Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Tammikuu 25. 8:45:30 2010

Paljonkos öljyä menee taunuksen isoon-atlakseen zf:n lukolla? Litran purkki redlinea hulahti sinne ainakin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Tammikuu 25. 9:58:40 2010

Jallu kirjoitti:Paljonkos öljyä menee taunukseen isoon-atlakseen zf:n lukolla? Litran purkki redlinea hulahti sinne ainakin.
1,1 litraa on aika lähellä totuutta,eikös toi ole "jenkki"purnukka,eli ehkä jotain 0,95L

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Tammikuu 25. 12:52:02 2010

Joo vähä vajaa litrahan se purkki on.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Tammikuu 25. 14:32:00 2010

Jallu tota redlinea voi myös "ohentaa" normi perä öljyllä, se viimeinen desi.
#6
Escort -75

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Ti Helmikuu 2. 0:02:19 2010

Ilkka_H kirjoitti:Jallu tota redlinea voi myös "ohentaa" normi perä öljyllä, se viimeinen desi.
ja ehkä kannattaakin.., mulla rupes ainakin zf pitämään helvetillistä ulinaa asfaltilla mutkiin ajettaessa. Mun redline kokeilu loppu siihen, oon kyllä kuullu että siihen ois vielä jotain ainetta mitä vois lisätä jos tollasta ilmenee mut tiedä sitten...
jäsen #323

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Helmikuu 2. 7:31:36 2010

Miksi sitä ohentaa, kun noita RedLinen peräöljyjä on valmiiksi jo kolmea eri versiota. Mistäköhän versiosta kukin nytkin puhuu. Mulla on ainakin perät olleet hiljaisia ja kestäneet kaiken tolla jäykimmällä Heavy Shock Proof tahnalla. Tiedä sitten miksi edellisellä on alkanut ulajamaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Helmikuu 2. 8:48:44 2010

mk1turboic kirjoitti:
ja ehkä kannattaakin.., mulla rupes ainakin zf pitämään helvetillistä ulinaa asfaltilla mutkiin ajettaessa. Mun redline kokeilu loppu siihen, oon kyllä kuullu että siihen ois vielä jotain ainetta mitä vois lisätä jos tollasta ilmenee mut tiedä sitten...
Mitenkä pitkissä mutkissa rupes ulisemaan ?
Ettei vaan öljy pääsis pakenemaan putkeen ?

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » To Helmikuu 4. 16:38:55 2010

henu kirjoitti:
mk1turboic kirjoitti:
ja ehkä kannattaakin.., mulla rupes ainakin zf pitämään helvetillistä ulinaa asfaltilla mutkiin ajettaessa. Mun redline kokeilu loppu siihen, oon kyllä kuullu että siihen ois vielä jotain ainetta mitä vois lisätä jos tollasta ilmenee mut tiedä sitten...
Mitenkä pitkissä mutkissa rupes ulisemaan ?
Ettei vaan öljy pääsis pakenemaan putkeen ?
Jep, eli ulina rupes kuulumaan heti kun rattia käänteli heti siis kun lukolle tuli murtoa. Mieleeni tuli että voisikohan kys öljy olla liian sitkeää joka näin ollen aihuttaisi kys ongelmaa. Kyse ei siis ole mistään perän normi jollotuksesta mikä on foordin perille ominaista.. 8),vaan lukon ääntelystä. Tässä vielä öljyn tyyppi jos vaikka viisaammat tietäis enemmän RED LINE 75w90ns. Mun lontoon tavaamistaidolla pitäis olla lukkoperä öljyä. Kys. vika poistui heti kun vaihdoin tilalle valvolinen lukkoperä öljyn...
jäsen #323

