyppihyväksyntää varten)

Ajoneuvon molemmilta puolilta on suoritettava vähintään kaksi mittausta. Säätötarkoituksessa voidaan suorittaa edeltäviä mittauksia, mutta niitä ei oteta huomioon.

Mikrofoni on sijoitettava 1,2 metrin korkeudelle maanpinnasta ja 7,5 metrin etäisyydelle ajoneuvon keskilinjan kulkureitistä CC, mitattuna tämän suoran normaalia PP' pitkin (kuva 1).

Testiradalle on merkittävä suoran PP' kanssa yhdensuuntaiset ja siitä 10 metrin etäisyydellä eteen- ja taaksepäin sijaitsevat suorat AA' ja BB'. Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella jäljempänä määritellyllä tavalla. Tämän jälkeen kaasuläppä on avattava mahdollisimman nopeasti ja pidetään täysin auki, kunnes ajoneuvon takaosa(1) on ylittänyt linjan BB'; tämän jälkeen kaasuläppä on suljettava mahdollisimman nopeasti.

Suurin mitattu melutaso katsotaan mittaustulokseksi.

I.4.1.1 Ilman vaihteistoa olevat ajoneuvot

Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:

- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa

- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;

- 50 km/h.

I.4.1.2 Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut ajoneuvot

Vaihteita on käytettävä seuraavasti:

I.4.1.2.1 - jos ajoneuvo on varustettu vaihteistolla, jossa on kaksi, kolme tai neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä toista vaihdetta;

I.4.1.2.2 - jos vaihteistossa on enemmän kuin neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä kolmatta vaihdetta;

I.4.1.2.3 - jos vaihteistossa on kaksi aluetta (jakovaihöteisto tai kaksinopeuksinen takaakseli), on käytettävä suurimman nopeuden antavaa välitystä.

Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:

- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa;

- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;

- 50 km/h.

I.4.1.3 Automaattivaihteistolla varustetut ajoneuvot

Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisempaa seuraavasta kahdesta nopeudesta:

- 50 km/h,

- kolme neljäsosaa suurimmasta rakenteellisesta nopeudesta.

Jos valitsimessa on eri asentoja, on käytettävä "tavallista" kaupunkiajoon tarkoitettua valitsimen aluetta.

I.4.1.4 Tulosten tulkinta

I.4.1.4.1 Mittauslaitteiden epätarkkuuksien huomioon ottamiseksi on vähennettävä jokaisesta mittarilukemasta 1 dB(A).

I.4.1.4.2 Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).

I.4.1.4.3 Suurin mitattu melutaso katsotaan testitulokseksi. Jos tämä tulos ylittää ajoneuvoluokan sallitun melutason 1 dB(A):llä, suoritetaan kaksi lisämittausta. Näin saaduista neljästä mittaustuloksesta kolmen on oltava vahvistettujen raja-arvojen sisällä.

>VIITTAUS FILMIIN>

I.4.2 Paikallaan olevien ajoneuvojen melumittaus

I.4.2.1 Äänitasomittarin sijoitus

Mittaukset on tehtävä pisteessä X, esitetty kuvassa 2, 7 metrin etäisyydellä ajoneuvon lähimmästä pinnasta.

Mikrofoni on asetettava 1,2 metriä maanpinnan yläpuolelle.

I.4.2.2 Mittausten lukumäärä

Mittauksia on tehtävä vähintään kaksi.

I.4.2.3 Ajoneuvon testausolosuhteet

Ilman kierroslukusäädintä olevien ajoneuvojen moottoria on käytettävä nopeudella, joka on kolme neljäsosaa valmistajan ilmoittamasta suurimman tehon kierrosnopeudesta. Moottorin kierrosnopeus on mitattava erillisellä mittauslaitteella, esimerkiksi ajorullilla ja kierrosnopeusmittarilla. Jos moottori on varustettu kierroslukurajoittimella, joka estää suurimman tehon kierrosnopeuden ylittämisen, sitä on käytettävä tämän sallimalla suurimmalla nopeudella.

Ennen mittauksia moottori on käytettävä tavanomaiseen käyntilämpötilaansa.

I.4.2.4 Tulosten tulkinta

Kaikki mitatut melutasolukemat on kirjattava selosteeseen.

Moottoritehon laskennassa käytetty menetelmä on myös esitettävä, jos mahdollista. Ajoneuvon kuormitustila on mainittava.

Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).

Suurin mitattu luku katsotaan mittaustulokseksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin