Sopiva moottoriohjaus

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Kesäkuu 3. 21:48:04 2010

Eli tarvis moottoriohjauksen 2l ohariin, vapaastihengittävä, läppärungoilla ja tod näk hukkakipinä tms systeemillä.

Eli mikähän olis paras moottoriohjaus tollaseen, budjetti on tiukka eli tasoa megasquirtti ollaan, mutta onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Ja omia kokemuksia tietty, että kummonen säädettävä yms yms. Itehän oon enempikin kaasarimies, mutta kaverille pitäs moinen askarrella.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Kesäkuu 3. 21:50:17 2010

VooDoo kirjoitti:Eli tarvis moottoriohjauksen 2l ohariin, vapaastihengittävä, läppärungoilla ja tod näk hukkakipinä tms systeemillä.

Eli mikähän olis paras moottoriohjaus tollaseen, budjetti on tiukka eli tasoa megasquirtti ollaan, mutta onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Ja omia kokemuksia tietty, että kummonen säädettävä yms yms. Itehän oon enempikin kaasarimies, mutta kaverille pitäs moinen askarrella.
Eipä tuon megan hintatasolla muita ole. Megaa kehiin vaan.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja henu » To Kesäkuu 3. 21:52:39 2010

Mikäs se on sit seuraavana hinnastossa jos siirytään megasta pykälä ylöspäin ?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Kesäkuu 3. 21:52:53 2010

Mites nää vems? systeemit, moista en oo livenä ees ikinä nähny ja ei hajuakaan missä hintahaarukassa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Kesäkuu 3. 21:53:50 2010

VooDoo kirjoitti:Mites nää vems? systeemit, moista en oo livenä ees ikinä nähny ja ei hajuakaan missä hintahaarukassa?
Eikös se noin puolta kalliimpi ole.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Kesäkuu 3. 21:55:56 2010

henu kirjoitti:Mikäs se on sit seuraavana hinnastossa jos siirytään megasta pykälä ylöspäin ?
Mikä megassa vikana? V.E.M.S. ja Tatechin lite varmaan seuraava.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Kesäkuu 3. 22:05:05 2010

ja mieluusti haluais tietty saada suht valmiin satsin, mitä tossa kattelin niin mega+johotosarja, triggeripyörää ja puolaa yms hilpettä, niin 500e suunnilleen meneepi
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Kesäkuu 3. 22:08:37 2010

http://mrtech.fi/products.html
Mtronic Lite, HW 2.0
Mauri Ranta 21.7 2009 kirjoitti: 450e sisältää (ECU+liitin, MAP, Triggeri, sytkämoduli+liitin)
Tämä on kohtuu uusi boksi joten hinta on vielä tuo. Nousee varmaan jahka noita saadaan enemmän asennettua.
Kun kyselin kaverille ko. ohjainta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja henu » To Kesäkuu 3. 22:08:48 2010

Jasu kirjoitti:Mikä megassa vikana? V.E.M.S. ja Tatechin lite varmaan seuraava.
En minä sen vioista tiedä, heitin vaan mielenkiinnosta kysymyksen :)

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja xsx » To Kesäkuu 3. 22:32:08 2010

henu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Mikä megassa vikana? V.E.M.S. ja Tatechin lite varmaan seuraava.
En minä sen vioista tiedä, heitin vaan mielenkiinnosta kysymyksen :)
KMS?
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Kesäkuu 3. 22:35:31 2010

xsx kirjoitti:
henu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Mikä megassa vikana? V.E.M.S. ja Tatechin lite varmaan seuraava.
En minä sen vioista tiedä, heitin vaan mielenkiinnosta kysymyksen :)
KMS?
menee lähes 3x megaan verrattuna.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Kesäkuu 4. 0:04:34 2010

Mega on sopiva moottorinohjaus vapaastihengittävään ohc moottoriin. MS1 V 2.2 + extra, sytkä jakajalla ja omalla puolalla, ooppelin antureilla. Jakajan kanssa kun toteuttaa niin pitää tehdä asiat ajatuksella.
Toimintavarmuus tulee, kun asiat tekee huolellisesti ilman, että jättää yhtäkään asiaa ajattelematta ja pohtimatta miksi se niin täytyy tehdä ja kuinka se toimii.
Hukkakipinälläkin voi tehdä, mutta joutuu tekemään kampiakselille triggerin.
Jäsen #606

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Kesäkuu 4. 10:21:28 2010

Jasu kirjoitti:Eipä tuon megan hintatasolla muita ole. Megaa kehiin vaan.
Jasu kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:Mites nää vems? systeemit, moista en oo livenä ees ikinä nähny ja ei hajuakaan missä hintahaarukassa?
Eikös se noin puolta kalliimpi ole.
VEMSsin hintaluokka on MS1 V2.2 + laajakaista setti eli 400-500€ väliin saa kyllä tehtyä. VEMSsissähän tuo laajakaistakontrolleri on sisäänrakennettuna laudalla.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Kesäkuu 4. 17:24:14 2010

VEMSissä tuo dokumentointi on syvältä. Ainakin itseltä lopahti innostus perus juttujen etsintään, eikä tuossa mitään mullistavaa liene megaan verattuna?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Kesäkuu 4. 21:34:01 2010

Vesku kirjoitti:VEMSissä tuo dokumentointi on syvältä. Ainakin itseltä lopahti innostus perus juttujen etsintään, eikä tuossa mitään mullistavaa liene megaan verattuna?
Yhteenvetona joo, että dokumentaatio löytyy, mutta se on aika vaikean takana kun vertaa megaan. Raudan puolesta en sitä onnetonta purkkia ja VEMSsiä edes keskenään vertaisi ;), jos ette usko, niin katsokaa huviksenne mitä löytyy vaihtoehtojen rautapuolesta valmiina ja mitä ei.
Escort Mk4 "RS2300i"

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Kesäkuu 4. 22:22:00 2010

no mut tässä tapauksessa tarpeet on just läppärunkojen käyttöön, sytkä tyyliin edis ja ehkä jopa jotain lähtörajotinta voi tarvita, mut tärkeintä olis et saa seoksen pysyyn kohallaan ja ammuskella kipunaa mukiin, sillon kun tarvii. kaikki muuhan on enään karkkia :cha
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » La Kesäkuu 5. 10:46:11 2010

koskar kirjoitti:
Vesku kirjoitti:VEMSissä tuo dokumentointi on syvältä. Ainakin itseltä lopahti innostus perus juttujen etsintään, eikä tuossa mitään mullistavaa liene megaan verattuna?
Yhteenvetona joo, että dokumentaatio löytyy, mutta se on aika vaikean takana kun vertaa megaan. Raudan puolesta en sitä onnetonta purkkia ja VEMSsiä edes keskenään vertaisi ;), jos ette usko, niin katsokaa huviksenne mitä löytyy vaihtoehtojen rautapuolesta valmiina ja mitä ei.
Juur kattelin, mutta tossa "onnettomassa purkissa" on kaikki tarpeellinen tähän projektiin. Tietysti megaan joutuu sen sytytyslähdön rakentamaan (pitää vaihtaa yks vastus, ottaa ledi pois, lisätä pätkä johtoa ja toinen vastus) ja triggerituloa vähän muuttamaan, että saa ohc jakajan kanssa toimimaan.

Prossutehoa ja muistiahan siinä (Atmega 128, megassa Motorola MC68HC908) taitaa olla moninverroin enemmän myös, mutta mitä niilläkän tekee, kun tarvitaan murto-osa kaikista hienoista toiminnoista mitä sieltä löytyy...

Verrataan ihan selvästi saksia ja linkkuveistä missä on kaiken krääsän lisäksi myös sakset. :D
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Lokakuu 12. 21:13:15 2010

Noh, megasquirttiin tässä ollaan nyt kallistumassa. http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45


Mutta. mitä KÄYTÄNNÖN hyötyä on ottaa tota MS2 v.3.0 purkkia, ton MS1 v.2.2 tilalle? Mitä oleellisiä eroja, noin niinkun käytännössä? Tai noitten muitten versioitten käytännön erot?

Toi valmispaketti on tod näk suht simppeli saada käkättämään. Luulisin ainakin näin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 12. 22:56:56 2010

MS1 V2.2 ja MS2 V3.0 erot:

Ensinnäkin V2.2 ja V3.0 piirikorttiversiot on täysin erilaisella "layoutilla", vaikka kytkentä on hyvin pitkälti sama. V3.0:ssa on kuitenkin huomattavasti paremmat ylijännite- ja häiriösuojaukset.

Suurimmat erot, hieman sikin sokin mutta kuitenkin:
- Sytytyslähtöjä valmiina? piirikorttiversiossa v2.2 ei ole, v.3.0 löytyy 1kpl ja sillä voi suoraan ajaa puolaa. Väärin säätämällä (dwell ja ignition output mode) tämä lähtö on helppo polttaa paskaksi.

- Valmiudet induktiiviselle asento/pyörintänopeusanturille? piirikorttiversiossa v2.2 ei ole, v3.0 on.

- Suutinohjauksen resoluutio on MS1:ssä 100µs, hires koodilla 10µs, mutta pwm limit jää hires koodissa pois. (100µs tuottaa ongelmia isoilla suuttimilla), MS2:ssa se on 1µs ja pwm limitti toimii.

- V3.0 levyssä on flyback kytkentä suutinohjauksissa valmiina, joten matalaohmisia suuttimia voi ajaa suoraan, käyttäen pwm-limit toimintoa.
V2.2 levyssä joutuu käyttämään etuvastuksia tai rakentamaan flyback-modin, koska pwm-limit ei _kuulemma_ toimi kunnolla modaamattomalla V2.2 levyllä ja "dumppitransistori" palaa.

- MS1:ssä voi käyttää tyhjäkäyntisäätimenä kaikenlaisia 2-napaisia solenoidi- tai moottoriohjattuja venttiileitä, mutta askelmoottoria se ei osaa ohjata.
MS2 prossussa on myös askelmoottorille driveri ja V3.0 levyssä on sille ulostulonastat valmiina, jotka kytketään hyppylangoilla prossuun, joten tyhjäkäyntisäätimenä on mahdollista käyttää noiden aiempien ratkaisujen lisäksi myös askelmoottoria.
- MS2:ssa on lämpöantureiden kalibrointi suoraan säätösoftassa, joten firmistä ei tarvi ajaa uusiks jos antureita muuttaa.
Jäsen #606

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Lokakuu 13. 12:30:28 2010

Suosittelen lämpimästi ainakin tuota V3 lautaa pohjaksi megalle. Tuohon on joka tapauksessa helppo päivittää prossuakin jatkossa. MS1 on aika kankea verrattuna MS2:seen säädönkin osalta, kuten olafu tuossa jo mainitsi säätötarkkuudesta. Ms2:seen saa myös rakennettua 4syl sequentiaalin uhraamalla askelmoottorin ulostulon, mutta silti voi käyttää tyhjäkäynnin ohjaukseen vaikka normaalia efi-fordin venttiiliä.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 13. 17:20:42 2010

Mikäs noista versioista nyt sitte on v3 laudalla? MS2 v.2.2 ?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 13. 17:53:08 2010

VooDoo kirjoitti:Mikäs noista versioista nyt sitte on v3 laudalla? MS2 v.2.2 ?
MS2 v.3.0. Megojen versiot merkitään yleensä noin. Alkuosalla tarkoitetaan prossuversiota ja jäljempänä käy ilmi millä piirilevyllä se on.
On olemassa myös vieläkin uudempi V3.57 piirilevy, missä on osa komponenteista vaihdettu pintaliitosmallisiksi. Siihenkin sopii kaikki prossut, Ms1, 2 ja 3.
MS3 on ensimmäinen versio missä on ilman tietokonetta toimiva tiedonkeruu. Tallentaa logit muistikortille.

http://www.mega-efi.fi/ on suomenkieliset sivut ja kuvien kanssa.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 13. 18:55:45 2010

Eli tässä käytössä tod näk fiksu liike olisi MS1 v.3.0 ?

Eli jos haluaa joskus päivittää, niin tohon vaan lotkasee eri prossun kiinni ja tadaa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 13. 22:33:12 2010

VooDoo kirjoitti:Eli tässä käytössä tod näk fiksu liike olisi MS1 v.3.0 ?

Eli jos haluaa joskus päivittää, niin tohon vaan lotkasee eri prossun kiinni ja tadaa?
Kyllä. Hinnaneroa tosin noilla Ms1 ja Ms2 prossuilla on muutama kymppi...
Mutta joo. Alle 400ml suuttimet hoituu hienosti ms1:llä, perus extra-koodilla. Harmillinen juttu, että Ms1:n hires-ohjelmalla, joka on siis kymmenen kertaa perus Ms1-extraa tarkemmalla suutinohjauksella, ei voi käyttää PWM-virranrajoitusta suuttimille. Sitä kuitenkin yleensä tarvitaan nimenomaan suurilla suuttimilla, jotka on pääsääntösesti matalaohmisia. On siis pakko laittaa suuttimille etuvastukset tai käytettävä korkeaohmisia suuttimia.
Itsellä ollut ms1:n kanssa 630ml (matalaohmiset) ja toimi nipinnapin vielä nekin (meni katsastuksessa päästöistä läpi), mutta alko vähän jo tuottamaan vaikeuksia. Et vaparissa tarvitse kuitenkaan yli 400ml suuttimia.

Osa valinnaisista outputeista/inputeista (esim. lähtöpaukku, vaihtovalo, kierrosluku-ulostulo, ahtopaineen ohjaus yms. sälät) on muistaakseni MS1 ja MS2 prossuilla eri nastoissa, eli jos joskus täytyy muutella, niin pitää tarkasti tutkia ettei mitään mene ristiin.
Viimeksi muokannut olafu, Ke Lokakuu 13. 22:49:12 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Lokakuu 13. 22:40:03 2010

Eiks täällä ollu siitä Megasta joku Mega topikki luokkaa 240000 postausta niin siitä lukemaan ei jää mitään epäselväksi.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 13. 22:47:48 2010

SHR kirjoitti:Eiks täällä ollu siitä Megasta joku Mega topikki luokkaa 240000 postausta niin siitä lukemaan ei jää mitään epäselväksi.
Eipä siihen ole moneen aikaan kukaan mitään kirjotellut...
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Lokakuu 13. 23:05:30 2010

Miljoona ongelmaa ja montakymmenta sivua juttua ni ei siitä toicista ota pirukaan selvää :lol:

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja komA » Su Helmikuu 27. 17:22:53 2011

Mitenkä muuten on tuo VEMS vs MS taistelu nykyään kun on tuo ms3 tullut ? Haaveena moottorinohjausyksikkö alle 1000€, löytyykö muita kuin VEMS ja MS?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 27. 17:57:05 2011

komA kirjoitti: Haaveena moottorinohjausyksikkö alle 1000€, löytyykö muita kuin VEMS ja MS?
Taitaa tuo MRtech viellä olla alle. Ainakaan itsellä ei ole ollut valittamista ecusta.
Taitaa parissa EVS:n drifterissä olla mrtech kiinni.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja komA » Su Helmikuu 27. 19:26:40 2011

Onkos tuo säätö minkälainen noissa mrtecheissä? VEMS ja MS taitaa olla samanlaisella säädöllä, mutta onko VEMS yhtä "suppealla" kartalla ?

E:

on --> minkälainen. Ajattelua ennen kirjoitusta ja neljäs luku ennen postausta.
Viimeksi muokannut komA, Ma Helmikuu 28. 17:04:44 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Helmikuu 27. 20:42:53 2011

komA kirjoitti:Onkos tuo säätö on noissa mrtecheissä? VEMS ja MS taitaa olla samanlaisella säädöllä, mutta onko VEMS yhtä "suppealla" kartalla ?
Nykyään VEMSsiä säädetään Vemstunella eikä Megatunella. Täällä lyhyesti jotain specsiä kyseisestä softasta. Noita kaikkia näkymiä voi vapaasti muokata kuinka haluaa jne. VE- ja ennakkokartat taitaa olla 16x14 suppeat ja lambda/boost/jne. target kartat taitaa olla vaan 8x8. Tiedä riittääkö se tehokäyttäjille.

EDIT: vielä sen verran, että kyllä tonnilla pääsee jo aika pitkälle MS/VEMS kentässä. Oma VEMS tais olla vähän yli 400€, johtosarjatarviketta ~100€, muuta pientä vaikka toiset 100€ (LCD ~10€, LSU 4.2 ~50€, lämpöanturit ~40€).
Escort Mk4 "RS2300i"

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja komA » Su Helmikuu 27. 21:15:53 2011

Kuulostanee siltä, että VEMSiä pitänee rueta ehtimään. 450€ näyttäisi olevan valmiiks kasattu 3.6 VEMS + johtosarjat ja muut hilppeet. Jäisi vielä budjettia asennuskaljoihinkin.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Helmikuu 27. 21:27:47 2011

komA kirjoitti:Kuulostanee siltä, että VEMSiä pitänee rueta ehtimään. 450€ näyttäisi olevan valmiiks kasattu 3.6 VEMS + johtosarjat ja muut hilppeet. Jäisi vielä budjettia asennuskaljoihinkin.
http://shop.vems.hu/catalog/ Sinne ne ECU-purkit menneet on. En kyllä suosittele kenellekkään, joka ei jaksa tutustua dokumentaatioon ihan huolella. Kyllä Megasquirt on ehkä 100x helpompi maailma päästä sisään kun ohjeetkin on kirjoitettu jenkeille tyyliin "askel askeleelta" :green:. Tänne voisi joku VEMS topicin laittaa jos tulevaisuudessa tarvetta ilmenee.
Escort Mk4 "RS2300i"

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja komA » Su Helmikuu 27. 21:32:48 2011

Tuolta vemsin myynnistä katselin noita hintoja. Loppujen lopuksi helppoutta ei tällä kertaa haeta vaan toimivuutta. Kuitenkin kaikki on opeteltavissa ja tuosta ms:stä kuullut vähäsen kauhutarinoita.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 27. 22:47:20 2011

komA kirjoitti:Onkos tuo säätö on noissa mrtecheissä?
Siis on oma säätösofta jonka voi ladata netistä.
http://mrtech.fi/products.html
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja komA » Ma Helmikuu 28. 22:03:44 2011

Näköjään osannut kirjoittaa ihan oikein ylempänä.

Onkos porukalla kokemusta jo tuosta ms3 laitoksesta? Joko se säätyy ja voiko siihen luottaa?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Maaliskuu 1. 8:04:00 2011

No mulla ollu viimekesän käytössä cossussa ms3 ja ihan ok tuo pelannut. Ei ainakaan huonommin, kuin ms1 tai ms2. Nyt rakenteilla forren V8-koneeseen ms3 ja ms3x-lisälauta. Tulossa täys sequentiaali ruiskutus hukkakipinäsytkällä. Ihan hyvin alkaa olla jo ominaisuuksiakin.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Maaliskuu 1. 10:50:50 2011

Onko näistä moottoriohjauksista kukaan mailman lehti tehnyt kattavaa vertailua?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Maaliskuu 1. 15:07:49 2011

Ei oo ainakaan minun silmiin sattunut.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Kaihola
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Heinäkuu 14. 19:36:22 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Kaihola » Pe Huhtikuu 3. 12:40:34 2015

Lainataan vanhaa aihetta.

Onko klubin porukalle kertynyt jo kuinka kokemuksia EMU EcuMasterista? Puuhapetellä ainakin on, mutta löytyykö muita?
Tuo swedujen MaxxEcu kiinnostaa kanssa, niitä ei vain taida hirveämmin olla suomenmaalla ainakaan vielä? Muutama bemari ja Bamsen volvo.
Ja tänne voi kertoa kokemuksia muistakin moottorinohjauksista, plussia ja miinuksia ym.


viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Huhtikuu 5. 10:38:24 2015

http://autotune.fi/tuote/832/atecu-v2-o ... ksenohjain
Pitäisi hinta olla jo enemmän kun kohdallaan. Itellä on tuo...
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

Kaihola
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Heinäkuu 14. 19:36:22 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Kaihola » Su Huhtikuu 5. 17:10:04 2015

Kerro toki lisää. Joko sulla on ollut auto liikenteessä tuolla boxilla? Ilmeisesti megan kaltainen säätää?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Huhtikuu 6. 10:34:03 2015

Käytännössä MS2.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ti Huhtikuu 7. 18:24:00 2015

Juuri näin, eli MS2 kyseessä. Mutta on hieno kapine suunnitteluineen ja liittimineen (ei heilu ja tiivis) ja johdotuksissa saa helpotusta kun perus releet ja sulakkeet boksin sisällä. Jumppereilla valitaan haluttuja toimintoja; Hall tai VR esim... Eli rautamuutoksia ei heti tarvitse olla tekemässä jos perusasioissa pysytään, ohjelmoitavia lähtöjäkin valmiina. Pintaliitos komponenteillä.

Itellä vielä johtosarja kesken, eli ei ajossa, vielä. Tulossa 4cyl täysseqventiaali ohjauksella bensa/kipuna Bemarin COP-puolilla.

Useesti tuon Autotunen Janin kanssa asioinut ja kehui, että varastot ostetaan jatkuvasti tyhjäksi ja ei vielä ole reklamaatioita tullut.
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Huhtikuu 8. 8:32:04 2015

Onko ko. laitos hankalin, helpoin vai keskikastia, alottelijalle? Minkämoinen raamattu tulee tän askin mukana, vai Megan manuskoillako mennään? Pitäis koittaa tätäkin osa-aluetta rueta miettimään, mut mut, oon vaan kaikkien tietotekniikka vehkeitten kanssa kuin sika vatukossa... Siis mitä on perusreleet? Toi jumpperi homma on kuiteski kohtuu selkee, että asetuksia muutellessa, pitää olla verkkarit jalassa.
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Huhtikuu 8. 11:34:59 2015

Emussa on se hyvä ettei tarvii mitään sytkänvahvistimia vaikka olis puolat ilman niitä.
Vanos yms nokan kääntelijät löytyy. Jotain muutakin hyvää on mutta hyvät sytkälähdöt säästä ainakin rahaa.
Tiedonkeruukin löytyy. Oliko 3bar map vakiona. No paremmat specit kaikki löytää netistä. Itse ainakin tosi tyytyväinen tuohon.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Huhtikuu 8. 12:09:00 2015

puuhapete kirjoitti:Emussa on se hyvä ettei tarvii mitään sytkänvahvistimia vaikka olis puolat ilman niitä.
Vanos yms nokan kääntelijät löytyy. Jotain muutakin hyvää on mutta hyvät sytkälähdöt säästä ainakin rahaa.
Tiedonkeruukin löytyy. Oliko 3bar map vakiona. No paremmat specit kaikki löytää netistä. Itse ainakin tosi tyytyväinen tuohon.
Ja laajakaistaohjain on myös.

Tässä suomalaisen maahantuojan sivusto

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ke Huhtikuu 8. 17:45:42 2015

Kyllä tää ehdottomasti helpoin on aloittelijalle. Mutta joka hommassa pitää kumminkin perehtyä ennekun polttaa, mitään. :D
13 sivua suomenkieltä ja selkeät ohjeet.

Tähän tarvii MAP-anturi erikseen ja sit tuo laajakaista. Ne tuo sitten jo lisä kustannuksia. Mutta kun löytyivät jo etukäteen niin nouproblemos. Vaikka kun nuo olisikin kiva kun olisivat integroituna purkissa.

Tää purkkihan on joskus kehitelty jokkikseen sytkäohjaukseen ja siksi on "riisuttumalli" ollut jota sitten jatkojalostettu. Sillä varmasti osittain saatu hinta alas.

Pisteet menee ainakin multa tälle jos vertaa "perus MS purkkiin". EMUun en koskaan ole tutustunut mutta nopeasti katsottuna varmasti toimiva ohjain ja hyvillä spekseillä. Hinnoissahan ei sitten loppuenlopuksi ole paljoa eroa jos lähdetään tyhjästä, ostaa tohon Atecuun laajakaista ja MAP-anturi erikseen, äkkiä se 200-300e menee niihin. :)

Katsotaan pääsenkö kehumaan tuota kun saan ajoon asti. :green:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

Kaihola
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Heinäkuu 14. 19:36:22 2008

Re: Sopiva moottoriohjaus

Viesti Kirjoittaja Kaihola » La Huhtikuu 11. 9:38:20 2015

Menin sitten tilaamaan tuon MaxxEcun :shock:
Soittelin tuossa viikolla yhdelle penkittäjälle joka on säädellyt kyseisiä laitteita muutamia ja kehui ihan toimivaksi keksinnöksi. Ei osannut oikein keksiä mitään moitittavaa ja piti jopa suht edullisena ominaisuuksiinsa nähden / sekä mitä kaikkea tulee paketissa mukana. Mutta tiedä häntä, kokeillaan nyt kuitenkin...

Vastaa Viestiin