Nastojen irroitus

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 5. 15:50:31 2010

Millä olette nyppineet nastoja irti?
Noilla kumeilla ei tulla enää talvella ajamaan kun on sen verran vanhat ja vähän runkovikaakin mutta niin paljon pintaa vielä ettei raaski poiskaan heittää.
Sivuleikkureilla käänsin joskus yhdet renkaat puhtaaksi mutta siinä tuli sormet kipeeksi :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Huhtikuu 5. 16:04:26 2010

Ihan tongilla oon joskus nyppinyt pois
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Huhtikuu 5. 16:14:49 2010

Piikillä joskus otin neljästä renkaasta nastat pois. Seuraavana päivänä oli kädet rakoilla. Ja sai olla viimeinen kerta kun teen tuollaisen homman.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja rspete » Ma Huhtikuu 5. 16:17:46 2010

Menee kuivalle asfaltille, painaa kaasun ja kytkimen pohjaan ja kakkos vaihteen päälle, löysää kytkimen.

Suht helppo tapa poistaa nastat. :)
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Huhtikuu 5. 16:31:30 2010

Talttapää meisseli. Kokeilet muutamaa erilaista niin sopiva kyllä löytyy, ja kun vähä reenaa niin ei mene ku muutama minuutti per rengas. Ei siinä kädetkään mene kun oppii tekniikan.

Tosin täältäki ääni rspeten mainitsemalle nastanpoistotekniikalle!

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ma Huhtikuu 5. 16:58:10 2010

rspete kirjoitti:Menee kuivalle asfaltille, painaa kaasun ja kytkimen pohjaan ja kakkos vaihteen päälle, löysää kytkimen.

Suht helppo tapa poistaa nastat. :)
Tätä ideaa kannatetaan :green:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Huhtikuu 5. 17:01:44 2010

Katkaset puuruuvista terävimmän piikin kärjestä ja ruuvikannan pois, "kantapää" akkukoneen istukkaan ja ei kun ruuvailemaan. Ei tuu hiki eikä oo kämmenet punasena, kunhan vaan varoo ettei poraa reikää renkaaseen :wink:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Huhtikuu 5. 17:37:30 2010

Runkovika on kyllä sellanen mörkösana että ei kelpaa kuin tuhottavaksi polttamalla tavalla tai toisella.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Huhtikuu 5. 17:54:45 2010

MouTine kirjoitti:Runkovika on kyllä sellanen mörkösana että ei kelpaa kuin tuhottavaksi polttamalla tavalla tai toisella.
Täysin samaa mieltä, itte en runkovikasella renkaalla aja, vituttaa sellanen tärinä ja pompotus, ja runkoviallinen rengas kuluukin ihan kummallisesti. Ja mitäs jos se mossahtaa kun ajaa sataa (tai kahta innostuksissaan), saattaa meinaan ratketa niin isolta matkalta, että on heti tyhjä..
Pedal tu tö metal!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Huhtikuu 5. 20:15:14 2010

Runkovikaisia olen jopa minä vältellyt sen jälkeen kun Sierran mukana tulleita 13" Hakkis ykkösiä tutkittiin 200kmh ylityksen jäljiltä ja yksi hajosikin jossain vaiheessa. Sääli kun kuvia ei tullut otettua, olivat melko huiman näköiset...

Mutta joo ite nyppimiseen ohut suorapäinen ruuvimeisseli on paras, työntää meisselin kärjen nastan alle ja kampeaa pois. Saa myös ne nastojen jämät irti sieltä. Just vääntelin Mercurystä neljä rengasta tyhjiksi nastoista, ei mene kauaa kun hetken treenaa eikä ole paikat kipeänä.

Paitti muutama olut on syytä varata...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 5. 21:11:36 2010

rspete kirjoitti:Menee kuivalle asfaltille, painaa kaasun ja kytkimen pohjaan ja kakkos vaihteen päälle, löysää kytkimen.

