Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Maaliskuu 23. 11:11:55 2014

Jaksaisiko joku vääntää rautalangasta tiedon tästä? Eli miten kytketään mk. 1 Escon sport mittariston rundari? Sen verran on (oletettavasti) tiedossa, että mittarin induktiosilmukan läpi vedetään sytytysvirran johto, mutta vedetäänkö piuha virtalukon ja sytytysboksin välistä, vai sytytysboksin ja puolan välistä? Ja kuinka monelle "kiepille" johto on alkuperäisasennuksessa vedetty?

Kyseessä siis E-max Sierran kärjettömällä sytkällä oleva vanhakoppainen, rundariin ei saada mitään eloa vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Eri kytkiksiä löytynyt netistä, mutta jos jollain on tuollainen mittari itse kytkettynä ja toimivana kiinni, niin jeesaatko :) Ei ole varmuutta onko vika kytkennöissä vai itse kierroslukumittarissa, niin tarvisi tiedon siitä miten tuon pitäisi "varmasti" toimia.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja pietis » Su Maaliskuu 23. 20:35:55 2014

Itsellä on Mexicossa Fireball kärjetön, jouduin ottamaan orkkiksen vastusjohdon pois välistä (orkkis johtosarja).

Periaatteessa näin: virtalukolta / sulakkeelta / releeltä plussaa kierroslukumittarin "johtolenkkiin.
Johtolenkiltä piuha puolan plussaan. Ja tuota plussaa sitten puolalta sytkälle.

+ johto tuo puolalta pulssia mittarille. On tietysti suuri mahdollisuus että kiekkamittari on rikki, itsellä ollut useita rikkonaisia.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Maaliskuu 24. 9:15:09 2014

Noinhan nse pitäisi toimia,
jos vain virtajohdosta kulkeva pulssi on riittävän selvä.

Heikkoa pulssia voi vahvistaa laittamalla luuppiin kaksi kierrosta.
Ja luupin suunnalla on väliä :D

ja mittarille kunnon maadoitus ja +12V

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Maaliskuu 24. 22:46:24 2014

Nyt saatiin mittari pelaamaan, mutta toimii *ääääärimmäisen* hitaasti, ei pysyisi edes vakion e-maxin perässä, lisäksi jumittaa herkästi 0-asentoon.. 2 luuppia induktiosimukassa. Mikäs tuohon auttaisi että saisi reagoimaan kierrosten muuttumiseen edes välttävästi?

EDIT:

Lisäkysymys, mistä kannattaisi lähteä etsimään mekaanisen ÖP mittarin letkua? Vanha letku repesi ja sylki litran öljyä sisälokarin kylkeen.. Hydromarketissa myivät eioota.. Tieto kierteestäkin jeesaisi?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 25. 10:30:39 2014

Mittarin transistorit voi olla tiensä päässä.

Magneettijuttu on myös todella herkkä epäpuhtauksille, jumitus (muualla kuin 0-asennossa) johtuu usein siitä, eli paineilmaa varovati sinne missä se kela liikkuu pitkin hevosenkenkää.

Eihän siinä virtalukolta mittarin kautta puolalle menevässä johdossa ole mitään muuta kuormaa tai laitteita ?

Vakio GT ÖP mittari ?
letkuja on tarjolla e-bayn kautta, mutta Mk2 on eri kierteellä, ja enkkula (RHD) mallien letkut lyhyempiä. mutta on noi kierteet ylhäällä jossain.
Jostain mittarikaupastakin voisi yrittää, vanhoissa Smithin mittareissa samoja kierteitä.
Jos vanha on poikki ihan moottoriliitännän juuresta, eikä sitä ole lyhennettyt, voi liittimen painaa uudelleen paikoilleen, menee jarruputkityökalulla kun ottaa varovasti

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Maaliskuu 25. 17:39:46 2014

TAp kirjoitti:Mittarin transistorit voi olla tiensä päässä.

Magneettijuttu on myös todella herkkä epäpuhtauksille, jumitus (muualla kuin 0-asennossa) johtuu usein siitä, eli paineilmaa varovati sinne missä se kela liikkuu pitkin hevosenkenkää.

Eihän siinä virtalukolta mittarin kautta puolalle menevässä johdossa ole mitään muuta kuormaa tai laitteita ?

Vakio GT ÖP mittari ?
letkuja on tarjolla e-bayn kautta, mutta Mk2 on eri kierteellä, ja enkkula (RHD) mallien letkut lyhyempiä. mutta on noi kierteet ylhäällä jossain.
Jostain mittarikaupastakin voisi yrittää, vanhoissa Smithin mittareissa samoja kierteitä.
Jos vanha on poikki ihan moottoriliitännän juuresta, eikä sitä ole lyhennettyt, voi liittimen painaa uudelleen paikoilleen, menee jarruputkityökalulla kun ottaa varovasti
Kokeillaan putsaamalla jos vireytyisi, ollut käyttämättä n. 15 vuotta, joten voi olla että herkistyy kun saa vähän konetta käyteltyä. Tosin siihenkin menee tovi taas kun meni tuo letku repeämään, teettävät letkun tuota varten 1/8 npt lohkon päähän ja tuo orkkiskierre mittaristoon, hintaa tulee jonkun verran, mutta ei uskalla tuota vanhaa letkua laittaa kiinni kun ei tiedä mistä seuraavan kerran ratkeaa.. Tällä kertaa toivottavasti selvittiin säkähdyksellä, mutta ei paljon naurattaisi jos täydestä laukasta hukkaisi öljynpaineet tuota kautta. Ei ole virtalukolta puolalle menevässä johdossa muuta kytkettynä, mietin vielä sellaista, että kannattaisikohan tuo releyttää, niin saisi ainakin varmasti kokoajan "täyden" jännitteen?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 25. 20:59:40 2014

Puolalle menevän johdon jännite ei ole tärkeä, koska mittari haistelee virtapulssia.

mittarin +12 liitäntä on tärkeämpi, vaikka sekin toimii, koska koko systeemi on alunperin mitoitettu tasavirtalaturin max 13.2 V jännitteelle, nykyiset vaihtovirtasysteemit pitää käyttöjännitteen yli 14 V:ssa.

Konkathan noissa kuivuu myös, ja termistori, joka pitää perustason vakiona, halkeilee itsekseen..
2 luuppia kuitenkin viitta transistorin loppumiseen.
Komponenteja voi noihin vaihtaa, helpostikin, mutta sen jälkeen mittari pitää kalibroida uudelleen, joka on kohtuu aikaavievää.

letkun kierre on mittarin päässä 3/8" x 28 TPI.
koneen päässä 3/8" x 24 TPI eli UNF, jarruputkissa mm. on sama kierre....

Vastaa Viestiin