Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Maaliskuu 15. 9:41:16 2013

tumppe kirjoitti:Voiko joku kertoa (jos nää eco koneet ei tosiaan kestäkkään käyttöä), että miksi ihmiset kuvittelee että ne säästää rahaa tai pelastaa maailmaa, jos ainut säästö on se polttoaineen kulutus, mutta auton hankinta, kalliit huollot, vakuutukset yms. yms. ja nopeasti laskeva auton kokonais arvo tulee taas ihan tolkuttoman kalliiks??? Tosiaan kun vertaa vähän johonkin vanhempaan "talous ihmeeseen", jossa vain kuskilla menee lujaa... :lol:
Jos joku oikeasti haluaa säästää rahaa ja tätä meidän luontoa, niin nää ECO Bullshit autot on aivan väärä tapa tehdä sitä... :wink:
Oikea Eco kestää isältä pojalle jne... Eikä tosiaan vaadi mitään erikois tohtoreita korjaamiseenkaan. :cha
Veikkaanpa, että täysin huoltovapaa ja vaikka 20 vuotta kestävä auto olisi jo keksitty aikoja sitten, jos autotehtaat niin haluaisivat. Jälkimarkkinointi on vaan hyvä bisnes ja siksi autoista tehdään sellaisia, että niitä pitää välillä kalliisti huollattaa.

Oma ekoauto on tuo kakkosautona toimiva 4WD Sierra. Ikää kotterolla 22 vuotta, bensankulutus >9l/100km ja huolto- ja ylläpitokulut kokonaisuutena silti ihan minimaaliset.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 15. 20:29:22 2013

Miku kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Voiko joku kertoa (jos nää eco koneet ei tosiaan kestäkkään käyttöä), että miksi ihmiset kuvittelee että ne säästää rahaa tai pelastaa maailmaa, jos ainut säästö on se polttoaineen kulutus, mutta auton hankinta, kalliit huollot, vakuutukset yms. yms. ja nopeasti laskeva auton kokonais arvo tulee taas ihan tolkuttoman kalliiks??? Tosiaan kun vertaa vähän johonkin vanhempaan "talous ihmeeseen", jossa vain kuskilla menee lujaa... :lol:
Jos joku oikeasti haluaa säästää rahaa ja tätä meidän luontoa, niin nää ECO Bullshit autot on aivan väärä tapa tehdä sitä... :wink:
Oikea Eco kestää isältä pojalle jne... Eikä tosiaan vaadi mitään erikois tohtoreita korjaamiseenkaan. :cha
Veikkaanpa, että täysin huoltovapaa ja vaikka 20 vuotta kestävä auto olisi jo keksitty aikoja sitten, jos autotehtaat niin haluaisivat. Jälkimarkkinointi on vaan hyvä bisnes ja siksi autoista tehdään sellaisia, että niitä pitää välillä kalliisti huollattaa.

Oma ekoauto on tuo kakkosautona toimiva 4WD Sierra. Ikää kotterolla 22 vuotta, bensankulutus >9l/100km ja huolto- ja ylläpitokulut kokonaisuutena silti ihan minimaaliset.
Minäpä yritän kertoa:

Miksi ostetaan uusi auto?
1. Auto on yleensä melko varmatoiminen, ei yleensä huolta ruosteesta ( poislukien jotkut kittiviat yms. ) eikä koneen laukeamisesta kilometrien vuoksi.
2. Autossa on takuu joka kattaa autossa mahdollisesti olevat valmistus yms. ( kittiviat ) viat, ei siis yllättäviä tonnin, parin korjauskustannus ylläreitä.
3. Saadaan sellainen auto jossa on halutut varusteet ja haluttu korin sekä sisustan väri.
4. Autossa on nykyaikaiset turvavarusteet kolarien varalta ( erityisesti perheautoissa tämä varmasti painaa vaa'assa )
5. Auto ei kuluta kallista polttoainetta kohtuuttomia määriä, konetehon vs. kulutuksen jokainen voi määritellä kukkaronsa mukaan.

Uusilla autoilla huoltokustannus ei ole kummoinen ennen ensimmäistä isoa huoltoa jossa vaihdetaan nokkahihna. Tätä huoltoa monen uuden auton ruljanssiin ryhtyneet eivät koskaan joudu maksamaan.
Nykyautojen huoltoväli on luokkaa 30tkm. Usealla normaalit kilsat ajavalla huoltoväli on siis about 1.5 vuotta. Silloin ei paljoa merkkaa vaikka huolto maksaa 300 - 400 euroa kerta.
Uudella autolla ajetaan yleensä 3 vuotta, jolloin mittarissa on n. 60tkm ja auto vaihdetaan sen jälkeen uuteen. Toki kaupparatsut ja paljon ajavat on sitten erikseen mutta he vaihtavat auton yleensä ennen kuin mittariin tulee 100tkm. Ja kun se downsizing kone sitten joskus laukeaa, auto on ollut jo toisella omistajalla sangen pitkään. Sitä kuinka kauan moiset koneet kestävät, tuskin tietää kukaan, tai ei ainakaan kerro (koneen suunnitelleet insinörtit)

Vakuutukset on ihan järkihintaiset verrattuna vaikka autoihin joilla teinipojat rälläävät kolareita tai isokoneisiin vehkeisiin.
Kaikille oman vanhan auton ropaaminen ei vaan ole mahdollistam osaamisen tai paikan puutteen vuoksi ja niiden korjuuttaminen onkin vasta hemmetin kallista korjaamoilla.
Eikä kaikki halua ajaa niillä +15 vuotta vanhoilla bensarosvoilla tai nokivasaroilla joilla alkaa olla jo vähäiset ajo-ominaisuudetkin kadonneet mailien maahan peltien mukana, ja jotka voivat poikia kesken matkan jos jonkin sortin kulumavian vuoksi.

Tuskin noiden uusien downsizingkoneisten autojen ostajat ajattelevat miten pitkään niiden kone kestää, tai sitä miten luonto vihertää kun niillä ajaa. Saati sitä, kuinka paljon niiden valmistaminen luontoa kuormittaa. Kyllä siinä silmissä kiiltelee pienemmät käyttöverot, pienentynyt polttoainelasku ja mahdollisimman pieni huoltolasku. Eikä noiden ajo-ominaisuudetkaan ole enää hullummat.

Ihan yhtä vähän ajattelee luonnon pelastumista se joka ajaa sillä 10 - 15 litraa sataselle kuluttavalla "eko" autollaan jonka valmistuskuormitus on aikaa sitten "kuitattu".

Ainakaan itselläni ei maailman pelastaminen ole tuon vähäpäästöisen auton ajamisen idea, vaan halvat polttoainekustannukset. En kaipaa enää sitä kovakulkuista käyttöautoa, en uskalla ajaa matkaa sakkorajalla, liian suuri riski saada isot sakot. Ei minulla ole tien päällä kiire kun ajan matkaa. Nuoret voivat sitten räppäillä korttinsa hyllylle ja ottaa sakot pienillä päiväsakkomäärillä.

Jonkun nämä autot on ostettava uutena että niitä joku toinen voi ostaa käytettynä kun ne ovat pudottaneet arvoaan riittävästi. On se sitten yksityinen tai leasingfirma.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Maaliskuu 15. 21:05:16 2013

ukormi kirjoitti: Nykyautojen huoltoväli on luokkaa 30tkm. Usealla normaalit kilsat ajavalla huoltoväli on siis about 1.5 vuotta. Silloin ei paljoa merkkaa vaikka huolto maksaa 300 - 400 euroa kerta.
tässä tullaankin säästämisen rajoille,Suomen oloissa kaikenmaailman longlife-öljyillä ja pidennetyillä huoltoväleillä pilaa aivan varmasti uudenkin auton moottorin (millä ei tietenkään ole mitään väliä niille jotka vaihtavat auton 2vuoden välein,ei se ekan omistajan aikana varmaankaan hajoa)

olosuhteet on niin rajuja Suomessa ettei mikään öljy näytä enää öljyltä kun niitä ulos laskee huollossa ja kun vaihtaa öljynsuodattimen sisäpanosta niin kyllä sieltä semmosta tatinaa tulee ulos ettei oo hyvä tosi...

ehdottomasti vähintään kerran vuodessa pitäisi vaihtaa öljyt ja suodatin vaikka muuten huoltoväli olisikin pidempi ja toi vuosihuolto on kyllä tärkeä kaikille moottoreille eikä vaan longlife-ohjelmalla oleville.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 15. 21:27:33 2013

Sierra XR kirjoitti:
ukormi kirjoitti: Nykyautojen huoltoväli on luokkaa 30tkm. Usealla normaalit kilsat ajavalla huoltoväli on siis about 1.5 vuotta. Silloin ei paljoa merkkaa vaikka huolto maksaa 300 - 400 euroa kerta.
tässä tullaankin säästämisen rajoille,Suomen oloissa kaikenmaailman longlife-öljyillä ja pidennetyillä huoltoväleillä pilaa aivan varmasti uudenkin auton moottorin (millä ei tietenkään ole mitään väliä niille jotka vaihtavat auton 2vuoden välein,ei se ekan omistajan aikana varmaankaan hajoa)

olosuhteet on niin rajuja Suomessa ettei mikään öljy näytä enää öljyltä kun niitä ulos laskee huollossa ja kun vaihtaa öljynsuodattimen sisäpanosta niin kyllä sieltä semmosta tatinaa tulee ulos ettei oo hyvä tosi...

ehdottomasti vähintään kerran vuodessa pitäisi vaihtaa öljyt ja suodatin vaikka muuten huoltoväli olisikin pidempi ja toi vuosihuolto on kyllä tärkeä kaikille moottoreille eikä vaan longlife-ohjelmalla oleville.
Näin tekisin omalle autolle, varmuuden vuoksi. Kustannus ei ole juurikaan 50 euroa kummempi jos käyttää normi synteettistä öljyä.
Edellisellä autolla, Passat TDIllä oli ajettu 320tkm kun sen ostin. Oli käytetty longlifehuoltoväliä koko auton siihenastisen olemassaoloajan, siitä oli huoltokirja olemassa.
Itse vaihdoin siihen sitten synteettiset 10tkm välein.
344tkm siitä meni nokka ja samalla parit nostinkupit. Liekö syynä longlife vai normi loppuunkuluminen.
Vaihdoin nokan, nostimet ja nokan laakerit. Moottori oli ainakin kannen osalta kopan alta aivan siisti, ei mitään karstaa tai mömmöjäänteitä http://koti.mbnet.fi/ukormi/nokkavika3.jpg
Auton möin pois 425tkm ajettuna, päästöarvot loistavat, nokka ja nostimet kuin uudet ( tarkistin asian ennen myyntiä )

Että tiedä sitten tuosta nykymoottorista ja pitkästä huoltovälistä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Maaliskuu 15. 21:30:17 2013

Paljonko sen downsizeekoturbon arvo alenee siinä ensimmäisen kolmen vuoden aikana? No koskee tietty kaikkia autoja.
Jos nämä minimoottorit vielä osoittautuvat toimimaan kuten on simuloitu eli ajettu loppuun mahd. nopeasti. -> jäännösarvon pitäisi lähennellä nollaa aika nopeasti.
Melko arvokasta huoltovarmuutta sanoisin.

Paras sankari oli kun pokkanaamalla perusteli auton vaihdon kannattavuutta pienemmän polttoaineenkulutuksen ansiosta :lol:
Sillä euro määrällä mitä uutena hankitusta jaappanilaisautosta oli parissa vuodessa haihtunut auton vaihtohetkeen niin ois ostellut sitä kulutuseron vaatimaa menovettä melko pitkästi.
Sehän on ihan oikein, että vaihdellaan tuoreempaan kun sellaista sattuu haluttamaan!

Isukin 1.6 traktorikolffi tuntuu menevän pienellä soppamäärällä...kunhan ei laita mitään koukkuun kiinni!

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Maaliskuu 15. 21:46:39 2013

Keminmaalta Jyväskylään -01 220CDI Automaatti väyrynen vei 5.5l/100km, välillä tultiin kohtuu reipasta vauhtia, välillä alle 60 km/h ku tuli lunta niin pirusti..

Sorry OT..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 16. 2:20:28 2013

ukormi kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
ukormi kirjoitti: Nykyautojen huoltoväli on luokkaa 30tkm. Usealla normaalit kilsat ajavalla huoltoväli on siis about 1.5 vuotta. Silloin ei paljoa merkkaa vaikka huolto maksaa 300 - 400 euroa kerta.
tässä tullaankin säästämisen rajoille,Suomen oloissa kaikenmaailman longlife-öljyillä ja pidennetyillä huoltoväleillä pilaa aivan varmasti uudenkin auton moottorin (millä ei tietenkään ole mitään väliä niille jotka vaihtavat auton 2vuoden välein,ei se ekan omistajan aikana varmaankaan hajoa)

olosuhteet on niin rajuja Suomessa ettei mikään öljy näytä enää öljyltä kun niitä ulos laskee huollossa ja kun vaihtaa öljynsuodattimen sisäpanosta niin kyllä sieltä semmosta tatinaa tulee ulos ettei oo hyvä tosi...

ehdottomasti vähintään kerran vuodessa pitäisi vaihtaa öljyt ja suodatin vaikka muuten huoltoväli olisikin pidempi ja toi vuosihuolto on kyllä tärkeä kaikille moottoreille eikä vaan longlife-ohjelmalla oleville.
Näin tekisin omalle autolle, varmuuden vuoksi. Kustannus ei ole juurikaan 50 euroa kummempi jos käyttää normi synteettistä öljyä.
Edellisellä autolla, Passat TDIllä oli ajettu 320tkm kun sen ostin. Oli käytetty longlifehuoltoväliä koko auton siihenastisen olemassaoloajan, siitä oli huoltokirja olemassa.
Itse vaihdoin siihen sitten synteettiset 10tkm välein.
344tkm siitä meni nokka ja samalla parit nostinkupit. Liekö syynä longlife vai normi loppuunkuluminen.
Vaihdoin nokan, nostimet ja nokan laakerit. Moottori oli ainakin kannen osalta kopan alta aivan siisti, ei mitään karstaa tai mömmöjäänteitä http://koti.mbnet.fi/ukormi/nokkavika3.jpg
Auton möin pois 425tkm ajettuna, päästöarvot loistavat, nokka ja nostimet kuin uudet ( tarkistin asian ennen myyntiä )

Että tiedä sitten tuosta nykymoottorista ja pitkästä huoltovälistä.
Toi PD vaatii muuten ihan oman öljynsä. Mutta ei sillä silti paljon yli 300 tuhatta päästä, kun täytyy nokkakeppi ja kupit vaihtaa.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Maaliskuu 16. 2:37:27 2013

hoopee kirjoitti:Paras sankari oli kun pokkanaamalla perusteli auton vaihdon kannattavuutta pienemmän polttoaineenkulutuksen ansiosta :lol:
Sillä euro määrällä mitä uutena hankitusta jaappanilaisautosta oli parissa vuodessa haihtunut auton vaihtohetkeen niin ois ostellut sitä kulutuseron vaatimaa menovettä melko pitkästi.
Sehän on ihan oikein, että vaihdellaan tuoreempaan kun sellaista sattuu haluttamaan!
Huvittuneena vierestä seurannut muutaman henkilön auton vaihtoja tässä vuosien saatossa, pelätään että se 200 tonnia ajettu volvo leviää ja sit annetaan volvo ja kymppitonni taas autokauppiaalle :lol:
Ei sillä ole kyllä mitään tekemistä säästämisen kanssa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 16. 10:15:29 2013

olafu kirjoitti: Toi PD vaatii muuten ihan oman öljynsä. Mutta ei sillä silti paljon yli 300 tuhatta päästä, kun täytyy nokkakeppi ja kupit vaihtaa.
Juu, tarkoitin siis että ei käytä sitä sikahintaista long life öljyä vaan juurikin pumppusuutinmoottorille tarkoitettua ööliä.
Muistaakeseni Teboilin Diamond dieseliä käytin Passatin koneessa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hukari
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulukuu 4. 11:14:19 2011

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Hukari » La Maaliskuu 16. 20:53:26 2013

Itse kävin viikolla ajamassa 125PS 1.0 EcoBoost Focuksella ja mietteet alla:

Autoa käynnistettäessä ei sylinterilukua pysty äänestä päättelemään mutta ajossa kolmosen soundin kyllä tunnistaa selkeästi missä ei mielestäni ole sinällään mitään pahaa sillä 3-sylinterinen kuulostaa omaan korvaan huomattavasti miellyttävämmältä kuin suurin osa uusista "nelosista". Suorituskyky moottorin kokoon nähden ihan kohdallaan. Tosin yli 4000 kierroksen ei enää mitään erikoista potkua tullut, alavääntöä oli kyllä mukavasti.
Ajettavuus tuttua ja hyvää Ford-laatua. Ainoa mikä aavistuksen tökki, oli korkea istuma-asento omaan Mondeoon verrattuna penkki ala-asentoon laskettuna. Kevyt moottori parantaa ajettavuutta vielä aavistuksen kaverin vastaavaan 1.6 TDCi:hin verrattuna joka siis suht´painavalla dieselillä varustettu.
Auto oli Titanium-varustein eli kaikki tarpeellinen oli paketissa mukana. Saattaisin hyvin harkita vaimokkeelle käyttöautoksi tuota tai vastaavalla moottorilla varustettua Fiestaa ja sillä tulisi varmasti kurvailtua itsekkin silloin tällöin. Miinuksena ilmoitettua suurempi käytännön kulutus ja moottorin mahdollinen kestoikä "in the long run".
Autosta jäi itselleni kaiken kaikkiaan todella positiivinen kokonaiskuva.
Ford Focus RS ´10
Opel Senator B CD 3.0i Automatic ´89 "480tkm"
Mazda 6 2.0 VVT Sportswagon ´08
ex.
Ford Focus ST ´10, Ford Mondeo ST220 ´05, Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia ´02, Ford Sierra Sapphire 2.8 EFI V6 Auto, Ford Escort RS2000 16v, Lada 1600SL

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » La Maaliskuu 16. 21:10:27 2013

Hukari kirjoitti:Itse kävin viikolla ajamassa 125PS 1.0 EcoBoost Focuksella ja mietteet alla:

Autoa käynnistettäessä ei sylinterilukua pysty äänestä päättelemään mutta ajossa kolmosen soundin kyllä tunnistaa selkeästi missä ei mielestäni ole sinällään mitään pahaa sillä 3-sylinterinen kuulostaa omaan korvaan huomattavasti miellyttävämmältä kuin suurin osa uusista "nelosista". Suorituskyky moottorin kokoon nähden ihan kohdallaan. Tosin yli 4000 kierroksen ei enää mitään erikoista potkua tullut, alavääntöä oli kyllä mukavasti.
Ajettavuus tuttua ja hyvää Ford-laatua. Ainoa mikä aavistuksen tökki, oli korkea istuma-asento omaan Mondeoon verrattuna penkki ala-asentoon laskettuna. Kevyt moottori parantaa ajettavuutta vielä aavistuksen kaverin vastaavaan 1.6 TDCi:hin verrattuna joka siis suht´painavalla dieselillä varustettu.
Auto oli Titanium-varustein eli kaikki tarpeellinen oli paketissa mukana. Saattaisin hyvin harkita vaimokkeelle käyttöautoksi tuota tai vastaavalla moottorilla varustettua Fiestaa ja sillä tulisi varmasti kurvailtua itsekkin silloin tällöin. Miinuksena ilmoitettua suurempi käytännön kulutus ja moottorin mahdollinen kestoikä "in the long run".
Autosta jäi itselleni kaiken kaikkiaan todella positiivinen kokonaiskuva.
Itse kävin myös viime kesänä ajamassa litraisen ja lähes kaikki tuntui huonommalta verrattuna '06 ST:hen. Se on kyllä varsin ymmärrettävää, se taas ei että Viescar tarjosi vaihdossa niin törkeän vähän että seuraava autoni taitaa olla eri merkkiä :lol: Kyllä tuollaisella 1.0:lla normiajot menis mutta potkua jää kaipaamaan ja parempia jakkaroita.
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

focst
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 17:22:16 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja focst » La Maaliskuu 16. 23:50:32 2013

No viescar on myyty rintajoupille ei tarvi sieltäkään autoa enää ostaa olen kyllä itekkin miettiny ton bensa rosvon vaihtamista pienempi kulutuksisempaan mutta kun laskee väli rahat ja kulutus eron niin on tolla nykysellä vaan mukava kurvailla kulutus matkassa 7litran luokkaa ja tehoja nykyään riittävästi tietenkin enemmäkin sais olla sais vaan jostain halvalla oik vetarin et loppuis tärinät...
Mondeo 1.6 ecoboost 2014

Vastaa Viestiin