Omavalmiste painekotelo
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: Omavalmiste painekotelo
mulle haukuttiin kaikki kartion muotoiset ym ihmeimusarjahässäkät.
yhdestä pitkittäin olevasta urasta painekotelon altapäin tuleva ilma on oikein tehty.
ja "haukkuja" on tähän 2.0 600hv moottoriin tehnyt nokka-akselit, eli faktaa tiedosta on!
yhdestä pitkittäin olevasta urasta painekotelon altapäin tuleva ilma on oikein tehty.
ja "haukkuja" on tähän 2.0 600hv moottoriin tehnyt nokka-akselit, eli faktaa tiedosta on!
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Polttomoottoriprosessin teoriaa käsittelevissä opuksissa (huom! en nyt tarkoita mitään tuning-kirjoja) painekotelon optimikoko on yleensä määritelty siten, että sen tilavuus tulisi olla noin 0,8 - 1,5 kertaa moottorin iskutilavuus. Suurempi koko mahdollistaa riittävästi reserviä kierrosalueen yläpäähän vaikkakin lisää hieman viivettä.
Imutorvien etäisyydestä painekotelon seinämään samaiset kirjat kertovat, että se tulisi olla vähintään 1,5 kertaa imuputken halkaisija - optimiarvon ollessa noin 2 kertaa.
Imuputken halkaisijan tulisi olla noin 0,8 kertaa imuventtiilin lautasen halkaisija.
Kotelon muoto tietenkin mahdollisimman symmetrinen.
Imutorvien etäisyydestä painekotelon seinämään samaiset kirjat kertovat, että se tulisi olla vähintään 1,5 kertaa imuputken halkaisija - optimiarvon ollessa noin 2 kertaa.
Imuputken halkaisijan tulisi olla noin 0,8 kertaa imuventtiilin lautasen halkaisija.
Kotelon muoto tietenkin mahdollisimman symmetrinen.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tarkoituksenani on ollut mallintaa / analysoida erilaisia painekotelon muotoja ja hakea sitä kautta kompromissi mahdollisimman yksikertaisen rakenteen (halpa ja helppo valmistaa) ja virtausominaisuuksien kannalta. Aika ei vaan tuppaa riittämään...
Muutamia esimerkkejä on jo valmiina, joista ohessa yksi.
Kyseessä on erittäin yksikertainen rakenne, jonka valmistus onnistuu keneltä tahansa (leikkaa palat ja tinaa yhteen). No, virtausominaisuuksien kannalta kyseessä on lähinnä painekoteloiden irvikuva. Ero parhaiten (4) ja huonoiten (1) virtaavan sylinterin välillä on lähes 60%. Siinä missä neloseen virtaa noin 0,0015 m3/s, ykköseen tulee ainoastaan 0,0097 m3/s.
Selitys löytyy täältä.
Ykkösen virtaus käy heittämässä lenkin kotelon päädyssä ja sieltä sitten takaisin alkupäähän ja ulos kotelosta.
Julkaisen lisää tuloksia eri malleista, kunhan ehdin puuhastella...
Muutamia esimerkkejä on jo valmiina, joista ohessa yksi.
Kyseessä on erittäin yksikertainen rakenne, jonka valmistus onnistuu keneltä tahansa (leikkaa palat ja tinaa yhteen). No, virtausominaisuuksien kannalta kyseessä on lähinnä painekoteloiden irvikuva. Ero parhaiten (4) ja huonoiten (1) virtaavan sylinterin välillä on lähes 60%. Siinä missä neloseen virtaa noin 0,0015 m3/s, ykköseen tulee ainoastaan 0,0097 m3/s.
Selitys löytyy täältä.
Ykkösen virtaus käy heittämässä lenkin kotelon päädyssä ja sieltä sitten takaisin alkupäähän ja ulos kotelosta.
Julkaisen lisää tuloksia eri malleista, kunhan ehdin puuhastella...
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Omavalmiste painekotelo
Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?Pusa kirjoitti:Tarkoituksenani on ollut mallintaa / analysoida erilaisia painekotelon muotoja ja hakea sitä kautta kompromissi mahdollisimman yksikertaisen rakenteen (halpa ja helppo valmistaa) ja virtausominaisuuksien kannalta. Aika ei vaan tuppaa riittämään...
