Mk2 peräkysymys

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pikkaraine
Viestit: 20
Liittynyt: Su Syyskuu 9. 20:31:02 2007
Paikkakunta: Porvoo

Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkaraine » Ti Heinäkuu 24. 9:28:25 2012

Eli itsellä löytyy -79vuoden mk2 mistä hajosi kitkalukollinen enkkuperä.
Ja toinen -77vuoden mk2, missä sakemanniperä.

Kysymys kuuluukin, meneekö tämä sakuperä tähän uudempaan suoraan?

T: Pikkaraine
Mercedes-Benz C200
Ford Escort Mk2 -79
Ford Escort Mk2 -77

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja xsx » Ti Heinäkuu 24. 19:16:09 2012

Menee
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Pikkaraine
Viestit: 20
Liittynyt: Su Syyskuu 9. 20:31:02 2007
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkaraine » Ke Heinäkuu 25. 8:33:07 2012

Noh sit se tietää vkl remonttia, pääsee vielä syksyä vasten ajelemaan.

Kiitos !
Mercedes-Benz C200
Ford Escort Mk2 -79
Ford Escort Mk2 -77

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 23:26:13 2012

Joko perä on vaihdettu

Sellanen tuli vähän myöhässä mieleen että englantilaiset taitaa olla pääosin pienellä kardaanin laipalla ja nuo saksalaiset ja ns "atlakset" isolla laipalla, muuten pitäisi mennä ihan bolt-on tyylillä

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 30. 1:10:08 2012

Välikopat alkujaan isolla laipalla murikasta riippumatta.
Mk1:ssä olen löytänyt jopa -73:sta pikkulaipan, oletan poikkeustapaukseksi koska muuten pikkulaipat ovat sijoittuneet -68-70 huitteille Timkenissä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 3. 23:07:07 2012

Laippojahan taitaa olla 3 eri kokoa? Arkistostani löytyy joka mallia ja vielä joku omituinen 1-osainen kardaani,joka oli Escortiin hiukan liian pitkä, eikä käynyt tavallisen pikkulaatikon pääakselin spooreihin. Yoken koko oli kuitenkin sama kuin Escortin kardaanissa ja laipan pulttijako kävi yhteen noista perän laipoista. Cortinasta kenties vai vielä jostain eksoottisemmasta? Fordin osana se minulle tuli, tiedä sitten, onhan sitä ostettu polski fiatin pölykapseleitakin Escortin kapseleina :-$
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » La Elokuu 4. 15:09:20 2012

Perän laippoja on ymmärtääkseni 2 kokoa, muihin en ole törmännyt.

Jos omituinen spoori on saman kokoinen-hieman isompi kuin pikkulootan, saattaa kyseessä olla 1,6 taunus/capri -osa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Elokuu 4. 21:15:14 2012

enkkuperään löytyy 88, 92 & 106 milliset laipat..... :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 5. 3:57:22 2012

TAp kirjoitti:enkkuperään löytyy 88, 92 & 106 milliset laipat..... :D
Ok. -Aina- oppii uutta, vai oppiiko?.
Käynyt mahtava tuuri vuosi- ja mk1/2-kymmenien aikana kun -escojen- peristä ei ole löytynyt kuin kahta, ja kardaaneissa samoin; vain kaksi erilaista laippakokoa kävellyt vastaan, ja vauhtiputkatkin tarjonneet niihin.... vain 2 kokoista laippaa :)
--> oliko 88 mm sitten Anglioissa / Cortinoissa?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 5. 20:40:51 2012

Mittasin nuo pienemmät laipat ja halkaisijat ovat 85mm ja 91mm, rullamitalla. Pulttijaot 70mm ja 78mm. Tuo kaikista pienin laippa käy tuohon tuntemattomaan kardaaniin ja sen laipan murikka oli sellaisessa banjossa, jossa on käsijarruvaijerit menee erikoisen välipyörän,varren/vipstaakin kautta. Takaiskarien alakiinnikkeet ovat kiinteät banjossa jousisatuloiden jatkeena etupuolella.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Elokuu 5. 21:06:05 2012

Joo, muisti on kesäterässä, pienin on minusta 86 mm, ei 88 :oops:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 5. 21:15:59 2012

Arska kirjoitti:Mittasin nuo pienemmät laipat ja halkaisijat ovat 85mm ja 91mm, rullamitalla. Pulttijaot 70mm ja 78mm. Tuo kaikista pienin laippa käy tuohon tuntemattomaan kardaaniin ja sen laipan murikka oli sellaisessa banjossa, jossa on käsijarruvaijerit menee erikoisen välipyörän,varren/vipstaakin kautta. Takaiskarien alakiinnikkeet ovat kiinteät banjossa jousisatuloiden jatkeena etupuolella.
Epäilys Cortinasta. Caprissa iskarikiinnikkeet ovat eri puolilla, toinen etupuolella ja toinen takana. Rissahässäkkä siinäkin on.
Epäilen vahvasti edelleen että -Escorteissa- ei ole ollut kuin kahta kokoa. Iso n. 106 mm, ja pienempi jonka halkaisjaa en muista; jompi kumpi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 5. 21:42:59 2012

En kyllä katsonut kuin toisen puolen iskarikiinnikkeen sijainnin, mutta päivitetään oikea tieto huomenna.

Edit: Ja niinhän se näköjään on, että kiinnikkeet ovat molemmat etupuolella.
Viimeksi muokannut Arska, Ma Elokuu 6. 22:09:16 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Elokuu 5. 22:42:35 2012

mk2 tiinassa ainakin enkkuperässä iskarin kiinnikkeet molemmat etupuolella akselia, sekä rissalla ja vivulla käsijarru, jotka banjossa kiinni. Itellä oli joku pikkulaippa kiinni, tuli escortin iso laippa, joka sama kuin mk3 tiinan sakuperän laippa jaoltaan.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Elokuu 7. 1:33:21 2012

Tyhmä kysymys: tiina? Cor-tina :?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 7. 10:24:40 2012

Keskustelua voinee jatkaa loputtomiin;

ainakin marraskuun '69 varaosakirja tarjoaa 1100:een 2930E-4851-A:ta ja
1300:een 2930E-4851-B tai -C, viimemainittu kaksiosaisen kardaanin kera - mikä lienee ero ?
Jostain syystä ei TwinCamia mainita erikseen tässä kohdassa, vaikka sille on oma kardaaninsa.

kyseinen kirja ei viekä tunne sakuperää......

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Elokuu 7. 10:31:36 2012

Sine kirjoitti:Tyhmä kysymys: tiina? Cor-tina :?
Joo :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 7. 11:01:36 2012

TAp kirjoitti:Keskustelua voinee jatkaa loputtomiin;

ainakin marraskuun '69 varaosakirja tarjoaa 1100:een 2930E-4851-A:ta ja
1300:een 2930E-4851-B tai -C, viimemainittu kaksiosaisen kardaanin kera - mikä lienee ero ?
Jostain syystä ei TwinCamia mainita erikseen tässä kohdassa, vaikka sille on oma kardaaninsa.

kyseinen kirja ei viekä tunne sakuperää......
Totta turiset. Ja sekoitan pakkaa vielä vähän lisää... Mutta; leppoisastihan tämä etenee :)

1100 on yksiosaisella, ja 1300 normi 2-osaisella. 1300 sport oli 1-osaisella, sama kuin 1100. 1300 GT taas 2-osaisella, samalle näytti kuin karvalakki 1300:n, ja omistamani GT-yksilöt (-68-69) olivat Atlaksella ja isolla laipalla.

Atlas - Timken (britti) - Salisbury (pikku-saku) ; kaikkia oli 1300:ssa -> kolme erilaista laippaa.
Jk. Näin myös saku 1100 -mallissa 99,9% varm. alkuperäisakselina Atlaksen.

Kyse siis mk1:stä
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Elokuu 7. 22:49:13 2012

Eikö nyt sitten mentäisi samalla hieman syvemmälle perään ja tuumitaan että paljonkohan kuuluu olla esijännitystä enkkuperän poskilaakereissa? Säätöhän niissä on kierrettävä kuten Sierroissakin, mutta päteekö sama ohje että hammasvälys kohdalleen ja 1/4 kierros lautaspyörän puolelta tiukemmalle?

EDIT korjataan vielä tuo Sierran ohje oikeaksi eli EI neljännes kierrosta, vaan 4-5 säätöpyörän hammasta tiukemmalle.
Viimeksi muokannut Arska, La Elokuu 25. 21:17:20 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 8. 0:21:50 2012

Pahan pistit...

Alkuun työkalu matopyörän laakereiden esijännitykseen:
http://www.englishdiff.com/index.php?_a ... ductId=125

Suosituksia on yhtä monta kuin on vastaajaakin.
Oma tapa:
(käytetty laakerointi) Timken n. 40 nm / puoli.
Uusilla laakereilla 50-60 nm / puoli

Jos on harannut vastaan, olen tinkinyt n. 20-30%
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Elokuu 8. 15:15:01 2012

Pinionin voi kiristää myös käyttäen pientä (1/4") momenttiavainta mittarina.

Enkkuperän poskilaakerit kiristetään yhden ohjeen mukaan siten, että laakerikannet venyy 0.25mm toisistaan, eli mittakello niiden lukituskoukkujen puittien väliin, sillä näkee hyvin milloin on välykset pois, ja kiristys alkaa.

Nousu noissa Kierteissä on isompi kuin 1mm, eli 1/4 kierros saattaa olla liikaa...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Elokuu 8. 15:19:26 2012

Ja laipoista, katselin uudempaa kirjaa;
vasta jostain 71 alkaen oli kaikissa enkkuperissä sama laippa, jos oli 2-osainen kardaani.
1-osaiselle oli ilmeisesti Mk1 loppuun saakka omansa jos 1100 mylly.

Kirjassa oli myös kaksi KÖLN-perää, toinen 68-69 ja toinen 69=>, kummallakin vain yksi laippa.
Tuo aikaisempi lie joku erikoisuus, koska siinä oli sama pyöränlaakeri kuin enkkuperässä :?:

Ei kai kuitenkaan mainittu Atlas, vai ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 9. 10:04:28 2012

Mielenkiintoista että tuo vetarinlaakeri tuli esiin; joskus vähän väännetty aiheesta jonkun kanssa kun ilmoitin laittaneeni aikoinaan sakuperästä vetoakselit laakereineen heittämällä brittiperään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 10. 21:26:28 2012

Aika hyvä ohje tuo mittakellolla laakerikansien välin mittaus. Itse asiassa se sanotaankin Escort RS & Mexico korjausoppaassa eli differential carrier spread 0.20-0.25mm, nyt vaan ymmärrän mitä tuolla tarkoitetaan.

Pinionin esijännityksen mittausta varten katsoin töissä Hazetin 1/4 momenttia ja sen asteikko alkoi 2.5Nm arvosta, miten luotettava lienee heti siitä alusta.

Voihan saman asian tietysti hoitaa sopivan laippaan kiinnitettävän "lisäkiekon", narun, matematiikan ja jousivaaan avulla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Pikkaraine
Viestit: 20
Liittynyt: Su Syyskuu 9. 20:31:02 2007
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkaraine » Ke Elokuu 15. 7:48:26 2012

No nyt perä kohillaan, istu nätisti kardaanin ja perän laippojen reiät kohilleen.

Vannetta rupesin sovittamaan niin ei meinannu perässä pultit riittää, onneksi ei tarvinnut vetaria irrottaa sai vaihdettua toiset pultit ihan purkamatta jarruja ! :)

Tänään vielä uudet peräöljyt käydä hakemassa ja vähän dottia ni pääsee ruisimaan :burn
Mercedes-Benz C200
Ford Escort Mk2 -79
Ford Escort Mk2 -77

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 19. 16:17:02 2012

Ovat näköjään pikkuisen pidemmät nuo Cortinan vetarit kuin Escortin, sano notta tuota. Kyllä akselien päät kiiltää... :oops:
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Pikkaraine
Viestit: 20
Liittynyt: Su Syyskuu 9. 20:31:02 2007
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mk2 peräkysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkaraine » Pe Lokakuu 5. 20:28:02 2012

Hienoa !

Alkaa sakuperäkin rutisemaan jo :lol:

Noh ens talven rakenteluihin kuuluu uuden 4x4 hiacen perän sovitus kyseiseen koppaan.. Rupeehan kestämähä ! :)
Mercedes-Benz C200
Ford Escort Mk2 -79
Ford Escort Mk2 -77

Vastaa Viestiin