Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Klubin sivuilta löytyy linkkejä mielestäni hiukan ristiriitaisiin testausohjeisiin koskien ainakin kaasuläppäanturin vastusarvoja, joita itsekin olen mittaillut. Klubin sivujen kautta löytyvät ohjeet saattavat ristiriitaisen kaasuläppäanturin tietojen osalta koskea vain 2WD-mallia, vaikka sitä ei ECUn pikatestausohjeessa sanota (se suomenkielinen ohje --> taitaapi kaasuläppäanturin testausohje siinä koskea nimenomaan 2WD-mallia, koska on peräisin kolmiovisen Sierra Cosworthin käsikirjasta).
Joka tapauksessa voisiko joku varmistaa miten kyseisten vastusarvojen tulisi käyttäytyä 4WD- mallissa. Onko seuraava oikein:
kontaktit 30-17 : tyhjäkäyntiasennossa vastus ääretön, pieni kaasutus 300-600 ohm, kaasun kasvaessa vastus pienenee pikkuhiljaa ja on kaasupohjassa n. 40 ohm (2 WD:ssä vastaavasti vastus kasvaa kaasun lisääntyessä)
kontaktit 30-11 : 300-600 ohm
Olenko tuossa yllä ymmärtänyt asian oikein?
Tarkoittaako "laaja" arvoväli 300-600 ohm muuten, että se on ns. normaali vaihteluväli kunnossa olevalle anturille? Eli että kaikki arvot siltä väliltä kelpaavat testiarvoiksi ja että ECU silloin ymmärtää anturilta tulevan signaalin riittävän hyvin?
Digitaalisella yleismittarilla tekemäni mittauksen mukaan vastus kontaktien 30-17 välillä oli tyhjäkäyntiasennossa 422 ohm (ei siis ääretön kuten kai pitäisi), josta vastus lähti laskemaan pikkuhiljaa noin 175 ohm asti (kaasu ehkä vähän yli puolessa välissä silloin) ja tämän jälkeen vastusarvo alkoi yllättäen nousemaan ja oli kaasupohjassa n. 225 ohm (vaikka pitäisi kai olla noin 40 ohm). Mikä selittäisi erikoinsen vastusarvon nousemisen lopussa? Voisiko potentiometrin hiilikalvo (sellainen siellä kai on) olla kulunut yläkierrosalueelta, jolloin vastus kasvaa? Kenellä olisi kokemusta ja tietoa?
Joka tapauksessa voisiko joku varmistaa miten kyseisten vastusarvojen tulisi käyttäytyä 4WD- mallissa. Onko seuraava oikein:
kontaktit 30-17 : tyhjäkäyntiasennossa vastus ääretön, pieni kaasutus 300-600 ohm, kaasun kasvaessa vastus pienenee pikkuhiljaa ja on kaasupohjassa n. 40 ohm (2 WD:ssä vastaavasti vastus kasvaa kaasun lisääntyessä)
kontaktit 30-11 : 300-600 ohm
Olenko tuossa yllä ymmärtänyt asian oikein?
Tarkoittaako "laaja" arvoväli 300-600 ohm muuten, että se on ns. normaali vaihteluväli kunnossa olevalle anturille? Eli että kaikki arvot siltä väliltä kelpaavat testiarvoiksi ja että ECU silloin ymmärtää anturilta tulevan signaalin riittävän hyvin?
Digitaalisella yleismittarilla tekemäni mittauksen mukaan vastus kontaktien 30-17 välillä oli tyhjäkäyntiasennossa 422 ohm (ei siis ääretön kuten kai pitäisi), josta vastus lähti laskemaan pikkuhiljaa noin 175 ohm asti (kaasu ehkä vähän yli puolessa välissä silloin) ja tämän jälkeen vastusarvo alkoi yllättäen nousemaan ja oli kaasupohjassa n. 225 ohm (vaikka pitäisi kai olla noin 40 ohm). Mikä selittäisi erikoinsen vastusarvon nousemisen lopussa? Voisiko potentiometrin hiilikalvo (sellainen siellä kai on) olla kulunut yläkierrosalueelta, jolloin vastus kasvaa? Kenellä olisi kokemusta ja tietoa?
Sierra Cosworth 4x4 1992
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Sulla on väärin säädetty anturi, löysää ruuveja ja käännä senverran et menee äärettömäksi. Ja tuo vaikuttas muuten et on kulunut kun vastusarvot heittelee.
Mulla pitäis olla yks uusi hyllyssä jos en ihan väärin muista, pitää huomen tarkistaa..Jos tarvista niin voin myydä.
Mulla pitäis olla yks uusi hyllyssä jos en ihan väärin muista, pitää huomen tarkistaa..Jos tarvista niin voin myydä.
#350
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Kiitos cosworthman. Katsotaan sitten jos on tarve todellinen, niin ilman muuta olen kiinnostunut uudesta anturista.
Onko teillä klubilaisilla kokemusta rikkinäisestä kaasuläppäanturista eli minkätyylistä ongelmaa rikkinäinen anturi on käytännössä aiheuttanut?
Onko teillä klubilaisilla kokemusta rikkinäisestä kaasuläppäanturista eli minkätyylistä ongelmaa rikkinäinen anturi on käytännössä aiheuttanut?
Sierra Cosworth 4x4 1992
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Joulukuu 23. 21:53:46 2006
- Paikkakunta: oulu
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Omasta 4 wd anturista en kyllä ääretöntä kohtaa löydä. miksi??
säädin volttien mukaan että tyhjäkäynnillä ulostulo jännite 4,7v ja kaasu pohjassa 0,3v. anturi piti kääntää aivan ala-asentoon. onko normaalia?? nyt amal venttiili napsahtaa aina kun kaasuun koskee??
olenko siis säätäny päin vittua??
säädin volttien mukaan että tyhjäkäynnillä ulostulo jännite 4,7v ja kaasu pohjassa 0,3v. anturi piti kääntää aivan ala-asentoon. onko normaalia?? nyt amal venttiili napsahtaa aina kun kaasuun koskee??
olenko siis säätäny päin vittua??
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Jostain opuksesta luin ettei 4wd:ssä ole ääretöntä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
Mimmoset arvot 2WD anturin täytyy antaa kaasu pois ja kaasu täysillä?
Mistä johdosta se katotaan/millä asteikolla,ite olen muissa autoissa aina kattonu voltti asteikolla.
Mistä johdosta se katotaan/millä asteikolla,ite olen muissa autoissa aina kattonu voltti asteikolla.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Si ... 20Info.pdfJape105 kirjoitti:Mimmoset arvot 2WD anturin täytyy antaa kaasu pois ja kaasu täysillä?
Mistä johdosta se katotaan/millä asteikolla,ite olen muissa autoissa aina kattonu voltti asteikolla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.