Kiertokangen laakerit
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Kiertokangen laakerit
Onkos Cosworthissa samat kiertokangen kaulan mitat kuin OHC:ssä ?
Onko vuosimalleissa tms eroja ?
Jos on samat, niin miksi Mahle Motorsportilla(=Vanderwell) on eri laakerinumerot niille ?
Onko vuosimalleissa tms eroja ?
Jos on samat, niin miksi Mahle Motorsportilla(=Vanderwell) on eri laakerinumerot niille ?
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Kiertokangen laakerit
samat sinne käy.TAp kirjoitti:Onkos Cosworthissa samat kiertokangen kaulan mitat kuin OHC:ssä ?
Onko vuosimalleissa tms eroja ?
Jos on samat, niin miksi Mahle Motorsportilla(=Vanderwell) on eri laakerinumerot niille ?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Kiertokangen laakerit
Kiitos,
tuota eroa epäilinkin.
Jatketaan aiheesta, onko cossun kampiakselin poraukset kiertokankien kauloille samalla tavalla kuin OHC, vaikka siinä ei alemmassa runkolaakeriliuskassa ole uraa ?
tuota eroa epäilinkin.
Jatketaan aiheesta, onko cossun kampiakselin poraukset kiertokankien kauloille samalla tavalla kuin OHC, vaikka siinä ei alemmassa runkolaakeriliuskassa ole uraa ?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Kiertokangen laakerit
Öljykanavat identtiset periaatteeltaan.
Cossun kanavien ulostuloissa kauloille keskenään vuosimallieroja (sama YB -koodi kampiaks. kuitenkin), tästä myös johtuu YB -laakereiden heitto ihan alkupäässä, ensimmäiset n. 1250 YBB -moottoria eri laakereilla kuin uudemmat.
Myös normi 205 -moottorit ovat alunperin ilman öljyuraa runkopukeissa (alap.)
Cossun kanavien ulostuloissa kauloille keskenään vuosimallieroja (sama YB -koodi kampiaks. kuitenkin), tästä myös johtuu YB -laakereiden heitto ihan alkupäässä, ensimmäiset n. 1250 YBB -moottoria eri laakereilla kuin uudemmat.
Myös normi 205 -moottorit ovat alunperin ilman öljyuraa runkopukeissa (alap.)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Kiertokangen laakerit
Cossun laakerit on punametallia(lyijy/pronssi) kun oharis ne on tavallista laakeri metallia.
205 oharin laakerit ja öljypumppu kuntoon ni ei pitäs olla ongelmia...
205 oharin laakerit ja öljypumppu kuntoon ni ei pitäs olla ongelmia...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Kiertokangen laakerit
tarkoittaako tuo, että urattomia alapuolen laakeriluiskoja voi käyttää vain myöhemmillä Cossun kampuroilla erilaisen porauksen vuoksi?kanavien ulostuloissa kauloille keskenään vuosimallieroja
Mistä vuodesta alkaen 205 urattomilla luiskoilla, ja muuttuiko kampi tuossa silloin verrattuna 2.0 kampeen ?Myös normi 205 -moottorit ovat alunperin ilman öljyuraa
syy kyselyihin on tarve parantaa laakerien kestoa hetkellisille mutta toistuville voiteluhäiriöille...
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Kiertokangen laakerit
Kaikki käy ristiin kammet/kk:t/lohkot ja se on ihan sama laakereiden kanssa.
205 alakerrassa on omien tietojeni mukaan urattomat liuskat heti markkinoille tulosta alkaen tai ainakin kaikissa purkamissani on moiset olleet, vaikka jotkut kirjat taitavat väittää niiden tulleen vasta -88.
Kampi on vain "ehkä" vähän parempaa valua 205:ssä vs. 20, mutta ei taida paljon käytännössä olla noissakaan eroa keskenään.
Ja tohon itse ongelmaan kannattaisi yrittää etsiä kyllä jotain muuta ratkaisua kuin eri laakerimallit. Joskus aikaisemminkin täällä on väännetty asiasta, että onko noi urattomat oikeasti kestävemmät kuin uralliset ja mielipiteitä oli silloinkin monia

205 alakerrassa on omien tietojeni mukaan urattomat liuskat heti markkinoille tulosta alkaen tai ainakin kaikissa purkamissani on moiset olleet, vaikka jotkut kirjat taitavat väittää niiden tulleen vasta -88.
Kampi on vain "ehkä" vähän parempaa valua 205:ssä vs. 20, mutta ei taida paljon käytännössä olla noissakaan eroa keskenään.
Ja tohon itse ongelmaan kannattaisi yrittää etsiä kyllä jotain muuta ratkaisua kuin eri laakerimallit. Joskus aikaisemminkin täällä on väännetty asiasta, että onko noi urattomat oikeasti kestävemmät kuin uralliset ja mielipiteitä oli silloinkin monia



-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Kiertokangen laakerit
Tämän allekirjoitan.MikkoT kirjoitti:Kaikki käy ristiin kammet/kk:t/lohkot ja se on ihan sama laakereiden kanssa.
205 alakerrassa on omien tietojeni mukaan urattomat liuskat heti markkinoille tulosta alkaen tai ainakin kaikissa purkamissani on moiset olleet, vaikka jotkut kirjat taitavat väittää niiden tulleen vasta -88.
Kampi on vain "ehkä" vähän parempaa valua 205:ssä vs. 20, mutta ei taida paljon käytännössä olla noissakaan eroa keskenään.
20/2.0 vs. 205 kampuroissa ei mitään käytännön eroa ole havaittu
Ero alkupään cossuissa:
1) ura oli kapeampi yläliuskassa
2) laakerivälys pienempi
Perustuu aikoinaan GGR:ltä ja Cossulta saamiini tietoihin.
Vertailin livenä -92 myös GGR (alkupään cossu) vs. Vanderwell (205-cossu punamet.), piti paikkansa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Kiertokangen laakerit
HYVÄ jjs, tämä tuli itellenikin mieleen vasta jälkeenpäin eli uudemman runkolaakerit ei käy ilman muokkausta 20 lohkoon, joka on siis kapeammalla uralla.jjs kirjoitti:Ero alkupään cossuissa:
1) ura oli kapeampi yläliuskassa
2) laakerivälys pienempi
Perustuu aikoinaan GGR:ltä ja Cossulta saamiini tietoihin.
Vertailin livenä -92 myös GGR (alkupään cossu) vs. Vanderwell (205-cossu punamet.), piti paikkansa
Tarkoititko jjs tossa vertailussa noita urien leveyksiä, laakerivälyksiä vai molempia?
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Kiertokangen laakerit
OK,
tilaan uralliset, se siitä,
tuo urajuttu voi olla loputon suo;
monissa jenkki V8:ssa on alkujaan alapuoli uraton, ja rakenettaessa niihin laitetaan full-groovet, jotta kankien laakerit saa tarpeksi öljyä, tosin siellä on aina kaksi kankea per tappi, mutta kuitenkin...
Onkohan kellään kokemuksia AccuSump-systeemistä, laitan siitä eri topicin.
tilaan uralliset, se siitä,
tuo urajuttu voi olla loputon suo;
monissa jenkki V8:ssa on alkujaan alapuoli uraton, ja rakenettaessa niihin laitetaan full-groovet, jotta kankien laakerit saa tarpeksi öljyä, tosin siellä on aina kaksi kankea per tappi, mutta kuitenkin...
Onkohan kellään kokemuksia AccuSump-systeemistä, laitan siitä eri topicin.