Lisää öljynpainetta ?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Maaliskuu 15. 18:50:39 2016

Miten onnistuis, kaikki laakerit lähes uudet STD (tarkastettu äskettäin) ja uusi korkeapaineöljypumppu, tuntuu paineet matalammilta mitä pitäs

-Öljy Castrol Edge 10W60
-Painetta kylmänä 5bar
-Reilummin ajaessa, pohjasta mitattuna 80`C öljynlämmöillä tyhjäkäynnillä 1,5bar kierroksilla ~4bar. Kierrossa lämpö jotain 100-110`C
-70`C öljynlämmöillä mitä lauhdutin kerkee jäähdyttää, tyhjäkäynnillä 3,5bar ja kierroksilla 4,3bar

Kesälle pitäis saada vähän korkeemmaks, radalle ei mitään asiaa näillä kamoilla

Turbo on öljyjäähdytteinen Holset mikä vetäsee reilusti öljyä, tulolinja 6mm

Tulossa on vesijäähdytteinen Holsu ja mahdollisesti isompi öljynlauhdutin ja turbon veden jäähdytin

Radikaalein muutos olis kuulalaakeri sillä 2mm öljylinjalla mutta mieluummin mennään liu`uilla

Miten muilla paineet menee?
ex Jäsen #10

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Maaliskuu 16. 11:27:41 2016

Kyllähön tuo 4bar riittää. Tyhjäkäynnillä voi tietysti kuumana tippu sinne baarin luokkaan
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 16. 16:45:02 2016

Riittää kyllä, ohje muistaakseni oli että 3,3bar 3000rpm minimi. Mutta oikeestaan tuon 3k:n jälkeen paine ei edes nouse enää :D

Kokeiltu joskus myös 5W50 öljyillä, aika lähelle sama paine oli

Meininki oli laittaa vielä toinen öljynpainemittari kun ei paljoo kannata ruuvata mekaanista vähän väliä kiinni
ex Jäsen #10

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ke Maaliskuu 16. 17:12:26 2016

Mulla oli tuota luokkaa kans korkeapainepumpulla.
Viime kesän ajelin vakiopumpulla jossa ö-ruutat..
paineet lämpösenä tyhjäkäynnillä 1bar jopa allekkin ja kierroksilla 2.5bar. :?
Noi taas tuntus aika vähäisiltä kun tottui korkepainepumppuun.

Mutta sitä saa hiukan nostettua kun ottaa ö-pumpulta sen kuppitulpan irti ja lisää jouselle esijännitystä prikkojen muodossa.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Maaliskuu 16. 17:25:12 2016

Itse ajelen vapari OHC:lla.
Kesällä 20w50 ja talvella 10w40 valvolinet.
Vuodenajasta riippumatta kylmänä startissa ~5bar.
Ajossa(lue:yli 2000rpm) on 4.0-4.5bar.
Tyhjäkäynnillä sen kaksi, jos kuumempi setti ajettuna kesällä niin vähän vajaa.

Kilo riittää tyhjälle, ja toi neljä varmasti kierroksille. Kunhan siellä yleensäkin on paine.
Itselläni ainakaan ei vaikuta mitään 3500rpm-7500rpm.

Ainoa ero tulee jos syksyllä jää liian myöhäiseen vaihto, että menee nollakeleille.
Menee pari sekuntia että 20w50 alkaa näkymään edes painemittarissa. Paine on nimenomaan alhaisempi ihan startin jälkeen.
Normalisoituu kun lämpötila alkaa nousta ja öljy kulkemaan pumpussa.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 16. 18:56:34 2016

Joo noissa kylmästarteissa menee sen sekunnin että nostimet rapisee ihan jo tuolla winter 10:llä

Enempi kun sais välityksiä niin kierroksilla olis enempi painetta. Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua :evil:
ex Jäsen #10

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Maaliskuu 17. 6:10:10 2016

Jake kirjoitti:Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua :evil:
Onhan noita useita euroopassa käytössä.
Eli kyllä saa, valmiita vain ei taida olla. Käsittääkseni useimmat muokkaavat alkuperäistä pohjaa.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » To Maaliskuu 17. 17:28:54 2016

Jasu kirjoitti:
Jake kirjoitti:Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua :evil:
Onhan noita useita euroopassa käytössä.
Eli kyllä saa, valmiita vain ei taida olla. Käsittääkseni useimmat muokkaavat alkuperäistä pohjaa.
Juurikin noin, valmiita sarjoja tarkoitin
ex Jäsen #10

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Maaliskuu 17. 23:31:29 2016

saa siihen mut jos joku maksaa larsen import hinta n7t€+alv :cha

https://www.facebook.com/75393127802317 ... =3&theater

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Heinäkuu 5. 21:35:51 2016

Vika oli ahtimen tyypissä, 35:n tilalle tuli 35 Super mikä on vesijäähdytetty ja ilmeisesti pienemmällä öljytilavuudella joten nyt paineet on kuumanakin ajossa 4,8bar ja tyhjäkäynnillä ei mene alle 4 bar :green:
ex Jäsen #10

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 5. 22:42:30 2016

6mm sisäreiällä oleva tulo liian isoa, liukulaakerillekin.

Edit: tai ei niin isoa että vakavaa ongelmaa aiheuttaisi, mutta turhan isona pitäisin silti. Ite käyttänyt an4 liukulaakerille ja an3 kuulalle.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Heinäkuu 6. 16:03:14 2016

Kyllähän se liukulaakeri rajottaa itessään sen mahtuvan öljyn määrän vaikka on tulo minkäkokonen vaan. Kuuliksissa sitte pitää olla 0,9mm kuristin

Nopeesti katottuna AN4 sisähalkaisija olis 0,22" mikä on melko lähellä 6mm
ex Jäsen #10

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 6. 17:10:12 2016

An4 ptfe sisäreikä 4.8mm mitä itse käytän.

Kuuliksissa on rajoittimet tottakai myös kiinni itsellä.

Mutta mun puolesta voi kukin virittää autojaan isommalla öljynpainelinjalla jos siltä tuntuu :)

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Lisää öljynpainetta ?

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Heinäkuu 6. 20:46:01 2016

Sultzi kirjoitti:An4 ptfe sisäreikä 4.8mm mitä itse käytän.

Kuuliksissa on rajoittimet tottakai myös kiinni itsellä.

Mutta mun puolesta voi kukin virittää autojaan isommalla öljynpainelinjalla jos siltä tuntuu :)

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla
Hahhah :lol: Joo tuleehan isommalla linjalla lisää tehojaki :D

Tottakai silloin jos vuotais turboon, pitäs linjaa pienentää mutta tämä tuntuu pelaavan loistavasti niin saa olla noin. Toki jos vaihtais AN4-liittimeen, pitäis tuloletkun liitäntä vaihtaa ja suunnitelmissa oli jossain vaiheessa laittaa banjolla liitos niin silloinhan sitä voi kattoo uudemman kerran.

Joskus oli aika isoja ongelmia näitten kans, vakiona kun on öljytulossa 2mm kuristin ja paluupuolella rajotus niin paluun isontamalla 15mm ei enää akseli kellunutkaan vaan laakerit meni :cha 4mm myöskään ei riittäny niin vedin sitte heti kunnolla isoks niin alko pelaan :lol:

Vähän lähtee kyllä aihe käsistä mutta korjataan tilanne pohdinnalla; Varmaanki sitte kuulalaakeriturbon kuristimella öljynpaine ei koko aikana laske alle 5bar :green:
ex Jäsen #10

Vastaa Viestiin