Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » To Marraskuu 3. 11:31:46 2005
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Viesti
Kirjoittaja Jallu » To Marraskuu 3. 11:44:33 2005
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » To Marraskuu 3. 12:02:55 2005
No oispa pitäny kokeilla hakua tietenki

..Mut kiitoksia..

Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
soppa
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja soppa » Pe Toukokuu 5. 20:48:07 2006
Mikä ihmeen iso tolppa tämä oikein on?
Isoon tolppaan se on hitsaamalla tehty.
Jousilautasta on laskettu 2 tuumaa.
Iskarinvarsi on 34 mm paksu ja yläpää on laakeroitu.
Purettava.
Jarrut on vakion näköiset.
Ois tarkoitus laittaa tuohon projekti essikkaan kiinni...
Viimeksi muokannut
soppa, Su Heinäkuu 23. 10:03:41 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
soppa
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja soppa » Su Toukokuu 7. 9:03:00 2006
Pistin tolpan osiksi ja sisältä löytyi bilsteinin patruuna P30-101 (pikkutolpan?), joka oli kiinni pelkästään sillä yläpään kierreholkilla.
Kierreosa holkkeineen hitsattu tolpan putken jatkoksi.
Voiko tuota iskaria huoltaa (se on pohjasta-avattava)?
Onko tolppa caprin vai minkä?
Onko caprin tolppa pidempi, vai miksi lautasta on laskettu noin 2" ?
Makaakos essikka moottoripalkin varassa noilla tolpilla?
Ylälautaset korvaan alkuperäisillä jousiin paremmin sopivilla ja aluksi yläpäiksi tulee vakiot laakeroimattomat (ilman holkkivirityksiä) ja ne tuossa kuvassakin on jo kiinni.
Vanhat kuvat topiikeissa ei enää aukea ja bilsteinien kanssa en ole koskaan touhunnut. Valmistajan sivut ei auta. Siispä tietäjien neuvoja tässä taas kaipaisin.
Kiitos.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 10:29:21 2006
Caprin ja Escortin isot tolpat eroaa vain jousilautasen sijoituksen osalta.
Noista sun tolpista ilmeisesti menny kierteet iskarin kiinnityksestä, ja siksi tehty tuollainen viritys.
Bilstein tekee iskareita vakio tolppiin (isoihin ja pieniin) ja lisäksi on vielä erikseen ihan oma Bilstein-tolppa. (iskari kiinni alapäästä.)
-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 14:17:49 2006
Näyttää tosiaan Caprin tolpasta, jossa jousilautanen on sen 2" matalammalla ja iskariputki syvemmällä kiinni valu osassa, kuin escortin isossa tolpassa.
Iskari näyttää mun silmään ihan normaalilta "upside-down" bilsteiniltä, mutta millä se on kiinni? Bilstein-tolpassa on liukuholkit tolpan sisällä, jota vasten iskarin sylinteri osa liukuu ja iskunvaimennin on kiinni tolpassa männänvarresta, joka tulee kiinni tolpan pohjaan. Tolpan pohjassa on kierteinen reikä, johon männänvarsi kierretään kiinni.
Tässä kuva omista Caprin orggis tolpista, joihin tein sovitukset 2.8i Caprin Bilsteineille.
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... pat002.jpg
Eli tolppien sisällä on nyt liukuholkit ja tolppien pohjassa on jengat, missä iskunvaimenimet ovat kiinni.
Täytyypä käydä napsasemassa kuva myös escortin isosta tolpasta vertailun vuoksi.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
soppa
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja soppa » Su Toukokuu 7. 17:37:33 2006
Tolpissa oli pikkutolpan bilsteinin panokset. Kiinnitys kierreholkilla joka puristaa patruunan kuoren tolpanputkeen sen pohjaa vasten.
Ne alkuperäiset tolpan kierteet näkyy kyllä siellä sisällä ja uusi kierreholkki on hitsattu tolpan putkeen "jatkoksi". Sisällä näkyy vastinpinta, johon patruunan pohjaosa istuu, kun paketti kiristetään kasaan.
Mahtaakohan essikka häylätä asfalttia noilla tolpilla, jouset on aikas vahvanlaiset kuitenkin.
Viimeksi muokannut
soppa, Ma Lokakuu 9. 18:15:48 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 21:19:03 2006
soppa kirjoitti:
Ne alkuperäiset tolpan kierteet näkyy kyllä siellä sisällä ja uusi kierreholkki on hitsattu tolpan putkeen "jatkoksi". Sisällä näkyy vastinpinta, johon patruunan pohjaosa istuu, kun paketti kiristetään kasaan.
Tätä ei mun pää ymmärrä.. Miksi?
Tolpan putkihan on saman mittainen isossa/pienessä tolpassa. (vaiko eikö?)
Onko tolppaputken sisällä (pohjassa) jokin koroke, kun tuo iskari ei uppoo tarpeeksi syvälle, vaan tarvii tuon jatkon?
Lisää maavaraa??

-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 21:43:09 2006
Aivan, nyt minäkin tajusin.

Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Bootsi kirjoitti:Onko tolppaputken sisällä (pohjassa) jokin koroke, kun tuo iskari ei uppoo tarpeeksi syvälle, vaan tarvii tuon jatkon?
Lisää maavaraa??

Mulla oli noiden Caprin tolppien sisällä pohjalla jotkin n.8mm paksut alumiinilätkät. Huomasin ne vasta kun porasin reikää tolpan pohjaan bilsteiniä varten.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 21:46:27 2006
RaimoS kirjoitti:
Aivan, nyt minäkin tajusin.

Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin.

-
raimo
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti
Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 21:48:43 2006
Bootsi kirjoitti:Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin.

Näin mä ymmärsin, kun noita joskus ihmettelin. Sitä vartenhan noi on olemassakin

Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 7. 22:04:11 2006
Bootsi kirjoitti:RaimoS kirjoitti:
Aivan, nyt minäkin tajusin.

Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin.

Kyllä, mulla on tuollaset bilsteinit kiinni.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
Eemeli
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Eemeli » Ma Toukokuu 8. 4:13:38 2006
ohc kirjoitti:Bootsi kirjoitti:RaimoS kirjoitti:
Aivan, nyt minäkin tajusin.

Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin.

Kyllä, mulla on tuollaset bilsteinit kiinni.
Samoin. ja sen iskari on siel putkes kiinni juurikin vain silla yläpään kierre holkilla. Mut en mä kyl käsitä miksi tuota on pitäny jatkaa?!?
Ite modasin niistä tolpista essikan navan vekee ja tilalle sierran napa... joten tuli niit putkia katkottua ja vaihdettua uutta väliin eikä niissä mulla olleissa ainakaan mitään erikoista siel sisällä ollu. Viel pitäs varmaan kertaalleen ne purkaa ja hitsata coil-over holkit niihin.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » Ma Toukokuu 8. 10:31:59 2006
Tolppia on eri pituisia, ja kaikilla patruunoilla ei vakioholkkimutteri riitä kierteeseen asti, olisko tossakin taisteltu semmosen asian kanssa.
-
soppa
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja soppa » Ma Toukokuu 8. 20:08:29 2006
Tänään kun noita tolppia laittelin, niin huomasin, että putken sisään sen pohjaan on laitettu aika paksu koroke ja se on muotoiltu bilsteinin iskarin pohjaan istuvaksi.
Se on heftattu putken sivuun tehdystä reiästä kiinni. Olisi varmaankin muuten väljänlainen tuo pikkutolpan panos ison tolpan putkessa.
Mitä lie moisella haettu, kun lautasta on laskettu ja putkea jatkettu yläpäästä. Jousetkin on vissiin jotain suomessa taottua.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 14. 18:24:39 2006
Tuota noin, löytyykö noita isoja tolppia kaikista capreista vai onko capreissa ollut myös pientä tolppaa? Ja jos on mistä caprin malleista noita isoja tolppia sitten löytyy?
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 14. 18:44:56 2006
Muistaakseni näin:
mk2-3: isot tolpat
mk1: 1300-1600 pienet ja 1600GT->3000 isot
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Cosesc
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Viesti
Kirjoittaja Cosesc » Ma Toukokuu 15. 0:16:42 2006
Kun kasailette noita tolppia, poratkaa n. 3mm lisäreikä sinne tolpan pohjaan, toimii etupää paljon herkemmin kun ilma pääsee pois sieltä putkesta...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 16. 20:32:46 2006
Mikäs tolppa
tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?
Pari kuvaa lisää,
Kuva 1,
Kuva 2.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 16. 21:32:55 2006
ohc kirjoitti:Mikäs tolppa
tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?
Pari kuvaa lisää,
Kuva 1,
Kuva 2.
Capri mk2-3 3000 GT/S -mallien tolppa. On erilaisella navalla + laakereilla kuin "normi-isotolppa". Jarrupinta-ala vähän isompi kuin tavallisessa, halk. taisi olla 2-3mm isompi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 16. 22:00:34 2006
jjs kirjoitti:ohc kirjoitti:Mikäs tolppa
tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?
Pari kuvaa lisää,
Kuva 1,
Kuva 2.
Capri mk2-3 3000 GT/S -mallien tolppa. On erilaisella navalla + laakereilla kuin "normi-isotolppa". Jarrupinta-ala vähän isompi kuin tavallisessa, halk. taisi olla 2-3mm isompi.
Kappas, noi ilmeisesti olikin aika harvinaista mallia, eivätkä edes maksaneet juuri mitään. Escorttiin nuo olis tarkotus nakata kiinni kun vaan ensin saan kunnostettua, hiekkapuhallettua ja maalattua nuo tolpat.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » Ke Toukokuu 17. 10:53:47 2006
Noi navat painaa huomattvavsti enemmän kun muut, ja levyjä ei vissiin oo ihan helppo saada ?
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Toukokuu 17. 15:55:22 2006
TAp kirjoitti:Noi navat painaa huomattvavsti enemmän kun muut, ja levyjä ei vissiin oo ihan helppo saada ?
Levyjä ja laakereita saa suoraan vaikka motonetistä. Painoa on varmasti hieman enemmän mutta eipä taida haitata. Mitäs etuja noilla kevyemmillä navoilla sitten saavutetaan? Niitä kun näyttää löytyvän alumiinisenakin "normi isoon tolppaan".
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
Kine
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Kine » Ke Toukokuu 17. 16:08:01 2006
Taisit vastata omaan kysymykseesi = Keveys. Pienempi jousittamaton massa, seurailee tien pinnan muotoja herkemmin. Tuollaisen murikan painonsäästö taitaa olla jo aika merkittävä..? Tai sitten porukkaa on kusetettu.
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Toukokuu 17. 16:25:49 2006
Kine kirjoitti:Taisit vastata omaan kysymykseesi = Keveys. Pienempi jousittamaton massa, seurailee tien pinnan muotoja herkemmin. Tuollaisen murikan painonsäästö taitaa olla jo aika merkittävä..? Tai sitten porukkaa on kusetettu.
mmm.. voipi olla. Pitää punnita noi navat niin näkee kuinka suuri tuo ero on. Käytännössä ihan sama tuo kuitenkin mulle on. Töihin ja takasin noillakin tolpilla pääsee joka päivä vaikka napa tois 2kg lisää painoa

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
VAK-86
- Viestit: 481
- Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
- Paikkakunta: Jurva
Viesti
Kirjoittaja VAK-86 » Ke Toukokuu 17. 18:16:13 2006
Ostin kans tuommoset 3000 gt tolpat escorttiin kun halvalla sain , mutta enpä oo nähnyt monia tuommosia myynnissä. ja tosi on että noi painaa ku synti.