Escon tolpat

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Escon tolpat

Viesti Kirjoittaja pablo » To Marraskuu 3. 11:31:46 2005

Eli valaiskaas tietämätöntä et mikä ero on ison ja pikkutolpan välillä??Omaan pitäis jossaki välissä tota alustaa parantaa ja en tiedä kummat siinä on..Onko kiinnityksissä ala/yläpää eroja ja jarrusatuloiden korvakoissa?? :oops: :oops: Tolppahan ei tietääkseni katkea siitä navan yläpuolelta niinkuin esim:sierrassa? :roll: :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Marraskuu 3. 11:44:33 2005

Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » To Marraskuu 3. 12:02:55 2005

No oispa pitäny kokeilla hakua tietenki :oops: ..Mut kiitoksia.. :D
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Pe Toukokuu 5. 20:48:07 2006

Mikä ihmeen iso tolppa tämä oikein on?

Isoon tolppaan se on hitsaamalla tehty.
Jousilautasta on laskettu 2 tuumaa.
Iskarinvarsi on 34 mm paksu ja yläpää on laakeroitu.
Purettava.

Jarrut on vakion näköiset.

Ois tarkoitus laittaa tuohon projekti essikkaan kiinni...
Viimeksi muokannut soppa, Su Heinäkuu 23. 10:03:41 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Toukokuu 7. 9:03:00 2006

Pistin tolpan osiksi ja sisältä löytyi bilsteinin patruuna P30-101 (pikkutolpan?), joka oli kiinni pelkästään sillä yläpään kierreholkilla.

Kierreosa holkkeineen hitsattu tolpan putken jatkoksi.

Voiko tuota iskaria huoltaa (se on pohjasta-avattava)?
Onko tolppa caprin vai minkä?
Onko caprin tolppa pidempi, vai miksi lautasta on laskettu noin 2" ?
Makaakos essikka moottoripalkin varassa noilla tolpilla?

Ylälautaset korvaan alkuperäisillä jousiin paremmin sopivilla ja aluksi yläpäiksi tulee vakiot laakeroimattomat (ilman holkkivirityksiä) ja ne tuossa kuvassakin on jo kiinni.

Vanhat kuvat topiikeissa ei enää aukea ja bilsteinien kanssa en ole koskaan touhunnut. Valmistajan sivut ei auta. Siispä tietäjien neuvoja tässä taas kaipaisin.

Kiitos.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 10:29:21 2006

Caprin ja Escortin isot tolpat eroaa vain jousilautasen sijoituksen osalta.

Noista sun tolpista ilmeisesti menny kierteet iskarin kiinnityksestä, ja siksi tehty tuollainen viritys. :roll: :?

Bilstein tekee iskareita vakio tolppiin (isoihin ja pieniin) ja lisäksi on vielä erikseen ihan oma Bilstein-tolppa. (iskari kiinni alapäästä.)

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 14:17:49 2006

soppa kirjoitti:Mikä ihmeen iso tolppa tämä oikein on?

http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... oloppa.jpg
Näyttää tosiaan Caprin tolpasta, jossa jousilautanen on sen 2" matalammalla ja iskariputki syvemmällä kiinni valu osassa, kuin escortin isossa tolpassa.

Iskari näyttää mun silmään ihan normaalilta "upside-down" bilsteiniltä, mutta millä se on kiinni? Bilstein-tolpassa on liukuholkit tolpan sisällä, jota vasten iskarin sylinteri osa liukuu ja iskunvaimennin on kiinni tolpassa männänvarresta, joka tulee kiinni tolpan pohjaan. Tolpan pohjassa on kierteinen reikä, johon männänvarsi kierretään kiinni.

Tässä kuva omista Caprin orggis tolpista, joihin tein sovitukset 2.8i Caprin Bilsteineille.
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... pat002.jpg

Eli tolppien sisällä on nyt liukuholkit ja tolppien pohjassa on jengat, missä iskunvaimenimet ovat kiinni.

Täytyypä käydä napsasemassa kuva myös escortin isosta tolpasta vertailun vuoksi.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Toukokuu 7. 17:37:33 2006

Tolpissa oli pikkutolpan bilsteinin panokset. Kiinnitys kierreholkilla joka puristaa patruunan kuoren tolpanputkeen sen pohjaa vasten.

