Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ti Joulukuu 3. 21:29:40 2013

Tervehdys, hiukan vinkkiä tarvitsisi tuohon rakenteilla olevaan moottoriin. Oletteko mistä saaneet tätä nykyä nuita uusia Fordin OHC:n rakentamisessa paljon käytettyjä Vw kuplan Mahlen 92 mm mäntiä ? Tuntuvat olevan vähissä kun muutamista paikoista kysellyt jo. Tarkoitus olisi kasata alakerta nuilla kyseisillä männilla ja Saabin kiertokangilla. Kyseinen kokoonpano tulossa ihan katuautoon. Samalla kiinnostaisi, millainen puristussuhde tulee nuilla männilla ja kangilla koneeseen ? Kansi OHC:n 2.0 vakiokorkuinen taso-oikaistuna ainoastaan ja samoiten lohko 205 vakiokorossa.
Jari Kaukonen

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja isoatlas » Ti Joulukuu 3. 21:48:17 2013

Onko ne männät pakko olla jostakin syystä Mahlen valmistamat?

Tuolta saa ainakin 92mm mäntäsarjoja...tuota kuplan mäntäähän on kahdella eri puristuskorkeudella... :arrow: http://www.aircooled.fi/kategoria/194/m ... nkaatlukot
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ti Joulukuu 3. 22:00:55 2013

Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 4. 10:20:30 2013

Matalammat käyvät vain turbokäyttöön omalla veivillä, korkeammat täytyy sorvata määrämittaan.

Saabin veiveihin suosittelen esim. ARP:n pultteja & muttereita. Saabin omat ovat muistaakseni tuumakierteisiä, ja hyvin horon oloiset, kuin loppuunkuluneet uusinakin

Keiteleen Kone?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Joulukuu 4. 12:37:05 2013

jjs kirjoitti:Matalammat käyvät vain turbokäyttöön omalla veivillä, korkeammat täytyy sorvata määrämittaan.

Saabin veiveihin suosittelen esim. ARP:n pultteja & muttereita. Saabin omat ovat muistaakseni tuumakierteisiä, ja hyvin horon oloiset, kuin loppuunkuluneet uusinakin

Keiteleen Kone?
Tuleeko ARP:t oikeasti noissa tarpeeseen, kun tuntuu että noista Saab/Mahle -comboista pettää aina se mäntä ensin, vaikka olisi vanhoilla vakiopulteilla lyöty läjään?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 4. 15:54:17 2013

Jaa-a.
Itseäni hirvittää pulttien & muttereiden "karkeus".
Muutama veivi on rivahtanut orkkispultista hajonneissa koneissa mitkä tutkin, siksi suosittelin, ja suosittelen vielä 3,5 tuntia myöhemmnkin :)
Mäntävauriot vapaastihengittävänä ja mäntä "oikein päin" asennettuna olleet melko harvinaisia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ke Joulukuu 4. 22:55:06 2013

Kiitoksia, mäntiähän alkoi jo löytymään mutta mitenkä lienee nuiden puristusten laita mitä mahtaneet olla tuolla kokoonpanolla vaparilla ... ?
Jari Kaukonen

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Joulukuu 5. 13:00:07 2013

Ei ne siitä paljoa kasva pelkällä porauksella. Lohkosta ensi pois niin että männät tulee vähintään tasalle, mieluumin vähän yli. Mulla ittellä oli 0.30mm yli, ja joku siitä meinas että on liikaa, muttei ainakaa mulla mitään ongelmia ollu, 2.0 kannella 46/37,5 venoilla. Rajoitin oli vakio, ja nokka oli joku silloinen (-90's) kentcamssi reilu 280 asteinen 11mm nostolla.
Sen jälkeen sitte miettiä että paljoko sinne sitä ruttua haluaa, ja laskeskella että paljonko kannesta otetaan.

34,5mm:n korkuinen mäntä saabin kankeen.
39,6mm:n korkuista completos myi joskus ohc-turbo mäntänä vakio kankeen.
Vakiomännän korkeus oli jotain 41mm päälle ja saabin kanki noin 7mm pitee kuin ohc:n.
2.0 vakio palotila muistaakseni 52cm3 <-tuo kannattaa tarkistaa.
Mitat on täysin ulkomuistista joka voi joskus muutaman kympin heittää :)

Puristus oli mulla 12 luokkaa ja kannesta noin 4mm pois. Matala paljealue vähentää nakutus vaaraa, kuten myös terävien nurkkien poisto palotilasta. Myös venttiilien reunoista. Palotilaan oli myös jyrsitty venttiilien ympärille lisätilaa, josta johtuu tuo nuon paksu lastu.

Siinäpä nuo ääripäät. Ite en ainakaa enempää tohtinu laittaa mihinkää :)
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Pe Joulukuu 6. 16:57:35 2013

No niin, kiitoksia, nyt alakaa olemaan jo taustatietoo niin pääsee kapuloita tilailemaan. Hienosäätöjuttuja tietenkin tehdään kasauksen yhteydessä vielä :), kiitos hyvistä tiedoista kaikille
Jari Kaukonen

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja viagratabu » La Joulukuu 21. 14:10:01 2013

Korkeilla puristuksilla on noita Mahleja saatu hajalle vapareissa, ahdetusta puhumattakaan. Tina mäntiä kun ovat... Keksikää jotain muita mäntiä, suotta niitä särjette ja kirootte konetta avatessanne. Ja jos nyt istutatte nuita mäntiä, niin jos on nuoli laessa, pistäkää vpyörään päin. Ja tarkistakaa vielä pitääkö se paikkaansa (männän tappi ei ole keskellä).
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja wekku » La Joulukuu 21. 21:37:22 2013

Eikös kierrokset tapa nuo vw mahlet, tippuu helmt ö-pohjaan?

Nii juu, varmaan jokainen noitten kanssa pelannu tietää en että kuplan mahleissa nuoli pitää laittaa vauhtipyötään päin, ei jakopäähän..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Ke Joulukuu 25. 22:38:51 2013

Ei kyllä kovin kehuttavia nuo viimeiset kommentit tunnu olevan tällasesta kokoonpanosta, tietysti moni asia vaikuttaa ja toinen toiseen ...
Jari Kaukonen

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ke Joulukuu 25. 22:58:58 2013

Ei kannata ihan kaikista jutuista välittää, vapari katuautossa kestää ja toimii varmasti hyvin. Mullakin oli cortinan ekassa koneversiossa ne ja sillä ajettiin ensin kadulla jonkun aikaa ja sen jälkeen pelkästään radalla lappu lattiassa ainakin kolme vuotta, ja ne on vieläkin ehjänä hyllyssä.

En kyllä osaa sanoa onko laatu vaihtunu nykyään?
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 26. 11:18:09 2013

Itsekkin antanu itselle ymmärtää että kierrokset ja nakuttelu rikkoo nuo. Ainakin ne 300hp turbossa pysy vuoden päivät sisällä max kierroset 7000. Vuosia ja vuosia aikaa, ei hajua onko laatu muuttunut.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Joulukuu 29. 15:01:35 2013

Muutamis jokkiskoneis oon nähny että ne helma lipareet on sorvattu pois... En tiedä sitte että auttaako, mutta aika mones niin on tehty. Mäntä on kuitenkin mitassaan (91,93:kko se oli) vielä siitä lipareitten alta, lipareiden kohdasta mitattuna voi olla jopa yli 92mm.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Maaliskuu 16. 23:36:09 2015

Ei niitä helmoja kannata poistaa. Jokkis juttuja.
Vanhaa juttua aiheesta viewtopic.php?f=2&t=104656&p=305130#p305130
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin