Paskasten osien puhdistusta?

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Toukokuu 16. 12:00:47 2010

VesQ kirjoitti:Maalia ja muuta paskaa ei poista
Kunnon maalipinnasta ei ole kokemusta mutta toisaalta sellaista osaa tuskin tarvii hapottaakkaan :green:
Multa on huonot maalit pehmenneet silleen että irtoaa ilman se kummempaa hinkkaamista samalla kun harjaa ne jämät pois hapotuksen jälkeen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Toukokuu 16. 12:14:21 2010

Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 16. 18:51:20 2010

Putsasin umpiruosteisen bensansuodattimen pidikkeen rikkihapolla ja akkulaturilla. Akkulaturi kylläkin posahti mutta se oli vähän omaa hölmöyttä kun piti ylisuuri sulake laittaa... Lainaan suoraan projektiosiosta:

[snip]
"Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee käteen rakko" Tai vastaavasti "Ensin happo, sitten vesi - niin se nahka kesi"

Noniin, asiaan. Tuli äsken putsattua akkuhapolla bensansuodattimen pidike. Pidike on purettu palaneen auton konehuoneesta, eli ruosteessahan se oli oikein huolella. Kaadoin n. 40% rikkihappoa puoli litraa muutamaan litraan vettä ja pistin akkulaturin johdot (punanen pelliämpäriin ja musta tohon pökäleeseen).

Aika muhina kävi vähän aikaa ja loput ruosteet lähti pois harjaamalla. Ei tullut kokeiltua mitä veden kaataminen hapon päälle olis tolla väkevyydellä saanu aikaan, mutta ainakin väkevämpien happojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Ämpäri kannattaa pitää pihalla, koska reaktiosta syntyy käryä ja kaiken varalta touhuta suojalasit päässä. Samalla syntyy myös pieni määrä vetyä ja happea, kun sähkö hajottaa veden. Älkää siis kipinöikö. Tarkotus olis kokeilla sinänsä vaarattomampia aineita vielä, esim. suolavesi ja etikka, mutta ainakin suolan kanssa syntyy klooria joka on sekin myrkky. En edes halua tietää mitä myrkkyjä tuo akkuhappo suitsuttaa ilmaan...

Akkulaturi kyllä palo... :oops: Pääsee vaihteleen diodeita. Ei kestäny 15A sulake niin laitoin 25A ja johan rupes kestään. Sit se sano prits paks poks ja puolet tehoista katos jonnekkin. :lol: Ja se ämpärikin puhkes pohjasta, kun se oli sisäpuolelta lakattu ja lakassa vain muutama reikä. Jos olis ollu kokonaan paljasta pintaa, niin ämpäri olis kestäny vielä monta käsittelyä. Happoahan saa siis autotarvikekaupoista litran pulloissa. Hätätilassa sitä saa vanhasta akustakin, mutta akku on ensin ladattava tai muuten sillä akkumehulla ei tee juuri mitään.
[snap]
Jäsen #606

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Toukokuu 16. 22:20:07 2010

Itse oon elektrolyysillä, eli sähköä ja lipeä liuosta, jotain osia putsaillut (jarrukilvet jne.). Hyvin lähtee ruosteet yms pois. 5-10% lipeää ja akkulaturilla sähköä, vuorokaudessa tuli hyvät kun välillä avitti teräsharjalla.

Ainut "ongelma" tässähän on että päälle muodostuu magnetiitti kerros, eli osat ovat mustia käsittelyn jälkeen. Magnetiitti toimii kyllä hyvänä suojana jos osat maalaa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Toukokuu 19. 23:21:37 2010

VIelä en oo kerenny alumiini osia buunailemaan mut tanikan alatukivarren annoin liota astiassa jossa oli noin 20l vettä, 1kg kidesoodaa ja iso akkulaturi starttiasennossa, ampeereista ei tietoo ku mittaria ei ollu mut hyvin kiehu :green:

Happoihin verrattuna hidastahan se on mut esim 12 tunnissa tuntu tanikan umpiruosteinen mulikka putsautuvan ja vanhat massatkii kupli pois.
Nii ja tietty ei tarvii pahemmin suojaimia ja vanhat nesteetkin voi nakata vaikka nurmikolle.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Toukokuu 19. 23:29:11 2010

Onkos kukaan putsannut vesitilaa paikallaan olevasta koneesta millään hapolla?
Tuumailin vaan että lähteeköhän ne jämät millään muulla pois kuin hankaamalla.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja henu » To Toukokuu 20. 13:04:45 2010

henu kirjoitti:tanikan alatukivarren annoin liota astiassa jossa oli noin 20l vettä, 1kg kidesoodaa ja iso akkulaturi starttiasennossa
Korjataan sen verran et 9 tuntia ja tän näkönen on tukivarsi.
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1274349564
Joku oxidi kerrosko tuossa nyt on vai se mangnetiiti, noh jokatapuksesa mustaks veti varren ja aika hyvin lähti paskat, astian pohjallakii oli aikamoinen kerros ruoste smägmää.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Toukokuu 21. 0:08:19 2010

vauhtipete kirjoitti:Tällä hetkellä paskainen kansi ja pari karstoittunua venttiiliä kokeena hapossa, niistä raporttia myöhemmin.
Joo eli niinkuin jo sanottu niin rasva/öljy ei irtoa ja paksu maalikin on tiukassa hapotuksen jälkeen.
Lisäksi tuli ihan sikana pientä kraateria paikkoihin joissa ei ollut ainakaan silmin nähtävää ruostetta, esim niihin kohtiin mistä palotilaa ja kanavia on kaivettu ja ihan puhdas rauta näkyvissä.
Tiivistepinnatkin on tosi kuoppaiset.
Venttiilejä en koittanut vielä paikalleen niin en tiedä syöpyikö varret tai reiät kuin väljiksi.
En suosittele kannelle/koneistetulle pinnalle/kierteille.
Karstat kyllä irtos melko hyvin, mutta sitä ei pysty sanomaan olisko ne lähtenyt ihan normaalissa pesussakin.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja Geronimo » La Toukokuu 22. 11:48:29 2010

Hapoilla ei kannata venttiileitä ym kyllä putsailla, lähtee mahdolliset pinnoitteet ja kromipinnat aika hätäseen. Karstan poistoon paras on melkein valopetrooli, eli lamppuöljy vaikka, löytyy isoimmista kaupoista ja rautakaupoista ainakin, pikku huljuttelun jälkeen karstakin lähtee kevyesti raaputtamalla. Ruosteisiin tehokkain fosforihappo n. 25-30%:sena, kannattaa lämmittää 60-80 asteeseen niin nopeutuu reaktio huomattavasti, sen jälkeen pesu kuumalla vedellä ja nopea kuivaus esim kuumailmapuhaltimella.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Toukokuu 22. 12:30:00 2010

Näyttää toi itte käyttämäni konstin teho perustuvan siihen ämpärissä olevaan sinkkiin. Itseasiassa hapon ei tarvi olla kovinkaan vahvaa. Sellasen panin merkille että mitä vahvempi happo niin aina puhtaampi lopputulos. Ainoastaan sinkkianodilla onnistuu tuo putsaus, kun eilen vähän testailin. Virtaa menee helvetisti 12 voltilla, joten ei ihme että toi akkulaturi mossahti. Käyvästä autosta otin virtaa käynnistyskaapeleilla niin valot himmeni, käynti puutu ja käynnistyskaapelit nytkähti kun putsattava kappale kosketti hapon pintaa. Puhdasta tuli :) Ilman sinkittyä anodia virta ei kulkenut eikä kappalekkaan muuttunut miksikään.
Jäsen #606

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Toukokuu 23. 0:12:49 2010

Onks kukaan viel kokeillu "soodaamalla" puhdistella osia? toimiva
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Toukokuu 23. 5:43:20 2010

RsTuning kirjoitti:Onks kukaan viel kokeillu "soodaamalla" puhdistella osia? toimiva
Puhaltamalla vai? Meillä on pönttö rakenteilla ja soodatkin hommattu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja Geronimo » Su Toukokuu 23. 13:30:42 2010

Soodapuhalluksella ei sitten lähde kuin pieni pintaruoste. Karstojen poistoon vielä, kaikista tehokkain on CRC gasket remover, toki on kallistakin sitten, melkein kympin pieni purkki, petrooli tulee paljon halvemmaks.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Paskasten osien puhdistusta?

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Toukokuu 24. 22:32:47 2010

Onko jollain tietoo voiko tommosen elektrolyysissä tummuneen palikan vielä passivoida ?

lähtis varmasti kaikki ruosteet tukivarren sisältäkin ni sillä vaan aattelin et onnistuuko.

Vastaa Viestiin