Lisää öljynpainetta ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Lisää öljynpainetta ?
Miten onnistuis, kaikki laakerit lähes uudet STD (tarkastettu äskettäin) ja uusi korkeapaineöljypumppu, tuntuu paineet matalammilta mitä pitäs
-Öljy Castrol Edge 10W60
-Painetta kylmänä 5bar
-Reilummin ajaessa, pohjasta mitattuna 80`C öljynlämmöillä tyhjäkäynnillä 1,5bar kierroksilla ~4bar. Kierrossa lämpö jotain 100-110`C
-70`C öljynlämmöillä mitä lauhdutin kerkee jäähdyttää, tyhjäkäynnillä 3,5bar ja kierroksilla 4,3bar
Kesälle pitäis saada vähän korkeemmaks, radalle ei mitään asiaa näillä kamoilla
Turbo on öljyjäähdytteinen Holset mikä vetäsee reilusti öljyä, tulolinja 6mm
Tulossa on vesijäähdytteinen Holsu ja mahdollisesti isompi öljynlauhdutin ja turbon veden jäähdytin
Radikaalein muutos olis kuulalaakeri sillä 2mm öljylinjalla mutta mieluummin mennään liu`uilla
Miten muilla paineet menee?
-Öljy Castrol Edge 10W60
-Painetta kylmänä 5bar
-Reilummin ajaessa, pohjasta mitattuna 80`C öljynlämmöillä tyhjäkäynnillä 1,5bar kierroksilla ~4bar. Kierrossa lämpö jotain 100-110`C
-70`C öljynlämmöillä mitä lauhdutin kerkee jäähdyttää, tyhjäkäynnillä 3,5bar ja kierroksilla 4,3bar
Kesälle pitäis saada vähän korkeemmaks, radalle ei mitään asiaa näillä kamoilla
Turbo on öljyjäähdytteinen Holset mikä vetäsee reilusti öljyä, tulolinja 6mm
Tulossa on vesijäähdytteinen Holsu ja mahdollisesti isompi öljynlauhdutin ja turbon veden jäähdytin
Radikaalein muutos olis kuulalaakeri sillä 2mm öljylinjalla mutta mieluummin mennään liu`uilla
Miten muilla paineet menee?
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 2460
- Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
- Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä
Re: Lisää öljynpainetta ?
Kyllähön tuo 4bar riittää. Tyhjäkäynnillä voi tietysti kuumana tippu sinne baarin luokkaan
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
Riittää kyllä, ohje muistaakseni oli että 3,3bar 3000rpm minimi. Mutta oikeestaan tuon 3k:n jälkeen paine ei edes nouse enää 
Kokeiltu joskus myös 5W50 öljyillä, aika lähelle sama paine oli
Meininki oli laittaa vielä toinen öljynpainemittari kun ei paljoo kannata ruuvata mekaanista vähän väliä kiinni

Kokeiltu joskus myös 5W50 öljyillä, aika lähelle sama paine oli
Meininki oli laittaa vielä toinen öljynpainemittari kun ei paljoo kannata ruuvata mekaanista vähän väliä kiinni
ex Jäsen #10
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Re: Lisää öljynpainetta ?
Mulla oli tuota luokkaa kans korkeapainepumpulla.
Viime kesän ajelin vakiopumpulla jossa ö-ruutat..
paineet lämpösenä tyhjäkäynnillä 1bar jopa allekkin ja kierroksilla 2.5bar.
Noi taas tuntus aika vähäisiltä kun tottui korkepainepumppuun.
Mutta sitä saa hiukan nostettua kun ottaa ö-pumpulta sen kuppitulpan irti ja lisää jouselle esijännitystä prikkojen muodossa.
Viime kesän ajelin vakiopumpulla jossa ö-ruutat..
paineet lämpösenä tyhjäkäynnillä 1bar jopa allekkin ja kierroksilla 2.5bar.

Noi taas tuntus aika vähäisiltä kun tottui korkepainepumppuun.
Mutta sitä saa hiukan nostettua kun ottaa ö-pumpulta sen kuppitulpan irti ja lisää jouselle esijännitystä prikkojen muodossa.
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1362
- Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008
Re: Lisää öljynpainetta ?
Itse ajelen vapari OHC:lla.
Kesällä 20w50 ja talvella 10w40 valvolinet.
Vuodenajasta riippumatta kylmänä startissa ~5bar.
Ajossa(lue:yli 2000rpm) on 4.0-4.5bar.
Tyhjäkäynnillä sen kaksi, jos kuumempi setti ajettuna kesällä niin vähän vajaa.
Kilo riittää tyhjälle, ja toi neljä varmasti kierroksille. Kunhan siellä yleensäkin on paine.
Itselläni ainakaan ei vaikuta mitään 3500rpm-7500rpm.
Ainoa ero tulee jos syksyllä jää liian myöhäiseen vaihto, että menee nollakeleille.
Menee pari sekuntia että 20w50 alkaa näkymään edes painemittarissa. Paine on nimenomaan alhaisempi ihan startin jälkeen.
Normalisoituu kun lämpötila alkaa nousta ja öljy kulkemaan pumpussa.
Kesällä 20w50 ja talvella 10w40 valvolinet.
Vuodenajasta riippumatta kylmänä startissa ~5bar.
Ajossa(lue:yli 2000rpm) on 4.0-4.5bar.
Tyhjäkäynnillä sen kaksi, jos kuumempi setti ajettuna kesällä niin vähän vajaa.
Kilo riittää tyhjälle, ja toi neljä varmasti kierroksille. Kunhan siellä yleensäkin on paine.
Itselläni ainakaan ei vaikuta mitään 3500rpm-7500rpm.
Ainoa ero tulee jos syksyllä jää liian myöhäiseen vaihto, että menee nollakeleille.
Menee pari sekuntia että 20w50 alkaa näkymään edes painemittarissa. Paine on nimenomaan alhaisempi ihan startin jälkeen.
Normalisoituu kun lämpötila alkaa nousta ja öljy kulkemaan pumpussa.
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
Joo noissa kylmästarteissa menee sen sekunnin että nostimet rapisee ihan jo tuolla winter 10:llä
Enempi kun sais välityksiä niin kierroksilla olis enempi painetta. Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua
Enempi kun sais välityksiä niin kierroksilla olis enempi painetta. Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua

ex Jäsen #10
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Lisää öljynpainetta ?
Onhan noita useita euroopassa käytössä.Jake kirjoitti:Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua
Eli kyllä saa, valmiita vain ei taida olla. Käsittääkseni useimmat muokkaavat alkuperäistä pohjaa.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
Juurikin noin, valmiita sarjoja tarkoitinJasu kirjoitti:Onhan noita useita euroopassa käytössä.Jake kirjoitti:Nelivetoseen kun ei saa edes kuivasumppua
Eli kyllä saa, valmiita vain ei taida olla. Käsittääkseni useimmat muokkaavat alkuperäistä pohjaa.
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
saa siihen mut jos joku maksaa larsen import hinta n7t€+alv
https://www.facebook.com/75393127802317 ... =3&theater

https://www.facebook.com/75393127802317 ... =3&theater
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
Vika oli ahtimen tyypissä, 35:n tilalle tuli 35 Super mikä on vesijäähdytetty ja ilmeisesti pienemmällä öljytilavuudella joten nyt paineet on kuumanakin ajossa 4,8bar ja tyhjäkäynnillä ei mene alle 4 bar 

ex Jäsen #10
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Lisää öljynpainetta ?
6mm sisäreiällä oleva tulo liian isoa, liukulaakerillekin.
Edit: tai ei niin isoa että vakavaa ongelmaa aiheuttaisi, mutta turhan isona pitäisin silti. Ite käyttänyt an4 liukulaakerille ja an3 kuulalle.
Edit: tai ei niin isoa että vakavaa ongelmaa aiheuttaisi, mutta turhan isona pitäisin silti. Ite käyttänyt an4 liukulaakerille ja an3 kuulalle.
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
Kyllähän se liukulaakeri rajottaa itessään sen mahtuvan öljyn määrän vaikka on tulo minkäkokonen vaan. Kuuliksissa sitte pitää olla 0,9mm kuristin
Nopeesti katottuna AN4 sisähalkaisija olis 0,22" mikä on melko lähellä 6mm
Nopeesti katottuna AN4 sisähalkaisija olis 0,22" mikä on melko lähellä 6mm
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Lisää öljynpainetta ?
An4 ptfe sisäreikä 4.8mm mitä itse käytän.
Kuuliksissa on rajoittimet tottakai myös kiinni itsellä.
Mutta mun puolesta voi kukin virittää autojaan isommalla öljynpainelinjalla jos siltä tuntuu
Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla
Kuuliksissa on rajoittimet tottakai myös kiinni itsellä.
Mutta mun puolesta voi kukin virittää autojaan isommalla öljynpainelinjalla jos siltä tuntuu

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Lisää öljynpainetta ?
HahhahSultzi kirjoitti:An4 ptfe sisäreikä 4.8mm mitä itse käytän.
Kuuliksissa on rajoittimet tottakai myös kiinni itsellä.
Mutta mun puolesta voi kukin virittää autojaan isommalla öljynpainelinjalla jos siltä tuntuu
Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla


Tottakai silloin jos vuotais turboon, pitäs linjaa pienentää mutta tämä tuntuu pelaavan loistavasti niin saa olla noin. Toki jos vaihtais AN4-liittimeen, pitäis tuloletkun liitäntä vaihtaa ja suunnitelmissa oli jossain vaiheessa laittaa banjolla liitos niin silloinhan sitä voi kattoo uudemman kerran.
Joskus oli aika isoja ongelmia näitten kans, vakiona kun on öljytulossa 2mm kuristin ja paluupuolella rajotus niin paluun isontamalla 15mm ei enää akseli kellunutkaan vaan laakerit meni


Vähän lähtee kyllä aihe käsistä mutta korjataan tilanne pohdinnalla; Varmaanki sitte kuulalaakeriturbon kuristimella öljynpaine ei koko aikana laske alle 5bar

ex Jäsen #10