Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Syyskuu 23. 16:29:13 2015

No hyvää se että vääntö unohdettiin tosta pois, miinusta toki toi tilavuus homma.. Olisivat vaikka vähän suurentaneet sitä rajaa :) mutta ainahan näissä kompromisseja on..

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Syyskuu 23. 16:53:14 2015

No just, eihän noissa säännöissä nyt oikestaan parantunut yhtään mikään harrastajaystävällisemmäksi? No okei toi euro3 juttu mutta itseä se ei koske kun ei moderni kalusto kiinnosta. :D

Toivottavasti ei tuu hankaluuksia jatkoissa noiden muutos "pöytäkirjojen" kanssa.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Syyskuu 23. 17:58:26 2015

no voi sun saa**na! veekasi-projektia varten säilötty mk1 Sierran koppa joutaa nyt sitte roskikseen.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Syyskuu 23. 19:38:24 2015

Poikkeuslupia voi kuitenkin edelleen hakea?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Syyskuu 23. 19:56:50 2015

Voi, muttei myönnetä. Tai niin ainakin mulle ilmotettiin trafista että ei edes poikkeusluvalla 5.0:aa tai 4.6:sta sierraan. Thats it, case closed. Keskitytään duettiin..
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 23. 21:18:48 2015

Ford is God kirjoitti:No just, eihän noissa säännöissä nyt oikestaan parantunut yhtään mikään harrastajaystävällisemmäksi? No okei toi euro3 juttu mutta itseä se ei koske kun ei moderni kalusto kiinnosta. :D

Toivottavasti ei tuu hankaluuksia jatkoissa noiden muutos "pöytäkirjojen" kanssa.
Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse on alle euro3 luokasta eli ei koske euro3:sta. Eli kyllä aika antiikkisista autoista puhutaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Syyskuu 24. 19:48:47 2015

MouTine kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse on alle euro3 luokasta eli ei koske euro3:sta. Eli kyllä aika antiikkisista autoista puhutaan.
Huom. mulle jo 90-luvulla esitelty auto on moderni. :)

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Syyskuu 24. 23:27:02 2015

Odotellaan nyt vielä virallista tietoa, mutta onhan tuo melko hanurista jos tilavuusraja säilyy.. Hirveä haloo alkoi kun sääntöjen uudistuksesta tuli alkuvuodesta ilmoitus, paljon herätti keskustelua ja jopa toivoa siitä että tulisi järkevämmät ja selkeämmät säännöt muutoskatsastuksiin..

... Ja lopputulos tulee parisen kuukautta myöhässä mitättömin muutoksin. Todennäköisesti vielä Trafilla kiinnitetään muutoksen jälkeen erityistä huomiota muutoskatsastuksiin -> konttoreiden tarkempi valvonta -> katsatusinssien varovaisuus leimojen suhteen..




..Alkaa kyllä varmaan bemarimiehillä käsien yhteen hierominen kun saa E36 korisia ruveta ahtamaan..
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja komA » La Syyskuu 26. 2:25:22 2015

Posmo kirjoitti: ..Alkaa kyllä varmaan bemarimiehillä käsien yhteen hierominen kun saa E36 korisia ruveta ahtamaan..
On sitä Fordi puolellakin käsien hieromista ja kovasti. Itse siinä vaiheessa rupean harkitsemaan Sierran myyntiä ja Mondeon ostoa :lol:.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Syyskuu 26. 7:32:27 2015

Escortin ahto houkuttelis myös melkosen paljon.
Nimim. alavääntö olis kiva.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Syyskuu 26. 10:55:48 2015

Ja voinee ihan virallisesti kikkailla vaikka eskocossuunkin jotain oikeeta nelivetotekniikkaa ja tehoa :green: :cha

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Syyskuu 26. 11:18:05 2015

Ihan kiva, että trafi arvostaa näitä vanhoja 302 Sierroja niin paljon ettei anna tehdä lisää..
Noo, hyvä vaan että arvo säilyy vaikka keinotekoisestikin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Syyskuu 28. 14:27:48 2015

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uttamiseen

Sieltähän ne pätkähti. Taas on hyviä syitä olla toteuttamatta projekteja..! :green:

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Syyskuu 28. 14:53:18 2015

Ymmärsikös joku muukin kuin minä noi uudet rakentelusäädökset niin, että korinvaihtokin olisi taas sallittua? Nyt ei nimittäin enää korinvaihdoksen kohdalla puhuttu mitään että se olisi kiellettyä itsekantavan korin kohdalla.. :shock:
Pedal tu tö metal!

