Kiertokangen laakerit

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Marraskuu 30. 18:01:19 2010

Onkos Cosworthissa samat kiertokangen kaulan mitat kuin OHC:ssä ?
Onko vuosimalleissa tms eroja ?

Jos on samat, niin miksi Mahle Motorsportilla(=Vanderwell) on eri laakerinumerot niille ?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Marraskuu 30. 18:43:09 2010

TAp kirjoitti:Onkos Cosworthissa samat kiertokangen kaulan mitat kuin OHC:ssä ?
Onko vuosimalleissa tms eroja ?

Jos on samat, niin miksi Mahle Motorsportilla(=Vanderwell) on eri laakerinumerot niille ?
samat sinne käy.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 30. 19:31:47 2010

Oharin laakereissa on reikä, cossussa ei ole.
Jäsen #606

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Marraskuu 30. 20:02:12 2010

Saa niitä OHC kiertokangen laakereitakin ilman reikiä.
Toyota Supra TT

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Marraskuu 30. 20:38:27 2010

Kiitos,
tuota eroa epäilinkin.

Jatketaan aiheesta, onko cossun kampiakselin poraukset kiertokankien kauloille samalla tavalla kuin OHC, vaikka siinä ei alemmassa runkolaakeriliuskassa ole uraa ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 30. 22:39:05 2010

Öljykanavat identtiset periaatteeltaan.
Cossun kanavien ulostuloissa kauloille keskenään vuosimallieroja (sama YB -koodi kampiaks. kuitenkin), tästä myös johtuu YB -laakereiden heitto ihan alkupäässä, ensimmäiset n. 1250 YBB -moottoria eri laakereilla kuin uudemmat.

Myös normi 205 -moottorit ovat alunperin ilman öljyuraa runkopukeissa (alap.)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Joulukuu 1. 20:23:39 2010

Cossun laakerit on punametallia(lyijy/pronssi) kun oharis ne on tavallista laakeri metallia.
205 oharin laakerit ja öljypumppu kuntoon ni ei pitäs olla ongelmia...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 16. 16:07:23 2010

kanavien ulostuloissa kauloille keskenään vuosimallieroja
tarkoittaako tuo, että urattomia alapuolen laakeriluiskoja voi käyttää vain myöhemmillä Cossun kampuroilla erilaisen porauksen vuoksi?

Myös normi 205 -moottorit ovat alunperin ilman öljyuraa
Mistä vuodesta alkaen 205 urattomilla luiskoilla, ja muuttuiko kampi tuossa silloin verrattuna 2.0 kampeen ?


syy kyselyihin on tarve parantaa laakerien kestoa hetkellisille mutta toistuville voiteluhäiriöille...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 16. 18:11:02 2010

Kaikki käy ristiin kammet/kk:t/lohkot ja se on ihan sama laakereiden kanssa.

205 alakerrassa on omien tietojeni mukaan urattomat liuskat heti markkinoille tulosta alkaen tai ainakin kaikissa purkamissani on moiset olleet, vaikka jotkut kirjat taitavat väittää niiden tulleen vasta -88.
Kampi on vain "ehkä" vähän parempaa valua 205:ssä vs. 20, mutta ei taida paljon käytännössä olla noissakaan eroa keskenään.

Ja tohon itse ongelmaan kannattaisi yrittää etsiä kyllä jotain muuta ratkaisua kuin eri laakerimallit. Joskus aikaisemminkin täällä on väännetty asiasta, että onko noi urattomat oikeasti kestävemmät kuin uralliset ja mielipiteitä oli silloinkin monia :roll: :wink: :D

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Jake » To Joulukuu 16. 20:02:04 2010

Cossussa oli orkkislaakerit urattomat kun purkasin .
ex Jäsen #10

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 16. 20:27:16 2010

MikkoT kirjoitti:Kaikki käy ristiin kammet/kk:t/lohkot ja se on ihan sama laakereiden kanssa.

205 alakerrassa on omien tietojeni mukaan urattomat liuskat heti markkinoille tulosta alkaen tai ainakin kaikissa purkamissani on moiset olleet, vaikka jotkut kirjat taitavat väittää niiden tulleen vasta -88.
Kampi on vain "ehkä" vähän parempaa valua 205:ssä vs. 20, mutta ei taida paljon käytännössä olla noissakaan eroa keskenään.
Tämän allekirjoitan.
20/2.0 vs. 205 kampuroissa ei mitään käytännön eroa ole havaittu

Ero alkupään cossuissa:
1) ura oli kapeampi yläliuskassa
2) laakerivälys pienempi
Perustuu aikoinaan GGR:ltä ja Cossulta saamiini tietoihin.
Vertailin livenä -92 myös GGR (alkupään cossu) vs. Vanderwell (205-cossu punamet.), piti paikkansa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 16. 20:39:28 2010

jjs kirjoitti:Ero alkupään cossuissa:
1) ura oli kapeampi yläliuskassa
2) laakerivälys pienempi
Perustuu aikoinaan GGR:ltä ja Cossulta saamiini tietoihin.
Vertailin livenä -92 myös GGR (alkupään cossu) vs. Vanderwell (205-cossu punamet.), piti paikkansa
HYVÄ jjs, tämä tuli itellenikin mieleen vasta jälkeenpäin eli uudemman runkolaakerit ei käy ilman muokkausta 20 lohkoon, joka on siis kapeammalla uralla.

Tarkoititko jjs tossa vertailussa noita urien leveyksiä, laakerivälyksiä vai molempia?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Joulukuu 17. 15:28:49 2010

OK,

tilaan uralliset, se siitä,

tuo urajuttu voi olla loputon suo;
monissa jenkki V8:ssa on alkujaan alapuoli uraton, ja rakenettaessa niihin laitetaan full-groovet, jotta kankien laakerit saa tarpeksi öljyä, tosin siellä on aina kaksi kankea per tappi, mutta kuitenkin...

Onkohan kellään kokemuksia AccuSump-systeemistä, laitan siitä eri topicin.

Vastaa Viestiin