Suht helppo tapa poistaa nastat. :)
Tota on kokeiltu kolmen päivän ajan n. tunti/päivä mut tiukassa on :green:
pitkiä viiruja pitkin kylää mut renkaissa ei mitään merkkejä siitä :lol:
Tossa vaan se huono puoli että rengas on siinä vaiheessa loppu kun nastat on irti, on nimittäin joskus kokeiltu :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 5. 21:13:26 2010

Ei noissa lankoja ole poikki kun ei pullota mistään mutta tasapainotuksessa vipatti vähän 2 rengasta, vanne oli suora joten renkaassa vika.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

orion
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Tammikuu 7. 10:45:49 2003
Paikkakunta: Pori

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja orion » Ti Huhtikuu 6. 21:02:34 2010

Isoilla sivuleikkureil lähtee aika hyvin. Riippuu kai nastoistakin.
#411
Sopiva klassikko hakusessa..

wemi
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja wemi » Ti Huhtikuu 6. 21:57:51 2010

Sopivan kokonen tasapäämeisseli on kova sana, samoin kun hohtimet. Ainakin vanhoissa toimii hohtimet hyvin, nykysissä saattaa taas olla meisseli kovempi sana.

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Huhtikuu 6. 22:27:32 2010

Kaikkein parasta kun vääntelee sillä sopivalla talttapäällä irti niitä ja sit ampuu silmäkulmaan nastan. Ai perkele että tuli kirottua. Tuoki piti kantapään kautta tajuta, että siihen voi pistää vaikka käden eteen. :lol:
"Mieluiten ihan sama."

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ti Huhtikuu 6. 22:36:45 2010

just muijan auton renkaista kammettiin nastat irti. Kummallekin ruuvari käteen ni ei kauaa menny. :wink:
Ja ämpärin pohjalla kasa katkenneita nastoja.

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ke Huhtikuu 7. 16:17:36 2010

Tossahan kannattais itte vaikka lähteä kakkalle ku emäntä on alkanu nyppiin niitä nastoja, ottaa vaikka seiskan mukaan niin ainaki yks rengas nypitty ku tulee takasin :wink:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Huhtikuu 7. 16:29:30 2010

MustaRiesa kirjoitti:Tossahan kannattais itte vaikka lähteä kakkalle ku emäntä on alkanu nyppiin niitä nastoja, ottaa vaikka seiskan mukaan niin ainaki yks rengas nypitty ku tulee takasin :wink:
Mä purinkin suurimman osan ajasta focusta maalaus kuntoon sillon. :shock:

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Huhtikuu 7. 19:15:04 2010

Tänään vilkasin takarengasta niin yhtään tyhjää kohtaa ei siinä näkynyt mutta kaikki nastat oli vinossa, nyt kun vaihtas sen toiselle puolelle niin saattas alkaa ropisemaan lokarissa :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » To Huhtikuu 8. 17:05:30 2010

escorvet kirjoitti:
MustaRiesa kirjoitti:Tossahan kannattais itte vaikka lähteä kakkalle ku emäntä on alkanu nyppiin niitä nastoja, ottaa vaikka seiskan mukaan niin ainaki yks rengas nypitty ku tulee takasin :wink:
Mä purinkin suurimman osan ajasta focusta maalaus kuntoon sillon. :shock:
No sitte, oikein :lol:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Huhtikuu 10. 9:43:12 2010

Kyl mäkin sanoisin että kokeilla muutamaa "normaali" kokoista ja siitä pienempiä taltta meisseleitä, et mikä kunkin rengas/nasta tyypin/nyppijän käteen sopiva.
Ite oon joitakin "hankalia" yksilöitä varten joskus tehny iso kahvaisesta ja pienipäisestä talttameisselistä sellasen kärjestä taitetun mallin, joka toimi kuin pieni sorkkarauta. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja RStuning » La Huhtikuu 10. 10:26:42 2010

Just eilen Radio Suomipopilla joku autoguru kertoi ,ettei talvirenkaita ole tarkoitettu kesäajoon,sano jopa ukko että kannattaa ottaa henkivakuutus jos meinaa ajella nasta/nastattomilla renkailla kesällä. :wink:
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Huhtikuu 10. 10:49:56 2010

Tarkoittikohan kitkarenkaita, yhden kesän kuluneilla bridgestoneilla ajaneena voin kyllä itsekin allekirjoittaa henkivakuutuksen tarpeen, nimittäin dokki-automaattisierra ja kitkat alla oli sateella ihan käsittämätön über-drfit-car :lol:
Kun taas nastat nypityillä talvirenkailla ei oo ollut mitään ongelmia :-s
Pedal tu tö metal!

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja RStuning » La Huhtikuu 10. 10:53:46 2010

Ville K kirjoitti:Tarkoittikohan kitkarenkaita, yhden kesän kuluneilla bridgestoneilla ajaneena voin kyllä itsekin allekirjoittaa henkivakuutuksen tarpeen, nimittäin dokki-automaattisierra ja kitkat alla oli sateella ihan käsittämätön über-drfit-car :lol:
Kun taas nastat nypityillä talvirenkailla ei oo ollut mitään ongelmia :-s
Kyllä ihan nastallisista ja nastattomista oli puhe.

Vinkkinä ukko sanoi,että jos on pari vanhaa rengasta ja pari uutta rengasta ni ne uudet renkaat kannattaa sijoittaa taakse(Kesärenkaat/talvirenkaat),kun takana on pitää olla pitoja enempi. No sano se tämän klubin takavetomiehille :wink:
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Huhtikuu 10. 11:47:34 2010

Juu arska ku alkaa paistaa niin tietty ne talvella ihan hyvät renkaat muuttuvat hengenvaarallisiksi... :roll:
Eipä ole vuosiin tullut käyttöautoihin sijoiteltua rahaa uusiin renkaisiin, kunhan siellä jotkut donitsit pyörii että eteenpäin pääsee.

Tosin minä nyt olen vedellyt Apparaakin ympäri kitkoilla ja nypityillä nastoilla

Suoraan sanottuna nuo Taunuksen "huippu" Toyo Proxesit ovat vesikelillä aivan surkeat luistimet jopa nypittyihin nastoihin verrattuna jotka sentään ovat tasaisen kehnot joka kelillä...

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja heka » La Huhtikuu 10. 12:04:57 2010

Aivan hyvin oon pärjänny nypityillä talvi renkaillakin kesällä ja yhdet ratapäivät ajelin alastarossa myös niillä. Liukkaathan ne on kun pirut joten se pitää huomioida, alastarossa lähti audi pari kertaa rajuun luisuun jarrutuksessa +140 nopeudessa ja muutenkin se oli enempi vähempi irti koko ajan..

En kyllä suosittele noita nypittyjä renkaita/kitkoja, mutta kun tietää niiden rajoitukset niin kyllä niilläkin ajaa.
Ite en kyllä tuon audin jälkeen oo kesällä talvikumeja käyttäny, cossulla ei enää halua lisä tilanteita noiden takia :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 10. 14:32:51 2010

RsTuning kirjoitti:Just eilen Radio Suomipopilla joku autoguru kertoi ,ettei talvirenkaita ole tarkoitettu kesäajoon,sano jopa ukko että kannattaa ottaa henkivakuutus jos meinaa ajella nasta/nastattomilla renkailla kesällä. :wink:
Eiköhän tää juttu ole lähinnä niille jalattomille ja kädettömille absi-sipsi-träksi-ihmisille.
Se on ihan pirun sama mitä tollasen vanhan sierran alla pyörii, noilla tehoilla varsinkin ne sulaa sieltä kyllä pois ennen helteitä.
Muistaa vaan että paljon yli satasta ei saa noilla ajaa, ja onhan se laitontakin ajella ylinopeutta ;)
Ja toinen juttu jos on 10 vuotta ajellut paskoilla renkailla ilman kolareita niin varmaan tietää miten niillä ajellaan :lol:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Huhtikuu 10. 14:45:44 2010

itse en ajaisi talvirenkailla kesällä,joskus oon ajanut kitkoilla kesällä ja ne on kyllä ihan räkää.