Muutamia esimerkkejä on jo valmiina, joista ohessa yksi.
Kyseessä on erittäin yksikertainen rakenne, jonka valmistus onnistuu keneltä tahansa (leikkaa palat ja tinaa yhteen). No, virtausominaisuuksien kannalta kyseessä on lähinnä painekoteloiden irvikuva. Ero parhaiten (4) ja huonoiten (1) virtaavan sylinterin välillä on lähes 60%. Siinä missä neloseen virtaa noin 0,0015 m3/s, ykköseen tulee ainoastaan 0,0097 m3/s.
Selitys löytyy täältä.
Ykkösen virtaus käy heittämässä lenkin kotelon päädyssä ja sieltä sitten takaisin alkupäähän ja ulos kotelosta.
Julkaisen lisää tuloksia eri malleista, kunhan ehdin puuhastella...
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Vain laskemallaJasu kirjoitti:Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Omavalmiste painekotelo
Mites kyseisessä kotelossa vaikuttaisi jos sisään menevä osa olisi 90 asteen kulmassa torvien vastaisen seinän suhteen. Eli virtaus olisi hieman nieluihin päin.Pusa kirjoitti:Vain laskemallaJasu kirjoitti:Onko tuo heitto todettu vain laskemalla vai virtauspenkissä?
Jäisikö 1:nen vielä heikommalle vai kuinkan käyttäytyisi noin laskennallisesti ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Omavalmiste painekotelo
Millä ohjelmilla noitten kanssa voi leikkiä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tuolla sitä voi leikkiä, mutta ei tosin ole ihan edullista puuhaa...vauhtipete kirjoitti:Millä ohjelmilla noitten kanssa voi leikkiä?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Omavalmiste painekotelo
CAD kuvistako se sitten niitä laskee vai miten?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
3D-malleista, eli painekotelo mallinnetaan 1:1 3D:nä, jonka jälkeen alkaa analyysi. Annetaan kaikki tarvittavat lähtöarvot, eli esim. aukotus (mistä sisään, mistä ulos), lämpötila, tilavuusvirta (paljonko ahdin tuottaa - m3/s) jne. Tämän lisäksi luodaan tietysti ns. goalit, eli mitä analyysillä halutaan tutkia / selvittää?vauhtipete kirjoitti:CAD kuvistako se sitten niitä laskee vai miten?
Tuloksena saa monenlaista infoa, kuten virtausnopeuksia, paine-eroja jne.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tein sellaisen yksinkertaisen muutoksen, että käänsin kaasuläpän kiinnityspinnan 90 asteen kulmaan kotelon vinoon seinämään nähden. Näin ollen virtaus kulkee jouhevammin eikä joudu tekemään niin jyrkkää mutkaa ennen imutorvia.
Tulos parani huomattavasti, kuten virtausradoistakin näkee. Nyt ero parhaimman (2) ja huonoimman (1) välillä on "enää" noin 20% (vrt. alkuperäistä rakennettä, jossa ero oli noin 60%).
Tulos parani huomattavasti, kuten virtausradoistakin näkee. Nyt ero parhaimman (2) ja huonoimman (1) välillä on "enää" noin 20% (vrt. alkuperäistä rakennettä, jossa ero oli noin 60%).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Omavalmiste painekotelo
Mites noita malleja saa tehtyä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Periaatteessa millä tahansa 3D-mallinnusohjelmalla, mutta itse käytän SolidWorks-nimistä ohjelmaa. Mainitsemani analyysisofta toimii nimenomaan SolidWorksin kanssa. Muilla CAD-valmistajilla lienee omat analyysisoftansa?vauhtipete kirjoitti:Mites noita malleja saa tehtyä?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Omavalmiste painekotelo
aika hyvä softa jok ose on jaossa
mites jos on tuollainen just mut imutorvissa ei ole sellaista pyöreätä leveetä sivureunaa.
voitko sellasen kokeilla.
ja mikä malli on se paras minkä olet löytänyt.
vaikuttaako mitään onko nurkat pyöreät vai perus 90 asteen kantti
tietty pyöreys silmälle parempi mut mitä sanoo softa.
kiitokset kovasti

mites jos on tuollainen just mut imutorvissa ei ole sellaista pyöreätä leveetä sivureunaa.
voitko sellasen kokeilla.
ja mikä malli on se paras minkä olet löytänyt.
vaikuttaako mitään onko nurkat pyöreät vai perus 90 asteen kantti
tietty pyöreys silmälle parempi mut mitä sanoo softa.
kiitokset kovasti
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Ajanpuute haittaa harrastusta, ei mahda mitään. Voin kokeilla noita ehdotuksiasi, kunhan vaan ehdin.Fomococars kirjoitti:aika hyvä softa jok ose on jaossa![]()
mites jos on tuollainen just mut imutorvissa ei ole sellaista pyöreätä leveetä sivureunaa.
voitko sellasen kokeilla.
ja mikä malli on se paras minkä olet löytänyt.
vaikuttaako mitään onko nurkat pyöreät vai perus 90 asteen kantti
tietty pyöreys silmälle parempi mut mitä sanoo softa.
kiitokset kovasti
Softaa saa rahalla, mutta ei ihan edullisesti. Käyttämäni paketin listahinta on reilut 20000 eur. Cadin hinnat lähtee 6000 eurosta ylöspäin, analyysi on sitten vajaat 15000 eur siihen päälle.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Omavalmiste painekotelo
Ihme homma jos ei ole tekijöitä joka kylälläPusa kirjoitti:Softaa saa rahalla, mutta ei ihan edullisesti. Käyttämäni paketin listahinta on reilut 20000 eur. Cadin hinnat lähtee 6000 eurosta ylöspäin, analyysi on sitten vajaat 15000 eur siihen päälle.

Onko noi mallien teko ihan että mitta ja osa käteen ja sit rustaat ohjelmaan luvut?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Periaatteessa kyllä, mutta hankalammat muodot vaatii sitten hieman enemmän jumppaa (esim. kaksoiskaarevat jne.).vauhtipete kirjoitti: Onko noi mallien teko ihan että mitta ja osa käteen ja sit rustaat ohjelmaan luvut?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tein sellaisen pikaisen testin, että poistin eräästä kotelosta imutorvet kokonaan. Vaikutus oli aika suuri. Kyseisessä kotelomallissa sylintereiden väliset erot kasvoivat lähes 15%.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Ohessa hieman grafiikkaa eräästä painekotelon muodosta, jonka virtausominaisuudet ovat ylivoimaisesti parhaat tähän asti testaamistani. Virtausmäärien erot ovat ainoastaan kahden prosentin luokkaa eri sylintereiden välillä.
Linkki PDF-tiedostoon
Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Linkki PDF-tiedostoon
Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Re: Omavalmiste painekotelo
Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Omavalmiste painekotelo
Jäin tuota pohdiskelemaan, että mihin tuo 0,16m^3/s (160l/s) riittää. En jaksanut alkaa laskea kuin hieman päässä, että joku perus 2000cc/6000rpm nelitahti = 100l/s pelkällä ilmanpaineella? Apukoulumatikkalla nopeasti pyöristäisi, että 1,5bar vaatii noin 250l/s eli 0,25m^3/s tavaraa sisään? Vai menikö multa jotain ohi suuresta ymmärryksestäniPusa kirjoitti:Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).

Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tuolla painetiedolla ei ole sinällään mitään oleellista merkitystä itse virtausominaisuuksien simuloinnin kannalta. Se on vaan eräs parametri, joka annetaan sisääntulovirtaukselle. Paineen muuttaminen ei vaikuta mitenkään merkittävästi virtausominaisuuksiin (kuten ei tilavuusvirtakaan).koskar kirjoitti: Jäin tuota pohdiskelemaan, että mihin tuo 0,16m^3/s (160l/s) riittää. En jaksanut alkaa laskea kuin hieman päässä, että joku perus 2000cc/6000rpm nelitahti = 100l/s pelkällä ilmanpaineella? Apukoulumatikkalla nopeasti pyöristäisi, että 1,5bar vaatii noin 250l/s eli 0,25m^3/s tavaraa sisään? Vai menikö multa jotain ohi suuresta ymmärryksestäni.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
En ole, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla. Tarkoitus on ollut mallintaa MIS-kotelo, mutta pitäisi kaivaa jostain hyvät kuvat sen rakenteesta, jotta saisi mahdollisimman oikean muodon?Yrkesman kirjoitti:Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Omavalmiste painekotelo
Ei heitä kauas tosta sun "parhaasta":Pusa kirjoitti:En ole, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla. Tarkoitus on ollut mallintaa MIS-kotelo, mutta pitäisi kaivaa jostain hyvät kuvat sen rakenteesta, jotta saisi mahdollisimman oikean muodon?Yrkesman kirjoitti:Oletko kokeillut onko mitään eroa tuon kyseisen pdf simuloinnin ja sellaisen MIS-versio mallin välillä, eli että siinä on ton ison reiän sijaan 4 kpl pienempiä aukkoja?
Mutta MIS ja Ronin koteloissa "alakartio putkesta" tulee pienemmät kanavat ite kotelo tilaan ja ne on imutorvien takana eikä edessä.Pusa kirjoitti: Linkki PDF-tiedostoon
Simuloinnissa käytin 1,5 barin ahtopainetta ja tilavuusvirtana 0,16 m3/s (vastaa aika hyvin esim. Garrettin GT30-sarjaa).
Sitten tosiaan isotehoinen "äärimmilleen" viritetty moottori vaatii reilummin tilaa kanavissa, että niissä ei kannata liikaa säästellä, kun taas perinteiset "400hv" koneet ei vielä vaadi mitään järkyttävän isoja kanavia, kun kyseessä on esim. Cossun 16v 4-kone.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Omavalmiste painekotelo
Kuvien painekotelo taitaa olla aika iso jos ajatellaan, että röörit kanteen on noin 50mm.
Miten olisi puolipallo tai 2/3 niin voisi mahtua jotenkin konehuoneeseen?
Miten olisi puolipallo tai 2/3 niin voisi mahtua jotenkin konehuoneeseen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Jep, on hieman kookas. En nyt muista tarkkoja mittoja ulkoa (mallit työkoneella), mutta "kapseli" oli suunnilleen 500 mm pitkä ja halkaisija tais olla luokkaa 180 mm? Teen siitä hieman kompaktimman ja testaan sitten uudelleen.SLEI kirjoitti:Kuvien painekotelo taitaa olla aika iso jos ajatellaan, että röörit kanteen on noin 50mm.
Miten olisi puolipallo tai 2/3 niin voisi mahtua jotenkin konehuoneeseen?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Omavalmiste painekotelo
VAU piti oikein huutaa ääneen
jos voit antaa tuon sydeemin mitat niin sitten kun joskus on tig.
tämä lähentelee jo rakettitiedettä joka aatun maasta aikoinaan pöllittiin.
EDIT
Himottais viellä tuo ihanne malli nähdä muodossa ettei noilla suppiloilla ole sitä pyöristettyä reunaa.
sellainen kartio jonka voisi tehdä vaik 1mm alumiinistä.
onkos tuon kuvan kartiot vastaako ne cossun 205 /200 vakio imusarjan kartioita.
Pidä jatkossakin näitä kaffitunteja mihin osoitteeseen vois kahvipakan lähettää.
EDIT
tän linkin yhdessä kuvassa näkyy perämurikka ei hassumpi paikka laturille kun on ahdasta konehuoneessa. ja saadaan painoa tietty taakse myös.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html

jos voit antaa tuon sydeemin mitat niin sitten kun joskus on tig.
tämä lähentelee jo rakettitiedettä joka aatun maasta aikoinaan pöllittiin.
EDIT
Himottais viellä tuo ihanne malli nähdä muodossa ettei noilla suppiloilla ole sitä pyöristettyä reunaa.
sellainen kartio jonka voisi tehdä vaik 1mm alumiinistä.
onkos tuon kuvan kartiot vastaako ne cossun 205 /200 vakio imusarjan kartioita.
Pidä jatkossakin näitä kaffitunteja mihin osoitteeseen vois kahvipakan lähettää.
