Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Tervehdys, hiukan vinkkiä tarvitsisi tuohon rakenteilla olevaan moottoriin. Oletteko mistä saaneet tätä nykyä nuita uusia Fordin OHC:n rakentamisessa paljon käytettyjä Vw kuplan Mahlen 92 mm mäntiä ? Tuntuvat olevan vähissä kun muutamista paikoista kysellyt jo. Tarkoitus olisi kasata alakerta nuilla kyseisillä männilla ja Saabin kiertokangilla. Kyseinen kokoonpano tulossa ihan katuautoon. Samalla kiinnostaisi, millainen puristussuhde tulee nuilla männilla ja kangilla koneeseen ? Kansi OHC:n 2.0 vakiokorkuinen taso-oikaistuna ainoastaan ja samoiten lohko 205 vakiokorossa.
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Onko ne männät pakko olla jostakin syystä Mahlen valmistamat?
Tuolta saa ainakin 92mm mäntäsarjoja...tuota kuplan mäntäähän on kahdella eri puristuskorkeudella...
http://www.aircooled.fi/kategoria/194/m ... nkaatlukot
Tuolta saa ainakin 92mm mäntäsarjoja...tuota kuplan mäntäähän on kahdella eri puristuskorkeudella...

Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf
http://www.lautamakimotorsport.fi/
Eikö noista enää löydy?
http://www.lautamakimotorsport.fi/
Eikö noista enää löydy?
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Matalammat käyvät vain turbokäyttöön omalla veivillä, korkeammat täytyy sorvata määrämittaan.
Saabin veiveihin suosittelen esim. ARP:n pultteja & muttereita. Saabin omat ovat muistaakseni tuumakierteisiä, ja hyvin horon oloiset, kuin loppuunkuluneet uusinakin
Keiteleen Kone?
Saabin veiveihin suosittelen esim. ARP:n pultteja & muttereita. Saabin omat ovat muistaakseni tuumakierteisiä, ja hyvin horon oloiset, kuin loppuunkuluneet uusinakin
Keiteleen Kone?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Tuleeko ARP:t oikeasti noissa tarpeeseen, kun tuntuu että noista Saab/Mahle -comboista pettää aina se mäntä ensin, vaikka olisi vanhoilla vakiopulteilla lyöty läjään?jjs kirjoitti:Matalammat käyvät vain turbokäyttöön omalla veivillä, korkeammat täytyy sorvata määrämittaan.
Saabin veiveihin suosittelen esim. ARP:n pultteja & muttereita. Saabin omat ovat muistaakseni tuumakierteisiä, ja hyvin horon oloiset, kuin loppuunkuluneet uusinakin
Keiteleen Kone?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Jaa-a.
Itseäni hirvittää pulttien & muttereiden "karkeus".
Muutama veivi on rivahtanut orkkispultista hajonneissa koneissa mitkä tutkin, siksi suosittelin, ja suosittelen vielä 3,5 tuntia myöhemmnkin
Mäntävauriot vapaastihengittävänä ja mäntä "oikein päin" asennettuna olleet melko harvinaisia.
Itseäni hirvittää pulttien & muttereiden "karkeus".
Muutama veivi on rivahtanut orkkispultista hajonneissa koneissa mitkä tutkin, siksi suosittelin, ja suosittelen vielä 3,5 tuntia myöhemmnkin

Mäntävauriot vapaastihengittävänä ja mäntä "oikein päin" asennettuna olleet melko harvinaisia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Kiitoksia, mäntiähän alkoi jo löytymään mutta mitenkä lienee nuiden puristusten laita mitä mahtaneet olla tuolla kokoonpanolla vaparilla ... ?
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Ei ne siitä paljoa kasva pelkällä porauksella. Lohkosta ensi pois niin että männät tulee vähintään tasalle, mieluumin vähän yli. Mulla ittellä oli 0.30mm yli, ja joku siitä meinas että on liikaa, muttei ainakaa mulla mitään ongelmia ollu, 2.0 kannella 46/37,5 venoilla. Rajoitin oli vakio, ja nokka oli joku silloinen (-90's) kentcamssi reilu 280 asteinen 11mm nostolla.
Sen jälkeen sitte miettiä että paljoko sinne sitä ruttua haluaa, ja laskeskella että paljonko kannesta otetaan.
34,5mm:n korkuinen mäntä saabin kankeen.
39,6mm:n korkuista completos myi joskus ohc-turbo mäntänä vakio kankeen.
Vakiomännän korkeus oli jotain 41mm päälle ja saabin kanki noin 7mm pitee kuin ohc:n.
2.0 vakio palotila muistaakseni 52cm3 <-tuo kannattaa tarkistaa.
Mitat on täysin ulkomuistista joka voi joskus muutaman kympin heittää
Puristus oli mulla 12 luokkaa ja kannesta noin 4mm pois. Matala paljealue vähentää nakutus vaaraa, kuten myös terävien nurkkien poisto palotilasta. Myös venttiilien reunoista. Palotilaan oli myös jyrsitty venttiilien ympärille lisätilaa, josta johtuu tuo nuon paksu lastu.
Siinäpä nuo ääripäät. Ite en ainakaa enempää tohtinu laittaa mihinkää
Sen jälkeen sitte miettiä että paljoko sinne sitä ruttua haluaa, ja laskeskella että paljonko kannesta otetaan.
34,5mm:n korkuinen mäntä saabin kankeen.
39,6mm:n korkuista completos myi joskus ohc-turbo mäntänä vakio kankeen.
Vakiomännän korkeus oli jotain 41mm päälle ja saabin kanki noin 7mm pitee kuin ohc:n.
2.0 vakio palotila muistaakseni 52cm3 <-tuo kannattaa tarkistaa.
Mitat on täysin ulkomuistista joka voi joskus muutaman kympin heittää

Puristus oli mulla 12 luokkaa ja kannesta noin 4mm pois. Matala paljealue vähentää nakutus vaaraa, kuten myös terävien nurkkien poisto palotilasta. Myös venttiilien reunoista. Palotilaan oli myös jyrsitty venttiilien ympärille lisätilaa, josta johtuu tuo nuon paksu lastu.
Siinäpä nuo ääripäät. Ite en ainakaa enempää tohtinu laittaa mihinkää

Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
No niin, kiitoksia, nyt alakaa olemaan jo taustatietoo niin pääsee kapuloita tilailemaan. Hienosäätöjuttuja tietenkin tehdään kasauksen yhteydessä vielä
, kiitos hyvistä tiedoista kaikille

Jari Kaukonen
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Korkeilla puristuksilla on noita Mahleja saatu hajalle vapareissa, ahdetusta puhumattakaan. Tina mäntiä kun ovat... Keksikää jotain muita mäntiä, suotta niitä särjette ja kirootte konetta avatessanne. Ja jos nyt istutatte nuita mäntiä, niin jos on nuoli laessa, pistäkää vpyörään päin. Ja tarkistakaa vielä pitääkö se paikkaansa (männän tappi ei ole keskellä).
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Eikös kierrokset tapa nuo vw mahlet, tippuu helmt ö-pohjaan?
Nii juu, varmaan jokainen noitten kanssa pelannu tietää en että kuplan mahleissa nuoli pitää laittaa vauhtipyötään päin, ei jakopäähän..
Nii juu, varmaan jokainen noitten kanssa pelannu tietää en että kuplan mahleissa nuoli pitää laittaa vauhtipyötään päin, ei jakopäähän..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Ei kyllä kovin kehuttavia nuo viimeiset kommentit tunnu olevan tällasesta kokoonpanosta, tietysti moni asia vaikuttaa ja toinen toiseen ...
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Ei kannata ihan kaikista jutuista välittää, vapari katuautossa kestää ja toimii varmasti hyvin. Mullakin oli cortinan ekassa koneversiossa ne ja sillä ajettiin ensin kadulla jonkun aikaa ja sen jälkeen pelkästään radalla lappu lattiassa ainakin kolme vuotta, ja ne on vieläkin ehjänä hyllyssä.
En kyllä osaa sanoa onko laatu vaihtunu nykyään?
En kyllä osaa sanoa onko laatu vaihtunu nykyään?
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Itsekkin antanu itselle ymmärtää että kierrokset ja nakuttelu rikkoo nuo. Ainakin ne 300hp turbossa pysy vuoden päivät sisällä max kierroset 7000. Vuosia ja vuosia aikaa, ei hajua onko laatu muuttunut.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Muutamis jokkiskoneis oon nähny että ne helma lipareet on sorvattu pois... En tiedä sitte että auttaako, mutta aika mones niin on tehty. Mäntä on kuitenkin mitassaan (91,93:kko se oli) vielä siitä lipareitten alta, lipareiden kohdasta mitattuna voi olla jopa yli 92mm.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Escort 2.0 OHC Vw:n männät ja Saabin veivit ?
Ei niitä helmoja kannata poistaa. Jokkis juttuja.
Vanhaa juttua aiheesta viewtopic.php?f=2&t=104656&p=305130#p305130
Vanhaa juttua aiheesta viewtopic.php?f=2&t=104656&p=305130#p305130
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90