Kyseessä siis E-max Sierran kärjettömällä sytkällä oleva vanhakoppainen, rundariin ei saada mitään eloa vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Eri kytkiksiä löytynyt netistä, mutta jos jollain on tuollainen mittari itse kytkettynä ja toimivana kiinni, niin jeesaatko
Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Posmo
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Jaksaisiko joku vääntää rautalangasta tiedon tästä? Eli miten kytketään mk. 1 Escon sport mittariston rundari? Sen verran on (oletettavasti) tiedossa, että mittarin induktiosilmukan läpi vedetään sytytysvirran johto, mutta vedetäänkö piuha virtalukon ja sytytysboksin välistä, vai sytytysboksin ja puolan välistä? Ja kuinka monelle "kiepille" johto on alkuperäisasennuksessa vedetty?
Kyseessä siis E-max Sierran kärjettömällä sytkällä oleva vanhakoppainen, rundariin ei saada mitään eloa vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Eri kytkiksiä löytynyt netistä, mutta jos jollain on tuollainen mittari itse kytkettynä ja toimivana kiinni, niin jeesaatko
Ei ole varmuutta onko vika kytkennöissä vai itse kierroslukumittarissa, niin tarvisi tiedon siitä miten tuon pitäisi "varmasti" toimia.
Kyseessä siis E-max Sierran kärjettömällä sytkällä oleva vanhakoppainen, rundariin ei saada mitään eloa vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Eri kytkiksiä löytynyt netistä, mutta jos jollain on tuollainen mittari itse kytkettynä ja toimivana kiinni, niin jeesaatko
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
pietis
- Viestit: 114
- Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Itsellä on Mexicossa Fireball kärjetön, jouduin ottamaan orkkiksen vastusjohdon pois välistä (orkkis johtosarja).
Periaatteessa näin: virtalukolta / sulakkeelta / releeltä plussaa kierroslukumittarin "johtolenkkiin.
Johtolenkiltä piuha puolan plussaan. Ja tuota plussaa sitten puolalta sytkälle.
+ johto tuo puolalta pulssia mittarille. On tietysti suuri mahdollisuus että kiekkamittari on rikki, itsellä ollut useita rikkonaisia.
Periaatteessa näin: virtalukolta / sulakkeelta / releeltä plussaa kierroslukumittarin "johtolenkkiin.
Johtolenkiltä piuha puolan plussaan. Ja tuota plussaa sitten puolalta sytkälle.
+ johto tuo puolalta pulssia mittarille. On tietysti suuri mahdollisuus että kiekkamittari on rikki, itsellä ollut useita rikkonaisia.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Noinhan nse pitäisi toimia,
jos vain virtajohdosta kulkeva pulssi on riittävän selvä.
Heikkoa pulssia voi vahvistaa laittamalla luuppiin kaksi kierrosta.
Ja luupin suunnalla on väliä
ja mittarille kunnon maadoitus ja +12V
jos vain virtajohdosta kulkeva pulssi on riittävän selvä.
Heikkoa pulssia voi vahvistaa laittamalla luuppiin kaksi kierrosta.
Ja luupin suunnalla on väliä
ja mittarille kunnon maadoitus ja +12V
-
Posmo
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Nyt saatiin mittari pelaamaan, mutta toimii *ääääärimmäisen* hitaasti, ei pysyisi edes vakion e-maxin perässä, lisäksi jumittaa herkästi 0-asentoon.. 2 luuppia induktiosimukassa. Mikäs tuohon auttaisi että saisi reagoimaan kierrosten muuttumiseen edes välttävästi?
EDIT:
Lisäkysymys, mistä kannattaisi lähteä etsimään mekaanisen ÖP mittarin letkua? Vanha letku repesi ja sylki litran öljyä sisälokarin kylkeen.. Hydromarketissa myivät eioota.. Tieto kierteestäkin jeesaisi?
EDIT:
Lisäkysymys, mistä kannattaisi lähteä etsimään mekaanisen ÖP mittarin letkua? Vanha letku repesi ja sylki litran öljyä sisälokarin kylkeen.. Hydromarketissa myivät eioota.. Tieto kierteestäkin jeesaisi?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Mittarin transistorit voi olla tiensä päässä.
Magneettijuttu on myös todella herkkä epäpuhtauksille, jumitus (muualla kuin 0-asennossa) johtuu usein siitä, eli paineilmaa varovati sinne missä se kela liikkuu pitkin hevosenkenkää.
Eihän siinä virtalukolta mittarin kautta puolalle menevässä johdossa ole mitään muuta kuormaa tai laitteita ?
Vakio GT ÖP mittari ?
letkuja on tarjolla e-bayn kautta, mutta Mk2 on eri kierteellä, ja enkkula (RHD) mallien letkut lyhyempiä. mutta on noi kierteet ylhäällä jossain.
Jostain mittarikaupastakin voisi yrittää, vanhoissa Smithin mittareissa samoja kierteitä.
Jos vanha on poikki ihan moottoriliitännän juuresta, eikä sitä ole lyhennettyt, voi liittimen painaa uudelleen paikoilleen, menee jarruputkityökalulla kun ottaa varovasti
Magneettijuttu on myös todella herkkä epäpuhtauksille, jumitus (muualla kuin 0-asennossa) johtuu usein siitä, eli paineilmaa varovati sinne missä se kela liikkuu pitkin hevosenkenkää.
Eihän siinä virtalukolta mittarin kautta puolalle menevässä johdossa ole mitään muuta kuormaa tai laitteita ?
Vakio GT ÖP mittari ?
letkuja on tarjolla e-bayn kautta, mutta Mk2 on eri kierteellä, ja enkkula (RHD) mallien letkut lyhyempiä. mutta on noi kierteet ylhäällä jossain.
Jostain mittarikaupastakin voisi yrittää, vanhoissa Smithin mittareissa samoja kierteitä.
Jos vanha on poikki ihan moottoriliitännän juuresta, eikä sitä ole lyhennettyt, voi liittimen painaa uudelleen paikoilleen, menee jarruputkityökalulla kun ottaa varovasti
-
Posmo
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Kokeillaan putsaamalla jos vireytyisi, ollut käyttämättä n. 15 vuotta, joten voi olla että herkistyy kun saa vähän konetta käyteltyä. Tosin siihenkin menee tovi taas kun meni tuo letku repeämään, teettävät letkun tuota varten 1/8 npt lohkon päähän ja tuo orkkiskierre mittaristoon, hintaa tulee jonkun verran, mutta ei uskalla tuota vanhaa letkua laittaa kiinni kun ei tiedä mistä seuraavan kerran ratkeaa.. Tällä kertaa toivottavasti selvittiin säkähdyksellä, mutta ei paljon naurattaisi jos täydestä laukasta hukkaisi öljynpaineet tuota kautta. Ei ole virtalukolta puolalle menevässä johdossa muuta kytkettynä, mietin vielä sellaista, että kannattaisikohan tuo releyttää, niin saisi ainakin varmasti kokoajan "täyden" jännitteen?TAp kirjoitti:Mittarin transistorit voi olla tiensä päässä.
Magneettijuttu on myös todella herkkä epäpuhtauksille, jumitus (muualla kuin 0-asennossa) johtuu usein siitä, eli paineilmaa varovati sinne missä se kela liikkuu pitkin hevosenkenkää.
Eihän siinä virtalukolta mittarin kautta puolalle menevässä johdossa ole mitään muuta kuormaa tai laitteita ?
Vakio GT ÖP mittari ?
letkuja on tarjolla e-bayn kautta, mutta Mk2 on eri kierteellä, ja enkkula (RHD) mallien letkut lyhyempiä. mutta on noi kierteet ylhäällä jossain.
Jostain mittarikaupastakin voisi yrittää, vanhoissa Smithin mittareissa samoja kierteitä.
Jos vanha on poikki ihan moottoriliitännän juuresta, eikä sitä ole lyhennettyt, voi liittimen painaa uudelleen paikoilleen, menee jarruputkityökalulla kun ottaa varovasti
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Mk1 Sport/GT kierroslukumittarin kytkentä?
Puolalle menevän johdon jännite ei ole tärkeä, koska mittari haistelee virtapulssia.
mittarin +12 liitäntä on tärkeämpi, vaikka sekin toimii, koska koko systeemi on alunperin mitoitettu tasavirtalaturin max 13.2 V jännitteelle, nykyiset vaihtovirtasysteemit pitää käyttöjännitteen yli 14 V:ssa.
Konkathan noissa kuivuu myös, ja termistori, joka pitää perustason vakiona, halkeilee itsekseen..
2 luuppia kuitenkin viitta transistorin loppumiseen.
Komponenteja voi noihin vaihtaa, helpostikin, mutta sen jälkeen mittari pitää kalibroida uudelleen, joka on kohtuu aikaavievää.
letkun kierre on mittarin päässä 3/8" x 28 TPI.
koneen päässä 3/8" x 24 TPI eli UNF, jarruputkissa mm. on sama kierre....
mittarin +12 liitäntä on tärkeämpi, vaikka sekin toimii, koska koko systeemi on alunperin mitoitettu tasavirtalaturin max 13.2 V jännitteelle, nykyiset vaihtovirtasysteemit pitää käyttöjännitteen yli 14 V:ssa.
Konkathan noissa kuivuu myös, ja termistori, joka pitää perustason vakiona, halkeilee itsekseen..
2 luuppia kuitenkin viitta transistorin loppumiseen.
Komponenteja voi noihin vaihtaa, helpostikin, mutta sen jälkeen mittari pitää kalibroida uudelleen, joka on kohtuu aikaavievää.
letkun kierre on mittarin päässä 3/8" x 28 TPI.
koneen päässä 3/8" x 24 TPI eli UNF, jarruputkissa mm. on sama kierre....