EDIT
tän linkin yhdessä kuvassa näkyy perämurikka ei hassumpi paikka laturille kun on ahdasta konehuoneessa. ja saadaan painoa tietty taakse myös.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html
Viimeksi muokannut Fomococars, Ma Maaliskuu 29. 10:25:48 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Omavalmiste painekotelo
Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Omavalmiste painekotelo
Tosta 2,9l 8v neloskoneesta dynotettu 1030hv 950nm 1,5bar paineella 8000rpm.SLEI kirjoitti:Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
Ei näyttäs olevan kovin avaruustiedettä tonkaan vehkeen imusatsi.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Omavalmiste painekotelo
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan???TVR kirjoitti:Tosta 2,9l 8v neloskoneesta dynotettu 1030hv 950nm 1,5bar paineella 8000rpm.SLEI kirjoitti:Mulla on "GM Ecotec 2.2L viritä valmiilla palikoilla 1400hv asti".pdf-dokumentti, siinä on 600-1000hv moottoreihin imusarja jossa plenum 100-120mm putki, 75mm läppä, kanteen johtavat röörit ovaalit/soikeat, läppää vasten oleva pääty on suora. Sisäisestä rakenteesta ei ole hajua.
Ei näyttäs olevan kovin avaruustiedettä tonkaan vehkeen imusatsi.
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... to_01.html

Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Omavalmiste painekotelo
Toinen esimerkki: Brent Raun maailman nopein nelipyttynen 6.8s/318kmh ja putkenpätkä painekotelona http://www.youtube.com/watch?v=F3VuLChIchM ja ei tuo nyt niin kauheen valtavan kokonen oo.tumppe kirjoitti:
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan???![]()
Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
Järestään näkyy olevan ihan perus lankku painekoteloita noissa äly tehokkaissakin koneissa.
Mitä tarkotat tolla? "Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi"
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Omavalmiste painekotelo
Tein sellaisen pikaisen testin, että pienensin koteloa jonkin verran. Nyt "kapselin" ulkohalkaisija on 150 mm ja pituus 500 mm. Imutorvien sisähalkaisija on 50 mm (siis MIN). Kaasuläpän tuloputki on 75 mm.
Tulokset huononivat selkeästi alkuperäisestä. Pitää vielä tutkia lisää, että mistä tämä johtuu? Tarkoitan, että kumpi oli merkittävämpi muutos - kotelon vai tuloputken pienentäminen? Muutin tosin myös hieman tuloputken kulmaa.
Tulokset huononivat selkeästi alkuperäisestä. Pitää vielä tutkia lisää, että mistä tämä johtuu? Tarkoitan, että kumpi oli merkittävämpi muutos - kotelon vai tuloputken pienentäminen? Muutin tosin myös hieman tuloputken kulmaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Omavalmiste painekotelo
Vähä huonosti selitin, mutta tarkotin siis että ahtaaseen paikkaan hyvin isoillakin tehoilla virtaavaa painekoteloa ei onnistu ihan suorilla alumiini siivuilla väsäämään (tai siis perus "pahvilaatikko" mallinen ei taida olla kovinkaan hyvä), mut sähän sen tiedätkin, kun oot teettäny jo omankin versioin, mitä muutamilla taitaa tulla jo nyt kesällä koeajoonkin.TVR kirjoitti:Toinen esimerkki: Brent Raun maailman nopein nelipyttynen 6.8s/318kmh ja putkenpätkä painekotelona http://www.youtube.com/watch?v=F3VuLChIchM ja ei tuo nyt niin kauheen valtavan kokonen oo.tumppe kirjoitti:
Tän viimesimmän linkin kotelo onkin jo niin iso, et ei varmaan virtaukset poukkoile paljoakaan, mutta kuka asentaa tollasen johonki Escorttiin tai Sierraan???![]()
Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi.
Järestään näkyy olevan ihan perus lankku painekoteloita noissa äly tehokkaissakin koneissa.
Mitä tarkotat tolla? "Eli "pieni" ja hyvin virtaava vaatiikin jo "hiukan" muutoksia, jotta mahtuu johonki ahtaaseen väliin ja virtaakin vielä riittävästi"
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)