
Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
No hyvää se että vääntö unohdettiin tosta pois, miinusta toki toi tilavuus homma.. Olisivat vaikka vähän suurentaneet sitä rajaa
mutta ainahan näissä kompromisseja on..

-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
No just, eihän noissa säännöissä nyt oikestaan parantunut yhtään mikään harrastajaystävällisemmäksi? No okei toi euro3 juttu mutta itseä se ei koske kun ei moderni kalusto kiinnosta.
Toivottavasti ei tuu hankaluuksia jatkoissa noiden muutos "pöytäkirjojen" kanssa.

Toivottavasti ei tuu hankaluuksia jatkoissa noiden muutos "pöytäkirjojen" kanssa.
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
no voi sun saa**na! veekasi-projektia varten säilötty mk1 Sierran koppa joutaa nyt sitte roskikseen.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Poikkeuslupia voi kuitenkin edelleen hakea?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Voi, muttei myönnetä. Tai niin ainakin mulle ilmotettiin trafista että ei edes poikkeusluvalla 5.0:aa tai 4.6:sta sierraan. Thats it, case closed. Keskitytään duettiin..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse on alle euro3 luokasta eli ei koske euro3:sta. Eli kyllä aika antiikkisista autoista puhutaan.Ford is God kirjoitti:No just, eihän noissa säännöissä nyt oikestaan parantunut yhtään mikään harrastajaystävällisemmäksi? No okei toi euro3 juttu mutta itseä se ei koske kun ei moderni kalusto kiinnosta.![]()
Toivottavasti ei tuu hankaluuksia jatkoissa noiden muutos "pöytäkirjojen" kanssa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Huom. mulle jo 90-luvulla esitelty auto on moderni.MouTine kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse on alle euro3 luokasta eli ei koske euro3:sta. Eli kyllä aika antiikkisista autoista puhutaan.

-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Odotellaan nyt vielä virallista tietoa, mutta onhan tuo melko hanurista jos tilavuusraja säilyy.. Hirveä haloo alkoi kun sääntöjen uudistuksesta tuli alkuvuodesta ilmoitus, paljon herätti keskustelua ja jopa toivoa siitä että tulisi järkevämmät ja selkeämmät säännöt muutoskatsastuksiin..
... Ja lopputulos tulee parisen kuukautta myöhässä mitättömin muutoksin. Todennäköisesti vielä Trafilla kiinnitetään muutoksen jälkeen erityistä huomiota muutoskatsastuksiin -> konttoreiden tarkempi valvonta -> katsatusinssien varovaisuus leimojen suhteen..
..Alkaa kyllä varmaan bemarimiehillä käsien yhteen hierominen kun saa E36 korisia ruveta ahtamaan..
... Ja lopputulos tulee parisen kuukautta myöhässä mitättömin muutoksin. Todennäköisesti vielä Trafilla kiinnitetään muutoksen jälkeen erityistä huomiota muutoskatsastuksiin -> konttoreiden tarkempi valvonta -> katsatusinssien varovaisuus leimojen suhteen..
..Alkaa kyllä varmaan bemarimiehillä käsien yhteen hierominen kun saa E36 korisia ruveta ahtamaan..
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
On sitä Fordi puolellakin käsien hieromista ja kovasti. Itse siinä vaiheessa rupean harkitsemaan Sierran myyntiä ja Mondeon ostoaPosmo kirjoitti: ..Alkaa kyllä varmaan bemarimiehillä käsien yhteen hierominen kun saa E36 korisia ruveta ahtamaan..

Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Escortin ahto houkuttelis myös melkosen paljon.
Nimim. alavääntö olis kiva.
Nimim. alavääntö olis kiva.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ja voinee ihan virallisesti kikkailla vaikka eskocossuunkin jotain oikeeta nelivetotekniikkaa ja tehoa



-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ihan kiva, että trafi arvostaa näitä vanhoja 302 Sierroja niin paljon ettei anna tehdä lisää..
Noo, hyvä vaan että arvo säilyy vaikka keinotekoisestikin.
Noo, hyvä vaan että arvo säilyy vaikka keinotekoisestikin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uttamiseen
Sieltähän ne pätkähti. Taas on hyviä syitä olla toteuttamatta projekteja..!
-Timo
Sieltähän ne pätkähti. Taas on hyviä syitä olla toteuttamatta projekteja..!

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ymmärsikös joku muukin kuin minä noi uudet rakentelusäädökset niin, että korinvaihtokin olisi taas sallittua? Nyt ei nimittäin enää korinvaihdoksen kohdalla puhuttu mitään että se olisi kiellettyä itsekantavan korin kohdalla.. 

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Autoharrastajat Ry:n nopea yhteenveto aiheesta.
Paljon on vielä töitä jäljellä kyseiselle yhdistykselle. Hyvä puoli nykyisessä systeemissä on se, että Trafi pystyy itse, jopa melko nopeastikin, muokkaamaan halutessaan nyt julkaistua sääntökokoelmaa uusiksi. Ilman, että asioita täytyy kierrättää Arkadianmäen kautta.
Vaikka parannuksia saatiin päästöihin, niin kokonaisuutena arvioituna reilun kahden vuoden työpanos ja saavutetut muutokset eivät kyllä korreloi mitenkään toisiinsa. On syytä lukea huolella, mitä on kirjattu, jotta tässä saadaan huolellinen kokonaiskuva aiheesta. Mutta ensivaikutelma on se, että mikään ei merkittävästi muuttunut paitsi tuo päästöhelpotus.
Paljon on vielä töitä jäljellä kyseiselle yhdistykselle. Hyvä puoli nykyisessä systeemissä on se, että Trafi pystyy itse, jopa melko nopeastikin, muokkaamaan halutessaan nyt julkaistua sääntökokoelmaa uusiksi. Ilman, että asioita täytyy kierrättää Arkadianmäen kautta.
Vaikka parannuksia saatiin päästöihin, niin kokonaisuutena arvioituna reilun kahden vuoden työpanos ja saavutetut muutokset eivät kyllä korreloi mitenkään toisiinsa. On syytä lukea huolella, mitä on kirjattu, jotta tässä saadaan huolellinen kokonaiskuva aiheesta. Mutta ensivaikutelma on se, että mikään ei merkittävästi muuttunut paitsi tuo päästöhelpotus.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos
, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos

-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa..
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg
-Timo

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg
-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
"nopeesti" rakenneltu kun nyt jo valmissierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa..![]()
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg
-Timo



-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
sierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa..![]()
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg
-Timo
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A79B46
"Tänään voimaan astuneiden uusien rakentelusäädösten sallimana, -99 M5 remmiahdinmuutoksella heti aamusta. 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW ja laillista sekin. "
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Pari mielenkiintosta juttua noissa soveltamisohjeissa, kuten melumittaus aina kun tehdään jotain muutoksia putkistoon tai tekniikkaan ja tästä tietty ihan oma mittauspöytäkirja.. 98db tais olla raja jollei ole missään tyyppikilvessä? mainittu? sitä?
Maininta että ahtamisen tai välijäähdyttimen asentamisella katsotaan tehojen _merkittävästi_ nousseen, tämäkin taas melko tulkinnallinen maininta
Jos tehdään ns. eriparia oleva lohko ja kansi, niin mitattuja tehoja verrataan koneeseen josta itse kansi on kotoisin.
Mitattu ahtopaine, teho ja vääntö täytyy olla paperissa dyno ohjelman kirjoittamia, ei siis enään mitään itse kirjoitettuja käytettyjä paineita yms..
Ja mitä muutakin niissä on, sami voi tarkentaa..
Maininta että ahtamisen tai välijäähdyttimen asentamisella katsotaan tehojen _merkittävästi_ nousseen, tämäkin taas melko tulkinnallinen maininta

Jos tehdään ns. eriparia oleva lohko ja kansi, niin mitattuja tehoja verrataan koneeseen josta itse kansi on kotoisin.
Mitattu ahtopaine, teho ja vääntö täytyy olla paperissa dyno ohjelman kirjoittamia, ei siis enään mitään itse kirjoitettuja käytettyjä paineita yms..
Ja mitä muutakin niissä on, sami voi tarkentaa..
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Kas, mun laittama päivitys Kurikan Konttori Oy:n sivulle päässy tännekinRS270 kirjoitti:sierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa..![]()
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg
-Timo
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A79B46
"Tänään voimaan astuneiden uusien rakentelusäädösten sallimana, -99 M5 remmiahdinmuutoksella heti aamusta. 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW ja laillista sekin. "

