Cossun kampurasta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Toukokuu 26. 12:59:19 2012

Paljonko tuota uskaltaa kierrättää?

Ajatus ollut vaihtaa tuo Arrowiin, mutta kannattaako? Nuohan eivät ole takosia. Ainoa "etu" olisi tuo 8-limppusuus, eli mahdollisesti tasapainoisempi.
Tarkoitus saada +9000rpm kiertävä kone.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Toukokuu 26. 14:22:26 2012

Cossun kampura on kyllä takoakseli ja kestää reilusti yli 8000.
Kampiakseleita tehdään kai kolmella menetelmällä halvimmasta kalleimpaan:
valetaan muottiin, taotaan muottiin ja koneistaan yhdestä kappaleesta (Billet), kahdessa ensin mainitussa pitää tietenkin koneistella reiät ja laakeripinnat.
Billet- kampuran pitäisi olla parempi, kun siinä ei ole valmistuksessa tulleita jännityksiä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Toukokuu 26. 14:29:17 2012

Osaatko sanoa että kuka valmistaisi sopivia billet kampuroita?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja TVR » La Toukokuu 26. 15:43:45 2012

Esim. fardon http://www.farndon.com/index.htm tekee billet akseleita.
Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten.
Takominen edellyttää eri kampiakseli malleille kalliita työkaluja ja on siten paremmin soveltuva sarjatuotantoon ja yhteen malliin, kampiakselin valmistus on nopeaa kun työkalut on tehty.
Billet akselit taas koneistetaan jokainen yhdetä isosta möykystä (kuten nimikin viittaa) ja ovat siten helposti muunneltavissa eri iskuille ja kaula paksuuksille aivan asiakkaan toivomuksien mukaan.
Billetti akselin tekoo http://www.youtube.com/watch?v=AV6m5_DZ-tk
Kampuran taontaa http://youtu.be/p4amaa6MpVY

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Toukokuu 26. 15:49:32 2012

Mitä sinä TVR suosittelisit minulle?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja TVR » La Toukokuu 26. 16:04:55 2012

Jasu kirjoitti:Mitä sinä TVR suosittelisit minulle?
Tarpeiden mukaan, jos tarttet iskua lisää se on billett, lisäksi koville kierroksille kasilimppu akseli pyörii tasasemmin ja tämä ominaisuus billet akseleihin saatavilla.
Tako akseleita ei taida olla saatavilla cossuun pidemmillä iskuilla tai kasilimppusena, vakiotakin pystyy pyörittään päälle 8000rpm ja hetkellisiä kierros piikkejä 9000rpm.
Riippuu käyttötarkotuksesta, katu räppäilyyn riittää vakiot kamat ja tehokkaaseen kisakoneeseen sit parasta mitä on saatavilla.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja THR » La Toukokuu 26. 19:30:18 2012

Jasu kirjoitti:Paljonko tuota uskaltaa kierrättää?

Ajatus ollut vaihtaa tuo Arrowiin, mutta kannattaako? Nuohan eivät ole takosia. Ainoa "etu" olisi tuo 8-limppusuus, eli mahdollisesti tasapainoisempi.
Tarkoitus saada +9000rpm kiertävä kone.
arrow varmasti parhasta päästä...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja jjs » La Toukokuu 26. 21:30:27 2012

Aihetta sivuten; Martin Schanche totesi että yb:n omat kampura ja veivit kestävät 9000 rpm jatkuvana. Oletan että tiesi mistä puhui.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Toukokuu 28. 2:51:07 2012

"Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten."

En ole ihan samaa mieltä, ei niitä kampiakseleita taota kuten Samurai-miekkoja eli kaulita ja käännetä satoja kertoja.
Se iso teräsmöntti josta billet kampea ruvetaan työstämään on kuitenkin taottu kanssa muotoonsa terästehtaalla.
Huonon billetin voi kanssa tehdä jos teräs ei ole laadukasta, pehmeempää on helpompi työstää ja kalliista teräsjöötistä menee suuri osa lastuiksi.

http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Toukokuu 28. 7:05:14 2012

SLEI kirjoitti:"Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten."

En ole ihan samaa mieltä, ei niitä kampiakseleita taota kuten Samurai-miekkoja eli kaulita ja käännetä satoja kertoja.
Se iso teräsmöntti josta billet kampea ruvetaan työstämään on kuitenkin taottu kanssa muotoonsa terästehtaalla.
Huonon billetin voi kanssa tehdä jos teräs ei ole laadukasta, pehmeempää on helpompi työstää ja kalliista teräsjöötistä menee suuri osa lastuiksi.

http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
Se syyrakenne on aivan kuin esim. puussa.
Vertaa että kampiakseli joka on billetti sama kun iso tukin runko josta on sorvattu kampiakseli ja takoakseli on että se puu olisi kasvanut kampiakselin mutoiseen muottiin niin että kaikissa laakerikauloissa ja limpuissa on puun syyt pituus suuntaan nähden koko matkan yhtenäiset.
Esim. kiertokanget takoaihiosta koneistettuna ovat tunnetusti kestävämpiä latta/levystä tehtyihin nähden.
Teräs tehtaalla levyt ja latta/ pyörö tangot valssataan muotoonsa, syyrakenne on näissä silloin ko. materiaalin pituus suuntainen.
Valmistus menetelmistä http://www.valuatlas.fi/tietomat/kooste ... alinta.pdf
Ja tässä Taonta menetelmänä
Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Taonta

juhve
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Joulukuu 6. 22:34:17 2011

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja juhve » Ti Kesäkuu 5. 18:27:31 2012

onkos jossain moottori mallissa ollut 8 limppusta kampuraa vakiona
2015 mondeo stw
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 5. 18:40:44 2012

juhve kirjoitti:onkos jossain moottori mallissa ollut 8 limppusta kampuraa vakiona
Ei Cossu/OHC-perustaisissa moottoreissa. Mutta esim. zetecit ja 8 ja 16V dohc koneet on kahdeksan limppusia, kuten myös kenttiin sopivat 1.6 (80mm) ja 1.8 (83mm) dieselin akselit on... vaikkakin offtopic.
Joku saabin akseli menee modifioimalla oharin lohkoon, iskunpituus jotain lähemmäs 90mm. En ole ihan sataprosenttisen varma onko varmasti 8:lla vastapainolla.
Jäsen #606

juhve
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Joulukuu 6. 22:34:17 2011

Re: Cossun kampurasta

Viesti Kirjoittaja juhve » Ti Kesäkuu 5. 18:49:45 2012

kiitoksia taas ollaan pikkasen viisaampia :D
2015 mondeo stw
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798

Vastaa Viestiin