Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 10. 9:17:07 2013

Aloin tässä pähkäilemään, että onpas hassua, ennen niinkin paksujen "ovaalilasien" läpi maailmaa tuijottanut henkilö kun minä, olen muuttunut vannoutuneesta Ford-harrastajasta melkoiseksi autojen sekakäyttäjäksi. Ei ole montaa vuotta kun en pitänyt mitään muuta edes autona.. :green:

Mistä tämä kaikki johtuu? Onko koettu liikaa samaa, samoja ominaisuuksia ja vikoja, samoja kivoja juttuja yhä uudelleen? Koska tunnetusti kyllästyn nopeasti autoihin (poislukien eräs tietty Taunus ja Sierra), ja kun on niitä Sierrojakin ollut nelisenkymmentä, ei ihme että alkaa puuduttaa.

Viimeisen parin vuoden aikana oon tietoisesti muuttanut ajatusmaailmaani. Mitä sitten, vaikka mut tunnetaan "voorttimies.org":ina ympäri maan? Kymmenen vuotta kyseistä nettisaittia ylläpitäneenä aloin miettiä josko se ruoho olisi vihreämpää merkkikarsinan ulkopuolella. Samaan syssyyn kun lopetin ajattelemisen siitä, mitä mieltä muut ovat mun harrasteautoistani, ei paljon muuta tarvinnut.

Tämän hetkinen merkkikirjo jakautuu siten, että kymmenen autoa on omistuksessa, niistä enää 60% Fordeja, noiden lisäksi löytyy Kaiser, VW, Opel ja Volvo. Kaikissa sitä jotain josta olisin jäänyt täysin ilman jos en olisi alkanut kurkkimaan merkkikarsinani ulkopuolelle. Niinpä nettisivuni koki lievän "uudelleenbrändäyksen", eli voorttimies.orgista tuli http://www.nuthillgarage.com.

Vaikka itse olen jo kauan ajatellut autoasioista hivenen laaja-alaisemmin, on todella hassua huomata kuinka kaverit ja muut tutut ovat minut profiloineet autojeni perusteella. Tuntuu etteivät ihmiset voi uskoa, että olen hankkinut B-Asconan, Kuplavolkkarin, jonkun muun merkkisen jenkkiraudan kuin Fordin, saatika vanhan takaveto-Volvon käyttöautokseni... :lol: Nyt on sitten tullut himo hamstrata kaikkia sellaisia "vierasmerkkisiä" autoja joita on joskus halunnut itselleen. Vieläkään niitä ei löydy ranskasta, italiasta eikä japaniasta :-)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 10. 11:35:32 2013

Itselläni on aina Fordit kiinnostaneet pelkästään harrastekäyttöön, eli juuri nämä alle -80 luvun takavetoiset. Ja niistäkin yleensä kiinnostaa vain hyvännäköiset korit, sen verran ohuet ford linssit laseissa että ymmärrän muilta merkeiltä löytyvän mielenkiintoisempaa tekniikkaa pellin alle kuin Fordilta. Onneks näitä itelle harrastetaan, muut on mitä mieltä haluavat :)

Samalla myös mietteissä tehdä yksi mersu ja datsuni joskus harrasteautoksi, eli ei semmosta merkkiuskollisuutta ole meikäläisessä, että sanoisin muiden merkkien olevan täyttä kuraa. On paljon mielenkiintoisempaa ja antoisampaa kun pystyy katselemaan myös niitä muita merkkejäkin :wink:

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Helmikuu 10. 11:47:40 2013

Todistaako tuo porttiteorian olemassaoloa... :lol:

isoatlas
Viestit: 355
Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja isoatlas » Su Helmikuu 10. 12:08:58 2013

En pidä itseäni varsinaisena merkkifanaatikkona...Itselleni tämä Fordien haaliminen on siitä syystä jäänyt päälle, että ensimmäisen (se on tuo Capri 3000 -73) ostin 17vuotiaana vuonna -94 ja siitä lähtien olen kerännyt vuosien saatossa kattavan vanhempien Fordien varaosavaraston...siksi en sitten ole juuri muihin merkkeihin katsonut, koska varaosia on omasta takaa lähes malliin kuin malliin....jos haalisin muunkin merkkisiä autoja, niin silloin pitäisi olla niihinkin kattavasti varaosia jemmassa...en osaa pitää näitä autoja siten että ostaisin osat vasta kun niitä tarvitsen, vaan lähes kaikkea täytyy olla kaiken varalta valmiina...täytänkö siis hamstraajan tunnusmerkit :) :?:

Kiinnostuksen kohteena on vain siis pääasiassa -60 luvun lopun ja -70 luvun euro Fordit, sekä -50, -60 ja -70 luvun alun Amerikkalaiset merkistä riippumatta, niihin saa osia kaupastakin hyvin ja nopeasti....jenkkiauto kiinnostus on perua jo ihan lapsuudesta, koska kaikilla kolmella enollani oli Usa vehkeitä ja niistä se tarttui....tuo omistuksessani oleva Pontiac oli muuten enollani melkein koko -80 luvun ja kun sen näin viime kesänä myynnissä, niin olihan sekin saatava omaksi....kyllä muitakin merkkejä on ollut tontilla, mm. Volvoja...kyllä muunkin merkkiset vanhemmat autot kiinnostaa, varsinkin erikoisemmat mallit, mutta vain takavetoiset, etuvetoisiin en enää todellakaan sekaannu.

Mitään "käyttöautoja" en edes omista vaan näillä ajan ympäri vuoden....ja se ei todellakaan kiinnosta mitä muut ajattelevat elämäntavastani, sillä sitähän tämä on, ei todellakaan mikään pelkkä harrastus enää.
Viimeksi muokannut isoatlas, To Maaliskuu 21. 22:18:58 2013. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Helmikuu 10. 13:34:13 2013

Muakin kaikki pitää jostain syystä "foortti-ukkona" vaikka puolet mun autoista on olleet muun merkkisiä :D
Nopeesti muisteltuna mukaan mahtuu ainakin useampi opel ja lada, muutama jenkki, pari mazdaa volvoa ja bemaria, renault, lancia, fiat, skoda, ja varmasti jotain jäi vielä mainitsemattakin :D
Eli en ole fanaatikko, mut sierra vaan on ainut auto joka tuntuu omalta ja muut on enemmän tai vähemmän omituisia ajaa tai vittumaisia korjata :lol:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Henkku » Su Helmikuu 10. 23:38:22 2013

Sultzi kirjoitti:Itselläni on aina Fordit kiinnostaneet pelkästään harrastekäyttöön, eli juuri nämä alle -80 luvun takavetoiset. Ja niistäkin yleensä kiinnostaa vain hyvännäköiset korit, sen verran ohuet ford linssit laseissa että ymmärrän muilta merkeiltä löytyvän mielenkiintoisempaa tekniikkaa pellin alle kuin Fordilta. Onneks näitä itelle harrastetaan, muut on mitä mieltä haluavat :)

Samalla myös mietteissä tehdä yksi mersu ja datsuni joskus harrasteautoksi, eli ei semmosta merkkiuskollisuutta ole meikäläisessä, että sanoisin muiden merkkien olevan täyttä kuraa. On paljon mielenkiintoisempaa ja antoisampaa kun pystyy katselemaan myös niitä muita merkkejäkin :wink:
Veit kyl sanat suusta.
Tuossa joku aika sit pihaan tupsahti vm-90 audi 200 20v turbo quattro. Ihan puhtaasti tekniikan ja harvinaisuuden(nykyään) puolesta. Jollain sairaalla tavalla jopa hieno :-s

Datsunit on täälläkin ollut mielessä.. joku 240z kiinnostais tuoreemmalla 6-syl. turbo tekniikalla. O:)
Autokin olisi tiedossa jo :D

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Helmikuu 11. 1:21:46 2013

Henkku kirjoitti:Veit kyl sanat suusta.
Tuossa joku aika sit pihaan tupsahti vm-90 audi 200 20v turbo quattro. Ihan puhtaasti tekniikan ja harvinaisuuden(nykyään) puolesta. Jollain sairaalla tavalla jopa hieno :-s

Datsunit on täälläkin ollut mielessä.. joku 240z kiinnostais tuoreemmalla 6-syl. turbo tekniikalla. O:)
Autokin olisi tiedossa jo :D
Tollanen 200-audi on ihan sairaan hieno vehje, noita tulee aina kytättyä nettiautosta :wink: :lol: Ja miksei satkujakin quattroina, juuri oli yks aika halpa myynnissä.. Samaten itseäkin kiinnostais tollanen 240Z ja myös ekan sukupolven celicat on jotenkin hienoja. Mutta omat mieltymykset on noitten pussihousutouhujen suuntaan. Onhan tässä joutunut omaakin merkkiuskollisuutta hieman laajentamaan, käyttöautona Hondan Accord, joka pelaa kuin sveitsiläinen kello.. kuin myös toi amerikan pikkis on pelannut täysin moitteetta läpi talven.
Pedal tu tö metal!

Hukari
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulukuu 4. 11:14:19 2011

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Hukari » La Maaliskuu 16. 21:18:42 2013

Itselläni on koko 10-vuotisen autoilutaipaleen ajan ollut ainakin yksi Ford kerrallaan joko käyttiksenä tai enemmän/vähemmän harrasteena. Nykyistä ST220:stä etsittiin noin puolen vuoden ajan sillä vaatimuksena oli sedan tai sportback, 100tkm tai alle ja viimeinen facelift eli käytännössä syyskuu 2005 tai uudempi.
Seuraavaa kiesiä olen tässä jo miettinyt ja saattaapi olla merkinvaihto edessä. Uudemmat Mondeot 2.5-l 5-syl turbolla eivät kiinnosta ja sitä uudemmissä tehokkaissa Ecoboosteissa on Powershift-laatikko joka ei myöskään vielä tässä vaiheessa herätä omistushaluja. Lisäksi perheestä löytyy tällä hetkellä moinen Mondeo 203PS Ecoboost PowerShift-laatikolla joten yksi riittäköön.
Uutta ST Focusta kävin katsomassa paikallisessa Ford-liikkeessä mutta uuden pyynti liikaa omalle taloudelle. Tosin jos pelkät penkit voisi myydä auton niin tuossa niin varmasti kävisi, kyllä Recaro osaa. ST220:sen sinällään ihan hyviin nahka-Recaroihin verrattuna sikatukevat. Vanhemmat RS Focukset samaa hintaluokkaa uuden ST:n kanssa ja RS500:set ei varmasti laske ihan äkkiä edes alle 50k€:n.
Tällä hetkellä kiinnostaisi esim. MB C55 AMG sedan tai BMW:n e60 V8-moottorilla (540i / 545i / 550i).
Ford Focus RS ´10
Opel Senator B CD 3.0i Automatic ´89 "480tkm"
Mazda 6 2.0 VVT Sportswagon ´08
ex.
Ford Focus ST ´10, Ford Mondeo ST220 ´05, Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia ´02, Ford Sierra Sapphire 2.8 EFI V6 Auto, Ford Escort RS2000 16v, Lada 1600SL

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Maaliskuu 18. 13:56:11 2013

Kyllä sitä Ford-mies olla, vaikka muillakin autoilla välillä ajelee. Minulla on ollut Ford ainoana autona viimeksi 8 vuotta sitten. Sen jälkeen on tullut ajeltua Volkkareilla ja japseilla jne. Harrasteautonakin oli monen vuoden ajan vanha turbonipponi. Oman kokemuksen perusteella en lähtisi Fordia välttämättä maailman parhaaksi autoksi kehumaan, mutta on niissä silti oma viehätyksensä. Ratin taakse kun istahtaa, niin olo on kuin kotiinsa tulisi. Parhaat pisteet antaisin Ford-harrastajille, jotka on kyllä meikäläisen silmissä hemmetin asiantuntevaa porukkaa. Täälläkin foorumilla kun jotakin kysyy, niin vastaukset löytyy joka ongelmaan. Ja yleensä niin, että asiaa on itse kokeiltu ja omin käsin tehty.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Maaliskuu 18. 17:15:18 2013

Niinno, kyllä tälläisessä pienemmässä kylässä äkkiä saanut sellaisen leiman(onko se sit hyvä vai huono? :D) että sierraan voi löytyy osaa, ja tietoakin joskus.
Eihän tässä ole vasta kuin kolmas menossa, ja nelisen vuotta harrastettu näitä. Kyllä se silti tietoutta lisää kun käyttöauto on sierra.
Jossain kohtaa sellaisella ajettiin kaikki ~14000km vuoteen mitä tuli ajettua, nyt vuoden leimausvälin aikana ei ollut tullut kuin 6000km.

Itsekkin olen haalinut millon mitäkin nurkkiin. Tämänhetkiseenkin alustan-osia ja jarrujuttuja ostettu jo 2010. Vaikka viime syksynä vasta laiteltu kiinni.
Ei tunnu yhtään niin "pahalta" kun osat maksettu aikaa sitten :) Jossain kohtaa ei ollut foordia edes omistuksessa, silti viriosia tuli hankittua säännöllisesti.

Mitä automieltymykseen tulee. Jos ei olis viritetty, takavetoinen ja vähintään(lue:korkeintaan) 80 luvulta niin en ostais yhtäkään voorttia.
Muttakun kyseessä on harrastus, ja tuttu laite. Sen vikoja osaa korjata ja paikantaa huomattavasti helpommin. Verraten että pitäisi tutustua uuteen yksilöön tai merkkiin.
Niin kyllä nää harrastehommien suunnat on tainnu tulla valituksi jo...

Emännällä on -06 seatti, ei sekään sen kummmoisempi ole. Kesällä sillä ajelee, talvella ei mielellään. Niskahan siinä väsyy ku ei osaa peileistä ajaa :/
Mersun oon omistanut ja monenlaista muutakin, ajanut vähintään 60 erilaista autoa.
Kyllä toiset on parempia ja toiset huonompia, silti mulla on sierra. Johtuneeko lähinnä siitä ettei nämä "nykyautot" herätä mussa mitään...
Jos itseään yhtään automiehenä pitää niin ei kai sellasia vehkeitä hanki mitkä ei miellytä.

Hyvänä päivänä hymyilyttää, huonona hermoja korpee. Mutta mikäpä 30v vanha auto menis pelkällä tankkauksella?
Eilen viimeksi, kuivaan pakkaskeliin kiiltäväksi hinkatulla sierralla...ilta-auringon kadotessa. Ei se 3km kotimatka ihan siihen jäänyt :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 21. 20:45:14 2013

Otsikko koskettaa... ehkä muita, ei allekirjoittanutta. Aja millä haluat ja loput Fordilla.

Auton valmistusmaalla ei muuten ole mitään väliä; on ollut espanjalaisia, saksalaisia, belgialaisia, englantilaisia, usa:laisia jne.
Eipä muun merkkisiä ole ollut yhtään, näitäkin tosin vasta joitain kymmeniä, tuskin sataa kappaletta. Vielä.
Terveisiä luopioille...

Ai niin, iso atlaksen kanssa yhteistä; eka auto 16 vuotiaana mk1 Capri 3000 GTXLR -71 :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Maaliskuu 21. 21:00:25 2013

jjs kirjoitti:Otsikko koskettaa... ehkä muita, ei allekirjoittanutta. Aja millä haluat ja loput Fordilla.

Auton valmistusmaalla ei muuten ole mitään väliä; on ollut espanjalaisia, saksalaisia, belgialaisia, englantilaisia, usa:laisia jne.
Eipä muun merkkisiä ole ollut yhtään, näitäkin tosin vasta joitain kymmeniä, tuskin sataa kappaletta. Vielä.
Terveisiä luopioille...

Ai niin, iso atlaksen kanssa yhteistä; eka auto 16 vuotiaana mk1 Capri 3000 GTXLR -71 :)
:lol:

ei kosketa kyllä muakaan tää alkuperäinen aihe :wink:

CoupeGT
CRSC jäsen 2016
Viestit: 440
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
Paikkakunta: Tampere-city

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja CoupeGT » To Maaliskuu 21. 21:20:50 2013

Eipä ole täälläkään ollut moista havaittavissa, onneksi tuli aikoinaan hankittua nämä niin näkee asiat oikeassa valossa... :lol:
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Maaliskuu 21. 21:34:14 2013

CoupeGT kirjoitti:Eipä ole täälläkään ollut moista havaittavissa, onneksi tuli aikoinaan hankittua nämä niin näkee asiat oikeassa valossa... :lol:
ai niin,sullahan on noikin :lol:

ja jos on epävarma olo niin kannattaa istua alas pöydän ääreen ja miettiä asioita uudestaan :wink:

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Pe Maaliskuu 22. 7:27:40 2013

CoupeGT kirjoitti:Eipä ole täälläkään ollut moista havaittavissa, onneksi tuli aikoinaan hankittua nämä niin näkee asiat oikeassa valossa... :lol:
Noillahan näkee kaiken sopivasti sini-valkoisesti :lol:

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Pe Maaliskuu 22. 9:28:56 2013

ja jos on epävarma olo niin kannattaa istua alas pöydän ääreen ja miettiä asioita uudestaan :wink:[/quote]

:lol: :lol:
#295

Rstf
Xr2i

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Huhtikuu 11. 8:04:38 2013

Tästähän sais kokonaan oman topicin, mitä Ford-krääsää omistat :-)

Toki täysikokoinen lippu löytyy Ford logolla, järjettömän isot Sierra ja Scorpio seinälakanat (ei mahdu mun tallissakaan seinälle kun on vain 240 korkeutta), Ford Motorsport banderolli, iso Ford valomainos, Sierra taskulaskin, Sierra pelikortit.. ;-)

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja wekku » To Huhtikuu 11. 21:10:12 2013

Samia kompaten..

5 ford T-paitaa, 1 Ford muki, 6 Ford avaimenperää, sarja Ford venttiilinhattuja ja Ford tatska vasemmassa olkapäässä..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Hexagon
Viestit: 282
Liittynyt: La Syyskuu 1. 14:28:12 2012

Re: Mietteitä merkkiuskolllisuudesta ja sen hiipumisesta

Viesti Kirjoittaja Hexagon » Pe Huhtikuu 12. 7:30:21 2013

Kuolasin viesc... ööö Rintajoupilla sellasta lasten leikkimattoa... Oli senverta hieno, että jätin selvityspyynnön hinnasta :D

Vastaa Viestiin