Vatkaavien jarrujen arvoitus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 14:08:07 2009

2wd Cossun jarrut vatkaa ihan julmetusti. Ens viikolla pitänee tilailla uudet levyt ja palat, mutta kun levyt on sorvattu niin mielelläni ottaisin vastaan vielä vinkkejä missä muualla vika voisi olla kuin paskoissa levyissä?

- Levyt sorvattu, heittoa 10 satasta maksimissaan. Paljonko "saisi" olla?

- Ajettu useammilla vanteilla joten vanteiden kierous ei ole kyseessä.

- Satuloiden "liukutapit" putsattu, ja muutoinkin ne pinnat missä palat liikkuu joten ei pitäis takerrella.

- Pyöränlaakerit kunnossa.

- Haritusta näkyi olevan silmällä mitaten todella reippaasti, äsken käänsin haritukset n. nollaan. Viturallaan olevat kulmat vois aiheuttaa vatkausta, mutta en usko että pelkästään niistä kulmista johtuisi, koska 80 vauhdista jarruttaessa todellakin meinaa ratti lähteä käsistä.

- Puslista ei löytynyt mistään väljää. Toisessa raidetangon sisänivelessä pieni välys, mutta ei niin iso että vatkausta aiheuttaisi.

- Molemmin puolin sisemmät palat oli selvästi kuluneemmat kuin ulommat palat. Eli vaikuttaa siltä kuin sisemmät männät toimisi heikommin, mutta kuitenkin kaikki männät liikkuu kevyesti. Voisko ilmaus vaikuttaa asiaan?


Alkaa olla ideat vähissä, joten vinkkejä otetaan mieluusti vastaan :)

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Marraskuu 7. 14:17:52 2009

Pyörän ja levyn välissä ruostetta?
Vakaajan ''ulommat'' alatukivarren puslat varmasti kunnossa?kokemusta on että ei pysy tavarat paikoillaan,cd soitin pätkii jne. kun jarruttaa..
Liikkuuko palat kunnolla siinä runko osassa?eli että jarrupalat tipahtaa pois pienellä kosketuksella satulan ollessa irti..
Missä kunnossa jarruletkut jos ovat supistuneet ''pykineet'' että jarrut jää laahaamaan jarrutuksen jälkeen,paine ei pääse pois satulasta,noin on ollut kanssa useassa autossa..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja henu » La Marraskuu 7. 14:18:14 2009

cruiseri kirjoitti: - Puslista ei löytynyt mistään väljää.
Revitkö ihan kunnolla niitä vakaajan ja alatukivarren välisiä puslia ?
Aiheuttaa aika mielenkiintosia tilanteitä jos ne on loppu.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 14:22:47 2009

henu kirjoitti:
cruiseri kirjoitti: - Puslista ei löytynyt mistään väljää.
Revitkö ihan kunnolla niitä vakaajan ja alatukivarren välisiä puslia ?
Aiheuttaa aika mielenkiintosia tilanteitä jos ne on loppu.
Polypuslat siellä on, ja ei näkynyt minkäänlaisia välyksiä missään :?

Ja tosiaan unohtu kirjottaa että navan ja levyn välissä ei ole ruostetta tms schaissea, putsattu on moneen kertaan, eikä myöskään vanteen ja levyn välissä.

Jarruletkuja ei tullut tarkemmin tarkasteltua, pitänee vilkasta ne vielä.

Edit: Lisätään vielä se havainto, että ajaessa kun pitää jalkaa jarrupolkimella ja painaa vähänkin, niin poljin alkaa liikkua ylös-alas-ylös-alas, joka myös viittaisi kieroihin levyihin, mutta kun ne levyt ei kierot ole perkule... (tai sit on heittokello paskana)

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Tekno » La Marraskuu 7. 15:15:10 2009

Mulla oli tuon Scorpion kanssa ihan sama juttu. Lopulta hävisi kun vaihdoin samalla kertaa satulat+palat toisiin, ja vaihdoin jarrunesteet.
Ei kyllä mitään hajua mikä tuon lopulta aiheutti, mutta levyistä se ei johtunut...
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 17:05:48 2009

Onkos kukaan testaillu motonetin jarrulevyjä, ovatko ihan kertakäyttö-kamaa vai kykeneekö niillä ajamaan?

