Cossun kampurasta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Cossun kampurasta
Paljonko tuota uskaltaa kierrättää?
Ajatus ollut vaihtaa tuo Arrowiin, mutta kannattaako? Nuohan eivät ole takosia. Ainoa "etu" olisi tuo 8-limppusuus, eli mahdollisesti tasapainoisempi.
Tarkoitus saada +9000rpm kiertävä kone.
Ajatus ollut vaihtaa tuo Arrowiin, mutta kannattaako? Nuohan eivät ole takosia. Ainoa "etu" olisi tuo 8-limppusuus, eli mahdollisesti tasapainoisempi.
Tarkoitus saada +9000rpm kiertävä kone.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Cossun kampurasta
Cossun kampura on kyllä takoakseli ja kestää reilusti yli 8000.
Kampiakseleita tehdään kai kolmella menetelmällä halvimmasta kalleimpaan:
valetaan muottiin, taotaan muottiin ja koneistaan yhdestä kappaleesta (Billet), kahdessa ensin mainitussa pitää tietenkin koneistella reiät ja laakeripinnat.
Billet- kampuran pitäisi olla parempi, kun siinä ei ole valmistuksessa tulleita jännityksiä.
Kampiakseleita tehdään kai kolmella menetelmällä halvimmasta kalleimpaan:
valetaan muottiin, taotaan muottiin ja koneistaan yhdestä kappaleesta (Billet), kahdessa ensin mainitussa pitää tietenkin koneistella reiät ja laakeripinnat.
Billet- kampuran pitäisi olla parempi, kun siinä ei ole valmistuksessa tulleita jännityksiä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Cossun kampurasta
Osaatko sanoa että kuka valmistaisi sopivia billet kampuroita?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Cossun kampurasta
Esim. fardon http://www.farndon.com/index.htm tekee billet akseleita.
Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten.
Takominen edellyttää eri kampiakseli malleille kalliita työkaluja ja on siten paremmin soveltuva sarjatuotantoon ja yhteen malliin, kampiakselin valmistus on nopeaa kun työkalut on tehty.
Billet akselit taas koneistetaan jokainen yhdetä isosta möykystä (kuten nimikin viittaa) ja ovat siten helposti muunneltavissa eri iskuille ja kaula paksuuksille aivan asiakkaan toivomuksien mukaan.
Billetti akselin tekoo http://www.youtube.com/watch?v=AV6m5_DZ-tk
Kampuran taontaa http://youtu.be/p4amaa6MpVY
Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten.
Takominen edellyttää eri kampiakseli malleille kalliita työkaluja ja on siten paremmin soveltuva sarjatuotantoon ja yhteen malliin, kampiakselin valmistus on nopeaa kun työkalut on tehty.
Billet akselit taas koneistetaan jokainen yhdetä isosta möykystä (kuten nimikin viittaa) ja ovat siten helposti muunneltavissa eri iskuille ja kaula paksuuksille aivan asiakkaan toivomuksien mukaan.
Billetti akselin tekoo http://www.youtube.com/watch?v=AV6m5_DZ-tk
Kampuran taontaa http://youtu.be/p4amaa6MpVY
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Cossun kampurasta
Mitä sinä TVR suosittelisit minulle?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Cossun kampurasta
Tarpeiden mukaan, jos tarttet iskua lisää se on billett, lisäksi koville kierroksille kasilimppu akseli pyörii tasasemmin ja tämä ominaisuus billet akseleihin saatavilla.Jasu kirjoitti:Mitä sinä TVR suosittelisit minulle?
Tako akseleita ei taida olla saatavilla cossuun pidemmillä iskuilla tai kasilimppusena, vakiotakin pystyy pyörittään päälle 8000rpm ja hetkellisiä kierros piikkejä 9000rpm.
Riippuu käyttötarkotuksesta, katu räppäilyyn riittää vakiot kamat ja tehokkaaseen kisakoneeseen sit parasta mitä on saatavilla.
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Cossun kampurasta
arrow varmasti parhasta päästä...Jasu kirjoitti:Paljonko tuota uskaltaa kierrättää?
Ajatus ollut vaihtaa tuo Arrowiin, mutta kannattaako? Nuohan eivät ole takosia. Ainoa "etu" olisi tuo 8-limppusuus, eli mahdollisesti tasapainoisempi.
Tarkoitus saada +9000rpm kiertävä kone.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kampurasta
Aihetta sivuten; Martin Schanche totesi että yb:n omat kampura ja veivit kestävät 9000 rpm jatkuvana. Oletan että tiesi mistä puhui.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Cossun kampurasta
"Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten."
En ole ihan samaa mieltä, ei niitä kampiakseleita taota kuten Samurai-miekkoja eli kaulita ja käännetä satoja kertoja.
Se iso teräsmöntti josta billet kampea ruvetaan työstämään on kuitenkin taottu kanssa muotoonsa terästehtaalla.
Huonon billetin voi kanssa tehdä jos teräs ei ole laadukasta, pehmeempää on helpompi työstää ja kalliista teräsjöötistä menee suuri osa lastuiksi.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
En ole ihan samaa mieltä, ei niitä kampiakseleita taota kuten Samurai-miekkoja eli kaulita ja käännetä satoja kertoja.
Se iso teräsmöntti josta billet kampea ruvetaan työstämään on kuitenkin taottu kanssa muotoonsa terästehtaalla.
Huonon billetin voi kanssa tehdä jos teräs ei ole laadukasta, pehmeempää on helpompi työstää ja kalliista teräsjöötistä menee suuri osa lastuiksi.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Cossun kampurasta
Se syyrakenne on aivan kuin esim. puussa.SLEI kirjoitti:"Kyllä takomalla tehty akseli on lujuus ominaisuuksiltaan paras, siinä teräksen syyrakenne on kampiakselin muotoja myötäilevä ja siten se kestää parhaiten."
En ole ihan samaa mieltä, ei niitä kampiakseleita taota kuten Samurai-miekkoja eli kaulita ja käännetä satoja kertoja.
Se iso teräsmöntti josta billet kampea ruvetaan työstämään on kuitenkin taottu kanssa muotoonsa terästehtaalla.
Huonon billetin voi kanssa tehdä jos teräs ei ole laadukasta, pehmeempää on helpompi työstää ja kalliista teräsjöötistä menee suuri osa lastuiksi.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
Vertaa että kampiakseli joka on billetti sama kun iso tukin runko josta on sorvattu kampiakseli ja takoakseli on että se puu olisi kasvanut kampiakselin mutoiseen muottiin niin että kaikissa laakerikauloissa ja limpuissa on puun syyt pituus suuntaan nähden koko matkan yhtenäiset.
Esim. kiertokanget takoaihiosta koneistettuna ovat tunnetusti kestävämpiä latta/levystä tehtyihin nähden.
Teräs tehtaalla levyt ja latta/ pyörö tangot valssataan muotoonsa, syyrakenne on näissä silloin ko. materiaalin pituus suuntainen.
Valmistus menetelmistä http://www.valuatlas.fi/tietomat/kooste ... alinta.pdf
Ja tässä Taonta menetelmänä
Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Taonta
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Joulukuu 6. 22:34:17 2011
Re: Cossun kampurasta
onkos jossain moottori mallissa ollut 8 limppusta kampuraa vakiona
2015 mondeo stw
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Cossun kampurasta
Ei Cossu/OHC-perustaisissa moottoreissa. Mutta esim. zetecit ja 8 ja 16V dohc koneet on kahdeksan limppusia, kuten myös kenttiin sopivat 1.6 (80mm) ja 1.8 (83mm) dieselin akselit on... vaikkakin offtopic.juhve kirjoitti:onkos jossain moottori mallissa ollut 8 limppusta kampuraa vakiona
Joku saabin akseli menee modifioimalla oharin lohkoon, iskunpituus jotain lähemmäs 90mm. En ole ihan sataprosenttisen varma onko varmasti 8:lla vastapainolla.
Jäsen #606
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Joulukuu 6. 22:34:17 2011
Re: Cossun kampurasta
kiitoksia taas ollaan pikkasen viisaampia 

2015 mondeo stw
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798
04 mondeo ST tdci stw
Ford focus mk1 rs 2003 #798