Ne alkuperäiset tolpan kierteet näkyy kyllä siellä sisällä ja uusi kierreholkki on hitsattu tolpan putkeen "jatkoksi". Sisällä näkyy vastinpinta, johon patruunan pohjaosa istuu, kun paketti kiristetään kasaan.

Mahtaakohan essikka häylätä asfalttia noilla tolpilla, jouset on aikas vahvanlaiset kuitenkin.
Viimeksi muokannut soppa, Ma Lokakuu 9. 18:15:48 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 21:19:03 2006

soppa kirjoitti: Ne alkuperäiset tolpan kierteet näkyy kyllä siellä sisällä ja uusi kierreholkki on hitsattu tolpan putkeen "jatkoksi". Sisällä näkyy vastinpinta, johon patruunan pohjaosa istuu, kun paketti kiristetään kasaan.
Tätä ei mun pää ymmärrä.. Miksi?
Tolpan putkihan on saman mittainen isossa/pienessä tolpassa. (vaiko eikö?)

Onko tolppaputken sisällä (pohjassa) jokin koroke, kun tuo iskari ei uppoo tarpeeksi syvälle, vaan tarvii tuon jatkon?
Lisää maavaraa?? :roll:

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 21:43:09 2006

soppa kirjoitti:Kuvassa patruuna ja kiinnitysholkki.

http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... A60211.jpg
Aivan, nyt minäkin tajusin. :D Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Bootsi kirjoitti:Onko tolppaputken sisällä (pohjassa) jokin koroke, kun tuo iskari ei uppoo tarpeeksi syvälle, vaan tarvii tuon jatkon?
Lisää maavaraa?? :roll:
Mulla oli noiden Caprin tolppien sisällä pohjalla jotkin n.8mm paksut alumiinilätkät. Huomasin ne vasta kun porasin reikää tolpan pohjaan bilsteiniä varten.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 7. 21:46:27 2006

RaimoS kirjoitti:
soppa kirjoitti:Kuvassa patruuna ja kiinnitysholkki.

http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... A60211.jpg
Aivan, nyt minäkin tajusin. :D Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin. :roll:

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Toukokuu 7. 21:48:43 2006

Bootsi kirjoitti:Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin. :roll:
Näin mä ymmärsin, kun noita joskus ihmettelin. Sitä vartenhan noi on olemassakin :)
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 7. 22:04:11 2006

Bootsi kirjoitti:
RaimoS kirjoitti:
soppa kirjoitti:Kuvassa patruuna ja kiinnitysholkki.

http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... A60211.jpg
Aivan, nyt minäkin tajusin. :D Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin. :roll:
Kyllä, mulla on tuollaset bilsteinit kiinni.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Toukokuu 8. 4:13:38 2006

ohc kirjoitti:
Bootsi kirjoitti:
RaimoS kirjoitti: Aivan, nyt minäkin tajusin. :D Nuo ovat semmoiset iskarit joita Capriini aluksi suunnittelin orggistolppiin, mutta päädyin tekemään niihin nuo "tavallisen" Bilstein iskarin sovitukset.
Eikös noiden Sopan Bilsteinien pitäis käydä tolppiin ihan BoltOn menetelmin?
Kiinnitys samoin kuin "normaali" iskaritkin. :roll:
Kyllä, mulla on tuollaset bilsteinit kiinni.
Samoin. ja sen iskari on siel putkes kiinni juurikin vain silla yläpään kierre holkilla. Mut en mä kyl käsitä miksi tuota on pitäny jatkaa?!?
Ite modasin niistä tolpista essikan navan vekee ja tilalle sierran napa... joten tuli niit putkia katkottua ja vaihdettua uutta väliin eikä niissä mulla olleissa ainakaan mitään erikoista siel sisällä ollu. Viel pitäs varmaan kertaalleen ne purkaa ja hitsata coil-over holkit niihin.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Toukokuu 8. 10:31:59 2006

Tolppia on eri pituisia, ja kaikilla patruunoilla ei vakioholkkimutteri riitä kierteeseen asti, olisko tossakin taisteltu semmosen asian kanssa.

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Toukokuu 8. 20:08:29 2006

Tänään kun noita tolppia laittelin, niin huomasin, että putken sisään sen pohjaan on laitettu aika paksu koroke ja se on muotoiltu bilsteinin iskarin pohjaan istuvaksi.
Se on heftattu putken sivuun tehdystä reiästä kiinni. Olisi varmaankin muuten väljänlainen tuo pikkutolpan panos ison tolpan putkessa.