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ma Syyskuu 28. 15:52:05 2015

Autoharrastajat Ry:n nopea yhteenveto aiheesta.

Paljon on vielä töitä jäljellä kyseiselle yhdistykselle. Hyvä puoli nykyisessä systeemissä on se, että Trafi pystyy itse, jopa melko nopeastikin, muokkaamaan halutessaan nyt julkaistua sääntökokoelmaa uusiksi. Ilman, että asioita täytyy kierrättää Arkadianmäen kautta.

Vaikka parannuksia saatiin päästöihin, niin kokonaisuutena arvioituna reilun kahden vuoden työpanos ja saavutetut muutokset eivät kyllä korreloi mitenkään toisiinsa. On syytä lukea huolella, mitä on kirjattu, jotta tässä saadaan huolellinen kokonaiskuva aiheesta. Mutta ensivaikutelma on se, että mikään ei merkittävästi muuttunut paitsi tuo päästöhelpotus.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 1. 14:19:00 2015

Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa.. 8)
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Lokakuu 1. 20:52:28 2015

sierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa.. 8)
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg

-Timo
"nopeesti" rakenneltu kun nyt jo valmis O:)

:lol: :lol:

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja RS270 » To Lokakuu 1. 22:16:47 2015

sierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa.. 8)
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg

-Timo

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A79B46

"Tänään voimaan astuneiden uusien rakentelusäädösten sallimana, -99 M5 remmiahdinmuutoksella heti aamusta. 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW ja laillista sekin. "
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Lokakuu 1. 22:34:59 2015

Pari mielenkiintosta juttua noissa soveltamisohjeissa, kuten melumittaus aina kun tehdään jotain muutoksia putkistoon tai tekniikkaan ja tästä tietty ihan oma mittauspöytäkirja.. 98db tais olla raja jollei ole missään tyyppikilvessä? mainittu? sitä?

Maininta että ahtamisen tai välijäähdyttimen asentamisella katsotaan tehojen _merkittävästi_ nousseen, tämäkin taas melko tulkinnallinen maininta :lol:

Jos tehdään ns. eriparia oleva lohko ja kansi, niin mitattuja tehoja verrataan koneeseen josta itse kansi on kotoisin.

Mitattu ahtopaine, teho ja vääntö täytyy olla paperissa dyno ohjelman kirjoittamia, ei siis enään mitään itse kirjoitettuja käytettyjä paineita yms..

Ja mitä muutakin niissä on, sami voi tarkentaa..

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Lokakuu 8. 11:03:12 2015

RS270 kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Ei kauaa menny, et eka E39 M5 leimattuna remmillä uusien sääntöjen puitteissa.. 8)
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 0238_o.jpg

-Timo

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A79B46

"Tänään voimaan astuneiden uusien rakentelusäädösten sallimana, -99 M5 remmiahdinmuutoksella heti aamusta. 351kW paperilla, teho/painosuhde 5.2kg/kW ja laillista sekin. "
Kas, mun laittama päivitys Kurikan Konttori Oy:n sivulle päässy tännekin :-) Aiheesta lisää katsastus-topicissa.

Möhkö
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Möhkö » Ke Joulukuu 23. 9:34:30 2015

Palataas vielä tähän....
- E85 muutos -73 vuoden autoon? Tarviiko katsastaa? Tarviiko muutoksesta teholapun?
- Mulla on luvat 205-50-15 renkailla. Saanko laittaa taakse samoille vanteille 6,5x15" 225-45-50 tai 215-50-15.
Vai tarvitseeko katsastaa uudestaan. (Ei ota mihinkään kiinni)
-Ostin 12mm keskittävät spacerit taakse, kun leveämpi rengas ei muuten mahdu. Onko katsastuksessa ok? Mitenkäs jos
liimaan sen vanteeseen kiinni niin että se ei lähde irti onko ok? Vai tarviiko tehdä mitään.
-Mitenkäs linjalukko onko sellanen sallittu nykyään auton sisällä? Uudessa mustangissahan on
sellanen kaupasta ostaessa jo. Ilmeisesti linjalukko on sallittu jos se ei ole auton sisäpuolella.
Vai olenko väärässä?
Tuo aliarvostettu Cologne