talvirengas ei sovi kesällä muutaku kumin polttoon,ihan sama onko nastoja vai ei :green:


:burn

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 10. 14:52:05 2010

Viime kesä meni pitkälle nokian kitkoilla omegassa eikä niissä mitään vikaa ollut, sateellakin oli pitoja.
Tosi nopeesti vaan hävis pinta :D
Mitä nyt pari lankaa meni poikki rungosta kun ajoin vahingossa ~250kmh kun en muistanut että nopeusluokka oli 160kmh :lol: :lol:
Tekevälle sattuu O:)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Huhtikuu 10. 15:52:19 2010

vauhtipete kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Just eilen Radio Suomipopilla joku autoguru kertoi ,ettei talvirenkaita ole tarkoitettu kesäajoon,sano jopa ukko että kannattaa ottaa henkivakuutus jos meinaa ajella nasta/nastattomilla renkailla kesällä. :wink:
Eiköhän tää juttu ole lähinnä niille jalattomille ja kädettömille absi-sipsi-träksi-ihmisille.
Se on ihan pirun sama mitä tollasen vanhan sierran alla pyörii, noilla tehoilla varsinkin ne sulaa sieltä kyllä pois ennen helteitä.
Muistaa vaan että paljon yli satasta ei saa noilla ajaa, ja onhan se laitontakin ajella ylinopeutta ;)
Ja toinen juttu jos on 10 vuotta ajellut paskoilla renkailla ilman kolareita niin varmaan tietää miten niillä ajellaan :lol:
Oon täysin samaa mieltä vauhtipeten kanssa!!!
Käyttis Scorpiossakin on ollu nastattomat EKO TURBOT :lol: siis jonkun sortin kitkanasta kikkareet koko talven läpi ja märällä asvaltilla kesällä PITÄÄ ihan täysillä yrittää että saa renkaat johonkin suuntaan lipsumaan noilla 130hv (tai mitä nyt onkaan tallella).
Se on kuskista kiinni ja monen nypityn talvirengas sarjan kokemuksella sanonkin että jos vaan renkaissa on vähintään se 3-4mm pintaa ja muutenkin ehjät, niin 100% varmasti kelpaavat Suomen teille ja rajoituksille ihan hyvin.
Ihan eri asia sitten jos ajetaan +20-30km/h joka paikassa, niin sit tarviikin jo "vähä" paremman kuskin, mut pärjää edelleen. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja cosworthman » La Huhtikuu 10. 15:56:37 2010

tumppe kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Just eilen Radio Suomipopilla joku autoguru kertoi ,ettei talvirenkaita ole tarkoitettu kesäajoon,sano jopa ukko että kannattaa ottaa henkivakuutus jos meinaa ajella nasta/nastattomilla renkailla kesällä. :wink:
Eiköhän tää juttu ole lähinnä niille jalattomille ja kädettömille absi-sipsi-träksi-ihmisille.
Se on ihan pirun sama mitä tollasen vanhan sierran alla pyörii, noilla tehoilla varsinkin ne sulaa sieltä kyllä pois ennen helteitä.
Muistaa vaan että paljon yli satasta ei saa noilla ajaa, ja onhan se laitontakin ajella ylinopeutta ;)
Ja toinen juttu jos on 10 vuotta ajellut paskoilla renkailla ilman kolareita niin varmaan tietää miten niillä ajellaan :lol:
Oon täysin samaa mieltä vauhtipeten kanssa!!!
Käyttis Scorpiossakin on ollu nastattomat EKO TURBOT :lol: siis jonkun sortin kitkanasta kikkareet koko talven läpi ja märällä asvaltilla kesällä PITÄÄ ihan täysillä yrittää että saa renkaat johonkin suuntaan lipsumaan noilla 130hv (tai mitä nyt onkaan tallella).
Se on kuskista kiinni ja monen nypityn talvirengas sarjan kokemuksella sanonkin että jos vaan renkaissa on vähintään se 3-4mm pintaa ja muutenkin ehjät, niin 100% varmasti kelpaavat Suomen teille ja rajoituksille ihan hyvin.
Ihan eri asia sitten jos ajetaan +20-30km/h joka paikassa, niin sit tarviikin jo "vähä" paremman kuskin, mut pärjää edelleen. :wink:
No tollaset ekoturbot on saatanan kovaa kumia mut jotkut nokian kitkat esimerkiks on ihan hanurista ajaa kesällä, löysät rungot ja natisee joka mutkassa..

Mut mitäpä väliä jos kuvitellaan et noudattaa näitä suomen matelu-nopeuksia niin ihan sama mitkä rinkulat alla kunhan pitää ilmaa..
#350

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja hoopee » La Huhtikuu 10. 16:45:07 2010

Kertokaa mulle yksikään HYVÄ syy ajella jollain vanhoilla talvikumeilla Suomen suvessa...nastoilla tai ilman!
Jos ei perse kestä ostaa kesäkumeja niin kävelee vaikka jonku kuukauden...tai makoilee vain sohvalla. Sillon ei pikku vesisateet haittaa.
Laittaapi auton vaikka seisontaan vai mikä se oli. Nykysinhän saa jopa käyttömaksut säästettyä siltä ajalta.

UGH, olen puhunut!

Voi kun täällä lapissakin lumet sulais sen verran että löytys ne kesärenkaat.
Ihan Kemoran keikaa varten piti eagle F1:set ostaa viime syksynä :green:
Vanhasta setistä jäi varastoon pari kappaletta jotain nokian z kumeja 17" valsseille...vink vink

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja cosworthman » La Huhtikuu 10. 17:09:09 2010

Niinkuin jo mainitsin, ei suomen nopeuksilla oo väliä mitkä rinkulat siellä on kunhan on pyöreet..tai parempi ettei olis tasapainossa et pysyy hereillä madellessa.. Tonen juttu jos asuis euroopassa ja vetelis motareita pitkin joka päivä..
Ei tietenkään mihinkään cossuun vanhoja talvinakkeja, mut jos jollain nuhapunppu käyttökiululla miiluaa tientukkona niin ihan sama. Ja tollaset pakettiauton m+s voi ajaa hyvin sileeks kesällä.

Sitäpaitsi näköjään enemmän tuurista kiinni tuo renkaiden kesto, viime keväänä meni noin 4tkm ajetusta kitkarenkaasta runko paskaks(patti kyljessä), kesällä 215/40/18 uudenkarheaan cooper zeonin runkoon tuli vika.
#350

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Popi » La Huhtikuu 10. 22:19:30 2010

Näinhän se on eli kun kaikki menee putkeen niin ihan sama mitkä siellä alla on. Mutta jos tulee se paikka missä mitataan kuskin, ajoneuvon ja sen komponenttien toiminta ääriolosuhteissa niin... Kuten jjs jossain kitka/nasta topikissa vähän viittaili että kyllä hän mielummin ajaa kolarin parinkympin nopeudella kuin 50km/h.
Mutta kukaan ei tietty ääriolosuhteita joudu mittailemaan käytännössä, ne on vaan lehtien palstoilla olevia kirjotuksia...

Itekin on tullu ajettua kaikenmaailman nipityilla nastarenkailla, kitkoilla ja ties millä. Ja ajetaan edelleen. Kunhan sen ottaa huomioon eikä joudu mittaamaan niiden suorituskykyä ääriolosuhteissa niin homma bueno. Kukin asettaa rimansa siihen korkeuteen missä hinta/laatusuhde tuntuu hyvältä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja henu » La Huhtikuu 10. 22:54:48 2010

Popi kirjoitti:Mutta kukaan ei tietty ääriolosuhteita joudu mittailemaan käytännössä, ne on vaan lehtien palstoilla olevia kirjotuksia...
Tuossa talvella joutu tekemään täysjarrutuksen loivassa mutkassa 100km/h vauhista kuivalla asfaltilla ja voin sanoo ettei tommonen nokian hakkapelitta 4 oo mikään mukavin kokemus, veti niin kasaan sen renkaan et hyvä ku pysyin tiellä.
Nyykähti niin paljon etukulma alas et luulin jo renkaan lähteneen.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Huhtikuu 11. 16:51:09 2010

Ihan naskali vaan. Piikki, tai vaikka katkenneen ruuvarin pyöräytät smirkelissä.
Pää nastan kannan alle ja käännät sen ylös. Ja kuitenkin noita hkpl1 ja kakkosii, jopa kymppei. Niin laitatte pyöriin vasemmanpuolen pyörät oikeelle ja toisinpäin. Ei oo 100km jälkeen nastan nastaa.

Ja mitä noihin runkovikasiin tulee...herätkää nyt ihmiset.
Jokainen täysi-ikäinen ihminen tajuaa varmaan mitä käy kun etupyörä RÄJÄHTÄÄ lankojen pettäessä 100km/h+

6 päivää viikossa rengashommia ympäri vuoden \o/

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 12. 2:37:34 2010

hoopee kirjoitti:Kertokaa mulle yksikään HYVÄ syy ajella jollain vanhoilla talvikumeilla Suomen suvessa...nastoilla tai ilman
Mun mielestä ei vaan ole järkeä heittää pois renkaita missä on 7mm pintaa.
Talvella kun noi oli liki yhtä liukkaat kuin kesärenkaat niin mielummin ajan noilla kesällä muutaman kuukauden kuin että liukastelis monta talvea.
Joka tapauksessa ostaisin halvimmat renkaat mitä löytyy kun mun ajotyylille ei oikein sovi mitkään 1000e kumit.
Ja runkovialla tarkotin että noi on lievästi soikeet, olisko varastossa tai kuljetuksessa mennyt.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Huhtikuu 12. 8:51:10 2010

vauhtipete kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Kertokaa mulle yksikään HYVÄ syy ajella jollain vanhoilla talvikumeilla Suomen suvessa...nastoilla tai ilman
Mun mielestä ei vaan ole järkeä heittää pois renkaita missä on 7mm pintaa.
Talvella kun noi oli liki yhtä liukkaat kuin kesärenkaat niin mielummin ajan noilla kesällä muutaman kuukauden kuin että liukastelis monta talvea.
Joka tapauksessa ostaisin halvimmat renkaat mitä löytyy kun mun ajotyylille ei oikein sovi mitkään 1000e kumit.
Ja runkovialla tarkotin että noi on lievästi soikeet, olisko varastossa tai kuljetuksessa mennyt.
Niin mutta kun 1000 euron kumit on hyvät. Osta sellasset.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ma Huhtikuu 12. 12:33:04 2010

MouTine kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Kertokaa mulle yksikään HYVÄ syy ajella jollain vanhoilla talvikumeilla Suomen suvessa...nastoilla tai ilman
Mun mielestä ei vaan ole järkeä heittää pois renkaita missä on 7mm pintaa.
Talvella kun noi oli liki yhtä liukkaat kuin kesärenkaat niin mielummin ajan noilla kesällä muutaman kuukauden kuin että liukastelis monta talvea.
Joka tapauksessa ostaisin halvimmat renkaat mitä löytyy kun mun ajotyylille ei oikein sovi mitkään 1000e kumit.
Ja runkovialla tarkotin että noi on lievästi soikeet, olisko varastossa tai kuljetuksessa mennyt.
Niin mutta kun 1000 euron kumit on hyvät. Osta sellasset.
Toi on just niin totta, mitään muuta syytä talvinakeilla ajeluun kesäkeleillä ei ole kuin eurot - ne ei ole millään mittarilla (paitsi ehkä dB mitari) paremmat.

Mulla on käyttiksen kitkat talvikeleille jo liian kuluneet, mutta niin on myös kesänakit liki sliksit - eikä niistä yksi edes pidä kunnolla ilmaa, kun siitä on korjattu ruuvin reikä viime kesänä. Tässä sitä pohtii syitä pitää isommat aluvalssit vielä varastossa muutaman kuukauden ja rikkoa säästöpossun vasta kesemmällä. Tilannetta pahentaa vielä se, että ton kesäautonkin rengastus on finaalissa - kele. :evil: Mulla taitaa olla kaveri rengasliikkeessä tän kauden aikana. :lol:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Huhtikuu 12. 18:56:40 2010

Kieltämättä täytyy kyllä myöntää että itellä vähän eri suhtautuminen aina noihin rengasjuttuihin...kun ei aina osaa miettii ja jaksa miettii että ne maksaiskin jotain. Kun ei itsellä ole tollasta ongelmaa... Riesaankin on tällähetkellä neljä sarjaa pyörii ja kuus sarjaa vanteita töissä ladattuna. Että senkun lätkii alle :) Asiakkailta jääneitä, vaatimattomia 7mm pintaa olevia micheliinei, conttei, nokioita ja pirellei ^^

Ja siis joo, jos nyt vähän pystyheittoo niin ihan se ja sama. Erijuttu jos runkovikainen, lankaa läpi, vyöt poikki tms. Siinä puhutaan hengenvaarallisista asioista. Tosin turha foorumilla näistä jutuista on puhua...mehän ollaan foordistei. Taida muutenkaan olla kellään kaikki hedelmät korissa...

Muistatte vaan sen että ei se 10v vanha talvikumi sadekelissä ole ihan parhaimmillaan. Itse ajoin viimetalven lukkoperättömällä riesalla kitkoilla, ei ongelmia. Viime talvi samat kumit lukon kanssa, ei ongelmia.

Kaks faktaa, ratin ja penkin välissä istuva hahmo. Ja sitten tilannenopeus. Ääripää - paskat renkaat, paska keli. Nopeus 0km/h

Helppoa \o/

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 14. 23:23:54 2010

tumppe kirjoitti:...nastattomat EKO TURBOT :lol:
Aika uskomaton sauhu tulee ekoturboista ja aika onnettomalla moponmoottorillakin ne saa suorastaan riemukkaasti sulamaan alle :D Joskus tullu kokeiltua... :oops:
Nimensä mukaiset kumit.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 24. 14:36:48 2010

Talttarukarista hioin sopivan työkalun ja tosi nätisti irtos kun työnti sen sinne nastanreiän pohjaan ja käänti nastan ulos.
Ihan uskomaton pito noissa on kyllä sateella, ei paljoa paremmin ruovi kuin kuivallakaan :shock:
Jotkut ihan merkkirenkaat noi oli continental tai nokia.
Takarenkaista on jostain kumman syystä kulahtanut se pinta aika tehokkaasti :green: :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja SHR » La Huhtikuu 24. 15:21:16 2010

Yhtään nastaa en ole nyppinyt enkä nypi. Käytetyillä rysillä ajanut yli 20v ja jokaisessa jotkut lusat ollu ilman nypintää. Nyppii tää maailman meno muutenkin että nastan nyppiminen olis jo liikaa.
Koskaan en ole ymmärtänyt miten voi olla aikaa ja hermoja kyseiseen hommaan. Renkaita saa niin halvalla 2-3mm pintaa millä vielä ajelee.....

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 24. 18:32:30 2010

SHR kirjoitti:Koskaan en ole ymmärtänyt miten voi olla aikaa ja hermoja kyseiseen hommaan.
Juu menihän tohon jopa useampi minuutti/rengas + tunkkailut, eikä tarvinut edes ottaa vanteita irti autosta :D
Ainahan nyt harrastukseen pitää aikaa löytyä ;)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Nastojen irroitus

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Huhtikuu 30. 18:30:07 2010

Nypin tänään töissä ihan uusista misukoista nastat pois..
Tasapainotuskoneessa homma oli helppoa.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vastaa Viestiin