Miku kirjoitti:tumppe kirjoitti:Voiko joku kertoa (jos nää eco koneet ei tosiaan kestäkkään käyttöä), että miksi ihmiset kuvittelee että ne säästää rahaa tai pelastaa maailmaa, jos ainut säästö on se polttoaineen kulutus, mutta auton hankinta, kalliit huollot, vakuutukset yms. yms. ja nopeasti laskeva auton kokonais arvo tulee taas ihan tolkuttoman kalliiks??? Tosiaan kun vertaa vähän johonkin vanhempaan "talous ihmeeseen", jossa vain kuskilla menee lujaa...
Jos joku oikeasti haluaa säästää rahaa ja tätä meidän luontoa, niin nää ECO Bullshit autot on aivan väärä tapa tehdä sitä...
Oikea Eco kestää isältä pojalle jne... Eikä tosiaan vaadi mitään erikois tohtoreita korjaamiseenkaan.

Veikkaanpa, että täysin huoltovapaa ja vaikka 20 vuotta kestävä auto olisi jo keksitty aikoja sitten, jos autotehtaat niin haluaisivat. Jälkimarkkinointi on vaan hyvä bisnes ja siksi autoista tehdään sellaisia, että niitä pitää välillä kalliisti huollattaa.
Oma ekoauto on tuo kakkosautona toimiva 4WD Sierra. Ikää kotterolla 22 vuotta, bensankulutus >9l/100km ja huolto- ja ylläpitokulut kokonaisuutena silti ihan minimaaliset.
Minäpä yritän kertoa:
Miksi ostetaan uusi auto?
1. Auto on yleensä melko varmatoiminen, ei yleensä huolta ruosteesta ( poislukien jotkut kittiviat yms. ) eikä koneen laukeamisesta kilometrien vuoksi.
2. Autossa on takuu joka kattaa autossa mahdollisesti olevat valmistus yms. ( kittiviat ) viat, ei siis yllättäviä tonnin, parin korjauskustannus ylläreitä.
3. Saadaan sellainen auto jossa on halutut varusteet ja haluttu korin sekä sisustan väri.
4. Autossa on nykyaikaiset turvavarusteet kolarien varalta ( erityisesti perheautoissa tämä varmasti painaa vaa'assa )
5. Auto ei kuluta kallista polttoainetta kohtuuttomia määriä, konetehon vs. kulutuksen jokainen voi määritellä kukkaronsa mukaan.
Uusilla autoilla huoltokustannus ei ole kummoinen ennen ensimmäistä isoa huoltoa jossa vaihdetaan nokkahihna. Tätä huoltoa monen uuden auton ruljanssiin ryhtyneet eivät koskaan joudu maksamaan.
Nykyautojen huoltoväli on luokkaa 30tkm. Usealla normaalit kilsat ajavalla huoltoväli on siis about 1.5 vuotta. Silloin ei paljoa merkkaa vaikka huolto maksaa 300 - 400 euroa kerta.
Uudella autolla ajetaan yleensä 3 vuotta, jolloin mittarissa on n. 60tkm ja auto vaihdetaan sen jälkeen uuteen. Toki kaupparatsut ja paljon ajavat on sitten erikseen mutta he vaihtavat auton yleensä ennen kuin mittariin tulee 100tkm. Ja kun se downsizing kone sitten joskus laukeaa, auto on ollut jo toisella omistajalla sangen pitkään. Sitä kuinka kauan moiset koneet kestävät, tuskin tietää kukaan, tai ei ainakaan kerro (koneen suunnitelleet insinörtit)
Vakuutukset on ihan järkihintaiset verrattuna vaikka autoihin joilla teinipojat rälläävät kolareita tai isokoneisiin vehkeisiin.
Kaikille oman vanhan auton ropaaminen ei vaan ole mahdollistam osaamisen tai paikan puutteen vuoksi ja niiden korjuuttaminen onkin vasta hemmetin kallista korjaamoilla.
Eikä kaikki halua ajaa niillä +15 vuotta vanhoilla bensarosvoilla tai nokivasaroilla joilla alkaa olla jo vähäiset ajo-ominaisuudetkin kadonneet mailien maahan peltien mukana, ja jotka voivat poikia kesken matkan jos jonkin sortin kulumavian vuoksi.
Tuskin noiden uusien downsizingkoneisten autojen ostajat ajattelevat miten pitkään niiden kone kestää, tai sitä miten luonto vihertää kun niillä ajaa. Saati sitä, kuinka paljon niiden valmistaminen luontoa kuormittaa. Kyllä siinä silmissä kiiltelee pienemmät käyttöverot, pienentynyt polttoainelasku ja mahdollisimman pieni huoltolasku. Eikä noiden ajo-ominaisuudetkaan ole enää hullummat.
Ihan yhtä vähän ajattelee luonnon pelastumista se joka ajaa sillä 10 - 15 litraa sataselle kuluttavalla "eko" autollaan jonka valmistuskuormitus on aikaa sitten "kuitattu".
Ainakaan itselläni ei maailman pelastaminen ole tuon vähäpäästöisen auton ajamisen idea, vaan halvat polttoainekustannukset. En kaipaa enää sitä kovakulkuista käyttöautoa, en uskalla ajaa matkaa sakkorajalla, liian suuri riski saada isot sakot. Ei minulla ole tien päällä kiire kun ajan matkaa. Nuoret voivat sitten räppäillä korttinsa hyllylle ja ottaa sakot pienillä päiväsakkomäärillä.
Jonkun nämä autot on ostettava uutena että niitä joku toinen voi ostaa käytettynä kun ne ovat pudottaneet arvoaan riittävästi. On se sitten yksityinen tai leasingfirma.