Omavalmiste painekotelo

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Helmikuu 13. 11:12:04 2010

mulle haukuttiin kaikki kartion muotoiset ym ihmeimusarjahässäkät.
yhdestä pitkittäin olevasta urasta painekotelon altapäin tuleva ilma on oikein tehty.

ja "haukkuja" on tähän 2.0 600hv moottoriin tehnyt nokka-akselit, eli faktaa tiedosta on!
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Maaliskuu 15. 13:13:09 2010

Polttomoottoriprosessin teoriaa käsittelevissä opuksissa (huom! en nyt tarkoita mitään tuning-kirjoja) painekotelon optimikoko on yleensä määritelty siten, että sen tilavuus tulisi olla noin 0,8 - 1,5 kertaa moottorin iskutilavuus. Suurempi koko mahdollistaa riittävästi reserviä kierrosalueen yläpäähän vaikkakin lisää hieman viivettä.

Imutorvien etäisyydestä painekotelon seinämään samaiset kirjat kertovat, että se tulisi olla vähintään 1,5 kertaa imuputken halkaisija - optimiarvon ollessa noin 2 kertaa.

Imuputken halkaisijan tulisi olla noin 0,8 kertaa imuventtiilin lautasen halkaisija.

Kotelon muoto tietenkin mahdollisimman symmetrinen.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Maaliskuu 15. 14:21:51 2010

Tarkoituksenani on ollut mallintaa / analysoida erilaisia painekotelon muotoja ja hakea sitä kautta kompromissi mahdollisimman yksikertaisen rakenteen (halpa ja helppo valmistaa) ja virtausominaisuuksien kannalta. Aika ei vaan tuppaa riittämään...

Muutamia esimerkkejä on jo valmiina, joista ohessa yksi.

Kyseessä on erittäin yksikertainen rakenne, jonka valmistus onnistuu keneltä tahansa (leikkaa palat ja tinaa yhteen). No, virtausominaisuuksien kannalta kyseessä on lähinnä painekoteloiden irvikuva. Ero parhaiten (4) ja huonoiten (1) virtaavan sylinterin välillä on lähes 60%. Siinä missä neloseen virtaa noin 0,0015 m3/s, ykköseen tulee ainoastaan 0,0097 m3/s.

Selitys löytyy täältä.

Ykkösen virtaus käy heittämässä lenkin kotelon päädyssä ja sieltä sitten takaisin alkupäähän ja ulos kotelosta.

Julkaisen lisää tuloksia eri malleista, kunhan ehdin puuhastella...
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ma Maaliskuu 15. 14:26:59 2010

Pusa kirjoitti:Tarkoituksenani on ollut mallintaa / analysoida erilaisia painekotelon muotoja ja hakea sitä kautta kompromissi mahdollisimman yksikertaisen rakenteen (halpa ja helppo valmistaa) ja virtausominaisuuksien kannalta. Aika ei vaan tuppaa riittämään...

Muutamia esimerkkejä on jo valmiina, joista ohessa yksi.

Kyseessä on erittäin yksikertainen rakenne, jonka valmistus onnistuu keneltä tahansa (leikkaa palat ja tinaa yhteen). No, virtausominaisuuksien kannalta kyseessä on lähinnä painekoteloiden irvikuva. Ero parhaiten (4) ja huonoiten (1) virtaavan sylinterin välillä on lähes 60%. Siinä missä neloseen virtaa noin 0,0015 m3/s, ykköseen tulee ainoastaan 0,0097 m3/s.

Selitys löytyy täältä.

Ykkösen virtaus käy heittämässä lenkin kotelon päädyssä ja sieltä sitten takaisin alkupäähän ja ulos kotelosta.

