Cosworth kysymyksiä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Huhtikuu 9. 22:11:05 2010

Joo en käyttänyt hakua, selasin koko tekniikka osion läpi...muuten olis ollu päteviä vastauksia näihinkin kysymyksiin, mutta linkit ei oikein tahtonut enää toimia tai koko jutun sisältö oli kadonnut bittiavaruuteen.
Nyt askarruttaa sen verran pari juttua että tein uuden topikin, saatampa joskus kysellä lisää tähän sitten kun tulee taas noita pahkinöitä.

Eli Cossun öljypumpuista: Onko 4wd pumppu sitten muka huomattavasti kestävämpi kuin 2wd? Muistelin et 4wd:n pumppuja oli joskus mennyt halki tms. ja tekniikassa väitettiin että 2wd:n pumppu kuluu aika herkästi, varsinkin hp mallina. Olis tarkoitus selvittää kumpi noista kannattaa laittaa lohkoon kiinni, 4wd:n vakio vai 2wd:n uus hp? Myös FAKTA ö-paineista molemmista pumpuista tervetullutta.

Sitten se öljykierto, 4wd:n kannessa. Turbo saa öljyn anturilta ja turbo on öljyjarrulla varustettu, eli turbon kuluttama öljynmäärä ei sinänsä ole mistään pois määräänsä nähden. Onko kuitenkaan järkeä alkaa tekemään öljynkiertoa kanteen tuolta kannen takaosasta ja tulpata se alkuperäinen öljyn tuloreikä olettaen että ö-pumppuna on vaikka tuo 2wd hp? Kansi kuitenkin on atomeina ja putsattu erittäin hyvin.

Sitten ne hytikat: Minkä merkkisiä on alkuperäiset hytikat cossussa? Inat???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 9. 23:31:17 2010

BlackEscort kirjoitti: Eli Cossun öljypumpuista: Onko 4wd pumppu sitten muka huomattavasti kestävämpi kuin 2wd? Muistelin et 4wd:n pumppuja oli joskus mennyt halki tms. ja tekniikassa väitettiin että 2wd:n pumppu kuluu aika herkästi, varsinkin hp mallina. Olis tarkoitus selvittää kumpi noista kannattaa laittaa lohkoon kiinni, 4wd:n vakio vai 2wd:n uus hp? Myös FAKTA ö-paineista molemmista pumpuista tervetullutta.
Kokemusta näistä on muutamista kymmenistä koneesta (virhemarginaali sen mukaan) :

4WD pumppu on parempi. Volyymi ei ole suurempi kuin 2WD koska rattaat ovat asiaan vaikuttavalta alueeltaan saman kokoiset.
4WD:n etu on sen parempi laakerointi; laakeri roottorin juuressa ja kärjessä. Kaivattua faktaa ei ole paineiden osalta (opukset tallilla), mutta ero, jos sitä oli, on marginaalinen. 1,5-2 bar tyhjäkäynnillä ja 4-5 bar kierroksilla (joka riittää).
HP pumppua nuo eivät kunnossa ollessaan tarvitse. Pätee melko järeään viritysasteeseen saakka, ja paineiden noston merkitys on mitätön verrattuna -volyymin- lisäämiseen HC-pumpulla.
BlackEscort kirjoitti:Sitten se öljykierto, 4wd:n kannessa. Turbo saa öljyn anturilta ja turbo on öljyjarrulla varustettu, eli turbon kuluttama öljynmäärä ei sinänsä ole mistään pois määräänsä nähden. Onko kuitenkaan järkeä alkaa tekemään öljynkiertoa kanteen tuolta kannen takaosasta ja tulpata se alkuperäinen öljyn tuloreikä olettaen että ö-pumppuna on vaikka tuo 2wd hp? Kansi kuitenkin on atomeina ja putsattu erittäin hyvin.

Sitten ne hytikat: Minkä merkkisiä on alkuperäiset hytikat cossussa? Inat???
4WD:ssä öljy tulee ahtimelle suoraan kannesta (keskeltä, pakopuoli), ei öljykellon haaroituksesta kuten 2WD:ssä.
Öljyjarru??? Jos tarkoitat ennen ahdinta olevaa kuristinta, sellaista ei ole. Syöttökanaviston rakenne on melko homogeeninen.

Inat ovat hytikat.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 10. 0:49:53 2010

Sori, unohtu mainita ettei tää kokoonpano ole alkuperäinen tai tuskin edes tulee lähellekkään sinnepäin :oops:

Niin siis kun on jo molemmat öljypumput, 2wd:n hp ja 4wd:n vakio niin kumpaa nyt sitten raati suosittelee? Vai onko tääkin makuasia... :roll:

Ja turbon öljy ei tule kannesta, se tulpataan vain sen kannen öljynkierron parantamiseksi. Vaikkakaan tuo turbo ei varmaan vaikuttaisi mitenkään oleellisesti kannen öljynkiertoon, kun tossa turbossa täytyy olla n.1-1.5mm kuristin ennen turboa (kuulalaakeri ahdin kyseessä).
MUTTA, onko tolle kannelle mitään tarvetta/järkeä tehdä sitä ulkoista öljyn tuloa ja tulpata alkuperäinen öljyn tulo, vai pidättäydynkö kannen alkuperäisessä öljyn kierrossa? Kuitenkin toistaiseksi mennään 205-lohkolla, joten mitään pakottavaa tarvettahan tuolle ulkoiselle öljynkierrolle ei ole rakenteensa puolesta ainakaan vielä(ei pitkiä pinnapultteja).

E: Ja tohon takapotku replicaan siis romut menossa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jjs » La Huhtikuu 10. 1:49:52 2010

Vihjailin että laittaisin 4WD pumpun koska laakerointi on parempi :)

Nelikon kannen öljytulon voi tosiaan tukkia; näin on monasti rallimoottoreissakin tehty; toimii vintin voitelu paremmin tai ainakin turvatummin.
Syöttö sitten kuten 2WD:ssä kellolta, ei ainakaan huonompi ratkaisu varsinkin kun kuristimen ko. linjaan asennat.

Hoppa otti tiettävästi nelikossa öljyn ulos kannesta parista syystä; päästiin eroon pitkästä ja vaurioalttiista (järjestelykysymys) syöttöputkesta/kellon adapterista, ja ulosotto pääöljykanavasta laskee volyymia muualla koneessa. Kuristimella jälkimmäinen haitta on tietysti pienempi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 10. 2:11:22 2010

jjs kirjoitti:Hoppa otti tiettävästi nelikossa öljyn ulos kannesta parista syystä; päästiin eroon pitkästä ja vaurioalttiista (järjestelykysymys) syöttöputkesta/kellon adapterista, ja ulosotto pääöljykanavasta laskee volyymia muualla koneessa. Kuristimella jälkimmäinen haitta on tietysti pienempi.
Joo, no uskotaan sit siihen et 4wd:n pumppu parempi :D
Nyt mietityttänyt et kumpi nyt järkevää, kannesta vai kellolta öljy turbolle. Tosihan sekin on et vaikka on kuinka 50bar teetetty hytikkaletku kellolta, sekin voi hajota kun matkaa on enemmän. Myös kellon adapteri saa lisää massaa, tosin se tulee raudasta kunhan saan aikaseksi katsoa mitä kaikkee siihen tulee sitten kiinni. Toisaalta toi öljyjarrullinen turbo ei kuitenkaan vie juuri nimeksikään öljyä kannenvoitelusta...
Nyt en osaa taas päättää :roll: Duunikaveri sanonu aina että mieti asiaa monelta kantilta ennenkuin teet lopullisia ratkaisuja, siks hiukka tämmönen makuasia kysymyksiä :D

Täytyy tuumata tätä asiaa huomena "pellin alla" lisää :)
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Huhtikuu 10. 9:00:50 2010

BlackEscort kirjoitti:Nyt mietityttänyt et kumpi nyt järkevää, kannesta vai kellolta öljy turbolle. Tosihan sekin on et vaikka on kuinka 50bar teetetty hytikkaletku kellolta, sekin voi hajota kun matkaa on enemmän. Myös kellon adapteri saa lisää massaa, tosin se tulee raudasta kunhan saan aikaseksi katsoa mitä kaikkee siihen tulee sitten kiinni.
No jos yhtään paremman haluaa niin unohda se hytikka letku jo tuossa vaiheessa. Hytikka letkujen lämmön kesto on ilmoitettu vaan johonkin 100 asteeseen asti, teräspunos teflonia kellolta niin kun 2wd:ssä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Huhtikuu 10. 9:14:53 2010

Eikös tuossa pidä hiukan öljypohjaa sipaista terällä tuon 4wd pumpun kanssa? Muistaakseni oli hiukan korkeampi ja ottaa 2wd:n öljypohjaan kiinni? Joskus tuota mallailin... Lisäksi suihkuputkessa on eroa ja se paksu kohta siinä putkistossa taisi ottaa jonnekkin kiinni kanssa?

jjs varmaan tarkentaa? O:)
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Huhtikuu 10. 9:20:23 2010

Vesku kirjoitti:Eikös tuossa pidä hiukan öljypohjaa sipaista terällä tuon 4wd pumpun kanssa? Muistaakseni oli hiukan korkeampi ja ottaa 2wd:n öljypohjaan kiinni? Joskus tuota mallailin... Lisäksi suihkuputkessa on eroa ja se paksu kohta siinä putkistossa taisi ottaa jonnekkin kiinni kanssa?

jjs varmaan tarkentaa? O:)
Juu,pienen montun joutuu tekemään ö-pohjaan et 2wd:n pohja sopii paikolleen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 10. 11:31:25 2010

Aksu kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Nyt mietityttänyt et kumpi nyt järkevää, kannesta vai kellolta öljy turbolle. Tosihan sekin on et vaikka on kuinka 50bar teetetty hytikkaletku kellolta, sekin voi hajota kun matkaa on enemmän. Myös kellon adapteri saa lisää massaa, tosin se tulee raudasta kunhan saan aikaseksi katsoa mitä kaikkee siihen tulee sitten kiinni.
No jos yhtään paremman haluaa niin unohda se hytikka letku jo tuossa vaiheessa. Hytikka letkujen lämmön kesto on ilmoitettu vaan johonkin 100 asteeseen asti, teräspunos teflonia kellolta niin kun 2wd:ssä.
Kertoopi sitten kuinka paljon sen letkun pitäs kestää lämpöö? Kyl tää alan liike tekee letkut aina 150C letkuista ja kai sieltä saa sitten tarpeen vaatiessa järeempääkin tavaraa...nyt ei ole kyse kuitenkaan letkun lämmön tai paineen kestosta.
Mut hyvä huomio kuitenkin :)
Ja tulipahan mieleen et tosiaan se letkuun tarvis takaiskuventtiilin, se kun tyhjenee auton seistessä. Tätä ongelmaa ei olekkaan sittes kannen öljyn tuloa käyttäessä.
Ja tosiaan, öljypohja menee muokkaukseen kuitenkin ettei tuo tilan ahtaus ole ongelma...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 10. 19:03:50 2010

N. 4bar/2000rpm kierroksilla tuo 4wd:n pumppu akselistaan. Eli moottorikierrokset on sitä 4000 luokkaa. Kai se sitten tulee kokoonpanoon.

Toi kellolta tuleva letku on turbokäyttöö teetetty(sori virheellinen sanavalinta), joten turbon öljyn saanti on sitten makuasia mistä senkin ottaa. Ehkä kunnioitan alkuperäistä suunnittelua, ehkä en...Kiitos kuitenkin yhteis tuuminnasta :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JP » Su Huhtikuu 11. 19:54:11 2010

tee se turbon letku siitä teflonputkesta, hydrauliletkusta irtoaa kumia sisältä ja rikkoo ahtimen

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Kesäkuu 19. 21:27:26 2010

Jatketaas tähän.

Kenelläkään kokemusta/mielipidettä noista wossnerin männistä? Tekeekö noilla mitään???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Kesäkuu 19. 21:33:46 2010

Mulla kilpurissa uus kone jossa Wössnerit sisällä.Laatu ykkösluokkaa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dudek » To Heinäkuu 22. 20:21:37 2010

Kertokaas sitten vielä mikä kierre on tuossa nelikon kannen pakopuolen keskellä olevassa öljyreiässä, olisi tarkoitus tulpata se reikä, mutta minkälaisen tulpan siihen usklaltaa kiertää, kun tuntuu ettei oikein mikään sovi? Hommasin kannen, jossa ei ollut paikallaan mitään nippaa, pelkkä reikä, joten vertailu on mahdotonta.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Maaliskuu 18. 16:45:39 2011

Jatketaas...

Kumminpäin tulee kammen päittäisvälys laakerit? Ura sisäänpäin vai ulospäin?
Eli ura pukkia kohti vai kampea kohti???

Muistelin et kampea kohti, mut tossa lohkossa oli ne toistepäin ollu kiinni. Ja nyt oon ihan sekasin...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Maaliskuu 18. 17:47:23 2011

BlackEscort kirjoitti:Jatketaas...

Kumminpäin tulee kammen päittäisvälys laakerit? Ura sisäänpäin vai ulospäin?
Eli ura pukkia kohti vai kampea kohti???

Muistelin et kampea kohti, mut tossa lohkossa oli ne toistepäin ollu kiinni. Ja nyt oon ihan sekasin...

urat kampeen...öljy menee niistä akseliin...

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Maaliskuu 18. 17:52:04 2011

Kiitos, nyt saa alkaa vetään momenttiin kellaria..
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja KIP » La Maaliskuu 19. 9:27:22 2011

dudek kirjoitti:Kertokaas sitten vielä mikä kierre on tuossa nelikon kannen pakopuolen keskellä olevassa öljyreiässä, olisi tarkoitus tulpata se reikä, mutta minkälaisen tulpan siihen usklaltaa kiertää, kun tuntuu ettei oikein mikään sovi? Hommasin kannen, jossa ei ollut paikallaan mitään nippaa, pelkkä reikä, joten vertailu on mahdotonta.
Mulla oli yks tulppa jossa on kierre 1/8 NPTF, se ainakin tuntui sopivan siihen.. Tuli joskus malpassin b-säätimen mukana..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja THR » La Maaliskuu 19. 10:00:13 2011

Omassa kartio 1*10mm ja hyvin meni.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Maaliskuu 19. 11:47:13 2011

[quote="KIP"Mulla oli yks tulppa jossa on kierre 1/8 NPTF, se ainakin tuntui sopivan siihen.. Tuli joskus malpassin b-säätimen mukana..[/quote]
THR kirjoitti:Omassa kartio 1*10mm ja hyvin meni.
Ilmeisesti ovat lähes sama kierra molemmissa. Eilen just sain ö-propun jossa 1x10 sisällä ja puhetta oli että "se normaali lämpö anturin kierre"

Edit. Ja anturin 1/8 menee nätisti paikoilleen.
Viimeksi muokannut Aksu, La Maaliskuu 26. 19:48:37 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 26. 14:35:02 2011

Jatketaas vaihteeksi tätä...
Eli 200-lohko, burtonin tms. nelikon öljypumppu ja 2wd öljypohja. Kannattaako varmuuden vuoksi pirrata öljypohjasta tavaraa pois, vaikka mittaustulosteni mukaan öljypumpun ja öljypohjan väliin ilman tiivistettä jää reilu milli? Ettei se vaan missään vaiheessa rupea resonoimaan tms.
Vai onko toi taas huuhaata et nelikon pumppu ei käy takapotkun pohjan kanssa ilman että öljypohjasta ottaa ainetta pois? Tuskin toi burtonin pumppu on yhtään matalampi kuin nelikon alkuperäinen...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kari66 » La Maaliskuu 26. 18:13:51 2011

BlackEscort kirjoitti:Jatketaas vaihteeksi tätä...
Eli 200-lohko, burtonin tms. nelikon öljypumppu ja 2wd öljypohja. Kannattaako varmuuden vuoksi pirrata öljypohjasta tavaraa pois, vaikka mittaustulosteni mukaan öljypumpun ja öljypohjan väliin ilman tiivistettä jää reilu milli? Ettei se vaan missään vaiheessa rupea resonoimaan tms.
Vai onko toi taas huuhaata et nelikon pumppu ei käy takapotkun pohjan kanssa ilman että öljypohjasta ottaa ainetta pois? Tuskin toi burtonin pumppu on yhtään matalampi kuin nelikon alkuperäinen...
Öljypumpun kohdalta ei minun tarvinnut tehdä tilaa, öljyruiskuputkiston kohdalla piti jotain hienosäätöä tehdä. 200 lohko, vakio 4wd öljypumppu putkineen ja 2wd öljypohja tiivisteen kanssa.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 26. 19:31:56 2011

Timollakohan oli viety pumpun reunimmaisesta pultistakin palanen kun otti muka öljypohjaan, ei mulla ainakaan ottanut kiinni siihen syvennykseen. Tää on Heikkisen entinen pohja, joten on pohjasta viety tavaraa. Eli ei tarvi pumpun putkistoon koskea. Sinitarran kanssa mittasin että 8mm jäi tilaa ilman tiivistettä, tiivisteen kanssa siinä sentin luokkaa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ti Maaliskuu 29. 11:08:06 2011

Onhan kammen päässä jakohihnapyörä sama ohc, kuin cosworth?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Maaliskuu 29. 11:37:23 2011

Cosworth ja OHC nokkahihnan alapyörä on erilainen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 29. 12:59:10 2011

Cosesc kirjoitti:Cosworth ja OHC nokkahihnan alapyörä on erilainen.
Mitä eroa?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Maaliskuu 29. 14:29:49 2011

vauhtipete kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Cosworth ja OHC nokkahihnan alapyörä on erilainen.
Mitä eroa?
hampaiden profiili erilainen ja hampaiden määrä eri

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Maaliskuu 29. 19:02:55 2011

JP kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Cosworth ja OHC nokkahihnan alapyörä on erilainen.
Mitä eroa?
hampaiden profiili erilainen ja hampaiden määrä eri
Ja kaupan päälle on vähän kaponen OHC:n pyörä cossun hihnalle :lol:

Humski
CRSC jäsen 2017
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Joulukuu 12. 9:29:07 2006
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Humski » Ke Maaliskuu 30. 17:53:02 2011

Niinhän se on, sorvuutin siitä ohc:n kiilahihnapyörästä sitten pois jonkin verran että tuli vesipumpun ja laturin hihna linjaan, tein muuten siihen ulkoreunaan 12hampaisen triggerinkin vielä ku ei oo ohjaustehostinta.. Ja apuakselille tottakai myös pitää vaihtaa se pyörä.

Englannista sai kampiakselinpäähän alumiinisen hammashihnapyörän n. 60€ + toimitus. esim. Ape-importilta (myös enkuista tilattu) ois ollu muistaakseni 120€ :)
Sierra V6 TIC (ex 16vt 439hv/520nm) *TATECH* -89
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Maaliskuu 30. 20:15:15 2011

Aika pröystäilyä alumiininen jakohihnapyörä kampeen, vielä kun on joillain ollu nokkapyörissäkin nopeesti kuluneita ulkokehiä ongelmana. Ite laitan ehjän orkkiksen kampeen. Kampeen apulaitehihnapyörä tulee kovasta alumiinistä made by karpiola, kunhan saan mitattua hihnan paikan...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Humski
CRSC jäsen 2017
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Joulukuu 12. 9:29:07 2006
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Humski » Ke Maaliskuu 30. 22:04:04 2011

Joo, ei ollu sillon uutena sitä metallista tarjolla, sen oisin pistänykki.. Apuakselilla on ihan normaali pyörä ja nokilla sitte nuo säädettävät alumiiniset.
Sierra V6 TIC (ex 16vt 439hv/520nm) *TATECH* -89
Audi UrS4 2.2TQ Avant man. -93 (gt35, 3"exh, FMIC)
Sierra STW 2.9i man. -89
Sierra 1.8 ohc -87 (museoon?)
Zetor 5511 Turbo -70 *Pihakone*

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Huhtikuu 2. 13:19:32 2011

voisko joku olla nii ystävällinen ja antaa omasta cosworth 2wd sierrasta valmistenumeron, ja moottorin numerosarjan, ku mul on turbo projekti meneillään ja oon ostamassa englannista tai saksasta öljypohjaa kyseiseen moottoriin. soitin muutamaan paikkaan ja kaikki halusivat joko moottorin numerosarjan tai auton valmistenumeron jotta löytävät oikean öljypohjan. itelläni on ohc moottorilla varustettu auto ni ei paljon auto jos annan 2 ovisesta hatchback autosta valmistenumeron. eikö noissa 2wd cossuissa moottori oo sama?! lukuunottamatta sitä "vihreää" mallia :D!? kiitos etukäteen ;)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Heinäkuu 28. 20:14:27 2011

Mulla ainakin otti 4wd imuputkiston paksu kohta kiinni öljypohjaan. Pari milliä piti koneistaa tilaa. Mitä öp-tiivistettä olette käyttäneet ja mistä sen hommanneet? Samaan syssyyn gallup: Kiinni silikonilla vai ilman?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Heinäkuu 28. 20:55:52 2011

Jallu kirjoitti:Kiinni silikonilla vai ilman?
PITÄIS kestää ilmankin mutta kun pitää kaikki aina tehdä tuplavarmistuksella niin silkkarilla :green:
Ja ihan vaan sellanen ohut kalvo ettei mitään 3mm paksua palkoa siihen, sillon sitä on ihan joka paikassa missä ei pitäis :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Heinäkuu 28. 21:02:14 2011

Jallu kirjoitti:Mulla ainakin otti 4wd imuputkiston paksu kohta kiinni öljypohjaan. Pari milliä piti koneistaa tilaa. Mitä öp-tiivistettä olette käyttäneet ja mistä sen hommanneet? Samaan syssyyn gallup: Kiinni silikonilla vai ilman?
Itellä ollut cossun pohjat ohc:n päädyillä ja silikonilla pitkät pinnat,ei vuotoja.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Heinäkuu 29. 7:20:05 2011

4wd ilman tiivistettä ja 2wd tiivisteellä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Heinäkuu 29. 17:42:19 2011

Cosesc kirjoitti:4wd ilman tiivistettä ja 2wd tiivisteellä.
Mistä 2wd tiivisteitä löytää?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Heinäkuu 29. 17:50:13 2011

Jallu kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:4wd ilman tiivistettä ja 2wd tiivisteellä.
Mistä 2wd tiivisteitä löytää?
Ainakin Rallyrace:n hinnastossa se löytyy.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Heinäkuu 31. 7:52:36 2011

OHC tivarit käy.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Heinäkuu 31. 14:50:26 2011

Jatketaas typerillä kyssäreillä...

Mitä eroa nelikon ja takapotkun ohjausvaihteella? Vai onko mitään?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Tammikuu 8. 13:37:43 2012

Muistaako joku sen reijän kierteen kokoa, joka löytyy alhaalta pakopuolelta lohkon takaosasta?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jorecos » Su Tammikuu 8. 14:41:20 2012

Jasu kirjoitti:Muistaako joku sen reijän kierteen kokoa, joka löytyy alhaalta pakopuolelta lohkon takaosasta?
Se on NPT 3/8" (reikä, joka menee kampikammioon)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Tammikuu 8. 15:50:46 2012

jorecos kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Muistaako joku sen reijän kierteen kokoa, joka löytyy alhaalta pakopuolelta lohkon takaosasta?
Se on NPT 3/8" (reikä, joka menee kampikammioon)
Kiitooos.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Helmikuu 5. 12:50:53 2012

Taas muutamia kysymyksiä.

1. Mikä on orkkis kansipahvin paksuus puristettuna sekä halkaisija? (mittasin omasta YB 0611 tiivisteestä 1.3mm ja 92mm)
2. Minkä paksuisia tiivisteitä näihin on saatavilla? (ei metallitiivisteitä)
3. 4wd kannen std palotila?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Helmikuu 5. 15:59:13 2012

1. YB 0611 on sama pahvi kuin vakio, lukuunottamatta peltirenkaan puuttumista öljykanavan reiän ynpäriltä. Täysin sama.
Mittaamasi arvo tuntuu hivenen tuhdille käytettyyn.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Helmikuu 11. 18:11:18 2012

jjs kirjoitti:1. YB 0611 on sama pahvi kuin vakio, lukuunottamatta peltirenkaan puuttumista öljykanavan reiän ynpäriltä. Täysin sama.
Mittaamasi arvo tuntuu hivenen tuhdille käytettyyn.
Paljonko olet itse mitannut? Tuo mittaamani mitta oli pienin, 1.45 tuntui olevan useammasta kohtaa.
Jasu kirjoitti:Taas muutamia kysymyksiä.

1. Mikä on orkkis kansipahvin paksuus puristettuna sekä halkaisija? (mittasin omasta YB 0611 tiivisteestä 1.3mm ja 92mm)
2. Minkä paksuisia tiivisteitä näihin on saatavilla? (ei metallitiivisteitä)
3. 4wd kannen std palotila?
Kannen palotila 50.4cc.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Helmikuu 13. 15:29:07 2012

Löysin viime talvisen lapun:
Kilpurin yli kymmenen vuotta paikoillaan ollut YB0611 oli mikromerillä tutkaillessa massapinnnalta alle 1.20 mm, liekkirenkailta keskimääärin 1.25 mm.
Täytyy tosin muistaa että on ollut "hetkisen" puristuksissa :)
Eipä näissä järkyttäviä eroja yleensä ole.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Helmikuu 13. 21:14:04 2012

Digitönällä tullut itsekkin useampi pahvi mittailtua tohon 1,25-1,28mm arvoon liekkirenkaiden kohdalta.
Itse veikkaan, että pahvi ei paljon palaudu irrotuksen jälkeen, joten toi 1,25mm vois olla omasta mielestäni sopivin arvo mitoitusten lähtökohdaksi.

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja focus » Ke Helmikuu 22. 21:00:43 2012

Oon tilaamassa cossu sierraan compomotiven MO6 vanteita kokona 8x17 ja et 30. Nuo vissiin pitäs mennä alle mukavasti,rengas kannattaa varmaankin olla 215 levee.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cosworth kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Helmikuu 22. 22:14:30 2012

focus kirjoitti:Oon tilaamassa cossu sierraan compomotiven MO6 vanteita kokona 8x17 ja et 30. Nuo vissiin pitäs mennä alle mukavasti,rengas kannattaa varmaankin olla 215 levee.

Itse ottasin 35et:llä...renkaaksi taas 205... Nämä menee sedaneihin parhaiten ja ei ota kaaren reunoihin helposti kiinni jos vähänkin matala!

Ja sitä tämä on minun mielipide!

Vastaa Viestiin