Mitä lie moisella haettu, kun lautasta on laskettu ja putkea jatkettu yläpäästä. Jousetkin on vissiin jotain suomessa taottua.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 14. 18:24:39 2006

Tuota noin, löytyykö noita isoja tolppia kaikista capreista vai onko capreissa ollut myös pientä tolppaa? Ja jos on mistä caprin malleista noita isoja tolppia sitten löytyy?

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 14. 18:44:56 2006

Muistaakseni näin:
mk2-3: isot tolpat
mk1: 1300-1600 pienet ja 1600GT->3000 isot
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Toukokuu 15. 0:16:42 2006

Kun kasailette noita tolppia, poratkaa n. 3mm lisäreikä sinne tolpan pohjaan, toimii etupää paljon herkemmin kun ilma pääsee pois sieltä putkesta...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 16. 20:32:46 2006

Mikäs tolppa tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?

Pari kuvaa lisää, Kuva 1, Kuva 2.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 16. 21:32:55 2006

ohc kirjoitti:Mikäs tolppa tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?

Pari kuvaa lisää, Kuva 1, Kuva 2.
Capri mk2-3 3000 GT/S -mallien tolppa. On erilaisella navalla + laakereilla kuin "normi-isotolppa". Jarrupinta-ala vähän isompi kuin tavallisessa, halk. taisi olla 2-3mm isompi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 16. 22:00:34 2006

jjs kirjoitti:
ohc kirjoitti:Mikäs tolppa tämä sitten on? Kyseessä siis isot tolpat ja caprista noi vissiin on, mutta tuo napa vaan näyttää aika erikoiselta verrattuna noihin omassa escossa oleviin. Onko kaikissa capreissa tollaset tolpat?

Pari kuvaa lisää, Kuva 1, Kuva 2.
Capri mk2-3 3000 GT/S -mallien tolppa. On erilaisella navalla + laakereilla kuin "normi-isotolppa". Jarrupinta-ala vähän isompi kuin tavallisessa, halk. taisi olla 2-3mm isompi.
Kappas, noi ilmeisesti olikin aika harvinaista mallia, eivätkä edes maksaneet juuri mitään. Escorttiin nuo olis tarkotus nakata kiinni kun vaan ensin saan kunnostettua, hiekkapuhallettua ja maalattua nuo tolpat.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Toukokuu 17. 10:53:47 2006

Noi navat painaa huomattvavsti enemmän kun muut, ja levyjä ei vissiin oo ihan helppo saada ?

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Toukokuu 17. 15:55:22 2006

TAp kirjoitti:Noi navat painaa huomattvavsti enemmän kun muut, ja levyjä ei vissiin oo ihan helppo saada ?
Levyjä ja laakereita saa suoraan vaikka motonetistä. Painoa on varmasti hieman enemmän mutta eipä taida haitata. Mitäs etuja noilla kevyemmillä navoilla sitten saavutetaan? Niitä kun näyttää löytyvän alumiinisenakin "normi isoon tolppaan".

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ke Toukokuu 17. 16:08:01 2006

Taisit vastata omaan kysymykseesi = Keveys. Pienempi jousittamaton massa, seurailee tien pinnan muotoja herkemmin. Tuollaisen murikan painonsäästö taitaa olla jo aika merkittävä..? Tai sitten porukkaa on kusetettu.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Toukokuu 17. 16:25:49 2006

Kine kirjoitti:Taisit vastata omaan kysymykseesi = Keveys. Pienempi jousittamaton massa, seurailee tien pinnan muotoja herkemmin. Tuollaisen murikan painonsäästö taitaa olla jo aika merkittävä..? Tai sitten porukkaa on kusetettu.
mmm.. voipi olla. Pitää punnita noi navat niin näkee kuinka suuri tuo ero on. Käytännössä ihan sama tuo kuitenkin mulle on. Töihin ja takasin noillakin tolpilla pääsee joka päivä vaikka napa tois 2kg lisää painoa :wink:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ke Toukokuu 17. 18:16:13 2006

Ostin kans tuommoset 3000 gt tolpat escorttiin kun halvalla sain , mutta enpä oo nähnyt monia tuommosia myynnissä. ja tosi on että noi painaa ku synti.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Vastaa Viestiin