Mitään 100e+/kpl levyjä ei näillä palkoilla nyt kykene ostamaan ja cossulla pitäs kuitenkin ajaa kun on ainut liikenteessä oleva auto tällä hetkellä, joten...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja henu » La Marraskuu 7. 17:44:37 2009

cruiseri kirjoitti:Onkos kukaan testaillu motonetin jarrulevyjä, ovatko ihan kertakäyttö-kamaa vai kykeneekö niillä ajamaan?
Muistutetaan taas ettei motonetin levyjä ole olemassakaan, selvität sen minkä valmistajan levyt ne on ni saa suuntaa :wink:

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Tekno » La Marraskuu 7. 17:59:23 2009

Niin tosiaan, motonetin levythän mulla oli myöskin. merkkiä TRW eli eivät olleet "satunnaismerkkiä" vaikkakin sieltä ostetut. Eli tuota brändiä uskaltaisin kyllä suositella. Olivat tosin tuplaten kalliimmat (42,50e kappale)
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 18:11:16 2009

henu kirjoitti:
cruiseri kirjoitti:Onkos kukaan testaillu motonetin jarrulevyjä, ovatko ihan kertakäyttö-kamaa vai kykeneekö niillä ajamaan?
Muistutetaan taas ettei motonetin levyjä ole olemassakaan, selvität sen minkä valmistajan levyt ne on ni saa suuntaa :wink:
Postimyynnistä joutuis tilaamaan kun Lappeenrannassa ei oo hyllyssä, joten huono mennä kysymään ja tuskin puhelinpalvelussa lähtevät varastoa penkomaan :D

About 40e/kpl näyttäs motonetissä levyt olevan, eipä tuosta konkurssi tule vaikka eivät ois ikuiset...

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja THR » La Marraskuu 7. 18:49:11 2009

luulen et vatkaus johtuu siitä raidetangon päästä jos siinä yhtään väljää... elä osta motonet jarruja= PERSEESTÄ!

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja ^Cona » La Marraskuu 7. 19:04:35 2009

Itellä oli escortissa sama homma kun sorvattiin levyjä, näytti sorvissa et on suorat ja muutenki ok. Mutta kun laitto levyt kiinni autoon ni vatkas niin pirusti ja tuntu polkimessa tuo ylös-alas liike. Korjaantu kun vaihto uudet levyt.
Viimeksi muokannut ^Cona, La Marraskuu 7. 19:15:20 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Sine » La Marraskuu 7. 19:05:14 2009

Olen nyt ajellut Mk5 Escortilla parisen vuotta Motonetistä ostetuilla ja paljon parjatuilla ABS valmisteilla eivätkä levyt ole vieläkään kierot. Levyille tein kunnon sisäänajon hiljakseen eli ei ne ihan paskoja (kaikki?) ole ja luonnollisesti tuli uudet (tarvike)jarrupalat. Mitään ylimääräisiä en tuohon käyttörassiin kehtaa laittaa, kun se ei todellakaan ole mitään ratapeli. Jarrutusteho ei kyllä ole kovin kaksinen muutaman kunnon polkaisun jälkeen, mutta se onkin jo sitten toinen luku tarinaa.

Motonet myy ihan sitä samaa hyvää/paskaa kuin muutkin eikä sieltä hyllystä valita juuri sinulle sitä huonoa tuotetta, jos sattuu huono tuuri. Muualla on vaan vieläkin kovempi kate tavarassa.

Napa on varmasti suora ettei sieltä pääse tulemaan heittioa? Tuo jarrujen pumppaus viittaisi, että jossakin siellä lieppaa...

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 19:17:52 2009

Sine kirjoitti: Napa on varmasti suora ettei sieltä pääse tulemaan heittioa? Tuo jarrujen pumppaus viittaisi, että jossakin siellä lieppaa...
Navatkin on mitattu heittokellolla, ei heittoa.

Kaikki oireet kyllä viittaa selvästi kieroihin levyihin vaikka ne eivät sorvissa mitatessa kierot olleetkaan, pitää tilata levyt ja palat sekä se raidetanko ym, josko se niillä selviäis.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 7. 19:22:29 2009

Yksi yleinen teoria "kieroihin levyihin" on että jarrupaloista palaa materiaalia kiinni levyyn epätasaisesti. Levy ikäänkuin lasittuu jostain kohtaa mikä ei sitten pidä niin paljon. Tämän pitäisi kyllä lähteä pois sorvauskessa. Levyn suoruus pitää toki katsoa napaan pultattuna, ei sorvissa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Marraskuu 7. 20:10:22 2009

Mistäs kohtaa Cruiseri muuten pistit ne levyt kiinni sorvin pakkaan? Jos siitä ulkonevan kohdan kehältä kuten luonnollista onkin, mittasitko heittokellolla sitä navan ja vanteen vastaista pintaa? Veikkaan, että vaikka se uloke on koneistettu, niin se ei varmasti ole ihan heitoton, eikä varmaan pyöreäkään...

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Marraskuu 7. 20:16:38 2009

jeddah kirjoitti:Mistäs kohtaa Cruiseri muuten pistit ne levyt kiinni sorvin pakkaan? Jos siitä ulkonevan kohdan kehältä kuten luonnollista onkin, mittasitko heittokellolla sitä navan ja vanteen vastaista pintaa? Veikkaan, että vaikka se uloke on koneistettu, niin se ei varmasti ole ihan heitoton, eikä varmaan pyöreäkään...
Juurikin siitä "ulokkeesta" olivat kiinnitettynä pakkaan. Ja tuli mitattua siitä vannetta vasten tulevasta pinnasta, sekä sisä että ulkopuolelta, ei juurikaan heittoa, muutamia satasia.

Kun olette sorvaillu noita kiekkoja, niin paljonko niissä "saisi" olla heittoa perstuntumalta ennenkuin alkaa tulla ongelmia?

Kartturin puolella jarrulevy napaan kiinnitettynä heitti n. 0,5mm ulkoreunastaan, eli heittoa siellä on kuitenkin, mutta onko 0,5mm liikaa? Ilmeisesti on...

pikkupoika
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 22:08:14 2005
Paikkakunta: kangasniemi

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja pikkupoika » La Marraskuu 7. 22:29:13 2009

jarrulevyn koneistuksessa on melkeistä tehtävä tuurna mistä laitetaan sorviin kiinni ja kiinni sieltä takapinnasta mikä vastaa napaan,ei suorilta vaan levy pakkaan ja lastu irti.10 satkua eli kymppi on mun koneistajan mielestä jo aikas paljon ja voi olla että alkaa ilmaantua vatkausta.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Marraskuu 7. 22:45:34 2009

cruiseri kirjoitti:Kartturin puolella jarrulevy napaan kiinnitettynä heitti n. 0,5mm ulkoreunastaan, eli heittoa siellä on kuitenkin, mutta onko 0,5mm liikaa? Ilmeisesti on...
On todellakin liikaa, 0.05mm vielä menee....
Jäsen #1112

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Cord » Su Marraskuu 8. 10:42:02 2009

Tarkista vielä varmuuden vuoksi ne vakaajan ja alatukivarren väliset puslat ja kiristä kertaalleen kunnolla kun auto on pyörillä.
Aiheuttaa melkoista vatkaamista ja puslat aluksi muutenkin painuu jonku verran asentamisen jälkeen joten on syytä kireys
tarkistaa.Toinen on sitten itse raidetangot,niistäkin voi olla se laakeri osuus mennyt väljäksi ja taas vatkaa jarruttaessa.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Marraskuu 8. 13:34:06 2009

Jos levy vetää kieroksi heti lämmittyään? Sorvatessa suora, mutta jarruttaessa menee kieroksi. Ei olis eka setti kun näin tekis. Joskus jopa sorvaus on pahentanut tillannetta. Teroanttilalta ostin vuonna ~96 alkuperäiset levyt mörkööni ja eivät vieläkään ravista. Että alkuperäiset ainakin toimii.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Marraskuu 8. 14:57:01 2009

Tekno kirjoitti:Niin tosiaan, motonetin levythän mulla oli myöskin. merkkiä TRW eli eivät olleet "satunnaismerkkiä" vaikkakin sieltä ostetut. Eli tuota brändiä uskaltaisin kyllä suositella. Olivat tosin tuplaten kalliimmat (42,50e kappale)
THR kirjoitti:elä osta motonet jarruja= PERSEESTÄ!
Itsellä on TRW:n levyt(st170 tosin) edessä ja ei mitään ongelmia ole ollut vaikka pari affeniston + Alastaron keikat heitetty tälle kaudelle.
Alastarossa tuli alkuun jopa liikaa jarruteltua et alkoi poljin mennä pehmeäksi. Tuonkaan jälkeen ei ole ollut ongelmia vatkauksen yms. kanssa.
Tuosta jarrujen päälle jäämisestä hyvästä vinkistä pisteet ilmoittajalle. Itsellä hieman hitaasti palauttavat ja talven aikana päivitetään letkut joka paikkaan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja THR » Su Marraskuu 8. 18:01:18 2009

Aksu kirjoitti:
Tekno kirjoitti:Niin tosiaan, motonetin levythän mulla oli myöskin. merkkiä TRW eli eivät olleet "satunnaismerkkiä" vaikkakin sieltä ostetut. Eli tuota brändiä uskaltaisin kyllä suositella. Olivat tosin tuplaten kalliimmat (42,50e kappale)
THR kirjoitti:elä osta motonet jarruja= PERSEESTÄ!
Itsellä on TRW:n levyt(st170 tosin) edessä ja ei mitään ongelmia ole ollut vaikka pari affeniston + Alastaron keikat heitetty tälle kaudelle.
Alastarossa tuli alkuun jopa liikaa jarruteltua et alkoi poljin mennä pehmeäksi. Tuonkaan jälkeen ei ole ollut ongelmia vatkauksen yms. kanssa.
Tuosta jarrujen päälle jäämisestä hyvästä vinkistä pisteet ilmoittajalle. Itsellä hieman hitaasti palauttavat ja talven aikana päivitetään letkut joka paikkaan.

TRW on ns laatu merkki. Motonet myy myös huonolaatusta osaa...

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Marraskuu 8. 18:19:32 2009

THR kirjoitti:
TRW on ns laatu merkki. Motonet myy myös huonolaatusta osaa...
Ittellä QH:n jarrut toiminu kanssa. Periaatteessa kaikki paitsi QH, TRW, Bosch jne laatumerkit on täyttä kuraa. Joihinkin paketteihin on voinu eksyä toimiviakin joukkoon :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Marraskuu 16. 15:59:07 2009

puliukk0 kirjoitti:
THR kirjoitti:
TRW on ns laatu merkki. Motonet myy myös huonolaatusta osaa...
Ittellä QH:n jarrut toiminu kanssa. Periaatteessa kaikki paitsi QH, TRW, Bosch jne laatumerkit on täyttä kuraa. Joihinkin paketteihin on voinu eksyä toimiviakin joukkoon :lol:
Toivotaan että QH:t toimii, sellaiset tuolla paketissa näkyi olevan, jos vaikka huomenna ehtis vaihtamaan levyt ja palat niin etenee tämä arvoituksen ratkaiseminen, toivottavasti.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Marraskuu 17. 21:42:12 2009

Dodiih, nyt on uudet levyt ja palat alla, ja vatkaus loppui siihen paikkaan :D

Vielä kun puslia muljuttelin niin huomasin että oli etuvakaajan toisen koripuslan kiinnike vähän löystynyt, liekkö sillä ollut vaikutusta vatkaukseen, mutta pääasia että nyt ei vatkaa enää.

Toivottavasti ei heti kieroudu levyt uudestaan, vaikka ne motonetistä ostinkin :P

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Marraskuu 17. 22:38:38 2009

cruiseri kirjoitti:Dodiih, nyt on uudet levyt ja palat alla, ja vatkaus loppui siihen paikkaan :D

Vielä kun puslia muljuttelin niin huomasin että oli etuvakaajan toisen koripuslan kiinnike vähän löystynyt, liekkö sillä ollut vaikutusta vatkaukseen, mutta pääasia että nyt ei vatkaa enää.

Toivottavasti ei heti kieroudu levyt uudestaan, vaikka ne motonetistä ostinkin :P
Rauhallista jarruttelua sisäänajoksi.. Itsellä huonoja kokemuksia kaksista QH:n etulevyistä ex-focuksessa, molemmat sarjat meni kieroiksi alta 5000km:n. Vaikka kuinka koitti nätisti jarrutella. Lopulta hommasin zimmermannin reitetyt levyt eteen..
Toivotaan että sun levyt olis laadukkaammat ja kestäis!
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Marraskuu 18. 19:03:24 2009

Ei, kun levyt ajetaan sisään mieluiten vanhoilla paloilla, jos ovat samaa materiaalia kuin uudet. Vähitellen kovenevasta lähtönopeudesta (60->120km/h) jarrutuksia lähes pysähdyksiin (30-40km/h) ja taas uudelleen kiihdyttäen noin kymmenen kertaa. Näin levyihin ajetaan vanhojen lämpötilansa jo saavuttaneiden palojen "pinta" eikä uusista paloista tapahdu kitkapinnan siirtymää uusiin levyihin niin helposti. Tärkeetä on muistaa olla pysähtymättä kesken sisäänajon ja jarrutusten jälkeen pitää ajaa vielä kunnollinen jäähdyttely. Jos palat on eri materiaali kuin vanhat, niin kannattaa ajaa kaikki sisään kerralla, mutta periaatteessa samalla tavalla.

Jarrulevyille on myrkkyä paloista pintaan epätasaisesti tarttuva kitkapinta ja kuumana pysäyttäminen. Näitä kun välttää, niin monelta jarrututinalta säästyy. 8)

Vaimon kauppakassiin vaihdoin tuossa muutama viikko sitten uudet levyt ja palat ja tein mainitun sisäänajon, eikä tuo ainakaan vielä valita... :burn
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Marraskuu 18. 19:08:54 2009

No, mä oon aina ajanut rauhallisesti palat ja levyt sisään, välttänyt rajuja jarrutuksia ekat muutama sata kilsaa, ja oon saanut pysymään jarrulevyt suorina, vaikka sierralla tuli ajettua ihan vauhdikkaastikin aikoinaan. Itse en laittais vanhoja, mahdollisesti epätasaisestikin kuluneita paloja uusien levyjen kaveriksi edes sisäänajon ajaksi, mutta koulukuntia on monia.
Pedal tu tö metal!

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ke Marraskuu 18. 20:04:21 2009

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe.Entisessä Bmw:ssä sain tyhmyyttäni levyt kieroksi huonon jäähdyttelyn jälkeen ratapäivillä ja ongelma korjaantui täysin uusilla levyillä ja hävisi sen myötä. RST:ssä vaikka on jo toinen satsi menossa levyjä ja on varmasti huolella laitettu ja heittokellolla katottu ja sisäänajettu levyt kesti 500km normaalia katuajoa ja kieroina. 120 vauhdista kun jarruttaa tuntuu että hampaat putoaa.
Ja asiat tehtiin ihan samanlailla fordissa sekä bemarissa ja palatkin ovat saman merkkisiä. Jotenki alkaa mielenkiinto loppua. Ei oikein kiinnostaisi jarrulevyjä aina vaihtaa samalla kun tankkaa auton. Niin ja keulalla on jokainen nivel ja pusla uutta, myös laakerit.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vatkaavien jarrujen arvoitus

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Marraskuu 18. 22:59:41 2009

Nää on näitä, ei niitä jarruja pitäisi saada vaihtamalla pilattua :wink: .

Mulla on sellainen teoria tästä jarrujen tärinästä, että aikaa myöten Fordin alustaratkaisut ovat kehittyneet sellaisiksi, että ne reagoivat herkästi vikaantuviin alustan ja jarrujen osiin (pyrkimys tunnokkaaseen ohjaukseen mahdollisimman kevyillä komponenteilla).

Jarrusatulat ovat jo rakenteensa käyttöympäristönsä puolesta alttiita jumiutumisille, mikä on jarruihin syntyvän liian lämmön yleisin lähde. Syynä voivat olla: jumiutuva mäntä, liu'ut tai ilma jarrupiirissä. Toinen huomioitava syy tärinään voi olla heikkokuntoinen napa, eli väljäksi kulunut laakeri tai navan booritus, mikä antaa renkaan joustaa hieman suhteessa olkatukeen, jolloin levy hiertää satulaa epätasaisesti ja lämpenee (ja pääsee myös tärisemään vaikka kaikki puslat olisivat kunnossa). Tämän päälle tulevat sitten eriasteiset pyöräntuennan puslat. :roll:

Se lämpöhän ei niitä jarruja sitten tapa, vaan lämpenemisen jälkeinen jäähtyminen ja kuuman levyn makaaminen kiinni palassa. Tässä syntyy sitä epätasaista kitkapintaa levyyn, mikä sitten tuntuu jarrutuksissa eri asteisena tärinänä. :(

Tämä on vain minun teoriani tästä ongelmasta, sen hoito on vaan niin pirullisen työlästä, kun pitäisi laittaa alusta loppuun kaikki uutta, ennen kuin voisi olla varma, ettei enää tärise - eihän se auto tehtaalta tullessakaan tutissut? On vaan helpompaa ja halvempaa vaihdella niitä levyjä aika ajoin.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin