Vanhan kumin irroitus vanteesta

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Kesäkuu 10. 16:16:05 2011

Terve.
Onko kellään kokemuksia yrityksistä irroittaa vanha kumi alumiinivanteesta kotikonstein?
Itsellä on toisissa vanteissa kaksissa kumit paikoillaan, mutta ne ovat ihan loppuun ajetut eli niillä ei tee mitään. ..Mietin että saisiko ne kaivettua pois vanteilta tietenkin vannetta vahingoittamatta. Olen funtsinut että voisin koittaa siistiä toisia vanteita kun ovat kanttariin ajettu, mutta kumit olisi hyvä saada pois sitä varten. Eikä nyt ole yhtään rahaa että veisi kumit irrotettavaksi rengasliikkeeseen :oops:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Pe Kesäkuu 10. 16:36:11 2011

MikkoJayEm kirjoitti:Terve.
Onko kellään kokemuksia yrityksistä irroittaa vanha kumi alumiinivanteesta kotikonstein?
Itsellä on toisissa vanteissa kaksissa kumit paikoillaan, mutta ne ovat ihan loppuun ajetut eli niillä ei tee mitään. ..Mietin että saisiko ne kaivettua pois vanteilta tietenkin vannetta vahingoittamatta. Olen funtsinut että voisin koittaa siistiä toisia vanteita kun ovat kanttariin ajettu, mutta kumit olisi hyvä saada pois sitä varten. Eikä nyt ole yhtään rahaa että veisi kumit irrotettavaksi rengasliikkeeseen :oops:
Rälläkkä vois purra aika nätisti. :D
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 10. 16:54:06 2011

Ei ole tarkoitus lannistaa, mutta... Kympin otti tuossa naapurissa olevan rengasliike, kun neljästä vanteesta kumit punoivat vanteelta pois. Tuolla rahalla en paljon jaksanut itse nähdä vaivaa. Jättää vaikka sen viikonloppu six-packin ostamatta. Siihen kyllä rahat aina jostain löytyy :wink:

Jos vanteen onnistuu vielä itse kaiken lisäksi jotenkin laittamaan pas*aksi, niin lasku suurenee.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Kesäkuu 10. 17:55:32 2011

Sine kirjoitti:Ei ole tarkoitus lannistaa, mutta... Kympin otti tuossa naapurissa olevan rengasliike, kun neljästä vanteesta kumit punoivat vanteelta pois.
Juujuu.. Kun irroitutin kumit vanteilta kuudelta pyörältä ja neljä kumia paikoilleen niin se maksoi 50euroa, mutta onhan siinä moninkertaisesti kyllä enemmän töitä kuin pelkän kahden kumin irroitus :) ..rahaa tosiaan ei ole, joten homma lykkääntyy.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Kesäkuu 10. 18:26:07 2011

Kantsii ostaa tällanen... Maksaa tosin sen viiskymppiä, mutta lunastaa ittensä saman tien takas kun yhden kierroksen vielä asentaa vanteille :wink:

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Kesäkuu 10. 20:04:57 2011

jeddah kirjoitti:Kantsii ostaa tällanen... Maksaa tosin sen viiskymppiä, mutta lunastaa ittensä saman tien takas kun yhden kierroksen vielä asentaa vanteille :wink:
Kaverilla olisi jonkinlainen kumien vaihtolaite, mutta en tykkää ajatuksesta antaa 17" alumiinivanteita 17vuotiaalle käsiteltäväksi, tai edes itse vaihtamaan, kun rengasliikkeessäkin sanoivat että vanteeni ja kumini yhdessä ovat juuri kaikkein pahinta mahdollista kokoa että vaihdossa menee tovi. (ja aikaa meni yhteensä 45minsaa, kävin honkkarissa sillä välin)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Kesäkuu 11. 2:30:14 2011

MikkoJayEm kirjoitti:rengasliikkeessäkin sanoivat että vanteeni ja kumini yhdessä ovat juuri kaikkein pahinta mahdollista kokoa että vaihdossa menee tovi. (ja aikaa meni yhteensä 45minsaa, kävin honkkarissa sillä välin)
Nyt rupes kiinnostamaan että minkä kokoset renkaat pitää olla jos noin kauan saa turattua :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Kesäkuu 11. 10:10:56 2011

vauhtipete kirjoitti:Nyt rupes kiinnostamaan että minkä kokoset renkaat pitää olla jos noin kauan saa turattua :D
Työn välivaiheet/osat:
2kpl 17" noin 220mm leveät vanteet joista kumit irti. Kumit 215/45
4kpl 17" noin 200mm leveät vanteet, joista kaikista kumit irti. Kumien leveyttä en muista, mutta korkeus profiili taisi olla vain 30.
2kpl 17" 225/45 kumeja 200mm vanteisiin.
2kpl 17" 215/45 kumeja 200mm vanteisiin.

Vanteiden leveydet mittasin rullamitalla aikanaan ja muistaakseni ne oli nuo mitat.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » La Kesäkuu 11. 11:26:23 2011

Herätkää nyt oikeesti...

Jos ei tosiaan ole sitä 4-6 euroa maksaa, mitä puolivannetyö yleisesti rengasliikkeissä on. Niin lopeta nyt helvetti
harrastaminen ja äkkiä. Ainakin fordin kohdalla.

Ja sitten tollaset "vannekoneet" ... tossa kuvassa tolla kuorma-lavalla on enemmän tekoo kun KO vehkeellä.


PS. Joskus moiset kumit menee levyille helposti. Toisinaan on yhtä tappelua ja puurtamista alusta loppuun.
Mikäli noi hommat teki yks kaveri, yhdellä koneella niin en tiedä olisinko itse nopeampi edes :)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Kesäkuu 11. 11:57:08 2011

shaulii kirjoitti:Herätkää nyt oikeesti...

Jos ei tosiaan ole sitä 4-6 euroa maksaa, mitä puolivannetyö yleisesti rengasliikkeissä on. Niin lopeta nyt helvetti
harrastaminen ja äkkiä. Ainakin fordin kohdalla.

Ja sitten tollaset "vannekoneet" ... tossa kuvassa tolla kuorma-lavalla on enemmän tekoo kun KO vehkeellä.
Mä heräsin jonkun viis vuotta sitten kun Peesatkun ilmainen rengaskierros maksoikin 60e kun kävin asennuttamassa ne vanteelle. Rupes ottasuonta kiristämään sen verran, että nyt olen tehny tuolla "rengaskoneella" kaikki pyörähommat viimeset neljä vuotta. Sen verran olen ulkoistanut, että Taunuksen 50-profiiliset kävin tasapainottamassa autopurkaamolla, asennuksen osasin itsekin tuolla härvelillä. Tulee aika mahtava kuluerä jos kaikki pyörähommat tekisi liikkeessä, autoja kun on piha täynnä...

Vielä kun jossain vanhassa jenkissä ja näköjään myös Taunuksessa se on ihan sama onko sitä pyörää oikeasti tasapainotettu vai ei O:)

Ja tuo kuormalava ei muuten kestänyt kovin pitkään, sen sijaan rengaskone on nyt ropattu autotallin lattiaan kiinni kunnolla :lol:

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Kesäkuu 11. 13:45:49 2011

Mulle tulee "oikea" rengaskone heti kun mahtuu johonkin, maksaa yksinään mun käytössä parissa vuodessa itsensä takaisin ja siihen tuttujen vaihdot päälle niin ollaan jo plussalla :green:
Painotuskone olis ihan kätevä kanssa.
Tuntuu että noi rengasliikkeetkin nostaa jatkuvasti työn hintoja :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 11. 16:26:55 2011

kyselkää hintoja,ei ole pakko viedä ensimmäiseen rengasliikkeeseen.

mä ainakin olen löytänyt tästä läheltä rengasliikkeen mikä tekee yleisesti ottaen sopivasti rengastyöt ja mua ei ainakaan kiinnosta jumpata pää märkänä jollain kotivehkeikllä renkaita vanteille tai pois ja mahdollisesti raapia vanteen sivut vielä naarmuille.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Kesäkuu 12. 0:19:56 2011

Ettekä te laita kotivehkeillä tai millään muillakaan noilla leluilla matalia pyörii levylle.
Sitäpaitsi voin kertoa myös että tossakin ammatissa on omat taitonsa.