Julkaisen lisää tuloksia eri malleista, kunhan ehdin puuhastella...
Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Maaliskuu 15. 14:49:02 2010

Jasu kirjoitti:Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?
Vain laskemalla
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Maaliskuu 15. 18:01:32 2010

Pusa kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?
Vain laskemalla
Mites kyseisessä kotelossa vaikuttaisi jos sisään menevä osa olisi 90 asteen kulmassa torvien vastaisen seinän suhteen. Eli virtaus olisi hieman nieluihin päin.
Jäisikö 1:nen vielä heikommalle vai kuinkan käyttäytyisi noin laskennallisesti ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 16. 0:48:24 2010

Millä ohjelmilla noitten kanssa voi leikkiä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Maaliskuu 16. 14:54:43 2010

vauhtipete kirjoitti:Millä ohjelmilla noitten kanssa voi leikkiä?
Tuolla sitä voi leikkiä, mutta ei tosin ole ihan edullista puuhaa...
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 16. 23:40:11 2010

CAD kuvistako se sitten niitä laskee vai miten?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Maaliskuu 17. 9:17:06 2010

vauhtipete kirjoitti:CAD kuvistako se sitten niitä laskee vai miten?
3D-malleista, eli painekotelo mallinnetaan 1:1 3D:nä, jonka jälkeen alkaa analyysi. Annetaan kaikki tarvittavat lähtöarvot, eli esim. aukotus (mistä sisään, mistä ulos), lämpötila, tilavuusvirta (paljonko ahdin tuottaa - m3/s) jne. Tämän lisäksi luodaan tietysti ns. goalit, eli mitä analyysillä halutaan tutkia / selvittää?

Tuloksena saa monenlaista infoa, kuten virtausnopeuksia, paine-eroja jne.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Maaliskuu 17. 10:44:05 2010

Tein sellaisen yksinkertaisen muutoksen, että käänsin kaasuläpän kiinnityspinnan 90 asteen kulmaan kotelon vinoon seinämään nähden. Näin ollen virtaus kulkee jouhevammin eikä joudu tekemään niin jyrkkää mutkaa ennen imutorvia.

Tulos parani huomattavasti, kuten virtausradoistakin näkee. Nyt ero parhaimman (2) ja huonoimman (1) välillä on "enää" noin 20% (vrt. alkuperäistä rakennettä, jossa ero oli noin 60%).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Maaliskuu 17. 13:29:26 2010

Mites noita malleja saa tehtyä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Maaliskuu 17. 14:02:27 2010

vauhtipete kirjoitti:Mites noita malleja saa tehtyä?
Periaatteessa millä tahansa 3D-mallinnusohjelmalla, mutta itse käytän SolidWorks-nimistä ohjelmaa. Mainitsemani analyysisofta toimii nimenomaan SolidWorksin kanssa. Muilla CAD-valmistajilla lienee omat analyysisoftansa?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Maaliskuu 17. 15:23:54 2010

aika hyvä softa jok ose on jaossa :?:

mites jos on tuollainen just mut imutorvissa ei ole sellaista pyöreätä leveetä sivureunaa.

voitko sellasen kokeilla.

ja mikä malli on se paras minkä olet löytänyt.

vaikuttaako mitään onko nurkat pyöreät vai perus 90 asteen kantti

tietty pyöreys silmälle parempi mut mitä sanoo softa.

kiitokset kovasti
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Maaliskuu 17. 17:25:27 2010

Fomococars kirjoitti:aika hyvä softa jok ose on jaossa :?:

mites jos on tuollainen just mut imutorvissa ei ole sellaista pyöreätä leveetä sivureunaa.

voitko sellasen kokeilla.

ja mikä malli on se paras minkä olet löytänyt.

vaikuttaako mitään onko nurkat pyöreät vai perus 90 asteen kantti

tietty pyöreys silmälle parempi mut mitä sanoo softa.

kiitokset kovasti
Ajanpuute haittaa harrastusta, ei mahda mitään. Voin kokeilla noita ehdotuksiasi, kunhan vaan ehdin.

Softaa saa rahalla, mutta ei ihan edullisesti. Käyttämäni paketin listahinta on reilut 20000 eur. Cadin hinnat lähtee 6000 eurosta ylöspäin, analyysi on sitten vajaat 15000 eur siihen päälle.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Maaliskuu 17. 18:46:01 2010

Pusa kirjoitti:Softaa saa rahalla, mutta ei ihan edullisesti. Käyttämäni paketin listahinta on reilut 20000 eur. Cadin hinnat lähtee 6000 eurosta ylöspäin, analyysi on sitten vajaat 15000 eur siihen päälle.
Ihme homma jos ei ole tekijöitä joka kylällä :green:
Onko noi mallien teko ihan että mitta ja osa käteen ja sit rustaat ohjelmaan luvut?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Maaliskuu 18. 8:27:50 2010

vauhtipete kirjoitti: Onko noi mallien teko ihan että mitta ja osa käteen ja sit rustaat ohjelmaan luvut?
Periaatteessa kyllä, mutta hankalammat muodot vaatii sitten hieman enemmän jumppaa (esim. kaksoiskaarevat jne.).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Maaliskuu 19. 13:37:33 2010

