Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

RS_Sakke
Viestit: 69
Liittynyt: La Tammikuu 12. 14:12:26 2013

Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja RS_Sakke » Su Lokakuu 11. 23:23:49 2015

Kokeilin hakua mutta en oikein löytänyt sillä enkä googlella vastauksia kysymyksiini.. Eli turbo-escorttiin tarvis saada semmoset jarrut että se kans pysähtyy. Auto on katukäytössä mutta varmasti tullaan joskus radallakin käymään. Keulassa on PIKKUTOLPAT mille tuntuu valmiissa osissa olevan huonompaa tarjonta. Takana on Sierran levyt ja tulee Saabin satulat joissa käsijarru samassa. Hydraulinen käsijarrukin kyllä tulee. Pedalboxia ei ainakaan vielä tule kun tarvii säilyttää leimalle tehostin. Edessä tällähetkellä vakio jarrut. Vannekoko 15" eli siihen pitäs jarrut sopia.

Mistä osista saisi mahdollisimman vähällä sovittelulla tehtyä hyvät jarrut eteen, tai mitä muut on käyttäneet?
Burtonilta kattelin mm. Näitä satuloita: http://www.burtonpower.com/m16-type-4-p ... -m16m.html
Mutta mietin että saakohan noilla kummostakaan eroa aikaan jos levyt on vakiot, ne on kuitenkin pirun pienet. Ja olishan jotku 15" vanteen täyttävät jarrut pirun komean näköisetkin ;)

http://www.burtonpower.com/m16-type-4-p ... -m16m.html
Tuossa olis samaa satulaa jäähdytetylle levylle mutta edelleen mietityttää se levyn pieni halkaisija.

Ei siis haittaa vaikka ei oliskaan mikään bolt-on setti mutta toisaalta ei haittaa kyllä vaikka oliskin.. Meinaa tuota hommaa riittää muutenkin.
Toivon tätä kautta saavani kommentteja ja suosituksia mistä osista kannattaisi lähteä tekemään, kiitos!
-Sakke

Edit: http://www.burtonpower.com/brake-kit-rs ... dbk1r.html mitenhän vaikka tämä setti toimisi? Hinta olisi vielä ihan kohtuullinen.
Escort MK2 1976
Dodge Ram Cummins

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Lokakuu 12. 7:53:09 2015

Pösöistä ja citikoista löytyy esim melkein samalla offsetillä levyjä kuin eskossa on. Keskireiän sovittaa isommaks ja tekee pulttijaon uuden niin sopii orkkis paikalle. Arpoo sitten vaan jonkun satulan kaveriks :)

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Lokakuu 12. 19:38:06 2015

Volvo 240 turbo etusatulat ja Caprin jäähdytetyt levyt? Halpa ja toimivaksi todettu ratkaisu.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Lokakuu 12. 20:00:35 2015

Eipä silti halkaisija taida kauheesti kasvaa? Itellä citikan 283mm levyt wilwoodin satuloilla cortinassa, jossa mitat kai hyvinkin samat kuin escossa. Vanhakoppaseen tulossa Pösön 305mm levyt eteen brembon satuloilla.. Vaihtoehtoja on mistä valita :)

RS_Sakke
Viestit: 69
Liittynyt: La Tammikuu 12. 14:12:26 2013

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja RS_Sakke » Ma Lokakuu 12. 21:11:38 2015

Joo kerkesinkin tuossa motonetistä katella pösön ja sitikan levyjä.
Sultzi kirjoitti:Pösöistä ja citikoista löytyy esim melkein samalla offsetillä levyjä kuin eskossa on. Keskireiän sovittaa isommaks ja tekee pulttijaon uuden niin sopii orkkis paikalle. Arpoo sitten vaan jonkun satulan kaveriks :)
Niin meinaat että sinne navan taakse niinku orkkis levy?
Eikö pösössä ja sitikassa oo 4x108 jako, joten nehän voisi laittaa navan "päälle" niinku normi henkilöautossa tuppaa olemaan jos vaan keskireikä passaa. Olisko ehkä paremmin valikoimaa levyistä? En tiedä :D

Nuo 283mm levyt varmaan menee 15" vanteeseen mutta miten nuo 305mm?
Vaatiiko nuo volvon satulat paljonkin sovittelua?
Escort MK2 1976
Dodge Ram Cummins

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Lokakuu 12. 21:35:29 2015

15" vanne, bemarin brembo ja tuo pösön 305x28mm laikka, mahtuis vieläkin isompi..
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escor ... C_0027.JPG

Ja sitten cortinassa tuo 283 citikan levy ja liian pieni kurapaskawilwoodi
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... 09+003.jpg

Sama jakohan noissa on juu, mutta sitten noiden mitat ei täsmää, ei pysty käyttään vanteen välissä tommosilla mitoilla kun ovat käytännössä ihan suoria. Mielestäni kannattaa sinne koittaa laittaa jos vain mahdollista, ei tule ongelmaa vanteiden kanssa ainakaan että ottaisi kiinni satulaan joka "liian" ulkona. :)

Löytyyhän sitten fordilta suoraan navan ja vanteen väliin sopivia levyjä kanssa tuolta +280mm, mutta satulasta en tiedä mikä passaa..

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Ma Lokakuu 12. 21:51:50 2015

Jos laittaa levyn navan ja vanteen väliin, voi laittaa vaikka cossun 283 levyn ja mondeon satulan, varsin simppelin näkönen adapteri tehdä tai valmis löytyy tuolta http://www.ebay.co.uk/itm/Caprisport-GT ... 4ac2aef2e4..
Sitten ei napa kyllä enää keskitä vannetta. Pitänee sorvailla jotain jatkoa siihen tai hankkia keskittävä rasvakuppi http://www.ebay.co.uk/itm/Capri-Escort- ... 33a9ee2dc6

RS_Sakke
Viestit: 69
Liittynyt: La Tammikuu 12. 14:12:26 2013

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja RS_Sakke » Ma Lokakuu 12. 22:20:16 2015

Kiitos kommenteista! Tämä mondeon satula + cossun levy setti vaikuttaisi kyllä hyvinkin varteenotettavalta vaihtoehdolta ja noi adapteritkin näyttää siltä että ei oo kaksinen homma itekkään tehdä. Osaatko sanoa minkä ikäluokan mondeosta kannattaisi lähteä satulaa katselemaan, levyt onko samat 2wd ja 4wd cossussa?
Escort MK2 1976
Dodge Ram Cummins

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Ma Lokakuu 12. 23:12:18 2015

2wd:n levyt 283mm ,4wd:n 278mm.
For use with Cosworth 283mm disc and Mondeo calipers
(Mk 1 & 2 non - V6 only).
Tollanen ohjeistus löyty sieltä lisätiedoista eli 1/2 koristen pikkukoneisten mondeoitten satulat.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Lokakuu 13. 10:59:49 2015

Nelikon levyt tais vielä lisäksi olla matalammat?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Ti Lokakuu 13. 20:51:02 2015

No juu, kahan kataloogi antais 2wd:n levyn korkeudeksi 56,1 ja 4wd:n 35,5 mm.

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Ma Tammikuu 11. 19:23:17 2016

Huomasin, että pedalboxia ei ole tulossa ja alkuperäisestä paineenrajoittimesta ei ole ollut puhetta. Kandee vähän laskeskella ja miettiä myös jarrusatuloiden mäntien pinta-alojen vaikutusta ennen satuloiden asentelua, ettei käy niin että takana jarrut hirttävät kiinni ennen etusia. Jarrupalalla on sit huomattava vaikutus tuohon pysähtyvyyteen. Varsinkin radalla.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

MJU-
Viestit: 21
Liittynyt: Su Joulukuu 28. 17:02:32 2014

Re: Välikoppaan tehokkaat (etu)jarrut

Viesti Kirjoittaja MJU- » Ti Toukokuu 3. 21:41:46 2016

Vähän OT mutta mahtaako välikopan jarrutehostimeen käydä bolt on jonkun muun vehkeen jarrusylkkä ?
Sierra -89 1.6 käyttis, Sierra -91 2.9 STW , Cortina -69 Zetec , Transit -70 1.8d kimppa lauluauto

Vastaa Viestiin