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Joulukuu 31. 8:42:05 2015

Möhkö kirjoitti:Palataas vielä tähän....
- E85 muutos -73 vuoden autoon? Tarviiko katsastaa? Tarviiko muutoksesta teholapun?
- Mulla on luvat 205-50-15 renkailla. Saanko laittaa taakse samoille vanteille 6,5x15" 225-45-50 tai 215-50-15.
Vai tarvitseeko katsastaa uudestaan. (Ei ota mihinkään kiinni)
-Ostin 12mm keskittävät spacerit taakse, kun leveämpi rengas ei muuten mahdu. Onko katsastuksessa ok? Mitenkäs jos
liimaan sen vanteeseen kiinni niin että se ei lähde irti onko ok? Vai tarviiko tehdä mitään.
-Mitenkäs linjalukko onko sellanen sallittu nykyään auton sisällä? Uudessa mustangissahan on
sellanen kaupasta ostaessa jo. Ilmeisesti linjalukko on sallittu jos se ei ole auton sisäpuolella.
Vai olenko väärässä?
Vastaillen jäsenpuolella näihin ->

MedFin
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Maaliskuu 11. 15:18:10 2015

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja MedFin » Ma Helmikuu 22. 12:07:28 2016

Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin. Vastaus oli, että onnistuu, siksi lakia muutettiin. Toinen ilmoitti suoraan, että ei helvetissä. Eli kuinka asia nyt sitten on? Mielestäni on, että saa kuristaa. Annettu auto ja tekniikka on heitetty tähän vain esimerkiksi.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 22. 13:16:28 2016

Tätä samaa aiemmin mietin että miksei ole mahdollista, kun pyörä puolella on ihan normaalia toimintaa.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Helmikuu 23. 10:12:42 2016

Tonhan piti muuttua, että autossakin pystyisi tehoa rajoittamaan..?
Mopoissa haetaan sitä 35Kw rajaa rajoittamalla. Kuitenkin max 50% otteeseen merkitystä tehosta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Keme
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Keme » Ke Helmikuu 24. 10:01:19 2016

MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 27. 9:12:12 2016

Keme kirjoitti:
MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.
Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.
Jäsen #606

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja pablo » La Helmikuu 27. 11:53:15 2016

olafu kirjoitti:
Keme kirjoitti:
MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.
Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.
No saako sen jiizetan laittaa siihen Sierraan ja saada lailliseksi näillä eväillä? Sitä laillista tehonkuristamistahan tässä kysyttiin? :roll:

-Anssi
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Helmikuu 27. 15:55:25 2016

Ainakin mulla on Taunuksessa sillä systeemillä leimattu moottori - toki se on myös "omavalmistemoottori" samalla joten kuristuksilla ei ole erityisesti merkitystä, eikä sitä myöskään ole mihinkään merkitty. Tosin se on muutoskatsastettu kolme vuotta sitten, en tiedä onko tämän jälkeen tullut jotain muutoksia näihin pykäliin.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja pablo » La Helmikuu 27. 19:42:07 2016

Niin noilla "omavalmisteilla" pystyy kikkailee niin kauan kunnes tulee tilanne, että asennettavan moottorin/auton kaikki ns mallit menee tehoiltaan liian isoiks mitä saa haluamaansa autoon laittaa. Silloin olis toi kuristushomma pop.

-Anssi
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Helmikuu 27. 21:40:38 2016

Niin no... Juurikin kyseinen tilanne oli mullakin.. Kone rakennettu 170hv Opel Omegan ja 170hv Vectran koneista, joten kylläpä se nipun erivärisiä papereita vaati kylkiäisiksi ennen kuin moinen pannu luki vehkeen rekisteriotteessa jonka tehokkain vertailumalli on 114hv.