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja adh » To Helmikuu 4. 20:33:04 2010

mk1turboic kirjoitti:
henu kirjoitti:
mk1turboic kirjoitti:
ja ehkä kannattaakin.., mulla rupes ainakin zf pitämään helvetillistä ulinaa asfaltilla mutkiin ajettaessa. Mun redline kokeilu loppu siihen, oon kyllä kuullu että siihen ois vielä jotain ainetta mitä vois lisätä jos tollasta ilmenee mut tiedä sitten...
Mitenkä pitkissä mutkissa rupes ulisemaan ?
Ettei vaan öljy pääsis pakenemaan putkeen ?
Jep, eli ulina rupes kuulumaan heti kun rattia käänteli heti siis kun lukolle tuli murtoa. Mieleeni tuli että voisikohan kys öljy olla liian sitkeää joka näin ollen aihuttaisi kys ongelmaa. Kyse ei siis ole mistään perän normi jollotuksesta mikä on foordin perille ominaista.. 8),vaan lukon ääntelystä. Tässä vielä öljyn tyyppi jos vaikka viisaammat tietäis enemmän RED LINE 75w90ns. Mun lontoon tavaamistaidolla pitäis olla lukkoperä öljyä. Kys. vika poistui heti kun vaihdoin tilalle valvolinen lukkoperä öljyn...
75w90ns puuttuu ls lisäaineet, eli varmasti paukkuu kitkalukot ja työkoneissa märkäjarrut. kitkalukko tarvitsee ls lisäaineen.

(NS = non-slip)

75W90NS synkroniöljy
Vaihteistoihin joissa vaaditaan GL-5 öljyä (eli on hypoidityyppinen "etuperä", tyypillisesti ranskalaiset). Tämä öljy ei sisällä lainkaan kitkanmuuntimia. Jos samassa öljyssä on kitkalukko, on sekoitettava 75W90NS ja 75W90 Gear Oil suhteessa 50/50
ford escort´79 tic

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » To Helmikuu 4. 23:47:43 2010

hyvä et selvis toikin.., mut eipä sit kyllä öljyn myyjäkään tiennyt mitä myi.. :cha
jäsen #323

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Helmikuu 5. 8:25:21 2010

Vähän karkaa taunuksesta mutta rupesi mietityttämään että miksi esim vinohampaiseen vaihteistoon vaaditaan yleensä vaan GL-4 öljy kun vinohampainen hypoidi tarvii sen GL-5, jos en ihan väärin ole käsittänyt niin hypoidi hammastus on ihan perus vinohampainen rataspari mutta vetopyörä ei ole samassa linjassa lautaspyörän kanssa

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Helmikuu 5. 10:21:36 2010

Just siksi, että GL-5 on hypoidikosketuksen kanssa toimiva;
hypoidin hampaathan ei ole suorat, ja hammankosketus on liukuva,

kato vaikka tuolta eri hammastuksien erot
http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Helmikuu 5. 12:13:23 2010

Mutta eikös vinohampaisessa ratasparissa ole aina liukuva kosketus

edit:
jaa vai onkos se sittenkin vinohampaisessa "rullaava" eli kosketuskohta muuttuu mutta ei "hankaa"

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Helmikuu 5. 12:20:27 2010

Juu, rullaava voisi olla hyvä kuvaus,
vinohampaisen ideahan on, että kosketus siirtyy hampaalta toiselle saumattomasti, kun moduli ja kulma on oikein valittu

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 5. 18:03:24 2010

Hypoidissa tarvittava pintapaineenkesto on moninkertainen verrattuna esim. normaaliin "helikaalihammastukseen". Ja kääntöpuolena GL-5 öljyissä sitten onkin että se on monissa vaihteistotyypeissä "liian liukasta" eli synkronointikehät eivät jarruta nopeuseroa riittävästi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Helmikuu 5. 19:54:30 2010

Tyypilisesti tämä öljyongelma esiintyy Impissä, kun on integroitu voimansiirto... :oops:

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taunus Iso-Atlas öljymäärä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Helmikuu 7. 18:17:29 2010

Lukkoperä öljystä ei ole infoa atlaksiin

Mutta enkku akselin lukolle

itse käyttänyt Shell lukkoperä öljyä ympärivuotisesti hyvin toimii ei ongelmia.

Uusista osista tehtiin ainoa mikä ääntelee on ne mustat pyöreät asfaltilla :burn

Myynti litran purkeissa

ralli puolella esim. mobil vastaava jotenkin vaahtoutuu. :?

Shellit auki 24h ainaski täällä. :D
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin