turbon "herääminen"

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

turbon "herääminen"

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Syyskuu 6. 14:53:34 2006

Millä asioilla pystytään vaikuttamaan siihen, että turbo heräis pienillä kierroksilla vähän aikasemmin? Tossa käikäleessä vasta 3500RPM alkaa (mittarin mukaan) turbo tulemaan mukaan, tuntuu jotenkin pirun korkeelta tuo herääminen :? ja vasta jossain 5000RPM on baarit kaakossa eli 0.6:ssa..

Uus hukkis, mutta muuten vakio kamaa.. onko ennakkoa säätämällä saatu tätä muutettua? Kumpaan suuntaan muuten jakajaa pitää kääntää, kun ei ole lamppua ja ikinä sitä ei muista? :roll:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: turbon "herääminen"

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Syyskuu 6. 15:04:25 2006

cossuton kirjoitti:Millä asioilla pystytään vaikuttamaan siihen, että turbo heräis pienillä kierroksilla vähän aikasemmin? Tossa käikäleessä vasta 3500RPM alkaa (mittarin mukaan) turbo tulemaan mukaan, tuntuu jotenkin pirun korkeelta tuo herääminen :? ja vasta jossain 5000RPM on baarit kaakossa eli 0.6:ssa..

Uus hukkis, mutta muuten vakio kamaa.. onko ennakkoa säätämällä saatu tätä muutettua? Kumpaan suuntaan muuten jakajaa pitää kääntää, kun ei ole lamppua ja ikinä sitä ei muista? :roll:
ettei olis hukkaportin kellon välitanko liian pitkänä? omassa isompi hukkaportin kello ja yritin laskea paineet 0,6bar niin teki vähän samanlaista. nyt 0,8 ja nousee nopeasti,
ford escort´79 tic

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: turbon "herääminen"

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Syyskuu 6. 15:23:03 2006

cossuton kirjoitti: onko ennakkoa säätämällä saatu tätä muutettua? Kumpaan suuntaan muuten jakajaa pitää kääntää, kun ei ole lamppua ja ikinä sitä ei muista? :roll:
Ei kai ennakko tohon ahtojen nousemiseen pahemmin vaikuta. Etkös sä sanonut, että se sun turbo heittää öljyä läpi ja päittäisvälystä on havaittavissa? Tuli vaan mieleen, että missäköhän kunnossa ne siivet mahtaa olla.
Kannattaa kokeilla lyhentää sitä hukkiksen tankoa ja kattoo auttaako mitään. "Rajapaineventtiilin" laittaminen amalin tilalle saattaa auttaa kanssa jotain, mutta pitää se hukkiksen säätö silti olla kohdallaan.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Ke Syyskuu 6. 15:32:04 2006

eiköhän se sytkä ennakko nyt hiukan siihe kuitenkin vaikuta ?
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Syyskuu 6. 15:38:27 2006

Orsts2 kirjoitti:eiköhän se sytkä ennakko nyt hiukan siihe kuitenkin vaikuta ?
No vaikuttaa varmasti, mutta kun se on lampulla aiemmin säädetty kohdilleen niin ei kai sitä hirveesti kannata siitä muuttaa. Ite ainakin tarkistaisin sen kellon säädön ensimmäisenä. Voihan sitä tietty muutaman asteen kääntää aikasemmalle ja kattoa miltä vaikuttaa. Eli alkuperäseen kysymykseen vastauksena: myötäpäivään jakajasta päin katsottuna.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Syyskuu 6. 15:43:11 2006

Nojoo, onhan tuo torbokin jo vähän ehtoopuolella, mutta silti..

Kello on -31 eli samaa kokoluokkaa kuin entinen, siis tarkoitatte välitangolla sitä missä on reikä siihen turbon jalkaan ja sitä käännetään, kun halutaan nostaa ahtoja? JA mitä tarkotatte että välitanko on liian "pitkänä"? Siis juuri tuota säätömahdollisuutta vai? Sori, vaähän epäselvää saattaa olla :oops:

Ja kumpaan suuntaa se ennakko nyt sitten oli? Kierretäänkö jakajaa vasta- vai myötäsuuntaan?

EDIT: Miksu ehtisi vastata :)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ke Syyskuu 6. 17:45:14 2006

Eli siis säätö pielessä, jos välitanko liian pitkänä. Välitangolla varmaankin tarkoitetaan sitä hukkiksen kellon "akselia" joka tulee siihen hukkiksen akselitappiin kiinni.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Syyskuu 6. 18:28:19 2006

Tästä tangosta oli kyse, kyllä se pitäis parissatonnissa painetta alkaa puskemaan...

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Syyskuu 6. 20:54:41 2006

Tuo se näytille ens viikolla ni tutkitaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 7. 7:57:22 2006

Sellainen 5mm pitäisi olla esijännitystä tangossa kun laittaa paikalleen. Tosin jos sulla on -31 kello ja yrität saada vain 0.6bar ahtoja ja vielä Åmålin kanssa niin soppa on valmis.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Syyskuu 7. 8:16:50 2006

JesseT kirjoitti:Sellainen 5mm pitäisi olla esijännitystä tangossa kun laittaa paikalleen. Tosin jos sulla on -31 kello ja yrität saada vain 0.6bar ahtoja ja vielä Åmålin kanssa niin soppa on valmis.
Nyt en ymmärrä ollenkaan :oops: , esijännitys? Mitä tuo on? Ja kerro ihmeessä lisää "soppa on valmis"? Pitänee nostaa paineita? Mutta vakio boksi ei anna :cry:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 7. 8:34:58 2006

-31 kello on liian jäykkä, eikä sitä ole tehty 0.6bar paineita varten.
Esijännitys on se mitta paljonko sitä hukkaportin kellon tankoa joutuu vetomään pidemmäksi jotta saat sen asennettua hukkaportin tappiin kiinni.
Åmål-venttiili on laite joka vain ja ainoastaan nostaa paineita peruspaineesta. Jos siis kello on jäykkä jo alunpitäen, ja haluat vain 0.6bar, niin silloin "soppa on valmis".
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Syyskuu 7. 8:43:03 2006

JesseT kirjoitti:-31 kello on liian jäykkä, eikä sitä ole tehty 0.6bar paineita varten.
Esijännitys on se mitta paljonko sitä hukkaportin kellon tankoa joutuu vetomään pidemmäksi jotta saat sen asennettua hukkaportin tappiin kiinni.
Åmål-venttiili on laite joka vain ja ainoastaan nostaa paineita peruspaineesta. Jos siis kello on jäykkä jo alunpitäen, ja haluat vain 0.6bar, niin silloin "soppa on valmis".
Ahaa, kiitos selvityksestä. Tuota esijännitystä ei taida tosiaan olla yhtään, kun en hoksannut venyttää sitä kiinnitettäessä :)

fucking ååmål..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 7. 10:02:57 2006

cossuton kirjoitti:
JesseT kirjoitti:-31 kello on liian jäykkä, eikä sitä ole tehty 0.6bar paineita varten.
Esijännitys on se mitta paljonko sitä hukkaportin kellon tankoa joutuu vetomään pidemmäksi jotta saat sen asennettua hukkaportin tappiin kiinni.
Åmål-venttiili on laite joka vain ja ainoastaan nostaa paineita peruspaineesta. Jos siis kello on jäykkä jo alunpitäen, ja haluat vain 0.6bar, niin silloin "soppa on valmis".
Ahaa, kiitos selvityksestä. Tuota esijännitystä ei taida tosiaan olla yhtään, kun en hoksannut venyttää sitä kiinnitettäessä :)

fucking ååmål..
Näin ne hommat etenee. Kannattaa sitä Fordin manuskaa lukea välillä jos ei ole vielä näppituntumaa kehittynyt. Tuo esijännitys selittää tuon huonon heräämisen, mutta sitten aletaan jännäämään, että saatko mitenkään tarpeeksi vähän ahtoja jotta vakioboksi ne hyväksyy. Kun Åmål-venttiililtä ottaa sen tökkelin irti, niin silloin mennään peruspaineella, eli sen vähemmän ei enää saa ilman kellon vaihtoa. Toki fiksumpaa olisi laittaa ne paineet sinne kiloon, ettei XR3:setkin tule ohi ja sit miettiä vaihtoehtoja miten pääsee eroon siitä sytkäboksin katkaisusta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Syyskuu 7. 11:54:50 2006

Omassani sai säädeltyä paineita 0,5-0,8 bar välillä -31 kellolla ja tuon amal solenoidin kanssa.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Syyskuu 8. 8:22:00 2006

Kiitos JesseT:een valitustuksen, auto heräsi eilen jälleen henkiin :shock:
Säädin sen esijännityksen, johonkin 3-5mm minkä jaksoin kellosta vetää (on muuten vittumainen paikka ja tarvii vähän enemmän habaa) ja samalla tuli tankoa lyhennettyä ehkä liiankin reilusti :)

Nyt ihmettelen: Ei vissiin autossa ole vakiopoksia vai mitä helvettiä. Ahdot nousee 0.9bar (mittarin mukaan) ilman että sytkä katkeaa tai mitään muuta dramaattista tapahtuu. Herääminen on jo jossain 2300RPM ja mitä enemmän kiekkaa, niin sitä enemmän ahdot tippuu tuosta piikistä. Eli jossain 5000RPM on ahdot enään 0.6bar? Sinäänsä ei haittaa, koska hain tuota nopeampaa heräämistä, mutta ihmettelen vaan mistä tuommoinen johtuu. Onneksi ajoaikaa ei enään ole kuin syyskuun loppuun (sitten talviseisontaan), kun mietin vaan, että jo valmiiks sohlo turbo ei varmaan tykkää hyvää :?

No jos joku haluaa tuota miettiä niin miettiköön, mutta mun puolesta tää asia on käsitelty ja auto on taas niinkuin ennenkin :wink:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 8. 8:32:57 2006

Hyvä että alkaa auto toimimaan. Mikähän topikki seuraavaksi tulee?

Vakioahtimella aina tulee tuo aika raju piikkaus ja sitten asettuu ja loppua kohti alkaa uudestaan laskemaan. Johtuu ilmeisesti vakioahtimen pakopesästä pitkälti. En itse tuosta päässyt ikinä eroon. Paineet oli tosin vähän eri. Mut jos jossakin 1.7 piikkaa niin aina tippuu jonnekin 1.4 tienoille vaikka mitä rajapaineventtiileita jne kokeilin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Syyskuu 8. 8:54:57 2006

Mä haen tallilta omat romuni, kokeillaan niillä miten se pelittää, vaikka sillon ens ma?

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Syyskuu 8. 10:37:20 2006

JesseT kirjoitti:Hyvä että alkaa auto toimimaan. Mikähän topikki seuraavaksi tulee?
Ei huolta, kysyn seuraavaks suoraan sulta :lol:

lauri: ei tarvii, toi riittää mulle ja saa olla noin, kun nyt toimii :wink:

PS. Kiitos kaikille vastanneille ja eritoten Jesselle.. tää on just se minkä takia maksan ilomielin sen 20€ vuodessa :)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Syyskuu 8. 11:46:48 2006

Nii aattelin tuota piikkaamista, omassa nousi siihen 0,8 tuntumaan ja pysyi siinä laskematta. Amali oli kiinni ja -31 kello, amalin reikien kokoa oon siitä muuttanu.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Syyskuu 8. 12:26:34 2006

lauri kirjoitti:Nii aattelin tuota piikkaamista, omassa nousi siihen 0,8 tuntumaan ja pysyi siinä laskematta. Amali oli kiinni ja -31 kello, amalin reikien kokoa oon siitä muuttanu.
Äh, ei väliä, piikatkoon :twisted:
Ootko tulossa Tampereelle? Paa privaa, jos kiinnostaa tulla seurassa..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja gjonne » Pe Syyskuu 8. 16:34:26 2006

Rajapainevena autto mulla hieman heräämiseen
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 9. 19:32:23 2006

Mulla ei o ollu yhtään "piikkaavaa" ahdettua vielä. Aina on noussut ja jäänyt siihen. Muutamassa tapauksessa on noussut, jäänyt, ja lähtenyt uudestaan nousemaan. Johtui siitä että nostin paineita vaan tangosta kiristämällä (hukkis ei auennut enää tarpeeksi), mutta otin sitten takasin löysälle ja esipänniä jotain 4-5mm. Siihen vaan jarrun palautinjousi kaveriks niin heti oli 1.4bar ja nousi nopsaan, eikä huojunu mihkään.

Dieselissä ei ollut hukkista ollenkaan, tai oli, mutta letku oli irti ja klemmarilla vedetty hukkiksen vipu jumiin. Nousi nousemistaan. Pitkässä vedossa painetta oli jo 1.5bar mittarissa sen verran, että neula oli yli asteikosta ja näytti suoraan alaspäin kohti "Turbo" tekstiä :D

Sierra nosti nätisti paineet 0.8 bar asti, minkä jälkeen pysy siinä. Taunus nosti alkuunsa siihen 0.5bar, ei huojunu, sitten kiloon, ei huojunu, sitten 1.2bar, ei huojunu, 1.4bar, viikon päästä taas 1.5bar, kesti kaks viikkoo ja hajos. :D

Uus kokoonpano "reikäleipä-holsetilla" heräs helvetin huonosti ja paineet nousi kierrosten mukana 4000rpm asti jonka jälkeen tasaantu siihen (1.2 bar), kesti kaks päivää ja meni lohko halki :D

Sierrassa oli portille otettu paine imusarjasta, taunuksessa ahtoputkesta ensimmäisilla kahdella turbolla ja sitten tää viimesin reikäleipä sai portille painetiedon imusarjasta. Mikäs on se oikee paikka ottaa toi paine hukkaportille?

Tanarissa lähtörajottimella sai paineet nostettua kiloon, kun anto sopivasti kaasua l-rajotin päällä. Juur sen verran kaasua, että kone kuullosti rankasti kuormitetulta, mutta ei lähteny paukuttamaan vielä. Jos lähti paukkumaan niin paineet putos heti. Sit kytkin ylös ja rajotin pois päältä. Singahti ihan hienosti kakkosella liikkeelle. :lol:
Jäsen #606

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Syyskuu 9. 21:46:54 2006

Rajapainevena auttaa heräämiseen ja ainakaan mulla ei ahdot piikkaa pahemmin ,vaikka on vakiokello prikkojen kanssa ollu jo vuoskaudet paikallaan.

Miksi yleensä niitä jäykempiä kelloja laitetaan. Ainakaan vakioahtimella ei mitään tarvetta,vaikka olis about 1.5 painetta.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Syyskuu 10. 1:42:25 2006

KtK kirjoitti:Miksi yleensä niitä jäykempiä kelloja laitetaan. Ainakaan vakioahtimella ei mitään tarvetta,vaikka olis about 1.5 painetta.
No mulla cossussa esimerkiksi ei hukkaportti pysyny kiinni, ennen kuin jäykällä kellolla. Esikiristyksellä olis saanu varmaan paineet nousemaan, mutta olis vaan pitänyt kiristää niin paljon että portin maksimi liike olisi rajoittunut liikaa. Ja tuohon ei auta rajapainevenat ym.
Eka kello millä kokeiltiin, oli -41. Se todettiin aikansa eläneeksi. Toinen kello oli uusi (en muista mikä), jonka olisi pitänyt toimia, mutta ei.
Nykyinen on "riittävän" jäykkä.
Painepiikki on n.0,05bar, eli ei juuri mitään. Ja ohjauksesta huolehtii vakio amal, jota ohjaa KMS.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Su Syyskuu 10. 14:53:36 2006

Itselläni garretin t3:lla sain reilut 170hp irti 0,8bar paineilla. 0,8 suuremmat paineet ei vaikuttanut tehoon ollenkaan, eli liian suuri pakopaine aiheutti hukkaportin aukeamisen, joten turbon pakopesä vaihtoon.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Syyskuu 11. 13:18:23 2006

tony the tiger kirjoitti:
KtK kirjoitti:Miksi yleensä niitä jäykempiä kelloja laitetaan. Ainakaan vakioahtimella ei mitään tarvetta,vaikka olis about 1.5 painetta.
No mulla cossussa esimerkiksi ei hukkaportti pysyny kiinni, ennen kuin jäykällä kellolla.
Tuo ongelma taas on liian ahtaan pakopuolen vika. Pakopaineet avaa portin väkisin.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Syyskuu 11. 13:59:31 2006

Itse olen laittanut noihin integroidiuilla hukkaporteilla oleviin ahtimiin lisäjousen kellon kaveriksi vetämään hukkista kiinni.

Ottaa esim. tommosen jarrukengissä käytettävän vetojousen (eli järeän) ja 10cm M6 kierretankoon poraa päähän reiän poikittain johon jousen toinen pää ja 7mm reikä kellon jalkaan josta kierretanko läpi. Nylokki mutteri siihen kierretankoon. Jousen toinen pää sen hukkiksen käyttövipuun, samaan kohtaan johon kellon tankokin tulee. Eli jos jousenpäässä lenkki, tanko pois ja jousi alle ja tanko takas paikalleen.
Avot säädettävä hukkaportti :idea:
Eikä rajota liikkeitä ja nopea palauttaa perus asetuksille.
Jos kotelon asento/kellon asento apäsuotuisa suoralle kieretangolle siihen voi tehdä mutkia tai kompuran kotelon ruuvin alle oman korvakkeen "jousen säädölle"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 11. 15:07:15 2006

lauri kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:
KtK kirjoitti:Miksi yleensä niitä jäykempiä kelloja laitetaan. Ainakaan vakioahtimella ei mitään tarvetta,vaikka olis about 1.5 painetta.
No mulla cossussa esimerkiksi ei hukkaportti pysyny kiinni, ennen kuin jäykällä kellolla.
Tuo ongelma taas on liian ahtaan pakopuolen vika. Pakopaineet avaa portin väkisin.
No tuskin tuo vielä hyvin paljon alkoi tuossa vaiheessa ahdistamaan, pakopuoli on a-ryhmän cossuescon ahtimesta ja ahtimen tuotto riittää +450hp asti. Ja jatkuvaa painetta voidaan ottaa 1,8bar, ilman pakopaineiden nousemista. Näitten mukaan on mitoitettu tuo ahdin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 1. 0:34:06 2006

Minkäslaisia vääntö käyriä on tullu näillä jotka ovat pelkällä tangolla kiristäneet paineet maksimiin.
Ainakin itse olen käsittänyt että jos esim suoraan hukkiksella kiristetään paineet esim 1.2bar niin sihen asti kunnes paineet saavutetaan niin ahdin pyörii liki max kierros luvuilla. Ja sen jälkeen kun portti aukeaa niin kierrrosluku ahtimessa laskee huomattavasti. Seurauksena on vääntökäyrä joka ensin nousee jyrkästi ylös ja tippuu lähes samassa suhteessa alas kun portti aukeaa.
Esim.NÄIN
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Lokakuu 1. 1:57:30 2006

Aksu kirjoitti:Minkäslaisia vääntö käyriä on tullu näillä jotka ovat pelkällä tangolla kiristäneet paineet maksimiin.
Ainakin itse olen käsittänyt että jos esim suoraan hukkiksella kiristetään paineet esim 1.2bar niin sihen asti kunnes paineet saavutetaan niin ahdin pyörii liki max kierros luvuilla. Ja sen jälkeen kun portti aukeaa niin kierrrosluku ahtimessa laskee huomattavasti. Seurauksena on vääntökäyrä joka ensin nousee jyrkästi ylös ja tippuu lähes samassa suhteessa alas kun portti aukeaa.
Esim.NÄIN
Aika kummasti laskee tuo käyrä... Tippuko ahtopaineet samassa suhteessa?
Ei hukkaportin avautumisen pitäisi kovin radikaalisti ahtimen pyörimisnopeuteen vaikuttaa, vähän voi hetkellisesti hidastua, mutta sekin näkyy paineissa. Ja eikä varsinkaan se vaikuta onko siellä jäykkä kello vai varresta kiristetty. Ylikiristetyllä kello voi ahdin mennä ylikierroksille.
Näin siis minä asian näkisin...
Viimeksi muokannut tony the tiger, Su Lokakuu 1. 3:18:20 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 1. 2:20:28 2006

Ei paineet tippuneet "yhtään".Väännön kohdalla oli 1,3 ja laski 1,2 jossa pysyi aivan tasaisena loppuun asti.
Kellona oli jokin modattu kello jossa jousi jäykkä. Taisi olla tehtynä ventiilijousesta. Tuolla ainakin läppä pysyi suljettuna säädettyn asti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Lokakuu 10. 18:22:04 2006

Vielä kun sais ahtimeen kiekkamittarin :D

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Lokakuu 10. 19:14:31 2006

KtK kirjoitti:Vielä kun sais ahtimeen kiekkamittarin :D
Garretilla on ainaki turbon pyörintänopeus antureita. :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 10. 22:17:27 2006

Wrc vehkeissä on käytössä turbon pyörintä nopeus datalogiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin