Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Eli nyt näyttää siltä, että hitsuutan painekotelon kiinni suoraan imusarjaan. Tämä on paras ratkaisu omassa tapauksessani/omasta mielestäni, koska painekotelon laippa ei ole täysin suora ja siinä ei ole oikeastaan paljon varoja ruveta työstämään ilman materiaalin lisäämistä eli hitsaushommia vaatis kuitenkin.
Nyt kysymys kuuluukin, että tarvitseeko toi imusarja mahdollisesti minkälaisia paranteluja ja missä teholuokissa noi mahdolliset parantelut alkavat vaikuttaa. Tällä hetkellä imusarjaa on jo muokattu aika kovalla kädellä tuolta imutorvien puolelta, mutta kannen päästä se on suunnilleen vakiomitoissa.
Ja kysymyksessä siis normi nelipyttynen cosworth ja kaikki asialliset kommentit/faktat on tervetulleita, kun nyt toi imusarja on fiksuin tehdä lopulliseen muotoonsa.
Nyt kysymys kuuluukin, että tarvitseeko toi imusarja mahdollisesti minkälaisia paranteluja ja missä teholuokissa noi mahdolliset parantelut alkavat vaikuttaa. Tällä hetkellä imusarjaa on jo muokattu aika kovalla kädellä tuolta imutorvien puolelta, mutta kannen päästä se on suunnilleen vakiomitoissa.
Ja kysymyksessä siis normi nelipyttynen cosworth ja kaikki asialliset kommentit/faktat on tervetulleita, kun nyt toi imusarja on fiksuin tehdä lopulliseen muotoonsa.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
4wd vakioimusarjalla + vakio kaasuläpällä + painekotelon välissä 12mm laserleikattu välipala jarrutin muutama vuosi sitten omasta escortista +500hv. Eli aika pitkälle riittää.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
luulen että se imusarjan koko ei rajoita tehoa cossussa, se on suhteessa aika iso verrattuna imukanavaan. lähinnä se muoto ratkaisee että kuinka suuri on alussa ja kuinka tasaisesti sen saa pienemään siten että virtausnopeus nousisi optimaalisesti, se varmaan oleellisinta..
eli porttaus tötteröiden suulta valtavaksi aiheuttaa sen että koko matkan pitää portata aika paljon ihan venapesään saakka.. ihan mutua..
mulla on tallissa ruotsin poikien rallicrossi imusarja, se on ihan törkeän isoksi portattu, se olisi kuulunut tuohon kanteen mikä mulle tuli (mitattua tehoa jotain 780hv sillä paketilla), mut kun taas tuo uusi imukotelo oli hitsattu kiinni imusarjaan niin se ei käynyt. porttasin toki tuon asentamani imusarjan, ihan varmuuden vuoksi.. en tosin usko sen olevan tulppana edelleenkään..
eli porttaus tötteröiden suulta valtavaksi aiheuttaa sen että koko matkan pitää portata aika paljon ihan venapesään saakka.. ihan mutua..
mulla on tallissa ruotsin poikien rallicrossi imusarja, se on ihan törkeän isoksi portattu, se olisi kuulunut tuohon kanteen mikä mulle tuli (mitattua tehoa jotain 780hv sillä paketilla), mut kun taas tuo uusi imukotelo oli hitsattu kiinni imusarjaan niin se ei käynyt. porttasin toki tuon asentamani imusarjan, ihan varmuuden vuoksi.. en tosin usko sen olevan tulppana edelleenkään..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Kiitokset jätkille jo tässä vaiheessa kommenteista. Ei mulla ole tossa omassa imusarjassani portattu sitä imusuppiloiden päätäkään hirmu isoksi, mutta sitä on lyhennetty laipan takaa reilut 10mm, jolloin se isoni jonkun verran. Kannen puolelta ei taas ole muuta kuin vähän siloteltu. No taidan jättää tuon nyt tohon muotoon ja kokeilla.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
hiukan portattu imusarja virtaa n 250hv eli aika pitkälle piisaa... tosin jos vertaa MIS ssään niin jääs ille suht paljon se n 300hv
pasi
pasi
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
- Paikkakunta: kuopio
- Viesti:
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Mun mielestä sitä imusarjaa on pelkästään ihan turhaa lähtee parantelemaan, jos kannelle ei tehdä mitään. Tai ainakaan en oo tehnyt niin, enkä suosittele sitä muillekkaan.
Ja joo, pitkällehän se vakiosta muutettu riittää jopa vakiokokoisten venttiilien kanssakin. Taisin joskus vuonna yx ja kax mittailla jotain +270 hp virtauksia imarin kanssa.
Ja joo, pitkällehän se vakiosta muutettu riittää jopa vakiokokoisten venttiilien kanssakin. Taisin joskus vuonna yx ja kax mittailla jotain +270 hp virtauksia imarin kanssa.
-
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
aiheesta poiketen, mihin tehoihin pääsee vakio 4wd kannella? tossa mun koneessa on vakio imupuoli, pakokanavia hiukan avarreltu.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86
Ford Sierra Rs Cosworth -86
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Mulla oli edellinen kokoonpano pakopuolelta portattu 2wd kansi, imupuolelta vakio (toki hiukan muokattu imusarja ja Ronin painekotelo) ja alakertakin vakio 2wd, mutta vaan tasapainotettu, stage 4 lastu, yms. perus kilkettä.juusto_pallero kirjoitti:aiheesta poiketen, mihin tehoihin pääsee vakio 4wd kannella? tossa mun koneessa on vakio imupuoli, pakokanavia hiukan avarreltu.
Klubin penkkipäivillä Harisella @1.5bar 402hv & 468nm
Nyt oon saanu kansirempan just tehtyä ja imukanavat on nyt siistitty/hiukan kaiveltu b.pasin toimesta ja nokat tuli vaihdettua parempikuntosiin 4wd vakioihin, saa nähä millaset lukemat nyt saa tosta kiulusta...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Cossun pakokanavien porttaaminen isommaksi huonontaa virtausnopeutta, eli kansi menee usein huonommaksi kuin vakio.Ison kanavan virtausnopeus on huomattavasti hitaampi kuin pienemmän. Tämä vaikuttaa ahtimen heräämiseen samalla tavalla kuin hiukan pienempihalkaisijainen pakosarja. Pakokanavalle riittää pelkkä seetialueen/seetin parantaminen ja valurosojen tasoittelu.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
- Paikkakunta: kuopio
- Viesti:
Re: Cosworth imusarja, riittävyys/parantelu?
Tuostakin voidaan olla erimieltä. Toki rajansa kaikella. Samoin tein voisi pienentää pakoventtiiliä jokusen millin vakiokokoiselle pakokanavalle.