Sakkotopic

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Helmikuu 2. 20:39:08 2014

edit: viimenen valitus päivä oli 15.1, käsittely 30.1[/quote]
oisko jo viimenen kerta?[/quote]

Ei ole :lol:
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Maaliskuu 3. 22:56:36 2014

Möhkö kirjoitti:Hirveän moni ajaa ajovalot pimeänä, voisi melkein sanoa, että joka 10 auto.
Härskeimmilllään autossa toimii etuvaloista 1 parkkivalo.... Saisivat sakottaa siitäkin,
mutta poliiseja ei näy liikenteessä, joten ei tule sakkojakaan.
En kyllä tajua miksi etuajovaloja pitäisi pitää päällä sillon kun vähän hämärää jos kuitenkin itse näkee vielä varsin hyvin, nehän ovat kuskin näkemisen helpottamista varten eikä siksi että muut näkee?

Päivänvalovalot ym huomiovalot käy ihan hyvin sillon kun on vähän hämärää ja lakikaan ei velvoita polttamaan ajovaloja kuin vasta hämärällä/pimeällä sillon kun näkyvyys on muuten heikkoa valaistuksen puutteesta ja aiheuttaisi vaaratilanteita ajella ajovalot sammuksissa.

Edit: Niin ja mitä tulee muuten näkyvyyteen niin muiden kuin autoilijoiden ei tartte niin kovin nähdä kun se on autoilijan vastuulla havaita, vastaavasti autoissa on heijastinpintaa valaisimien kohdalla joten valokeilassa näkyvät kuin muutkin. Ja mikäli ajaa liian kovaa paikoissa missä havaitsee juuri ja juuri ennen lähes törmäystä, vika on itse asiassa sen joka meinasi törmätä eikä sen jolla on kuitenkin heijastinpinnat vaikka valot olisivatkin sammuksissa. Eli itseään saa katsoa kyllä peiliin jos on ongelmia muiden valottomuudesta...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Maaliskuu 3. 23:18:03 2014

Unohdin vastata itse topicin aiheeseen... :D

Yhdet ylinopeussakot olen saanut.
Oli juuri vaihtunut talvirajoitukset ja ajelin Hyvinkäältä kohden Helsinkiä, olin ehtinyt saada vauhtia 132 km/h niin poliisit pysäyttivät keskellä pimeää moottoritietä jossa ei ollut ainakaan 10 km säteellä ketään muuta. Pysäytyksen aikana kukaan ei ohittanut, edessäni ei myöskään ollut näkynyt ketään. Poliisit olivat istuskelleet moottoritien keskellä huoltokulun kohdalla passissa. Siitä sitten kirjottelivat päiväsakkoja... Kyllä ne on sillä seudulla vaan kusipäitä, aivan tarpeettomia sakkoja kirjottavat.

Muuten olenkin saanut kirjallisena vain kameratolpan vilautuksesta huomautuksen Kehä III, ylinopeus ei ollut olosuhteisiin nähden kuitenkaan sakkojen arvoinen. Tai sekin tuli kyllä siinä vaiheessa appiukolle, kun ajoin autoaan. Ja muutaman suullisen huomautuksen olen saanut, joista Vantaan poliisi on tullut kohdaltani tunnetuksi muun muassa lausahduksista "aja vähän rauhallisemmin, kun on nuo lapsetkin kyydissä" sekä "aja rauhallisemmin, appiukko ei tykkää jos rikot auton". Mistä ne appiukon mieltymyksistä tietävät, sitä en tiedä, mutta ehkä pitäis ajaa vähän rauhallisemmin jos lapset kyydissä (vaikka ne huutaa takapenkiltä "aja isi lujaa!"). Kun lapset ei ole kyydissä, pitäis kai tulkita että sillon saa päästellä omalla autolla ajellessa? Niin olen sitä tulkinnut ja en ole sakkoja tosiaan saanut vielä lisää.

Olin tosin vähällä saada sakot. Aiheettomasti. Kun oli ensimmäistä päivää uus auto alla, vasta edellisenä laitettu rekisteriin. Moottoripyöräpoliisi ajoi vastaan sen ainoan kerran kun ajoin tarkalleen nopeusrajotusten mukaan, vastahan oli uus auto totuttelussa ja vasta toinen kerta kun sitä starttailin. Yritti väittää että ajoin ylinopeutta. Ja kun kerroin katsoneeni kyllä ettei oman mittarini mukaan ainakaan mennyt yli, työnsi päänsä ikkunasta sisään ja tutustui mittaristoon. Kaikkee sitä Vantaan poliisit... Tässä tapauksessa hauskinta on se, että sen matkan aikana en oikeasti nostanut kertaakaan nopeutta ylinopeudeksi, mutta poliisia taisi kiehtoa erityisesti tämä uusi menopeli. Sen kerran jälkeen saattaa olla että vastaavaa lainkuuliaisuutta en ole noudattanut kuin pari kertaa vahingossa, mutta enpä ole enää tullut pysäytetyksi. 8)
Viimeksi muokannut terae, Ke Heinäkuu 23. 19:52:18 2014. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Maaliskuu 3. 23:39:45 2014

Noista valoista vielä sen verran mitä itse huomannut. Nykyautojen huomiovalot on ihan ok, jos palaisivat takanakin, mutta himmeet parkit tai ei valoja ollenkaan ei todellakaan ole ok. Pidempään suomen liikenteessä ajaneille muodostuu assosiaatio että valot = liikeenteessä oleva ja huomioitava auto. Itellä ainakin ääreisnäkökentässä olevat asiat rekisteröityy alitajuisesti, ja sama alitajunta on suorassa yhteydessä jarrujalkaan, mikä on ihan hyödyllistä jos ajelee työkseen ruuhkaisessa keskustassa...muutama läheltäpiti-tilanne on kuitenkin tullut pimeiden autojen kanssa. Sitä ehtii tottua siihen että tietää kaiken ympärillä tapahtuvan, niin pimeä, alitajuntaan rekisteröitymätön auto ilmestyy näennäisesti tyhjästä.
Hassuinta on että joskus ne ilmestyy siihen suoraa eteen, kun automaattivalojen mielestä talvinen yö keskustassa ei edellytä takavaloja :lol:
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Maaliskuu 3. 23:49:07 2014

RD kirjoitti:Noista valoista vielä sen verran mitä itse huomannut. Nykyautojen huomiovalot on ihan ok, jos palaisivat takanakin, mutta himmeet parkit tai ei valoja ollenkaan ei todellakaan ole ok. Pidempään suomen liikenteessä ajaneille muodostuu assosiaatio että valot = liikeenteessä oleva ja huomioitava auto. Itellä ainakin ääreisnäkökentässä olevat asiat rekisteröityy alitajuisesti, ja sama alitajunta on suorassa yhteydessä jarrujalkaan, mikä on ihan hyödyllistä jos ajelee työkseen ruuhkaisessa keskustassa...muutama läheltäpiti-tilanne on kuitenkin tullut pimeiden autojen kanssa. Sitä ehtii tottua siihen että tietää kaiken ympärillä tapahtuvan, niin pimeä, alitajuntaan rekisteröitymätön auto ilmestyy näennäisesti tyhjästä.
Hassuinta on että joskus ne ilmestyy siihen suoraa eteen, kun automaattivalojen mielestä talvinen yö keskustassa ei edellytä takavaloja :lol:
Se "automatiikka" taitaa olla kyllä kuskin manuaalitoiminto. Nimittäin ainakin itselläni ainoa tapa sammuttaa takavalot on laittaa ajovalot itse 0-asentoon ja kytkeä se automatiikka pois päältä. Automatiikka kytkee välillä ajovalot liian herkästi vaikkei ole edes kunnolla hämärää, minkä takia tulee mieliteko kytkeä ne kokonaan pois päältä. Siinä yhteydessä sammuu myös takavalot, vaikka eteen jää huomiovalot (ne on pakotettu ainakin Fordeissa).
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Maaliskuu 3. 23:58:33 2014

Takavalot vaan kannattas ihan oikeesti pitää päällä. Vaikkei sun autos ookkaan arkisenharmaa avensis, selkeesti erottuvat valot voi helpottaa jonkun työpäivää merkittävästi.
Minkä takia ne ajovalot muuten häiritsee?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 9:14:47 2014

RD kirjoitti:Takavalot vaan kannattas ihan oikeesti pitää päällä. Vaikkei sun autos ookkaan arkisenharmaa avensis, selkeesti erottuvat valot voi helpottaa jonkun työpäivää merkittävästi.
Minkä takia ne ajovalot muuten häiritsee?
Alovalot häiritsee vain koska ne menee liian aikaisin päälle (kun vielä näkyy se harmaakin auto) ja vaihtoehtona on "sammutettunakin" ledit, Xenonit taas on tolkuttoman hintaset ja kuluu ihan samalla tahdilla polttaessa kuin kunnon halogeenitkin... Luonnollisesti sen mukaan mikä on tilanne ja aina kun oikeasti tarvii muutakin kuin punaiset heijastimet taakse niin ne valot laitetaan päälle, tietenkin.
Toisin sanoen valojen peruskytkentään liittyvä hölmöys on se, että takavalot sammuu vaikka eteen jää valot (ledit), mutta vain manuaaliasetuksella - ei siis sillä päivänvalokytkennällä automatiikan kautta, kuten jotkut asian ilmaisevat. Se on päivänvaloasetuksellisen ominaisuus mutta ei liity automatiikkaan millään tavalla vaan käyttäjän omaan valintaan manuaalisesti.

Edit: Ja tosiaan se vaan joskus unohtuu väärään asentoon sen takia, kun on poikkeuksellisesti lätkässyt valot pois päältä kun on oikeasti vain hieman pilvistä ja automatiikka päättää laittaa valot päälle. Tai kun ajaa varjoon parkkiin niin valot menee automatiikalla päälle esim parkkihallin ovella aivan turhaan, jolloin ne saattaa jo ennakoivasti oppia laittamaan pois. Sitten ne unohtuu pois ajaessa.
Viimeksi muokannut terae, Ti Maaliskuu 4. 9:19:15 2014. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Maaliskuu 4. 9:17:57 2014

Sitä mäkin oon välillä hämmästelly et miks valoja ei voi käyttää. Jokus kuulin että 'auto on megeempi' ilman valoja ja viherpipertäjät tietty mittaa kulutusta millilitrojen tarkkuudella mutta mitään järkevää syytä en oo vielä kuullu.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 9:20:58 2014

Popi kirjoitti:Sitä mäkin oon välillä hämmästelly et miks valoja ei voi käyttää. Jokus kuulin että 'auto on megeempi' ilman valoja ja viherpipertäjät tietty mittaa kulutusta millilitrojen tarkkuudella mutta mitään järkevää syytä en oo vielä kuullu.
Järkevä selitys on tämä:
Yksi polttimo yli 100 euroa, uusissa malleissa aina uusi polttimomalli joka maksaa entistä enempi. Omaani se on joku 130 euroa kappale. Eli 260 euroa per setti.

Niiden paloaika on todellisuudessa sama kuin hyvän halogeenin, halogeeni maksaa 5-20 euroa kappale samalla paloajalla.

Sen takia jos päivänvaloautomatiikka ei kytke Xenoneja pois päältä niin ne kuluu ihan yhtä nopeasti kuin halogeenit, mutta maksaa moninkertaisesti. Se on järkevä selitys pitää niitä pois päältä kun ei tarvi.

Edit: ja koska oikean uuden mallin saatavuus on aika heikkoa monesta paikasta ja hinnat halvimmillaankin suuren työn jälkeen siellä 70-80 eur pintaan kappale, sillä riskillä että saattaa jopa menettää rahansakin tai saa todellisuudessa huonoa laatua, niin turha sanoa että "osta sieltä tai täältä on halvempaa". Maksaa se silti moninkertaisesti samalla paloajalla kuin niillä joilla ei ole tätä uutta hienoa valotekniikka.

Edit 2: sano se kuvin, järkiselostus säästelylle kun päivänvaloautomatiikka failaa ja haluaa kytkeä itse ne ajovalot pois päältä löytyy tästä kuvasta http://paste.nerv.fi/1548444-ajovalot-f ... -2011-.png
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Maaliskuu 4. 10:33:26 2014

Mitä tänään opimme: Xenonit heikentää liikenneturvallisuutta :lol:
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 10:46:02 2014

RD kirjoitti:Mitä tänään opimme: Xenonit heikentää liikenneturvallisuutta :lol:
Joo ja ettei ne säästelemättä kestä sen pidempään vaikka onkin Wattitehoon nähden kirkkaampia. Siksi niissä on se automatiikka, muuten lähes kukaan ei ostais jos niitä vaikka kerran vuoteen olis pakko vaihtaa. Ei riitä rahat maksaa autovekseliä pois samaan aikaan kun vaihtelee polttimoita jatkuvasti, jos vuosihuoltokin alkaa kalpenemaan isommalla ajotuntimäärällä polttimoiden kuluille... :?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Maaliskuu 4. 10:47:27 2014

Ja mää opin taas yhden hyvän syyn olla sekoamatta uudehkoihin autoihin..
Pedal tu tö metal!

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Maaliskuu 4. 11:14:15 2014

terae: kyllä mulla 2013 Fiestas automatiikka asetuksel jos edes paloivat päivä ledit ainoastaan, niin takavalot ja rekisterinkilven valot olivat aina sammuneina. Syttyivät vasta kun eteen syttyivät ajovalot.
Tiedä sitten onko se sen takia, kun sulla ilmeisesti takavalot toteutettu ledeillä jotka vievät vähemmän virtaa. Että palaisivat sulla automatiikka asetuksella aina.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 12:05:56 2014

STsam kirjoitti:terae: kyllä mulla 2013 Fiestas automatiikka asetuksel jos edes paloivat päivä ledit ainoastaan, niin takavalot ja rekisterinkilven valot olivat aina sammuneina. Syttyivät vasta kun eteen syttyivät ajovalot.
Tiedä sitten onko se sen takia, kun sulla ilmeisesti takavalot toteutettu ledeillä jotka vievät vähemmän virtaa. Että palaisivat sulla automatiikka asetuksella aina.
Voipi olla. Hölmöä on sekin, että etuvalojen ledit palaa myös "valot pois"-asennossa, mutta takaledit eivät. Ilmeisesti jossain päin Eurooppaa on vaatimuksena edes joidenkin huomioetuvalojen palaminen, mutta takavalojen ei, muuta syytä sille järjettömyydelle en oikein itse keksi. Eikä niitä takavaloja tule käytyä tarkistamassa jos näkee että edessä loistaa jotku tuikut...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Maaliskuu 4. 15:51:17 2014

Se on tuo polttimo juttu vähän sama kuin Ferrareissa, Lamboissa yms., eli jos ei oo varaa sellasta autoa ylläpitää ja/tai ajaa, niin pitää hankkia sellainen auto tilalle johon on varaa ostaa polttimoiden lisäksi ehkä jotain muutakin.
Mikäs tuossakin on niin vaikea ymmärtää?

Ajovalo (valaisin)

Nykyaikainen ajovalo
Ajovalot ovat autossa eteenpäin valaisevat valaisimet. Ajovaloihin kuuluvat lähivalaisimet ja kaukovalaisimet, jotka ovat molemmat Suomessa tieliikenteessä pakolliset. Valon tuottamiseen voidaan käyttää polttimoita tai kaasupurkausvaloja. Ajovalojen tarkoituksena on ensinnäkin lisätä kuljettajan havaintokykyä heikossa valaistuksessa ja toisaalta parantaa auton havaittavuutta.

Lainsäädäntö

Suomen lainsäädännössä ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelain 36 §:ssä. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä, silloin kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ajoneuvoa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 16:01:10 2014

Tuosta lainsäädännöstä johtuen siis ne ajovalot ovat aina päällä vaikka väkisin (tai ne huomiovalot). Sen sijaan takavalot eivät ole ajovaloja tai pakollisia vaan heijastinosa korvaa tarpeen valoisalla(?)...

Edit: niin eikä siinä mitään epäselvää ollutkaan, ajovalon korvaa ne huomiovalot sillon kun eteen päin vaaleaa valoa heijastavat, oli sitten ledit tai vaikka parkit, kunhan ne vastaavat sitä tarkoitusta eivätkä ole sumuvaloja tai muita laissa tarkoitettuja lisävaloja jotka eivät korvaisi. Nehän on aina päällä. Takavalot on se ongelma, kun joka systeemi ei niitä pidä päällä ja joillakin on havainnointiongelmia lainsäädännön ulkopuolella...

Edit 2: muutoin olen samaa mieltä. Samoin kuin ei pidä ostaa niin kallista autoa, ettei ole varaa muutoin huoltaa tai erityisesti jos ei ole varaa pitää rengastusta kunnossa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Maaliskuu 4. 20:44:50 2014

Hitto täähän meni vitsikkääks... :lol: :lol:
Mutta palataan vielä hetkeksi ihan asiaan... kuha nauru lakkaa :wink:
terae kirjoitti:
Popi kirjoitti:Sitä mäkin oon välillä hämmästelly et miks valoja ei voi käyttää. Jokus kuulin että 'auto on megeempi' ilman valoja ja viherpipertäjät tietty mittaa kulutusta millilitrojen tarkkuudella mutta mitään järkevää syytä en oo vielä kuullu.
Järkevä selitys on tämä:
Yksi polttimo yli 100 euroa, uusissa malleissa aina uusi polttimomalli joka maksaa entistä enempi. Omaani se on joku 130 euroa kappale. Eli 260 euroa per setti.

Niiden paloaika on todellisuudessa sama kuin hyvän halogeenin, halogeeni maksaa 5-20 euroa kappale samalla paloajalla.
:shock: No mulla ei oo kavereina 'rahamiehiä' joten moista ei tosiaan oo tullu edes ajatelleeks et ne on noin sikahintasia! Tässä kyllä eka syy joka alkaa olla järkevyyden rajalla ehkä jopa vähän yli.
Mutta vielä kertaluokkaa, paria fixumpia on ollu ne jotka moiset himmelit sinne keulille ovat saaneet tehtaat virittämään... rahan tuloa ei voi estää! Vaihtelen kyllä taatusti koko loppuelämäni noita H4/H3/jne polttimoita jos noi himmelit ei edes kestä yhtään enempää. Siis täysin tarpeettomat keksinnöt!