Tein sellaisen pikaisen testin, että poistin eräästä kotelosta imutorvet kokonaan. Vaikutus oli aika suuri. Kyseisessä kotelomallissa sylintereiden väliset erot kasvoivat lähes 15%.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Maaliskuu 23. 12:40:31 2010

Ohessa hieman grafiikkaa eräästä painekotelon muodosta, jonka virtausominaisuudet ovat ylivoimaisesti parhaat tähän asti testaamistani. Virtausmäärien erot ovat ainoastaan kahden prosentin luokkaa eri sylintereiden välillä.

Linkki PDF-tiedostoon

Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Maaliskuu 23. 12:47:46 2010

Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Maaliskuu 23. 12:53:12 2010

Pusa kirjoitti:Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Jäin tuota pohdiskelemaan, että mihin tuo 0,16m^3/s (160l/s) riittää. En jaksanut alkaa laskea kuin hieman päässä, että joku perus 2000cc/6000rpm nelitahti = 100l/s pelkällä ilmanpaineella? Apukoulumatikkalla nopeasti pyöristäisi, että 1,5bar vaatii noin 250l/s eli 0,25m^3/s tavaraa sisään? Vai menikö multa jotain ohi suuresta ymmärryksestäni :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Maaliskuu 23. 13:15:27 2010

koskar kirjoitti: Jäin tuota pohdiskelemaan, että mihin tuo 0,16m^3/s (160l/s) riittää. En jaksanut alkaa laskea kuin hieman päässä, että joku perus 2000cc/6000rpm nelitahti = 100l/s pelkällä ilmanpaineella? Apukoulumatikkalla nopeasti pyöristäisi, että 1,5bar vaatii noin 250l/s eli 0,25m^3/s tavaraa sisään? Vai menikö multa jotain ohi suuresta ymmärryksestäni :green:.
Tuolla painetiedolla ei ole sinällään mitään oleellista merkitystä itse virtausominaisuuksien simuloinnin kannalta. Se on vaan eräs parametri, joka annetaan sisääntulovirtaukselle. Paineen muuttaminen ei vaikuta mitenkään merkittävästi virtausominaisuuksiin (kuten ei tilavuusvirtakaan).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Maaliskuu 23. 13:16:59 2010

Yrkesman kirjoitti:Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?
En ole, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla. Tarkoitus on ollut mallintaa MIS-kotelo, mutta pitäisi kaivaa jostain hyvät kuvat sen rakenteesta, jotta saisi mahdollisimman oikean muodon?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Maaliskuu 23. 16:45:37 2010

Pusa kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?
En ole, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla. Tarkoitus on ollut mallintaa MIS-kotelo, mutta pitäisi kaivaa jostain hyvät kuvat sen rakenteesta, jotta saisi mahdollisimman oikean muodon?
Ei heitä kauas tosta sun "parhaasta":
Pusa kirjoitti: Linkki PDF-tiedostoon

Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Mutta MIS ja Ronin koteloissa "alakartio putkesta" tulee pienemmät kanavat ite kotelo tilaan ja ne on imutorvien takana eikä edessä.

Sitten tosiaan isotehoinen "äärimmilleen" viritetty moottori vaatii reilummin tilaa kanavissa, että niissä ei kannata liikaa säästellä, kun taas perinteiset "400hv" koneet ei vielä vaadi mitään järkyttävän isoja kanavia, kun kyseessä on esim. Cossun 16v 4-kone.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Maaliskuu 23. 17:30:01 2010

Kuvien painekotelo taitaa olla aika iso jos ajatellaan, että röörit kanteen on noin 50mm.

Miten olisi puolipallo tai 2/3 niin voisi mahtua jotenkin konehuoneeseen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Maaliskuu 23. 20:13:48 2010

SLEI kirjoitti:Kuvien painekotelo taitaa olla aika iso jos ajatellaan, että röörit kanteen on noin 50mm.

Miten olisi puolipallo tai 2/3 niin voisi mahtua jotenkin konehuoneeseen?
Jep, on hieman kookas. En nyt muista tarkkoja mittoja ulkoa (mallit työkoneella), mutta "kapseli" oli suunnilleen 500 mm pitkä ja halkaisija tais olla luokkaa 180 mm? Teen siitä hieman kompaktimman ja testaan sitten uudelleen.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Maaliskuu 27. 13:42:25 2010

VAU piti oikein huutaa ääneen 8)

jos voit antaa tuon sydeemin mitat niin sitten kun joskus on tig.

tämä lähentelee jo rakettitiedettä joka aatun maasta aikoinaan pöllittiin.


EDIT

Himottais viellä tuo ihanne malli nähdä muodossa ettei noilla suppiloilla ole sitä pyöristettyä reunaa.

sellainen kartio jonka voisi tehdä vaik 1mm alumiinistä.

onkos tuon kuvan kartiot vastaako ne cossun 205 /200 vakio imusarjan kartioita
.

Pidä jatkossakin näitä kaffitunteja mihin osoitteeseen vois kahvipakan lähettää.


EDIT

tän linkin yhdessä kuvassa näkyy perämurikka ei hassumpi paikka laturille kun on ahdasta konehuoneessa. ja saadaan painoa tietty taakse myös.

http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html
Viimeksi muokannut Fomococars, Ma Maaliskuu 29. 10:25:48 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 28. 14:52:38 2010

Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Maaliskuu 28. 16:06:53 2010

SLEI kirjoitti:Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
Tosta 2,9l 8v neloskoneesta dynotettu 1030hv 950nm 1,5bar paineella 8000rpm.
Ei näyttäs olevan kovin avaruustiedettä tonkaan vehkeen imusatsi.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 28. 17:30:01 2010

TVR kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
Tosta 2,9l 8v neloskoneesta dynotettu 1030hv 950nm 1,5bar paineella 8000rpm.
Ei näyttäs olevan kovin avaruustiedettä tonkaan vehkeen imusatsi.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan??? :shock:

Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Maaliskuu 28. 22:09:06 2010

tumppe kirjoitti:
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan??? :shock:

Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
Toinen esimerkki: Brent Raun maailman nopein nelipyttynen 6.8s/318kmh ja putkenpätkä painekotelona http://www.youtube.com/watch?v=F3VuLChIchM ja ei tuo nyt niin kauheen valtavan kokonen oo.
Järestään näkyy olevan ihan perus lankku painekoteloita noissa äly tehokkaissakin koneissa.
Mitä tarkotat tolla? "Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi"

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Maaliskuu 29. 9:00:22 2010

Tein sellaisen pikaisen testin, että pienensin koteloa jonkin verran. Nyt "kapselin" ulkohalkaisija on 150 mm ja pituus 500 mm. Imutorvien sisähalkaisija on 50 mm (siis MIN). Kaasuläpän tuloputki on 75 mm.

Tulokset huononivat selkeästi alkuperäisestä. Pitää vielä tutkia lisää, että mistä tämä johtuu? Tarkoitan, että kumpi oli merkittävämpi muutos - kotelon vai tuloputken pienentäminen? Muutin tosin myös hieman tuloputken kulmaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Omavalmiste painekotelo

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Maaliskuu 29. 19:53:52 2010

TVR kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan??? :shock:

Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
Toinen esimerkki: Brent Raun maailman nopein nelipyttynen 6.8s/318kmh ja putkenpätkä painekotelona http://www.youtube.com/watch?v=F3VuLChIchM ja ei tuo nyt niin kauheen valtavan kokonen oo.
Järestään näkyy olevan ihan perus lankku painekoteloita noissa äly tehokkaissakin koneissa.
Mitä tarkotat tolla? "Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi"
Vähä huonosti selitin, mutta tarkotin siis että ahtaaseen paikkaan hyvin isoillakin tehoilla virtaavaa painekoteloa ei onnistu ihan suorilla alumiini siivuilla väsäämään (tai siis perus "pahvilaatikko" mallinen ei taida olla kovinkaan hyvä), mut sähän sen tiedätkin, kun oot teettäny jo omankin versioin, mitä muutamilla taitaa tulla jo nyt kesällä koeajoonkin.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin