oisko jo viimenen kerta?[/quote]
Ei ole

Valvoja: CRSC Hallitus
En kyllä tajua miksi etuajovaloja pitäisi pitää päällä sillon kun vähän hämärää jos kuitenkin itse näkee vielä varsin hyvin, nehän ovat kuskin näkemisen helpottamista varten eikä siksi että muut näkee?Möhkö kirjoitti:Hirveän moni ajaa ajovalot pimeänä, voisi melkein sanoa, että joka 10 auto.
Härskeimmilllään autossa toimii etuvaloista 1 parkkivalo.... Saisivat sakottaa siitäkin,
mutta poliiseja ei näy liikenteessä, joten ei tule sakkojakaan.
Se "automatiikka" taitaa olla kyllä kuskin manuaalitoiminto. Nimittäin ainakin itselläni ainoa tapa sammuttaa takavalot on laittaa ajovalot itse 0-asentoon ja kytkeä se automatiikka pois päältä. Automatiikka kytkee välillä ajovalot liian herkästi vaikkei ole edes kunnolla hämärää, minkä takia tulee mieliteko kytkeä ne kokonaan pois päältä. Siinä yhteydessä sammuu myös takavalot, vaikka eteen jää huomiovalot (ne on pakotettu ainakin Fordeissa).RD kirjoitti:Noista valoista vielä sen verran mitä itse huomannut. Nykyautojen huomiovalot on ihan ok, jos palaisivat takanakin, mutta himmeet parkit tai ei valoja ollenkaan ei todellakaan ole ok. Pidempään suomen liikenteessä ajaneille muodostuu assosiaatio että valot = liikeenteessä oleva ja huomioitava auto. Itellä ainakin ääreisnäkökentässä olevat asiat rekisteröityy alitajuisesti, ja sama alitajunta on suorassa yhteydessä jarrujalkaan, mikä on ihan hyödyllistä jos ajelee työkseen ruuhkaisessa keskustassa...muutama läheltäpiti-tilanne on kuitenkin tullut pimeiden autojen kanssa. Sitä ehtii tottua siihen että tietää kaiken ympärillä tapahtuvan, niin pimeä, alitajuntaan rekisteröitymätön auto ilmestyy näennäisesti tyhjästä.
Hassuinta on että joskus ne ilmestyy siihen suoraa eteen, kun automaattivalojen mielestä talvinen yö keskustassa ei edellytä takavaloja
Alovalot häiritsee vain koska ne menee liian aikaisin päälle (kun vielä näkyy se harmaakin auto) ja vaihtoehtona on "sammutettunakin" ledit, Xenonit taas on tolkuttoman hintaset ja kuluu ihan samalla tahdilla polttaessa kuin kunnon halogeenitkin... Luonnollisesti sen mukaan mikä on tilanne ja aina kun oikeasti tarvii muutakin kuin punaiset heijastimet taakse niin ne valot laitetaan päälle, tietenkin.RD kirjoitti:Takavalot vaan kannattas ihan oikeesti pitää päällä. Vaikkei sun autos ookkaan arkisenharmaa avensis, selkeesti erottuvat valot voi helpottaa jonkun työpäivää merkittävästi.
Minkä takia ne ajovalot muuten häiritsee?
Järkevä selitys on tämä:Popi kirjoitti:Sitä mäkin oon välillä hämmästelly et miks valoja ei voi käyttää. Jokus kuulin että 'auto on megeempi' ilman valoja ja viherpipertäjät tietty mittaa kulutusta millilitrojen tarkkuudella mutta mitään järkevää syytä en oo vielä kuullu.
Joo ja ettei ne säästelemättä kestä sen pidempään vaikka onkin Wattitehoon nähden kirkkaampia. Siksi niissä on se automatiikka, muuten lähes kukaan ei ostais jos niitä vaikka kerran vuoteen olis pakko vaihtaa. Ei riitä rahat maksaa autovekseliä pois samaan aikaan kun vaihtelee polttimoita jatkuvasti, jos vuosihuoltokin alkaa kalpenemaan isommalla ajotuntimäärällä polttimoiden kuluille...RD kirjoitti:Mitä tänään opimme: Xenonit heikentää liikenneturvallisuutta
Voipi olla. Hölmöä on sekin, että etuvalojen ledit palaa myös "valot pois"-asennossa, mutta takaledit eivät. Ilmeisesti jossain päin Eurooppaa on vaatimuksena edes joidenkin huomioetuvalojen palaminen, mutta takavalojen ei, muuta syytä sille järjettömyydelle en oikein itse keksi. Eikä niitä takavaloja tule käytyä tarkistamassa jos näkee että edessä loistaa jotku tuikut...STsam kirjoitti:terae: kyllä mulla 2013 Fiestas automatiikka asetuksel jos edes paloivat päivä ledit ainoastaan, niin takavalot ja rekisterinkilven valot olivat aina sammuneina. Syttyivät vasta kun eteen syttyivät ajovalot.
Tiedä sitten onko se sen takia, kun sulla ilmeisesti takavalot toteutettu ledeillä jotka vievät vähemmän virtaa. Että palaisivat sulla automatiikka asetuksella aina.
terae kirjoitti:Järkevä selitys on tämä:Popi kirjoitti:Sitä mäkin oon välillä hämmästelly et miks valoja ei voi käyttää. Jokus kuulin että 'auto on megeempi' ilman valoja ja viherpipertäjät tietty mittaa kulutusta millilitrojen tarkkuudella mutta mitään järkevää syytä en oo vielä kuullu.
Yksi polttimo yli 100 euroa, uusissa malleissa aina uusi polttimomalli joka maksaa entistä enempi. Omaani se on joku 130 euroa kappale. Eli 260 euroa per setti.
Niiden paloaika on todellisuudessa sama kuin hyvän halogeenin, halogeeni maksaa 5-20 euroa kappale samalla paloajalla.
Tämä tulee mun mielestä EU:sta: päiväajovalot on uusi keksintö autoilun kehdossa Saksassa ja niiden käyttö on suoraan läntätty vanhan lainsäädännön päälle (päivällä ei tarvitse polttaa mitään valoja, mutta jos on päiväajovalot, niin ne aina). Vanha + uusi on siis saksalaisen mielestä tilanne, että edessä palaa ledituikut, mutta muuten ei tartte polttaa mitään. Meillä koti-Suomessa on taas varsin hauska tilanne, kun uusissa autoissa palaa vähän mikä valo sattuu nyt maahantuojaa kiinnostamaan. Uusi Saksalaistettu päiväajovalosäädös yhdessä vanhan valopakon kanssa lisättynä tarvikevalojen kanssa johtaa sitten näihin tulkintoihin ja säätöihin.terae kirjoitti:Voipi olla. Hölmöä on sekin, että etuvalojen ledit palaa myös "valot pois"-asennossa, mutta takaledit eivät. Ilmeisesti jossain päin Eurooppaa on vaatimuksena edes joidenkin huomioetuvalojen palaminen, mutta takavalojen ei, muuta syytä sille järjettömyydelle en oikein itse keksi. Eikä niitä takavaloja tule käytyä tarkistamassa jos näkee että edessä loistaa jotku tuikut...STsam kirjoitti:terae: kyllä mulla 2013 Fiestas automatiikka asetuksel jos edes paloivat päivä ledit ainoastaan, niin takavalot ja rekisterinkilven valot olivat aina sammuneina. Syttyivät vasta kun eteen syttyivät ajovalot.
Tiedä sitten onko se sen takia, kun sulla ilmeisesti takavalot toteutettu ledeillä jotka vievät vähemmän virtaa. Että palaisivat sulla automatiikka asetuksella aina.
En saanut sakkoja. Vaikka olisin sietänyt saada...Popi kirjoitti:Mutta vaikka on 'OT alue' niin siirrytään taas tässä topikissa höpöttämään sakoista.
Ps. aikaisempaan offtopiciin liittyen ne D3S Xenonit marmorilta...meinasin pyllähtää istuimelta lukiessani kyselyyn vastauksen, mutta seisoin jo valmiiksi joten säästyin vammautumiselta: xenon polttimot 242,50 € kplPoliisi kirjoitti: Ajoitko kameraan?
Poliisi valvoo ajonopeuksia perinteisten keinojen lisäksi automaattivalvontalaitteilla. Myös liikennevalojen noudattamista valvotaan automaattivalvontakameroilla. Kuvatusta rikkomuksesta lähetetään tiedustelu rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle.
Jatkossa vastausmenettely helpottuu. Poliisin automaattisella valvontalaitteella kuvaaman rikkomuksen johdosta lähetettyyn tiedustelukirjeeseen pääsee vastaamaan sähköisellä lomakkeella.
Sähköiseen tiedustelulomakkeeseen siirrytään oheista linkkiä klikkaamalla.
https://asiointi.poliisi.fi/#main
Perästä tullaan... Edelliset Poliisin antamat sakot tulivat keskellä yötä Nurmijärven puolella, ajettuani moottoritietä kesätyyliin ja edellisenä päivänä oli vaihtunut talvinopeusrajotukset. Tästä on nyt kulunut mitä luultavimmin 9 vuotta. Mutta sädekehää en oman pääni päälle pysty sovittamaan, poliisit eivät vain ole enää napanneet...KELMUPAA kirjoitti:tänään 29.3 tulee tasan 10 vuotta edellisestä ylinopeussakosta
Mulla kesti joskus aikoinaan yli 7kk. Ja kävi vielä niin paskasti et se sakko kirjautui uudelle 1.vaiheen kortille, jonka suoritin tolpan räpsähtämisen jälkeen. Sakko torpedoi lopullisen ajokortin saamisen tämän uuden 1.vaiheen kortin jälkeen, vaikka rike oli tehty jo edellisen kortin aikana. Vieläkii vituttaa ku ajattelee asiaa.KtK kirjoitti:Kauanko tolppakameran sakon tuleminen voi kestää. Pääsi yks tolppa 60km/h alueella yllättämään,mutta on mahis ,että se 60km/h kyltti oli kaatunut sitä ennen. 70km/h oli koko ajan mun mielestä tolppaan saakka. Googlemapsissa se 60km/h kyltti kyllä löytyi 100m ennen kameratolppaa.
Aikaa on jo mennyt yli 1.5kk
En ehdi nyt itse tarkistaa, mutta tarkistapa itse tuolta tieliikennelaista mitä sovelletaan, eli siis mitä "tie" käsitteenä tarkoittaa. Käsittääkseni parkkialueeksi merkitty paikka ei ole tieliikennelain mukainen tie, jolloin tuo lainkohta ei päde. (?)esko kirjoitti:Lainkohdan teksti kuuluu seuraavasti:
"Tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä."
Juu peiliin kannattaa katsoa... allekirjoittaneenkin, jälleen. Vaikka lipsuukin vähän offtopiciin ellei maksulappua kuulu perästä, mikä olis ihan mahdollista ellei jopa todennäköistä eilisen tieosuuden suhteen.vauhtipete kirjoitti:Valtiota tuettu 368 eurolla, kyllä vituttaa!
No oma moka kun en tajunnut road ragen vallassa katsoa taustapeiliin...
Jos navi näytti 107 km/h, niin siitä -3 km/h vähennys eli jää jäljelle 104 km/h. Mikäli 100 km/h alue, niin tulee joko torumiskirje (ei aiheuta mitään toimenpiteitä) tai sitten ei tule mitään. Nämä siis omia kokemuksia.MikkoJayEm kirjoitti:Ajoin mökiltä kotiin 100km/h alueella piiitkää pätkää. En kummemmi katsonut mittaria vaan tietä ja muuta liikennettä,
menin sitten kysymään hantilta että mihin aikaan navigaattorin mukaan ollaan perillä ja vilkaisin
navigaattoria ja sitten hanttia. Katse takas tiehen päin ja tolppahan se siinä, kerkesin kaasun nostaa ylös ja vilkaista mittaria niin
välähti, taisi olla nopeutta jotain 107km/h, kait..
Tais olla mulla nopeus 87 km/h Kehä III josta vähennys -3 km/h eli juurikin 4 km/h ylinopeus josta tuli pari vuotta sitten appiukolle ilmoitus ajotavoistani autollaan, mutta vain huomautus. En muista aivan tarkalleen sitä nopeutta, mutta sen muistan kun tuosta tuli puhetta ja toinen sukulaiseni oli ajanut samaan tolppaan samaa nopeutta, mutta sillä erotuksella että hänelle oli tullut sakot pari viikkoa aikaisemmin. Laki on kaikille sama, mutta... Niin, kai siinä harkinnassa on sit jotain huomioitu mikä ei käy ilmi pelkästä nopeudesta, kun ovat arponeet lykkäävätkö vain selfien saateteksteillä kotiin vai myös laskun siitä. Tuossa tapauksessa oli noloa olla saamatta sakot, ja se että mun pomo ajoi perässäni kun räpsähti. Muttei tapaus ole kuitenkaan allekirjoittanutta hidastanut, vaikkei kyllä olis ne sakotkaan sitä aiheuttanut joten turhiahan sellaset olisivatkin siinä mielessä ajatellen...Sine kirjoitti:Jos navi näytti 107 km/h, niin siitä -3 km/h vähennys eli jää jäljelle 104 km/h. Mikäli 100 km/h alue, niin tulee joko torumiskirje (ei aiheuta mitään toimenpiteitä) tai sitten ei tule mitään. Nämä siis omia kokemuksia.MikkoJayEm kirjoitti:Ajoin mökiltä kotiin 100km/h alueella piiitkää pätkää. En kummemmi katsonut mittaria vaan tietä ja muuta liikennettä,
menin sitten kysymään hantilta että mihin aikaan navigaattorin mukaan ollaan perillä ja vilkaisin
navigaattoria ja sitten hanttia. Katse takas tiehen päin ja tolppahan se siinä, kerkesin kaasun nostaa ylös ja vilkaista mittaria niin
välähti, taisi olla nopeutta jotain 107km/h, kait..
terae kirjoitti:Offtopic: Noin muuten voisin kyllä ihan mielihyvin käyttää jonkin verran varoja liikennekasvatukseen
6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.
oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
Kerrohan miten homma sitten jatkossa etenee. Kai valitat asiasta kun kerta auto ei ole enää sinun tai sinulla?MikkoJayEm kirjoitti:Kyllä voi tulla hintaa kun faija keksi käydä kaupassa 3km päässä kotoa (Aiemmin kesällä). En ymmärrä miksi ei edes kysynyt multa voisinko käydä kaupassa sen puolesta, lähti vaan.
Fiestan olin poistettu tieliikenteestä ja tämän jälkeen katsastamaton. Tavallaan huvittaa että vakuutuksen korvauslaskut sekä trafin autovero tulee mun nimissä, koska
olin autossa viimeksi haltijana papereissa. Jotta noin ei olisi niin olisi pitänyt tehdä rikosilmotus siitä että auton omistaja ottaa autonsa ilman lupaa käyttöönsä(Olisi johtanut lisäsakkoihin)
Oli kaupan pihalla pakittaessa kääntynyt liian aikaisin, korvaukset maalauksista vähän päälle 800e. Poliisien antamat sakot kortitta ajosta, törkeästä liikenteen vaarantamisesta,
katsastamattomalla autolla ajosta jotain yli 500e. Trafilta tli eilen lasku autoverosta, muistaakseni meni laskussa niin että auton verot vuoden ajalta viisinkertaisena. Vähän yli 1000e.
Kaikenkaikkiaan kauppaan ja takaisin (6km) maksoi 2300-2400e.
kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.Juusto_Pallero kirjoitti:6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.
oli niinku puhallus ratsia, just kävin micran hakemassa, siin oli siirtokilvet ja ne sitten kiinnitti huomiota, paska mäihä. no positiivistä oli että mukavat ja asialliset poliisit. välillä kun näkee nitä huutavia mulkkujakin...
Miten olis järjen käyttö?Juusto_Pallero kirjoitti: kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.
Vähä vois ottaa rauhallisemmin?Juusto_Pallero kirjoitti:kävin tänään haasteen allekirjottamassa. syyttäjän vaatimukset: vähintää 8kk ajokieltoa + 60 päiväsakkoa, 14.11 ois tuomiopäivä. ollaan ajauduttu aika pahasti ajokielto/sakko kierteeseen, ennestään 2230e maksamatta, maaliskuuhun maksuaikaa ja taas tulossa +1000e... joutaa sierra vissii seisoo ens kesänkin ajokiellon takia.Juusto_Pallero kirjoitti:6 viikkoo pamahti ajokieltoa, loppuu ens viikolla ja jatkunee ratin "krapulan" takia, tiiä sitten kuin kauan ja kuinkahan paljon mahtaa tulla sakkoa...Juusto_Pallero kirjoitti:no nyt tuli sit jäätyä kortitta ajostakin kiinni, 13.8 piti saada takasin, saas nähä kauan lykkääntyy? 30 päiväsakkoa pläjähti.
En onneksPopi kirjoitti:Olitko muskelipässillä liikkeellä? Jos olis ollu jo haaveilemas lisävirit kii niin kortti olis jääny hyllylleEikös se raja ole jossain 50km/h nurkilla?