-
- Viestit: 426
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Palataas vielä tähän....
- E85 muutos -73 vuoden autoon? Tarviiko katsastaa? Tarviiko muutoksesta teholapun?
- Mulla on luvat 205-50-15 renkailla. Saanko laittaa taakse samoille vanteille 6,5x15" 225-45-50 tai 215-50-15.
Vai tarvitseeko katsastaa uudestaan. (Ei ota mihinkään kiinni)
-Ostin 12mm keskittävät spacerit taakse, kun leveämpi rengas ei muuten mahdu. Onko katsastuksessa ok? Mitenkäs jos
liimaan sen vanteeseen kiinni niin että se ei lähde irti onko ok? Vai tarviiko tehdä mitään.
-Mitenkäs linjalukko onko sellanen sallittu nykyään auton sisällä? Uudessa mustangissahan on
sellanen kaupasta ostaessa jo. Ilmeisesti linjalukko on sallittu jos se ei ole auton sisäpuolella.
Vai olenko väärässä?
- E85 muutos -73 vuoden autoon? Tarviiko katsastaa? Tarviiko muutoksesta teholapun?
- Mulla on luvat 205-50-15 renkailla. Saanko laittaa taakse samoille vanteille 6,5x15" 225-45-50 tai 215-50-15.
Vai tarvitseeko katsastaa uudestaan. (Ei ota mihinkään kiinni)
-Ostin 12mm keskittävät spacerit taakse, kun leveämpi rengas ei muuten mahdu. Onko katsastuksessa ok? Mitenkäs jos
liimaan sen vanteeseen kiinni niin että se ei lähde irti onko ok? Vai tarviiko tehdä mitään.
-Mitenkäs linjalukko onko sellanen sallittu nykyään auton sisällä? Uudessa mustangissahan on
sellanen kaupasta ostaessa jo. Ilmeisesti linjalukko on sallittu jos se ei ole auton sisäpuolella.
Vai olenko väärässä?
Tuo aliarvostettu Cologne
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Vastaillen jäsenpuolella näihin ->Möhkö kirjoitti:Palataas vielä tähän....
- E85 muutos -73 vuoden autoon? Tarviiko katsastaa? Tarviiko muutoksesta teholapun?
- Mulla on luvat 205-50-15 renkailla. Saanko laittaa taakse samoille vanteille 6,5x15" 225-45-50 tai 215-50-15.
Vai tarvitseeko katsastaa uudestaan. (Ei ota mihinkään kiinni)
-Ostin 12mm keskittävät spacerit taakse, kun leveämpi rengas ei muuten mahdu. Onko katsastuksessa ok? Mitenkäs jos
liimaan sen vanteeseen kiinni niin että se ei lähde irti onko ok? Vai tarviiko tehdä mitään.
-Mitenkäs linjalukko onko sellanen sallittu nykyään auton sisällä? Uudessa mustangissahan on
sellanen kaupasta ostaessa jo. Ilmeisesti linjalukko on sallittu jos se ei ole auton sisäpuolella.
Vai olenko väärässä?
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 11. 15:18:10 2015
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin. Vastaus oli, että onnistuu, siksi lakia muutettiin. Toinen ilmoitti suoraan, että ei helvetissä. Eli kuinka asia nyt sitten on? Mielestäni on, että saa kuristaa. Annettu auto ja tekniikka on heitetty tähän vain esimerkiksi.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Tätä samaa aiemmin mietin että miksei ole mahdollista, kun pyörä puolella on ihan normaalia toimintaa.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Tonhan piti muuttua, että autossakin pystyisi tehoa rajoittamaan..?
Mopoissa haetaan sitä 35Kw rajaa rajoittamalla. Kuitenkin max 50% otteeseen merkitystä tehosta.
Mopoissa haetaan sitä 35Kw rajaa rajoittamalla. Kuitenkin max 50% otteeseen merkitystä tehosta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.Keme kirjoitti:Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
No saako sen jiizetan laittaa siihen Sierraan ja saada lailliseksi näillä eväillä? Sitä laillista tehonkuristamistahan tässä kysyttiin?olafu kirjoitti:Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.Keme kirjoitti:Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.

