Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Ma Elokuu 25. 9:12:32 2008
Ohje löytyy UER-Lex sistä.
mittaus directiivi on 70/157/TEY
I.1 Raja-arvot
Tämän direktiivin 1 artiklassa tarkoitettujen ajoneuvojen melutaso ei saa tässä liitteessä määritellyissä olosuhteissa mitattuna ylittää seuraavia arvoja:
>TAULUKON PAIKKA>
I.2 Mittauslaitteet
Ajoneuvojen tuottama melu on mitattava kansainvälisen sähköteknisen toimikunnan julkaisussa 179, 1. painos (1965), esitetyn mukaisella äänitasomittarilla.
I.3 Mittausolosuhteet
Mittaukset on tehtävä kuormaamattomilla ajoneuvoilla öriittävän hiljaisella ja avoimella paikalla (ympäristömelu ja tuulen ääni vähintään 10 dB(A) hiljaisemmat kuin mitattava melu).
Mittausalue voi olla esimerkiksi avoin kenttä, jonka säde on 50 metriä ja jonka keskialue on käytännöllisesti katsoen vaakasuora ja säteeltään vähintään 20 metriä ja jonka päällyste on betonia, asfalttia tai vastaavaa materiaalia, eikä sen pinnalla saa olla irtonaista lunta, pitkää ruohoa, irtomaata tai tuhkaa.
Testiradan pinta ei saa aiheuttaa tavanomaista voimakkaampaa rengasmelua. Tätä ehtoa sovelletaan ainoastaan öliikkuville ajoneuvoille tehtävissä melumittauksissa.
Mittaus on suoritettava hyvällä säällä heikossa tuulessa. Ajoneuvon tai mikrofonin lähistöllä ei saa olla laitteiston lukemia ottavaa tarkkailijaa lukuun ottamatta ketään, sillä ajoneuvon tai mikrofonin lähellä olevat katsojat saattavat vaikuttaa huomattavasti laitteiston lukemiin. Merkittävät osoittimen heilahtelut, joilla ei näytä olevan yhöteyttä yleiseen melutasoon, on jätettävä huomiotta lukemia otettaessa.
I.4 Mittausmenetelmä
I.4.1 Liikkeessä olevien ajoneuvojen melumittaus (tyyppihyväksyntää varten)
Ajoneuvon molemmilta puolilta on suoritettava vähintään kaksi mittausta. Säätötarkoituksessa voidaan suorittaa edeltäviä mittauksia, mutta niitä ei oteta huomioon.
Mikrofoni on sijoitettava 1,2 metrin korkeudelle maanpinnasta ja 7,5 metrin etäisyydelle ajoneuvon keskilinjan kulkureitistä CC, mitattuna tämän suoran normaalia PP' pitkin (kuva 1).
Testiradalle on merkittävä suoran PP' kanssa yhdensuuntaiset ja siitä 10 metrin etäisyydellä eteen- ja taaksepäin sijaitsevat suorat AA' ja BB'. Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella jäljempänä määritellyllä tavalla. Tämän jälkeen kaasuläppä on avattava mahdollisimman nopeasti ja pidetään täysin auki, kunnes ajoneuvon takaosa(1) on ylittänyt linjan BB'; tämän jälkeen kaasuläppä on suljettava mahdollisimman nopeasti.
Suurin mitattu melutaso katsotaan mittaustulokseksi.
I.4.1.1 Ilman vaihteistoa olevat ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.2 Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut ajoneuvot
Vaihteita on käytettävä seuraavasti:
I.4.1.2.1 - jos ajoneuvo on varustettu vaihteistolla, jossa on kaksi, kolme tai neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä toista vaihdetta;
I.4.1.2.2 - jos vaihteistossa on enemmän kuin neljä vaihdetta eteenpäin, on käytettävä kolmatta vaihdetta;
I.4.1.2.3 - jos vaihteistossa on kaksi aluetta (jakovaihöteisto tai kaksinopeuksinen takaakseli), on käytettävä suurimman nopeuden antavaa välitystä.
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisinta seuraavasta kolmesta nopeudesta:
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa siitä kierrosnopeudesta, jolla moottori kehittää suurimman tehonsa;
- moottorin kierrosnopeus, joka on kolme neljäsosaa kierroslukurajoittimen sallimasta suurimmasta kierrosnopeudesta;
- 50 km/h.
I.4.1.3 Automaattivaihteistolla varustetut ajoneuvot
Ajoneuvon on lähestyttävä suoraa AA' tasaisella nopeudella, joka vastaa alhaisempaa seuraavasta kahdesta nopeudesta:
- 50 km/h,
- kolme neljäsosaa suurimmasta rakenteellisesta nopeudesta.
Jos valitsimessa on eri asentoja, on käytettävä "tavallista" kaupunkiajoon tarkoitettua valitsimen aluetta.
I.4.1.4 Tulosten tulkinta
I.4.1.4.1 Mittauslaitteiden epätarkkuuksien huomioon ottamiseksi on vähennettävä jokaisesta mittarilukemasta 1 dB(A).
I.4.1.4.2 Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
I.4.1.4.3 Suurin mitattu melutaso katsotaan testitulokseksi. Jos tämä tulos ylittää ajoneuvoluokan sallitun melutason 1 dB(A):llä, suoritetaan kaksi lisämittausta. Näin saaduista neljästä mittaustuloksesta kolmen on oltava vahvistettujen raja-arvojen sisällä.
>VIITTAUS FILMIIN>
I.4.2 Paikallaan olevien ajoneuvojen melumittaus
I.4.2.1 Äänitasomittarin sijoitus
Mittaukset on tehtävä pisteessä X, esitetty kuvassa 2, 7 metrin etäisyydellä ajoneuvon lähimmästä pinnasta.
Mikrofoni on asetettava 1,2 metriä maanpinnan yläpuolelle.
I.4.2.2 Mittausten lukumäärä
Mittauksia on tehtävä vähintään kaksi.
I.4.2.3 Ajoneuvon testausolosuhteet
Ilman kierroslukusäädintä olevien ajoneuvojen moottoria on käytettävä nopeudella, joka on kolme neljäsosaa valmistajan ilmoittamasta suurimman tehon kierrosnopeudesta. Moottorin kierrosnopeus on mitattava erillisellä mittauslaitteella, esimerkiksi ajorullilla ja kierrosnopeusmittarilla. Jos moottori on varustettu kierroslukurajoittimella, joka estää suurimman tehon kierrosnopeuden ylittämisen, sitä on käytettävä tämän sallimalla suurimmalla nopeudella.
Ennen mittauksia moottori on käytettävä tavanomaiseen käyntilämpötilaansa.
I.4.2.4 Tulosten tulkinta
Kaikki mitatut melutasolukemat on kirjattava selosteeseen.
Moottoritehon laskennassa käytetty menetelmä on myös esitettävä, jos mahdollista. Ajoneuvon kuormitustila on mainittava.
Mittaukset on katsottava päteviksi, jos kahden peräkkäisen mittauksen ero samalta puolelta autoa on enintään 2 dB(A).
Suurin mitattu luku katsotaan mittaustulokseksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia