Cossun absit - Sierra Scorpio Escort ABS ongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Cossun absit - Sierra Scorpio Escort ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » La Lokakuu 2. 19:54:29 2010

Jarruja kun painelee paikallaan sen 4-5 kertaa niin syttyy jarruvalo ja absien valo. Ajossa riittää jo kertapolkasu. Joskus kun polkasee niin ei valot syty, mutta saattaa absit rutista jo hipaisusta. Usein myös kuuluu jostain mittariston takaa sellanen vaimee nopee naputus niinku joku rele naputtelis eestaas. Onko tehostin sökö?

Auto on seisonut aika paljon kesällä, jolloin vaihdoin mm. kaikki pyöränlaakerit ja vetarit. Ennen seisontaa kaikki toimi moitteetta ja tää vika ilmeni joskus taka- ja etulaakereiden vaihdon välimaastossa. Kaikki pulssikehät on paineilmalla puhalleltu puhtaiksi ja anturit putsattu ja myös napamutterit on todella kireellä. Putsasin myös absin johtosarjan liittimet.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja THR » La Lokakuu 2. 21:10:14 2010

SeppoJJ kirjoitti:Jarruja kun painelee paikallaan sen 4-5 kertaa niin syttyy jarruvalo ja absien valo. Ajossa riittää jo kertapolkasu. Joskus kun polkasee niin ei valot syty, mutta saattaa absit rutista jo hipaisusta. Usein myös kuuluu jostain mittariston takaa sellanen vaimee nopee naputus niinku joku rele naputtelis eestaas. Onko tehostin sökö?

Auto on seisonut aika paljon kesällä, jolloin vaihdoin mm. kaikki pyöränlaakerit ja vetarit. Ennen seisontaa kaikki toimi moitteetta ja tää vika ilmeni joskus taka- ja etulaakereiden vaihdon välimaastossa. Kaikki pulssikehät on paineilmalla puhalleltu puhtaiksi ja anturit putsattu ja myös napamutterit on todella kireellä. Putsasin myös absin johtosarjan liittimet.

tuntuu et pumppu ei jaksa pumpata. joskus oli yhessä autossa samaa vikaa ja siinä oli pumppu vika...möin kyllä viallisena ,mut uus omista laitto pumpun ja rupes rokkaan

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Lokakuu 8. 12:38:15 2010

Joo kyllä se siinä pumpussa se vika oli.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Marraskuu 7. 9:12:18 2012

Missä vika, jos ABS:n valo palaa kokoajan?

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Marraskuu 7. 9:28:01 2012

Zigu kirjoitti:Missä vika, jos ABS:n valo palaa kokoajan?
Anturivika?

Mikä auto?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 7. 9:33:28 2012

Zigu kirjoitti:Missä vika, jos ABS:n valo palaa kokoajan?
pysähtyykö abs pumppu olleenkaan vai huriseeko koko ajan?

sierra cossu kysessä?

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Marraskuu 7. 9:38:00 2012

Pitää tarkistaa.
Kyllä, Sierra kyseessä.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Huhtikuu 9. 16:18:49 2013

Nyt tätä ABS vikaa taas tonkimassa, niin olisiko kellään heittää johtokaaviota tosta abs-järjestelmästä. Olisi helpompi mittoa noi anturitkin kaikki sitten samasta kohtaa, kiitos.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Huhtikuu 9. 19:46:50 2013

Eipä niitä antureita millään pääse mittaamaan yhdestä ja samasta kohdasta. Liitoksesta johto irti ja mittaamaan. Taka-antureiden liitokset löytyy takapenkin alta.
Pedal tu tö metal!

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Huhtikuu 9. 21:41:46 2013

Ville K kirjoitti:Eipä niitä antureita millään pääse mittaamaan yhdestä ja samasta kohdasta.
Kait ne johdot myös menee boxiin, vai olenko vääräsässä? Jonnekin antureiden tiedon on mentävä...

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Huhtikuu 9. 21:46:56 2013

meneehän ne johdot boksiin joo mutta yksittäiset liittimetkin on helposti tarjolla kun kiskasee takapenkin istuinosan irti ja kone tilasta kaivaa etuantureiden liittimet runkoaisan päältä.

ja se vastushan on n. 1kilo ohmi ehjällä anturilla.

mittaa mistä haluat mutta boksin päästä tarvii kaivella sitten oikeat johtoparit ja selvittää mihin pyörään ne menee jne.,mun mielestä oli helpompi mitata suoraan antureiden liittimistä.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Huhtikuu 9. 21:56:49 2013

Tapoja on monia, enkä väitä kumpaakaan huonoksi. Yleisen mielenkiinnon vuoksi tuota toista tapaa vain toin esille. Se kuitenkin täytynee unohtaa, koska pinnien tietoja ei ole tiedossa. Niin ja rengasta pyörittäessä ehjä anturi antaa vaihtojännitettä 2 volttia.

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja komA » Ti Huhtikuu 9. 21:57:49 2013

Eikös tuo Sierran absboxi ole samaa sarjaa kuin esim Scorpioissa? Itse mittailin antureilta ja myös boxin perästä ja samat arvot sain. Ei ne kyllä siltikään toimi mitenkään päin.
http://www.fordscorpio.co.uk/abssystem.htm Tuolta sivulta löytyy liittimen kuvia aika hyvin sille laitokselle.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Huhtikuu 9. 22:11:25 2013

Hei sanokaas vielä jotku viisaammat miksi 2wd:ssä ja 4wd:ssä on eri boxit? Eikös periaate kuitenkin ole sama molemmissa, sekä 4wd ei ole ns. jäykkä 4wd kuten maastureissa. Tätä on pähkäilty monenkin kaverin kanssa. Kiitos.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Huhtikuu 9. 23:23:47 2013

Zigu kirjoitti:Hei sanokaas vielä jotku viisaammat miksi 2wd:ssä ja 4wd:ssä on eri boxit? Eikös periaate kuitenkin ole sama molemmissa, sekä 4wd ei ole ns. jäykkä 4wd kuten maastureissa. Tätä on pähkäilty monenkin kaverin kanssa. Kiitos.
Käsittääkseni mekaaninen ero (liittimessä) rakennettiin johtosarjan muutosten takia - 4wd:ssä ei ole ulkoista relettä virran katkomiseen vaan homman hoitaa ecu itse. Väärään johtosarjaan kytkettynä 2wd boksi hajoaa?

Onhan noissa autoissa vähän erilaiset jarrut ja se lienee hoidettu softalla.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Gosa
CRSC jäsen 2014
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:16:19 2012

Re: Cossun absit

Viesti Kirjoittaja Gosa » Ke Toukokuu 22. 19:32:23 2013

En tiedä onko asia enää ajankohtainen mutta mä mittasin suoraan boxin liittimestä. Tulee samalla mitattua että piuhat anturilta boxille ovat kunnossa. Niistä boxin piuhoista voi myös mitata paljon muutakin kun pelkät anturit.


The Teves Mk 2 on the Sierra has no Keep Alive Memory, so it doesn't remember a thing when it's turned on the next time. As a result, it stores no fault codes - all faults that are indicated are 'live', not old.

Have you done the measurements at the ABS ECU's multiplug? If not, do that - it's all very well a sensor 'checking out', but if the ECU can't see it because of a wiring fault, it might as well not be there.

Wheel sensors should be anywhere between 800 and 1400 ohms.
The outlet solenoids in the valve block should register between 2 and 5 ohms.
The inlet solenoids in the valve block should register between 3 and 7 ohms.
The mail valve should be between 2 and 5 ohms.
The fluid level switch (two pin plug on top of the fluid reservoir) can be measured across pins 9 and 10 of the ECU multiplug - this should be a closed circuit when the fluid level is at max, and open when it's higher or lower. If this switch is open, the ABS will be disabled. This was the problem with mine.
The wheel sensors create a small AC current. At 1 revolution per second, the AC voltage from each sensor should be around 0.2 volts.
To check the sensors and their cables aren't earthing out, measure the resistance between pin 1 and pins 4, 5, 6 and 7 - should be infinite. The cables are shielded co-axial cable, so if the sheath has worn through, a sensor may be earthing.
Check the earth connection - meter 11 and 1 for resistance - should be 0 ohms.
Measure resistance for these pairs to check sensor resistance: 4 & 22, 5 & 23, 6 & 24, 7 & 25. Should be within the tolerance noted above
To meaure the resistance of the valve block solenoids, measure the resistance between pin 11 (earth) and pins 15, 17 and 35 for the inlets, and between pin 11 and 33, 16 and 34 for the outlets. Tolerances noted above

Oli aika sitkeessä toi mun harraste-gosan (2wd -90, on muuten jonkun foorumilaisen entinen menopeli) apsivalon sammuttaminen mutta onnistuhan se, toinen etuanturi uusiks, paljon putsausta yms. Meinas loppua usko kun saatuani sen kuntoon meni pari päivää ja syttyi uudelleen. Onneks oli vaan releen töpselistä yks piuha karannut ylös, ei sen vakavampaa.

Vastaa Viestiin