Ainahan niitä hommia voi tehdä, toiset tekee päin vittua ja sitten on ammattimiehet.

Ja mitä hinnoitteluun tulee, niin tässä maassahan on nolla alaa jotka ei nosta hintoja.
Kaikki kallistuu, vai olenko ainoa joka huomannut asian...tuskin.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Kesäkuu 15. 22:21:43 2011

saisko videoo miten se 215/30/18 kumppa menee vanteelle tolla kuvan härvelillä :D (ja vanteet on vielä ehjät sen jälkee)
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Kesäkuu 15. 22:31:12 2011

Tharkad kirjoitti:saisko videoo miten se 215/30/18 kumppa menee vanteelle tolla kuvan härvelillä :D (ja vanteet on vielä ehjät sen jälkee)
195/50R15 oli jo kohtuullisen persiistä, 215/55R16 Hakka V vaati kaksi ukkoa vääntämään, tuo on ehkä parempi jättää kokonaan kokeilematta :)

Vanteet pysyvät kyllä ehjinä, mutta renkaan tiivistepinta ja vannekehä alkaa ritisemään ja paukkumaan jossei ihan suosiolla muljahda paikalleen. Noi maasturien, Taunuksien ja vanhojen jenkkien pyörät on ihan kivoja käännellä tuolla vekottimella. Täytyy siinä tietysti vähän tietää mitä on tekemässä, helppohan tuolla on pilata mikä tahansa pyörä ja vanne...

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Kesäkuu 15. 23:58:06 2011

Ainiin, kiitoksia nyt teille, en mennyt vanteiden ja niiden matalaprofiilisten kanssa kaverini luokse säätämään/rikkomaan vanteita :lol:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » To Kesäkuu 16. 14:59:19 2011

Vanien ja maastureiden kumit nyt menee ilman koneitakin jos tarvii alkaa tekeen. Osa siis, ne tietää kyllä mistä puhun
jotka mitään näistä tajuaa... Aikaa kyllä voi sit mennä hetki mutta joskus niin helppoja että ei tarvi ku vähän tönästä.

Mutta älkää nyt ihmeessä tollasia vehkeitä hankkiko.

Meillä oli joskus 2000 luvun alussa firmassa pari virolaista duunarii urakkapalkalla vääntämässä
tollasia maatalousteollisuuden kumeja. Joskus sitten osallistuivat myös jokapäiväisiin asiakastöihin.
Toinen niistä kisko 13" ja 14" 80 sarjasii kumei käsin pois levyltä :D Ihan niin että vanne vaan kiinni koneessa.
Ei tarvittu rautoja tai muitakaan kuulemma "ylimääräisiä" työkaluja...

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Kesäkuu 17. 17:03:00 2011

haluaisin olla kärpäsenä katossa kun tollasella vehkeellä yritetään matalia kumeja :)
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Kesäkuu 17. 18:51:01 2011

fomoco3 kirjoitti:haluaisin olla kärpäsenä katossa kun tollasella vehkeellä yritetään matalia kumeja :)
Onko 50-profiilinen matala kumi? Tuu kokeilemaan, ei se niin vaikeaa ole :)
shaulii kirjoitti:Vanien ja maastureiden kumit nyt menee ilman koneitakin jos tarvii alkaa tekeen. Osa siis, ne tietää kyllä mistä puhun
jotka mitään näistä tajuaa... Aikaa kyllä voi sit mennä hetki mutta joskus niin helppoja että ei tarvi ku vähän tönästä.

Mutta älkää nyt ihmeessä tollasia vehkeitä hankkiko.
Joo kuten sanoin, tuossakin tarvii kyllä tietää mitä on tekemässä tai muuten tulee kallista roskaa. Mutta, kun tilat löytyy moisen käyttämiseen ja vekotin maksaa viiskymppiä, on se tosiaan ainakin omassa käytössäni maksanut itsensä hyvin monta kertaa takaisin. On niitä pyöriä joskus laiteltu vanteille ruuvipenkissäkin, mutta se on millä tahansa pyörällä ihan totaalisen perse hommaa, ainakin näillä käsivarsilla.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » La Kesäkuu 18. 13:07:36 2011

Tossa tuttava osti just raskaan kaluston asennuskoneen 300e, ja viime kesänä 10-20" tarkotetun HA-koneen 200e. Tiedä kannattaako paljo tollasia tingentangeli vehkeitä siis hankkia...

Noilla mainituilla meinaan tekee ystäväpiirin renkailla hätäseen rahat takas. Ja hitusen käyttäjäystävällisempii :D

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Kesäkuu 19. 18:52:24 2011

shaulii kirjoitti:Tossa tuttava osti just raskaan kaluston asennuskoneen 300e, ja viime kesänä 10-20" tarkotetun HA-koneen 200e. Tiedä kannattaako paljo tollasia tingentangeli vehkeitä siis hankkia...

Noilla mainituilla meinaan tekee ystäväpiirin renkailla hätäseen rahat takas. Ja hitusen käyttäjäystävällisempii :D
Noi on taas noita "kaveri osti" -tarinoita, totuus on kuitenkin se, että yleensä tuollaisita koneista joutuu maksamaan moninkertaisen summan, ja jos jostain kerran löytyy halvalla hyvää, ei sen perusteella voi teilata noiden halpisvehkeiden hinta/latuu tasoa. Kyllä minäkin ostin kympillä parin sadan arvoisen japanilaisen räikkäsarjan, mutta ei se tarkoita että niitä olisi aina siihen hintaan saatavilla :wink:
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Kesäkuu 19. 20:01:54 2011

No tossa se raskaskone seisoo tuuloksessa avovarastossa, itse sillä laittelin perjantaina 385/55-22.5 uutta bridgestonee levylle.
Että eipä nämä mitään huhupuheita tai paskanjauhantaa ole. Oikeeseen aikaan kun on kaupoilla niin kyllä sitä hyvään
hintaan tuppaa tavaraa löytyyn.

focst
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 17:22:16 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja focst » Su Kesäkuu 19. 21:23:03 2011

fomoco3 kirjoitti:haluaisin olla kärpäsenä katossa kun tollasella vehkeellä yritetään matalia kumeja :)
Joo saa tulla yrittämään 225/35 19 kumeja päälle tommosella rengaskoneella.. :lol: Oli työn ja tuskan takana laittaa paikalleen kunnon koneillakaan... :twisted:
Mondeo 1.6 ecoboost 2014

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Kesäkuu 21. 14:04:30 2011

shaulii kirjoitti:No tossa se raskaskone seisoo tuuloksessa avovarastossa, itse sillä laittelin perjantaina 385/55-22.5 uutta bridgestonee levylle.
Että eipä nämä mitään huhupuheita tai paskanjauhantaa ole. Oikeeseen aikaan kun on kaupoilla niin kyllä sitä hyvään
hintaan tuppaa tavaraa löytyyn.
Mä voisin varata heti sit seuraavat koneet!!! :D
Voin heti luvata näkemättä 500-600€ sisältäen rengaskone 13-18" vanteelle, varusteineen ja tasapainotuskone varusteineen?
Ja kunnollisistahan kun oli kyse, niin loppuun hakatut/vialliset ammattikoneet ja laiskat/onnettomat kiinakoneet ei kiinnosta. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ti Kesäkuu 21. 17:03:51 2011

Pidetään korvat auki! Kyllä niitä aina sillontällön liikkuu, vaikka vähemmän kokoaika kun yritykset siirtyneet leasing koneisiin. Ja kun niitä vaihtuu niin ovat vielä
turhan kalliissa hinnoissa että siirtyisi "loppukäyttäjälle". Mutta kyllä mä huutelen jos noita tulee!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Kesäkuu 21. 19:39:47 2011

Mulle toinen varaus 8)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Kesäkuu 21. 20:10:47 2011

tumppe kirjoitti:
shaulii kirjoitti:No tossa se raskaskone seisoo tuuloksessa avovarastossa, itse sillä laittelin perjantaina 385/55-22.5 uutta bridgestonee levylle.
Että eipä nämä mitään huhupuheita tai paskanjauhantaa ole. Oikeeseen aikaan kun on kaupoilla niin kyllä sitä hyvään
hintaan tuppaa tavaraa löytyyn.
Mä voisin varata heti sit seuraavat koneet!!! :D
Voin heti luvata näkemättä 500-600€ sisältäen rengaskone 13-18" vanteelle, varusteineen ja tasapainotuskone varusteineen?
Ja kunnollisistahan kun oli kyse, niin loppuun hakatut/vialliset ammattikoneet ja laiskat/onnettomat kiinakoneet ei kiinnosta. :wink:
Just laitettiin kaverin aluvanteille 215/45 17" kumit tollasella laiskalla/onnettomalla mätänetin kiinakoneella ja hyvin onnistu naarmuttamatta vanteita.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Kesäkuu 21. 20:40:49 2011

ylimark kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
shaulii kirjoitti:No tossa se raskaskone seisoo tuuloksessa avovarastossa, itse sillä laittelin perjantaina 385/55-22.5 uutta bridgestonee levylle.
Että eipä nämä mitään huhupuheita tai paskanjauhantaa ole. Oikeeseen aikaan kun on kaupoilla niin kyllä sitä hyvään
hintaan tuppaa tavaraa löytyyn.
Mä voisin varata heti sit seuraavat koneet!!! :D
Voin heti luvata näkemättä 500-600€ sisältäen rengaskone 13-18" vanteelle, varusteineen ja tasapainotuskone varusteineen?
Ja kunnollisistahan kun oli kyse, niin loppuun hakatut/vialliset ammattikoneet ja laiskat/onnettomat kiinakoneet ei kiinnosta. :wink:
Just laitettiin kaverin aluvanteille 215/45 17" kumit tollasella laiskalla/onnettomalla mätänetin kiinakoneella ja hyvin onnistu naarmuttamatta vanteita.
On muuten se tasapainotus kone ihan vitun hyvä.
Ei tartte luultavasti ollenkaa lyödä painoja kii kun tarpeeks monta kertaa vaa pistää uudestaan pyörimään.
Meinaan heittää joka kerralla vähintään 5-10grammaa. Ihan sama millä vanteella. Hieno vehje. :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Kesäkuu 22. 1:50:37 2011

Asiasta muuten toisaalle, ootteko minicrossin 10" piikkirengasta vääntäneet vanteelle tai pois?
Kohtuu vittumainen :D :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Kesäkuu 22. 16:45:03 2011

shaulii kirjoitti:Pidetään korvat auki! Kyllä niitä aina sillontällön liikkuu, vaikka vähemmän kokoaika kun yritykset siirtyneet leasing koneisiin. Ja kun niitä vaihtuu niin ovat vielä
turhan kalliissa hinnoissa että siirtyisi "loppukäyttäjälle". Mutta kyllä mä huutelen jos noita tulee!
Tämä selvä, ilmottele vaikka yv.llä sitten jos sattuu tuleen vastaan jotain mielenkiintoista. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Kesäkuu 22. 21:05:26 2011

Oli sillä 17vuotiaalla kaverilla ihan kunnollinen rengaskone, samantyylisiä mitä ammattikouluissa ja rengasliikkeissä. ..Kumin irroitus ei ollut ongelma, vaan kumin paikalleen saaminen. Tovi siinä vierähti kahden henkilön voimin kumia alaspäin painellessa ja koneesta poljinta polkiessa, välillä pelotti ja hirvitti mutta onnistui lopulta. ..kaveri käskikin mun ostaa peltivanteet enskertaa varten, tai ei matalaprofiilisia :lol:

..Jatkoa kun mietin niin kaverilla vois käydä irrottamassa kumit vanteilta ja kävis rengasliikkeessä laitattamassa uudet kumit paikalleen :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja olafu » To Kesäkuu 30. 1:32:03 2011

shaulii kirjoitti:Vanien ja maastureiden kumit nyt menee ilman koneitakin jos tarvii alkaa tekeen. Osa siis, ne tietää kyllä mistä puhun
jotka mitään näistä tajuaa... Aikaa kyllä voi sit mennä hetki mutta joskus niin helppoja että ei tarvi ku vähän tönästä.

Mutta älkää nyt ihmeessä tollasia vehkeitä hankkiko.

Meillä oli joskus 2000 luvun alussa firmassa pari virolaista duunarii urakkapalkalla vääntämässä
tollasia maatalousteollisuuden kumeja. Joskus sitten osallistuivat myös jokapäiväisiin asiakastöihin.
Toinen niistä kisko 13" ja 14" 80 sarjasii kumei käsin pois levyltä :D Ihan niin että vanne vaan kiinni koneessa.
Ei tarvittu rautoja tai muitakaan kuulemma "ylimääräisiä" työkaluja...
Kyllä toi lavan päällä oleva kampe ihan kätevä on. Päivääkään en o rengastöitä tehny, hyvin harvon konetta käyttäny, mutta luulen että ilman mitään apuvälineitä se kumi jää aika monelta ottamatta vanteelta pois vaikka olis vähän perinteisempikin koko, kun on vaan istahtanu vähän paremmin vanteeseen kiinni.

Siinä ei mene kun hermot kun lekan ja kakkosnelosen kanssa alkaa touhuumaan. Vanteenkin saa äkkiä telottua. Ja vielä neljä rengasta. Ja vielä molemmilta puolilta kiinni. Sen palteenirrotuskoneen ei tartte toimia sähköllä ja paineilmalla, vaan ihan varmasti toimii manuaalinenkin kapistus kotitarvekäyttöön sen minkä täytyykin.

Mutta älkää ihmeessä tollasia hankkiko. Mieluummin kannattaa ostaa muutaman satasen käytetty sähköä ja paineilmaa syövä rengaskone ja käyttää sitä kerran kaks vuodessa. Lopun ajan se vehje seisoo toimettomana muutenkin ahtaan tallin nurkassa tilaa viemässä. Sitä kun ei voi säilyttää taivasalla. Sillä välin kun se pieni eihelvetti-merkkinen kompressori lataa painetta siihen masiinaan ja on etsitty koneen käyttöön tarvittava voimavirtaroikka, niin tolla vipukamppeella on veivannu jo koko kierroksen. Rengaskoneella polkaset kerran polkimesta niin eihelvetti käy taas varttin.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 30. 2:07:22 2011

Mites tuommosella käsi- ja kaurakäyttöisellä "rengaskoneella" onnistuu isommat pyörät, tyyliin 19-22"? Tuli vaan ihan mieleen, kun autot ja rengaskoot kasvaa. On meilläkin suulilla oikea rengaskone realisoitu paikallisesta renkaita ja rengastöitä myyvästä putiikista, mutta on niin jeesusksen vanha ettei sillä saa kun max 17" rimpuloita pyöriteltyä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Kesäkuu 30. 20:22:13 2011

Mullakin on pienin rengas 15" mitä omissa autoissa käytän, mutta sekin on 50-55 matala rengas, joka ei varmaan kivuttomasti mee tolla kamppeella?

Sitten tosta suuremmat on myös matalia renkaita, ei nekään taida mennä?

Ja sitten voi kysyy vielä et mites piikkirenkaat 15-16" menee? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Heinäkuu 3. 18:12:53 2011

16" menee ainakin ihan mutkattomasti, lootassa sanotaan sen olevan ehdoton maksimikoko mitä siihen saa laittaa. Varmasti ainakin orkkis 4.8 lujuuksisilla pulteilla, isommilla alkanee lisäksi kaivata pidempää "veitseä" renkaan irrottamiseen ja lieneepä vekottimesta pian jotain muutakin mutkalla... 235/75R15 vaatii pientä modailua sekin että mahtuu vääntämään rengasta irti vanteen tiivistepinnasta, 18" lienee jo perin hankala kun ovatten yleensä varsin leveitäkin.

195/50R15 rengas irtoaa tuolla ihan näppärästi, asennuskin onnistuu mutta kaipaa kolmannen käden tai jotain muita virityksiä. 16" on itse asiassa paljon helpompi, mennee vielä 45prof mutta en ole kokeillut, mene ja tiedä...

15" piikkipyörät väänsin pari vuotta sitten vanteille, on itse asiassa ihan simppeli homma vääntää paikalleen, paljon paskamaisempaa on saada sinne renkaaseen ilmaa

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vanhan kumin irroitus vanteesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 5. 17:23:50 2011

Offtopic, mutta toimii tietysti toikin konsti joskus
Jäsen #606

Vastaa Viestiin