Parhaan vastauksen tähänkin toki saa paikalliselta katsastusinsinööriltä. Taatusti olisin etsimällä löytynyt niitäkin, jotka moista kyhäelmää eivät olisi tieliikenteeseen siunanneet.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Popi » La Helmikuu 27. 22:17:36 2016

Juuri näin. Eli vaatimukset millä sen saa leimaan löytyy sieltä missä sen koittaa leimata.
Jos taas kaipaa tietoa miten se pitäisi saada leimaan niin kysymyset kannatta laittaa tonne ja saa ihan perustellut vastaukset!
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Keme
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Keme » Ti Maaliskuu 1. 13:13:43 2016

olafu kirjoitti:
Keme kirjoitti:
MedFin kirjoitti:Mites nyt on asia. Otin yhteyttä trafiin ja sain kaksi eriävää vastausta liittyen moottorista saatavan tehon kuristamiseen. Kysyin about näin Mk1 sierraan 2jz motti kiinni ja tämän jälkeen "kuristaa" tehon sallittuihin rajoihin.
Vaihtaa siihen vaparin kannen ja dynottelee sopivat luvut. Suht yleinen (ja aivan vitun absurdi) tulkinta on, että "kannen teho" määrää koneen minimitehon.
Tehoahan voi järkevästi laskea muuttamalla moottorinohjainlaitteen ohjelmaa, nokka-akseleiden ajoitusta ja ahtopainetta/ahdinta. Ei siitä koneesta ole pakko repiä irti sitä mitä siitä lähtee, nokkia ja ahdinta muuttamalla saa käppyrää mulkattua mieleiseksensä.
Periaatteessa joo. Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos lukee nykyään voimassa olevia ohjeistuksia. Siellä sanotaan, että moottorin kannen tehoa ei voi alittaa kuristamalla.
Koko muutoskatsastustoimintahan on sinällään hassua, että säädökset on säädöksiä mutta auton katsastava inssi vaikuttaa 100% lopputulokseen. Toiset vaatii lisää lappuja ja toisille kelpaa vähän mikä tahansa. Eli toisella konttorilla vajailla ahtopaineilla dynotettu 2JZ sujahtaa sierran keulille ja toisella konttorilla se ei ole mitenkään mahdollista.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Maaliskuu 1. 20:47:41 2016

Ne inssitkin saavat vapaasti valita asiakkaansa - toisia nyt ei vaan kiinnosta alkaa tutkimaan lakipykäliä sen tarkemmin että millä tavoin minkäkin rakennelman saa otteeseen merkattua. Hittooko sitä autoa on pakko syöttää just sinne missä sitä ei haluta muutoskatsastaa?

Näin itse olen toiminut - viimeksi viime syksynä piti "kilpailuttaa" pari konttoria, että mihin piti kantaa vähiten selvityksiä jotta sai mooseksenaikaisen HIABin muutoskatsastettua lättä-Volkkariin, jonka kokonaispituuskin oli sattuneesta syystä kasvanut n. 30cm. Voittaja jaksoi kaivaa lakipykäliä hieman tarkemmin, soitti perään ja kertoi hyvin tarkkaan mitä tarvitsee, ja minkä verran homma maksaa.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Maaliskuu 2. 10:27:53 2016

Mites sami mk1 escort turbotus 16v koneelle. onko se vielä mahdollista tehdä?.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Keme
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Lokakuu 22. 20:57:36 2013

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Keme » Ke Maaliskuu 2. 14:04:43 2016

xsx kirjoitti:Mites sami mk1 escort turbotus 16v koneelle. onko se vielä mahdollista tehdä?.
Jos se moottori menee vertailu iskutilavuus- ja tehorajojen sisään, niin miksei onnistuisi? Vanhoissa autoissa on vaan usein vertailutehot on ihan ripulia. Sen voi mieltää ongelmaksi tai ei.
jeddah kirjoitti:Ne inssitkin saavat vapaasti valita asiakkaansa - toisia nyt ei vaan kiinnosta alkaa tutkimaan lakipykäliä sen tarkemmin että millä tavoin minkäkin rakennelman saa otteeseen merkattua. Hittooko sitä autoa on pakko syöttää just sinne missä sitä ei haluta muutoskatsastaa?
Toi on totta.

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vordson » To Maaliskuu 3. 20:26:36 2016

hmm.. saako uusilla, tulevilla säännöillä laittaa sierraan pienen v8:n esim ford 289" ?
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Maaliskuu 3. 20:31:03 2016

no ei pysty :evil:
Pedal tu tö metal!

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja escorvet » Pe Maaliskuu 4. 18:58:59 2016

Vihdoinkin kun tässä alkaa miettimään focuksen ajoon saamista niin aloin miettimään että mites tollaseen -03 auton ahtimen vaihtoon suhtaudutaan tällä hetkellä.
Kantta aloin kanssa miettimään kun rupesin muistelemaan että st170 olis isommilla venoilla ja passaa ton hatuksi. Voin tosin muistella väärinkin...
Mutta lähinnä toi ahtimen vaihtoon suhtautuminen kiinnostaa koska eikös syy siihen ettei niitä ole saanut vaihtaa ole ollut juuri päästöt ja nythän ne voidaan ainakin vanhemmissa peleissä mitata asemalla.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Maaliskuu 4. 20:53:16 2016

escorvet kirjoitti:Vihdoinkin kun tässä alkaa miettimään focuksen ajoon saamista niin aloin miettimään että mites tollaseen -03 auton ahtimen vaihtoon suhtaudutaan tällä hetkellä.
Kantta aloin kanssa miettimään kun rupesin muistelemaan että st170 olis isommilla venoilla ja passaa ton hatuksi. Voin tosin muistella väärinkin...
Mutta lähinnä toi ahtimen vaihtoon suhtautuminen kiinnostaa koska eikös syy siihen ettei niitä ole saanut vaihtaa ole ollut juuri päästöt ja nythän ne voidaan ainakin vanhemmissa peleissä mitata asemalla.
Taitaa olla jo euro3 luokassa tuokin,niin ei sitä laillisesti oikein saa vaihdettua :(
Leimalle heti kun katsastus kausi alkaa niin sen 16kk saa aikaa seuraavaan vaihtoon.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Maaliskuu 4. 22:54:36 2016

Niin ei ehkä juurikaan helpotuksia noille väärävetosille eli jatketaan jumppaa vanhaan malliin. Toisaalta ahdin on kyllä ihan vakio joten pitäskö koittaa...
Tälläkin tullu hyviä vastauksia ja varmaan osa ainakin ihan asiaa. Mutta kuten aiemmin mainittu niin se mitä säädökset sanoo löytyy tuolta http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... start=2425
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Ke Kesäkuu 29. 18:00:15 2016

Näitäkin on sitten valitettavasti päivitetty kaikessa hiljaisuudessa. http://www.trafi.fi/filebank/a/14649550 ... io_2_0.pdf (EDIT) Tämä on siis soveltamisohje aiempaan rakenteenmuutos määräykseen.
Viimeksi muokannut ohcit!, Pe Heinäkuu 1. 15:55:11 2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja RS270 » Pe Heinäkuu 1. 15:04:08 2016

Onkohan toi nyt ihan oikein katsoa tehot kannen mukaan? Jos heittää esim. cossun kannen johonkin vanhan taunuksen alakerran päälle ja kaasarit kylkeen vaparina, ei teho taida olla ihan sama kun cossussa? :roll:
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Pe Heinäkuu 1. 15:52:41 2016

No joo, korjataan sen verran että näyttikin olevan soveltamisohje, eikä niinkään määräys tuo linkkaamani asiakirja. Huomasin vasta äsken kun satuin vilkaisemaan tuonne osoite kenttään. Oudosti esim. akselistomuutokset on soveltamisohjeessa huomattavasi hankalampia kuin tuossa määräyksessä. Lisäksi penkkilapusta on annettu melko tiukat vaatimukset. Tässä vielä toi lokakuun alussa voimaantullut määräys

jonno
Viestit: 143
Liittynyt: Pe Elokuu 15. 0:49:44 2003
Paikkakunta: Pori

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jonno » Ti Heinäkuu 12. 8:01:16 2016

ohcit! kirjoitti:No joo, korjataan sen verran että näyttikin olevan soveltamisohje, eikä niinkään määräys tuo linkkaamani asiakirja. Huomasin vasta äsken kun satuin vilkaisemaan tuonne osoite kenttään. Oudosti esim. akselistomuutokset on soveltamisohjeessa huomattavasi hankalampia kuin tuossa määräyksessä. Lisäksi penkkilapusta on annettu melko tiukat vaatimukset. Tässä vielä toi lokakuun alussa voimaantullut määräys
Tämä kannattaa huomioida:

"Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa
voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä(779/1998)."

Jotkut alustamuutokset, kun on helpompia hyväksyttää vanhan ohjeen mukaan. Juurikin tuo soveltamisohje tekee uudesta vähän harrastajalle hankalan.

Vastaa Viestiin