Mutta vaikka on 'OT alue' niin siirrytään taas tässä topikissa höpöttämään sakoista.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Maaliskuu 4. 22:42:03 2014

terae kirjoitti:
STsam kirjoitti:terae: kyllä mulla 2013 Fiestas automatiikka asetuksel jos edes paloivat päivä ledit ainoastaan, niin takavalot ja rekisterinkilven valot olivat aina sammuneina. Syttyivät vasta kun eteen syttyivät ajovalot.
Tiedä sitten onko se sen takia, kun sulla ilmeisesti takavalot toteutettu ledeillä jotka vievät vähemmän virtaa. Että palaisivat sulla automatiikka asetuksella aina.
Voipi olla. Hölmöä on sekin, että etuvalojen ledit palaa myös "valot pois"-asennossa, mutta takaledit eivät. Ilmeisesti jossain päin Eurooppaa on vaatimuksena edes joidenkin huomioetuvalojen palaminen, mutta takavalojen ei, muuta syytä sille järjettömyydelle en oikein itse keksi. Eikä niitä takavaloja tule käytyä tarkistamassa jos näkee että edessä loistaa jotku tuikut...
Tämä tulee mun mielestä EU:sta: päiväajovalot on uusi keksintö autoilun kehdossa Saksassa ja niiden käyttö on suoraan läntätty vanhan lainsäädännön päälle (päivällä ei tarvitse polttaa mitään valoja, mutta jos on päiväajovalot, niin ne aina). Vanha + uusi on siis saksalaisen mielestä tilanne, että edessä palaa ledituikut, mutta muuten ei tartte polttaa mitään. Meillä koti-Suomessa on taas varsin hauska tilanne, kun uusissa autoissa palaa vähän mikä valo sattuu nyt maahantuojaa kiinnostamaan. Uusi Saksalaistettu päiväajovalosäädös yhdessä vanhan valopakon kanssa lisättynä tarvikevalojen kanssa johtaa sitten näihin tulkintoihin ja säätöihin.

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen kauppakassini palaviin takavaloihin valoasetuksesta riippumatta. Automaatti sitten säätää etuvalot päiväasetukselle, kun ei niistä ajovaloista kirkkaalla mitään huomioarvoa kummempaa hyötyäkään ole. Erikseen on koodattu CH/LH valot sumareihin, jotta xenoneita säästeltäisiin tarpeettomalta sytyttelyltä. 8)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Maaliskuu 4. 22:43:46 2014

Ette ole kuitenkaan sakkoja saaneet? (on topic @ off topic)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Maaliskuu 4. 23:17:20 2014

Just tässä yks ilta pelästyin liikenteessä, kun joku pappa päästeli pimeessä illalla takavalottomalla kialla motarilla ehkä 70 kilsaa tunnissa, autokin oli sopivasti tummanruskea.. Edessä palo jotkut onnettomat ledituikut, eli kaikissa se ainakaan pelaa automaattisesti, oli varmaan jäänyt joku katkaisija kääntämättä. Mun mielestä ihan järjenvastainen juttu noi päivävalot mitkä jättää takapään pimeäksi. Ei munkaan autossa edessä pala päivisin kuin keltaiset jenkkiparkit, mut niitä moni luulee huomiovaloiksi.

Paitsi se yks vanha paadre farkkugolfilla, joka aina alottaa kauheen valoshown kun tulee vastaan, oon ajatellut ostaa sille pitkienvalojen vaihtoviiksen varalle :cha
Pedal tu tö metal!

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Maaliskuu 5. 7:21:50 2014

Mutta vaikka on 'OT alue' niin siirrytään taas tässä topikissa höpöttämään sakoista.
Valoista noi jatkaa keskustelua muualla ja tänne postatut saa nappia tästä eteenpäin.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Maaliskuu 5. 8:09:17 2014

Popi kirjoitti:Mutta vaikka on 'OT alue' niin siirrytään taas tässä topikissa höpöttämään sakoista.
En saanut sakkoja. Vaikka olisin sietänyt saada...
Pahoittelut taas kerran Itäväylän kanssa-autoilijoille, poliiseillekin saisi tulla joku unisuusmittari joka mittaisi ajokunnon väsymyksestä juurikin sakotusta silmälläpitäen. Vastaa varmaan sellasta 0,5 - 0,75 promillen juovuspäissään ajoa kun tulee fiksuja ideoita ja kaikkea. Niinku alkaa nyt tossa kiihdyttämään vauhdilla Hertsikan poistumisrampille päin ja sit jarrutella liian myöhään ja huomata että kitkoilla voi mutkitella jos tulee kiire ja nopeutta on aivan liikaa. Ja muuta vastaavaa mistä pitäisi sakottaa. Aamuruuhkakin hellittäisi kummasti kun itsekin jättäisin vaan sen autoni kotiin aina kun olen nukkunut yön huonosti...kännipäissään ei saa ajaa joten sillon on pakko jäädä kotiin ja työnantaja on kiukkuinen, unisena asia on toisin koska suoranaisesti siitä poliisi ei voi käytännössä sakottaa. Siksi monikaan ei koe mitään pakottavaa tarvetta nukkua tarpeeksi vaikka väkisin, mutta pullon jättää korkkaamatta kuitenkin suuri osa. Ainakin aamuisin. Suomalainen ei taida oppia tavoille kuin pakon edessä, jos siitäkään. Yleensähän vaan kirotaan että taas sain sakot ikään kuin syy olisi jonkun muun...

Tällasta aamuista filosofista sakkopohdintaa elävästä elämästä...
Ps. Tarvisin unta. Otetaan lahjoituksena vastaan.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Maaliskuu 19. 8:17:33 2014

Viime ja edelliselläkin viikolla taisi olla PK-seudulla tehovalvontaa. Näin ne ainakin mainostivat.
Tällä viikolla on Helsingissä sakotettu sellasissa "sakkorysä" -kohteissa keskustan läheisyydessä, mutta Vantaalla ei kyllä näkynyt tehovalvontaviikoilla poliiseja. Nappasivat tiedotteidensa mukaan kyllä omalla asuinseudullani monia rattijuoppoja, mutta itse en edes nähnyt poliisiautoja koko viikolla... hyvin ne maastoutuu :roll:

Itä-uudenmaan poliisilaitos on tehovalvonut ilmeisesti eniten tuolla Porvoon suunnalla. Sieltä on tiedotteissa melkein joka päivä isompi määrä rattijuopumuksia ja huomattavia ylinopeuksia. Porvoo-Sipoo akseli. Vantaalla Korson suunnilla, missä itsekin asun, mutta ei ole paljon näkynyt. Rusalla ja Tiksinmunkilla saavat ajella ihan rauhassa ilmeisesti tällä hetkellä, jos nyt vielä sellanen tapa on olemassa. :lol:

15.3.2014 kello 22:00 poliisipartio valvoi liikennettä Itäväylällä, Kulosaaren kohdalla. (ja joku ajo bemarillaan tutkaan 132 km/h, onnittelut - näin minäkin ainoat sakkoni olen saanut, hiljaiseen aikaan tyhjällä suoralla...malttia näihin :))

ps. Poliisikin nykyaikaistuu, hiljalleen...
Poliisi kirjoitti: Ajoitko kameraan?

Poliisi valvoo ajonopeuksia perinteisten keinojen lisäksi automaattivalvontalaitteilla. Myös liikennevalojen noudattamista valvotaan automaattivalvontakameroilla. Kuvatusta rikkomuksesta lähetetään tiedustelu rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle.

Jatkossa vastausmenettely helpottuu. Poliisin automaattisella valvontalaitteella kuvaaman rikkomuksen johdosta lähetettyyn tiedustelukirjeeseen pääsee vastaamaan sähköisellä lomakkeella.

Sähköiseen tiedustelulomakkeeseen siirrytään oheista linkkiä klikkaamalla.
https://asiointi.poliisi.fi/#main
Ps. aikaisempaan offtopiciin liittyen ne D3S Xenonit marmorilta...meinasin pyllähtää istuimelta lukiessani kyselyyn vastauksen, mutta seisoin jo valmiiksi joten säästyin vammautumiselta: xenon polttimot 242,50 € kpl
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » La Maaliskuu 29. 2:53:04 2014

tänään 29.3 tulee tasan 10 vuotta edellisestä ylinopeussakosta O:)

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » La Maaliskuu 29. 9:00:38 2014

KELMUPAA kirjoitti:tänään 29.3 tulee tasan 10 vuotta edellisestä ylinopeussakosta O:)
Perästä tullaan... Edelliset Poliisin antamat sakot tulivat keskellä yötä Nurmijärven puolella, ajettuani moottoritietä kesätyyliin ja edellisenä päivänä oli vaihtunut talvinopeusrajotukset. Tästä on nyt kulunut mitä luultavimmin 9 vuotta. Mutta sädekehää en oman pääni päälle pysty sovittamaan, poliisit eivät vain ole enää napanneet... :oops:
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja STsam » La Huhtikuu 5. 13:38:24 2014

Ankara huomautus kun ajoin 160km/h siviilimallisen Focuksen ohi :?
Pitäis varmaan lotota tänään :D
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Huhtikuu 6. 15:25:48 2014

Kauanko tolppakameran sakon tuleminen voi kestää. Pääsi yks tolppa 60km/h alueella yllättämään,mutta on mahis ,että se 60km/h kyltti oli kaatunut sitä ennen. 70km/h oli koko ajan mun mielestä tolppaan saakka. Googlemapsissa se 60km/h kyltti kyllä löytyi 100m ennen kameratolppaa.

Aikaa on jo mennyt yli 1.5kk

harry81
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 707
Liittynyt: Ti Heinäkuu 1. 17:08:15 2003

Re: Vs: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja harry81 » Su Huhtikuu 6. 21:23:31 2014

KtK kirjoitti:Kauanko tolppakameran sakon tuleminen voi kestää. Pääsi yks tolppa 60km/h alueella yllättämään,mutta on mahis ,että se 60km/h kyltti oli kaatunut sitä ennen. 70km/h oli koko ajan mun mielestä tolppaan saakka. Googlemapsissa se 60km/h kyltti kyllä löytyi 100m ennen kameratolppaa.

Aikaa on jo mennyt yli 1.5kk
Mulla kesti joskus aikoinaan yli 7kk. Ja kävi vielä niin paskasti et se sakko kirjautui uudelle 1.vaiheen kortille, jonka suoritin tolpan räpsähtämisen jälkeen. Sakko torpedoi lopullisen ajokortin saamisen tämän uuden 1.vaiheen kortin jälkeen, vaikka rike oli tehty jo edellisen kortin aikana. Vieläkii vituttaa ku ajattelee asiaa.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja kujis » To Huhtikuu 17. 17:44:58 2014

Viime syksynä saatuun sakkoon tuli jo nyt ulosottokirje, wtf?
Sierra Cosworth 4wd - 91

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Huhtikuu 23. 22:14:04 2014

Kaikille wanhan auton omistajille varoitus ja tiedoksi !

Espoossa ainakin sakottavat nykyään sillä perusteella, että wanha liikenteestä poistettu auto huilailee kesää odotellessa jossain P-paikalla, jossa ei ole mitään aikarajaa eikä muitakaan lisäkilpiä. Siis paikalla, jossa tuoreempi auto saa olla ihan rauhassa viikko tai jopa kuukausi tolkulla. Parkkirokottajien mielestä se on rangaistavaa että auto on wanha, ehkä siinä on oltava pikkusen ruostetta.

Nostaa karvat pystyyn. Tää siis tarkoittaa sitä, että joku pölvästi, joka ei muihin duuneihin pääse, arvio nyt asiantuntijana, että tuo 90 luvun peli on vapaata riistaa, paaliin valmis ja läväyttää siihen sakkolappunsa ja siirtokehotuksen. Mun mielestä tosi paha juttu. Ei voi säilyttää harrastuautoa enään missään muualla kun omassa yksityisessä pihassa tai autotallissa tai jossain kerhotilassa. Menee vaikeeksi.

Aikaisemmin tuli ensin siirtokehoitus, nyt tulee laakista sakko ja lisäksi siirtokehotus ja uhkaus että auto viedään ämmässuon loppusijoituspaikkaan. Jos sen voi lunastaa, mutta se maksaa muistaakseni jotain 100€

Tosi reilu meininki. Menee natzi-touhuksi. Onko ehdotuksia miten tää taklataan ? Laitoin itse vastalauseen jossa kuva autosta ja tarinaa, että tällä ajoneuvolla ajetaan vielä, ei olla paaliin taluttamassa vielä aikoihin. Kyseessä ei ole raato vaan toimiva kuljetin. Valmis leimalle koska tahansa...

Tämän jargonia sisältävän vastauksen sain kun kysyin päällikkörokottajalta, mitä helvettiä, eikö p-paikalla saa enään pitää autoa.

Tieliikennelain 28 §:n 2 momentti kieltää säilyttämästä katualueella ajoneuvoa, jota ei tosiasiallisesti käytetä tieliikenteessä. Lainkohdan teksti kuuluu seuraavasti:
"Tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä."

Lainkohtaa on perusteltu hallituksen esityksessä (HE 78/2008) seuraavasti:
"Säännöksen avulla on tarkoitus puuttua erityisesti katutilan käyttöön autojen varastona tai myyntitilana. Huonokuntoisia ajoneuvoja voi olla kaduilla runsaastikin myytävinä tai niin, että niissä säilytetään myytävää tavaraa. Järjestyslain nojalla tai maankäyttö- ja rakennuslain nojalla ei voida estää katutilan tällaista käyttöä. Ainoa mahdollisuus olisi pysäköintikielto, mikä taas voisi olla katutilaa tavanomaiseen pysäköintiin tarvitseville kohtuutonta. Asia ehdotetaan hoidettavaksi siten, että tieliikennelain erityisiä pysäköintikieltoja koskevaan 28 §:ään lisättäisiin uusi 3 momentti.
Näissä tilanteissa ei voitaisi puhua ajoneuvon liikennekäytöstä poistosta tai lopullisesta poistosta. Liikennekäytöstä poisto tarkoittaa väliaikaista poistamista, eikä liene kohtuullista kieltää tällaisten ajoneuvojen säilyttämistä kadulla. Säännöksessä ehdotettu ilmaus "tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä" olisi eri asia kuin liikennekäytöstä poisto tai lopullinen poisto, joista on säännökset ajoneuvolain 66 c ja e §:ssä (233/2007). "Tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä" tarkoittaisi sellaisiakin tapauksia, joissa liikennekäytöstä poistamista ei ole merkitty rekisteriin, mutta ajoneuvoa ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä tai se ei sovellu enää ajamiseen liikenteessä. Säännös tarkoittaisi tilanteita, joissa ajoneuvoa ei ilmeisesti enää ole tarkoituskaan käyttää liikenteessä alkuperäisessä tarkoituksessaan.
Ilmeisen pysyvää liikennekäytöstä poissaoloa ja tosiasiallista käyttämättömyyttä voisivat osoittaa mm. aika jonka ajoneuvo on paikalla ollut, ajoneuvon liikenteeseen soveltumattomuus, mahdollinen muu käyttö (esimerkiksi varastona), ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, vakuuttamattomuus taikka verojen maksamattomuus sekä osien puuttuminen tai kunto.
Säännöksen sisällyttäminen tieliikennelakiin tarkoittaisi sitä, että menettely tulisi rangaistavaksi tieliikennelain 105 §:n nojalla joko pysäköintivirheenä tai liikennerikkomuksena. Säännöksellä toivotaan olevan ennaltaehkäisevää vaikutusta. Sen avulla on tarkoitus vapauttaa katutila ja tiealueet vain sellaisille ajoneuvoille, joilla tosiasiallisesti liikutaan ja joita käytetään liikenteessä."
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » To Huhtikuu 24. 12:20:16 2014

esko kirjoitti:Lainkohdan teksti kuuluu seuraavasti:
"Tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä."
En ehdi nyt itse tarkistaa, mutta tarkistapa itse tuolta tieliikennelaista mitä sovelletaan, eli siis mitä "tie" käsitteenä tarkoittaa. Käsittääkseni parkkialueeksi merkitty paikka ei ole tieliikennelain mukainen tie, jolloin tuo lainkohta ei päde. (?)

Lisäksi tuo "jargon" näyttää käsittelevän nimenomaan parkkipaikaksi merkitsemättömiä tieosuuksia joilla normaalisti on siis parkkeeraaminen sallittu ilman eri ehtoja. Täten lain tarkoitus ei ole koskettaa merkittyjä P-paikkoja.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vs: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Kesäkuu 18. 17:04:49 2014

Valtiota tuettu 368 eurolla, kyllä vituttaa! :mad:
No oma moka kun en tajunnut road ragen vallassa katsoa taustapeiliin...
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vs: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Kesäkuu 18. 18:09:00 2014

vauhtipete kirjoitti:Valtiota tuettu 368 eurolla, kyllä vituttaa! :mad:
No oma moka kun en tajunnut road ragen vallassa katsoa taustapeiliin...
Juu peiliin kannattaa katsoa... allekirjoittaneenkin, jälleen. Vaikka lipsuukin vähän offtopiciin ellei maksulappua kuulu perästä, mikä olis ihan mahdollista ellei jopa todennäköistä eilisen tieosuuden suhteen.

Odotan vielä sitäkin, mitä kuuluu likimain kuukausi sitten räpsähtäneestä tolpasta kun otin selfien kehäkolmosella...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Heinäkuu 5. 1:31:45 2014

no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.

oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Tepa83
Viestit: 1355
Liittynyt: Su Huhtikuu 11. 21:27:01 2004
Paikkakunta: Savilahti

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Tepa83 » Ke Heinäkuu 9. 10:48:26 2014

Autovero maksamatta, 220€ sakkoja, kilvet jäi onneks kiinni
Capri mkII -78
Allroad c6/4f
Passat 2.0 b4

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Heinäkuu 15. 7:04:06 2014

Ajoin mökiltä kotiin 100km/h alueella piiitkää pätkää. En kummemmi katsonut mittaria vaan tietä ja muuta liikennettä,
menin sitten kysymään hantilta että mihin aikaan navigaattorin mukaan ollaan perillä ja vilkaisin
navigaattoria ja sitten hanttia. Katse takas tiehen päin ja tolppahan se siinä, kerkesin kaasun nostaa ylös ja vilkaista mittaria niin
välähti, taisi olla nopeutta jotain 107km/h, kait.. :(
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 16. 19:44:09 2014

MikkoJayEm kirjoitti:Ajoin mökiltä kotiin 100km/h alueella piiitkää pätkää. En kummemmi katsonut mittaria vaan tietä ja muuta liikennettä,
menin sitten kysymään hantilta että mihin aikaan navigaattorin mukaan ollaan perillä ja vilkaisin
navigaattoria ja sitten hanttia. Katse takas tiehen päin ja tolppahan se siinä, kerkesin kaasun nostaa ylös ja vilkaista mittaria niin
välähti, taisi olla nopeutta jotain 107km/h, kait.. :(
Jos navi näytti 107 km/h, niin siitä -3 km/h vähennys eli jää jäljelle 104 km/h. Mikäli 100 km/h alue, niin tulee joko torumiskirje (ei aiheuta mitään toimenpiteitä) tai sitten ei tule mitään. Nämä siis omia kokemuksia.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 16. 23:15:49 2014

Sine kirjoitti:
MikkoJayEm kirjoitti:Ajoin mökiltä kotiin 100km/h alueella piiitkää pätkää. En kummemmi katsonut mittaria vaan tietä ja muuta liikennettä,
menin sitten kysymään hantilta että mihin aikaan navigaattorin mukaan ollaan perillä ja vilkaisin
navigaattoria ja sitten hanttia. Katse takas tiehen päin ja tolppahan se siinä, kerkesin kaasun nostaa ylös ja vilkaista mittaria niin
välähti, taisi olla nopeutta jotain 107km/h, kait.. :(
Jos navi näytti 107 km/h, niin siitä -3 km/h vähennys eli jää jäljelle 104 km/h. Mikäli 100 km/h alue, niin tulee joko torumiskirje (ei aiheuta mitään toimenpiteitä) tai sitten ei tule mitään. Nämä siis omia kokemuksia.
Tais olla mulla nopeus 87 km/h Kehä III josta vähennys -3 km/h eli juurikin 4 km/h ylinopeus josta tuli pari vuotta sitten appiukolle ilmoitus ajotavoistani autollaan, mutta vain huomautus. En muista aivan tarkalleen sitä nopeutta, mutta sen muistan kun tuosta tuli puhetta ja toinen sukulaiseni oli ajanut samaan tolppaan samaa nopeutta, mutta sillä erotuksella että hänelle oli tullut sakot pari viikkoa aikaisemmin. Laki on kaikille sama, mutta... Niin, kai siinä harkinnassa on sit jotain huomioitu mikä ei käy ilmi pelkästä nopeudesta, kun ovat arponeet lykkäävätkö vain selfien saateteksteillä kotiin vai myös laskun siitä. Tuossa tapauksessa oli noloa olla saamatta sakot, ja se että mun pomo ajoi perässäni kun räpsähti. Muttei tapaus ole kuitenkaan allekirjoittanutta hidastanut, vaikkei kyllä olis ne sakotkaan sitä aiheuttanut joten turhiahan sellaset olisivatkin siinä mielessä ajatellen...

Offtopic: Noin muuten voisin kyllä ihan mielihyvin käyttää jonkin verran varoja liikennekasvatukseen - kenties siellä olis seassa hieman turvallisempaa myöhemmin, eikä kävisi kuten tänään oli vähällä sattua, kun yks vetäs Yamahalla risteyksestä lähtiessä suoraan nokan eteen kun olin juuri sekuntia aikaisemmin päättänyt olla lähtemättä niin että renkaat sutii mutta kuitenkin painanut sen verran poljinta että olin vähällä kaataa kyseisen kuskin nurin. Vaikka se pyörä on teho-/painosuhteelta parempi niin ei se silti pysähdyksistä lähtien ja 45 asteen kulmassa toisen kulkuneuvon ajolinjaan nähden ole ihan niin paljon nopeampi että sillä kannattaa pyrkiä pääsemään konepellin alle tai katon yli. Jalka suhahti alle metrin päästä ettei naarmuttanut oikean puolen kylkeä, missä vaiheessa oli parempi nostaa jalka hetkeksi kaasulta ja laskea muutama luku mielessä ennen kuin painoin uudelleen kaasun pohjaan ja nappasin kyseisen kuskin kiinni, ajellakseni jonkin aikaa perässä ja tajutakseni ettei tuo ymmärtänyt silti ettei olisi tehnyt ihan järjettömiä ohituksia kaksipyöräsellä pujotellen 130 nopeudessa edelleen autojen väleistä siten että pieni horjahdus ja olisi saattanut jäättää motoristin sen ohitettavan auton alle tai kahden auton väliin... sitä paitsi nappasin sen kaks kertaa niistä järjettömistä ohituksista huolimatta kiinni sillä matkalla, kun vähän enempi käytin harkintaa ja lähdin ohi vasta kun oli kunnolla tilaa - sitä tuli kyllä aika nopeasti, ei tähän aikaan vuodesta ole ruuhkia. Ei se nopeus, mutta tilannenopeus ja harkinta, sekä ennakointi ennen kaikkea. Ja nopeusrajoitus oli muuten sitten 80 km/h, joten sovitaanko että tämä on novelli tai jotain. ;)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Heinäkuu 17. 12:48:37 2014

terae kirjoitti:Offtopic: Noin muuten voisin kyllä ihan mielihyvin käyttää jonkin verran varoja liikennekasvatukseen

Juuh, siinä on kyllä parantamisen varaa. Muistan kun yöllä ajoin mondeolla 60km/h alueella,
kun yllättäen sivulta tulevalta kävelytieltä eteen kurvasi mustalla suzuki pv:llä, ilman etuvaloa, ilman takavaloa, ei heijastimia, musta kypärä, mustat housut ja takki tai paita,
olihan se mopo viritetty ja ehkä sen takia kuvittelikin kerkeävän hyvin eteen, mutta kurvasi sen verta lähelle että ihan säikähdin ja mun piti jarruttaa etten tönäse :roll:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Tiki
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 22:14:03 2008
Paikkakunta: Lahti

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Tiki » Pe Elokuu 1. 20:43:37 2014

Ensimmäiset telekänpönttösakot 16.7 Jämsän alapuolelta, 88@80 eli just yli rajan. Ja toiset taitaa olla tulossa heti perrään eilen Leppävirralta. Eipähän näitä aikasemmin ollukkaan. :-$

Ford Mondeo 3.0 ST220 4D '05
Ford Mondeo 2.5 ST200 4D '00
Ford Mondeo 2.5 Ghia STW '97
Ford Mondeo 2.0 CLX STW 4x4 '95

Naulatehtaalla:
Ford Mondeo 2.0 Ghia 5D '95, Ford Mondeo 2.0 GLX 4D '96, Ford Mondeo 2.5 Ghia STW '99 x 2, Ford Mondeo 1.8 CLX 4D '94

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Syyskuu 16. 17:23:28 2014

Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.

oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Lokakuu 3. 17:53:02 2014

Kyllä voi tulla hintaa kun faija keksi käydä kaupassa 3km päässä kotoa (Aiemmin kesällä). En ymmärrä miksi ei edes kysynyt multa voisinko käydä kaupassa sen puolesta, lähti vaan.
Fiestan olin poistettu tieliikenteestä ja tämän jälkeen katsastamaton. Tavallaan huvittaa että vakuutuksen korvauslaskut sekä trafin autovero tulee mun nimissä, koska
olin autossa viimeksi haltijana papereissa. Jotta noin ei olisi niin olisi pitänyt tehdä rikosilmotus siitä että auton omistaja ottaa autonsa ilman lupaa käyttöönsä :D (Olisi johtanut lisäsakkoihin)
Oli kaupan pihalla pakittaessa kääntynyt liian aikaisin, korvaukset maalauksista vähän päälle 800e. Poliisien antamat sakot kortitta ajosta, törkeästä liikenteen vaarantamisesta,
katsastamattomalla autolla ajosta jotain yli 500e. Trafilta tli eilen lasku autoverosta, muistaakseni meni laskussa niin että auton verot vuoden ajalta viisinkertaisena. Vähän yli 1000e.
Kaikenkaikkiaan kauppaan ja takaisin (6km) maksoi 2300-2400e.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Lokakuu 3. 18:16:33 2014

MikkoJayEm kirjoitti:Kyllä voi tulla hintaa kun faija keksi käydä kaupassa 3km päässä kotoa (Aiemmin kesällä). En ymmärrä miksi ei edes kysynyt multa voisinko käydä kaupassa sen puolesta, lähti vaan.
Fiestan olin poistettu tieliikenteestä ja tämän jälkeen katsastamaton. Tavallaan huvittaa että vakuutuksen korvauslaskut sekä trafin autovero tulee mun nimissä, koska
olin autossa viimeksi haltijana papereissa. Jotta noin ei olisi niin olisi pitänyt tehdä rikosilmotus siitä että auton omistaja ottaa autonsa ilman lupaa käyttöönsä :D (Olisi johtanut lisäsakkoihin)
Oli kaupan pihalla pakittaessa kääntynyt liian aikaisin, korvaukset maalauksista vähän päälle 800e. Poliisien antamat sakot kortitta ajosta, törkeästä liikenteen vaarantamisesta,
katsastamattomalla autolla ajosta jotain yli 500e. Trafilta tli eilen lasku autoverosta, muistaakseni meni laskussa niin että auton verot vuoden ajalta viisinkertaisena. Vähän yli 1000e.
Kaikenkaikkiaan kauppaan ja takaisin (6km) maksoi 2300-2400e.
Kerrohan miten homma sitten jatkossa etenee. Kai valitat asiasta kun kerta auto ei ole enää sinun tai sinulla?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Lokakuu 3. 19:22:33 2014

Joku musta xc60 volvo pelasti mut tänään, jos ei nyt ihan kortinmenetykseltä, niin ainakin isoilta sakoilta.. olivat pistäneet kytät väliaikasen valokuvauskioskin pystyyn neljänkympin nopeusrajoituksen jälkeen. Volvo vilautti mulle pitkiä ja ehdin niittaseen jarrua. Ei räpsähtänyt..
Pedal tu tö metal!

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Lokakuu 9. 17:05:02 2014

Juusto_Pallero kirjoitti:
Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.

oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...
kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja terae » To Lokakuu 9. 19:02:27 2014

Juusto_Pallero kirjoitti: kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.
Miten olis järjen käyttö?
Noilla oppirahoilla luulis osaavan vältellä tilanteita joista ei puhumalla selviä... itse olen tähän asti maksanut yhdet päiväsakot ylinopeudesta, mutta kaikki muut pysäytykset menneet huomautuksella (tilannekohtaisella harkinnalla).

Nyt jos vaikka koputtelis puuta, kun edellisestä pysäytyksestäkin on jo reilusti yli vuosi. Ja on sitä kuitenkin kerran poliisikin kysellyt "mitäs rallia täällä ajetaan? ajokortti ja rekisteriote? kenes auto?", mihin sitten totesin appiukon autoksi ja lopuksi kaikki paperit tarkisteltuaan tuli takas, ojensi paprut ja totes "ajelehan rauhallisemmin, appiukkokaan ei tykkää jos rikot auton". Ja siihen sitten jäin vähän hölmistyneenä miettimään, että ilmeisesti omalla autolla saan ajaa rallia. Ja olen ajanutkin. :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Lokakuu 10. 0:30:50 2014

Juusto_Pallero kirjoitti:
Juusto_Pallero kirjoitti:
Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.

oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...
kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.
Vähä vois ottaa rauhallisemmin?

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Marraskuu 10. 18:45:05 2014

121@80, 20 päiväsakkoa.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Marraskuu 10. 19:04:35 2014

Olitko muskelipässillä liikkeellä? Jos olis ollu jo haaveilemas lisävirit kii niin kortti olis jääny hyllylle ;) Eikös se raja ole jossain 50km/h nurkilla?

Itelle ei oo onneks napsahtanu. Pari ehotusta lähettivät kyllä loppukesästä mutta kun kukaan ei niitä halunnu kuitata ni unohettiin sitten koko juttu.
Mutta nyt ne ääliöt laski tuuskilla Hyrylän keskusta - motarin alku välisen rajotuksen 70 -> 60km/h. Siihen varmaan alkavat nyt uudella innolla viritellä mittapisteitä joten riski kasvaa merkittävästi.... tietty telkänpöntöt siihenkin tullee ajan kuluttua :(
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Sakkotopic

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Marraskuu 10. 19:21:02 2014

Popi kirjoitti:Olitko muskelipässillä liikkeellä? Jos olis ollu jo haaveilemas lisävirit kii niin kortti olis jääny hyllylle ;) Eikös se raja ole jossain 50km/h nurkilla?
En onneks :lol: Se on käyttökiellos kun tuli väärä laakeri :(
Mutta kehuivat Focus ST:tä et kylhän tuolla kerkeää :? Kertoi myös heillä olevan farmari 300hv versio :shock:
Poliisi Mondeo takapenkillä sit avauduin et olivat sitten paikan virittäneet (ei kuulemma heidän valitsema)... Ohituskaistalla oli "kaveri" kallion päällä Stalkerin kanssa :( Hämeenlinnan Aulangon kylpylästä oltiin palailemassa isänpäivänä ja hieman ennen Hämeenkosken Teboilia napsahti...
Ai niin, puhui että jos olisi ollut kilometri lisää vauhtia olisivat vieneet kortin.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Vastaa Viestiin