-Anssi
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ainakin mulla on Taunuksessa sillä systeemillä leimattu moottori - toki se on myös "omavalmistemoottori" samalla joten kuristuksilla ei ole erityisesti merkitystä, eikä sitä myöskään ole mihinkään merkitty. Tosin se on muutoskatsastettu kolme vuotta sitten, en tiedä onko tämän jälkeen tullut jotain muutoksia näihin pykäliin.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Niin noilla "omavalmisteilla" pystyy kikkailee niin kauan kunnes tulee tilanne, että asennettavan moottorin/auton kaikki ns mallit menee tehoiltaan liian isoiks mitä saa haluamaansa autoon laittaa. Silloin olis toi kuristushomma pop.
-Anssi
-Anssi
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Niin no... Juurikin kyseinen tilanne oli mullakin.. Kone rakennettu 170hv Opel Omegan ja 170hv Vectran koneista, joten kylläpä se nipun erivärisiä papereita vaati kylkiäisiksi ennen kuin moinen pannu luki vehkeen rekisteriotteessa jonka tehokkain vertailumalli on 114hv.
Parhaan vastauksen tähänkin toki saa paikalliselta katsastusinsinööriltä. Taatusti olisin etsimällä löytynyt niitäkin, jotka moista kyhäelmää eivät olisi tieliikenteeseen siunanneet.
Parhaan vastauksen tähänkin toki saa paikalliselta katsastusinsinööriltä. Taatusti olisin etsimällä löytynyt niitäkin, jotka moista kyhäelmää eivät olisi tieliikenteeseen siunanneet.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Juuri näin. Eli vaatimukset millä sen saa leimaan löytyy sieltä missä sen koittaa leimata.
Jos taas kaipaa tietoa miten se pitäisi saada leimaan niin kysymyset kannatta laittaa tonne ja saa ihan perustellut vastaukset!
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Jos taas kaipaa tietoa miten se pitäisi saada leimaan niin kysymyset kannatta laittaa tonne ja saa ihan perustellut vastaukset!
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Periaatteessa joo. Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos lukee nykyään voimassa olevia ohjeistuksia. Siellä sanotaan, että moottorin kannen tehoa ei voi alittaa kuristamalla.olafu kirjoitti:Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.Keme kirjoitti:Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Koko muutoskatsastustoimintahan on sinällään hassua, että säädökset on säädöksiä mutta auton katsastava inssi vaikuttaa 100% lopputulokseen. Toiset vaatii lisää lappuja ja toisille kelpaa vähän mikä tahansa. Eli toisella konttorilla vajailla ahtopaineilla dynotettu 2JZ sujahtaa sierran keulille ja toisella konttorilla se ei ole mitenkään mahdollista.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Ne inssitkin saavat vapaasti valita asiakkaansa - toisia nyt ei vaan kiinnosta alkaa tutkimaan lakipykäliä sen tarkemmin että millä tavoin minkäkin rakennelman saa otteeseen merkattua. Hittooko sitä autoa on pakko syöttää just sinne missä sitä ei haluta muutoskatsastaa?
Näin itse olen toiminut - viimeksi viime syksynä piti "kilpailuttaa" pari konttoria, että mihin piti kantaa vähiten selvityksiä jotta sai mooseksenaikaisen HIABin muutoskatsastettua lättä-Volkkariin, jonka kokonaispituuskin oli sattuneesta syystä kasvanut n. 30cm. Voittaja jaksoi kaivaa lakipykäliä hieman tarkemmin, soitti perään ja kertoi hyvin tarkkaan mitä tarvitsee, ja minkä verran homma maksaa.
Näin itse olen toiminut - viimeksi viime syksynä piti "kilpailuttaa" pari konttoria, että mihin piti kantaa vähiten selvityksiä jotta sai mooseksenaikaisen HIABin muutoskatsastettua lättä-Volkkariin, jonka kokonaispituuskin oli sattuneesta syystä kasvanut n. 30cm. Voittaja jaksoi kaivaa lakipykäliä hieman tarkemmin, soitti perään ja kertoi hyvin tarkkaan mitä tarvitsee, ja minkä verran homma maksaa.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 2460
- Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
- Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Mites sami mk1 escort turbotus 16v koneelle. onko se vielä mahdollista tehdä?.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Jos se moottori menee vertailu iskutilavuus- ja tehorajojen sisään, niin miksei onnistuisi? Vanhoissa autoissa on vaan usein vertailutehot on ihan ripulia. Sen voi mieltää ongelmaksi tai ei.xsx kirjoitti:Mites sami mk1 escort turbotus 16v koneelle. onko se vielä mahdollista tehdä?.
Toi on totta.jeddah kirjoitti:Ne inssitkin saavat vapaasti valita asiakkaansa - toisia nyt ei vaan kiinnosta alkaa tutkimaan lakipykäliä sen tarkemmin että millä tavoin minkäkin rakennelman saa otteeseen merkattua. Hittooko sitä autoa on pakko syöttää just sinne missä sitä ei haluta muutoskatsastaa?
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
hmm.. saako uusilla, tulevilla säännöillä laittaa sierraan pienen v8:n esim ford 289" ?
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Vihdoinkin kun tässä alkaa miettimään focuksen ajoon saamista niin aloin miettimään että mites tollaseen -03 auton ahtimen vaihtoon suhtaudutaan tällä hetkellä.
Kantta aloin kanssa miettimään kun rupesin muistelemaan että st170 olis isommilla venoilla ja passaa ton hatuksi. Voin tosin muistella väärinkin...
Mutta lähinnä toi ahtimen vaihtoon suhtautuminen kiinnostaa koska eikös syy siihen ettei niitä ole saanut vaihtaa ole ollut juuri päästöt ja nythän ne voidaan ainakin vanhemmissa peleissä mitata asemalla.
Kantta aloin kanssa miettimään kun rupesin muistelemaan että st170 olis isommilla venoilla ja passaa ton hatuksi. Voin tosin muistella väärinkin...
Mutta lähinnä toi ahtimen vaihtoon suhtautuminen kiinnostaa koska eikös syy siihen ettei niitä ole saanut vaihtaa ole ollut juuri päästöt ja nythän ne voidaan ainakin vanhemmissa peleissä mitata asemalla.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Taitaa olla jo euro3 luokassa tuokin,niin ei sitä laillisesti oikein saa vaihdettuaescorvet kirjoitti:Vihdoinkin kun tässä alkaa miettimään focuksen ajoon saamista niin aloin miettimään että mites tollaseen -03 auton ahtimen vaihtoon suhtaudutaan tällä hetkellä.
Kantta aloin kanssa miettimään kun rupesin muistelemaan että st170 olis isommilla venoilla ja passaa ton hatuksi. Voin tosin muistella väärinkin...
Mutta lähinnä toi ahtimen vaihtoon suhtautuminen kiinnostaa koska eikös syy siihen ettei niitä ole saanut vaihtaa ole ollut juuri päästöt ja nythän ne voidaan ainakin vanhemmissa peleissä mitata asemalla.

Leimalle heti kun katsastus kausi alkaa niin sen 16kk saa aikaa seuraavaan vaihtoon.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Niin ei ehkä juurikaan helpotuksia noille väärävetosille eli jatketaan jumppaa vanhaan malliin. Toisaalta ahdin on kyllä ihan vakio joten pitäskö koittaa...
Tälläkin tullu hyviä vastauksia ja varmaan osa ainakin ihan asiaa. Mutta kuten aiemmin mainittu niin se mitä säädökset sanoo löytyy tuolta http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Tälläkin tullu hyviä vastauksia ja varmaan osa ainakin ihan asiaa. Mutta kuten aiemmin mainittu niin se mitä säädökset sanoo löytyy tuolta http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Näitäkin on sitten valitettavasti päivitetty kaikessa hiljaisuudessa. http://www.trafi.fi/filebank/a/14649550 ... io_2_0.pdf (EDIT) Tämä on siis soveltamisohje aiempaan rakenteenmuutos määräykseen.
Viimeksi muokannut ohcit!, Pe Heinäkuu 1. 15:55:11 2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Onkohan toi nyt ihan oikein katsoa tehot kannen mukaan? Jos heittää esim. cossun kannen johonkin vanhan taunuksen alakerran päälle ja kaasarit kylkeen vaparina, ei teho taida olla ihan sama kun cossussa? 

Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
No joo, korjataan sen verran että näyttikin olevan soveltamisohje, eikä niinkään määräys tuo linkkaamani asiakirja. Huomasin vasta äsken kun satuin vilkaisemaan tuonne osoite kenttään. Oudosti esim. akselistomuutokset on soveltamisohjeessa huomattavasi hankalampia kuin tuossa määräyksessä. Lisäksi penkkilapusta on annettu melko tiukat vaatimukset. Tässä vielä toi lokakuun alussa voimaantullut määräys
-
- Viestit: 143
- Liittynyt: Pe Elokuu 15. 0:49:44 2003
- Paikkakunta: Pori
Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015
Tämä kannattaa huomioida:ohcit! kirjoitti:No joo, korjataan sen verran että näyttikin olevan soveltamisohje, eikä niinkään määräys tuo linkkaamani asiakirja. Huomasin vasta äsken kun satuin vilkaisemaan tuonne osoite kenttään. Oudosti esim. akselistomuutokset on soveltamisohjeessa huomattavasi hankalampia kuin tuossa määräyksessä. Lisäksi penkkilapusta on annettu melko tiukat vaatimukset. Tässä vielä toi lokakuun alussa voimaantullut määräys
"Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa
voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä(779/1998)."
Jotkut alustamuutokset, kun on helpompia hyväksyttää vanhan ohjeen mukaan. Juurikin tuo soveltamisohje tekee uudesta vähän harrastajalle hankalan.