Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

topi
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja topi » Ke Lokakuu 14. 0:38:00 2009

Klubin sivuilta löytyy linkkejä mielestäni hiukan ristiriitaisiin testausohjeisiin koskien ainakin kaasuläppäanturin vastusarvoja, joita itsekin olen mittaillut. Klubin sivujen kautta löytyvät ohjeet saattavat ristiriitaisen kaasuläppäanturin tietojen osalta koskea vain 2WD-mallia, vaikka sitä ei ECUn pikatestausohjeessa sanota (se suomenkielinen ohje --> taitaapi kaasuläppäanturin testausohje siinä koskea nimenomaan 2WD-mallia, koska on peräisin kolmiovisen Sierra Cosworthin käsikirjasta).

Joka tapauksessa voisiko joku varmistaa miten kyseisten vastusarvojen tulisi käyttäytyä 4WD- mallissa. Onko seuraava oikein:
kontaktit 30-17 : tyhjäkäyntiasennossa vastus ääretön, pieni kaasutus 300-600 ohm, kaasun kasvaessa vastus pienenee pikkuhiljaa ja on kaasupohjassa n. 40 ohm (2 WD:ssä vastaavasti vastus kasvaa kaasun lisääntyessä)
kontaktit 30-11 : 300-600 ohm

Olenko tuossa yllä ymmärtänyt asian oikein?

Tarkoittaako "laaja" arvoväli 300-600 ohm muuten, että se on ns. normaali vaihteluväli kunnossa olevalle anturille? Eli että kaikki arvot siltä väliltä kelpaavat testiarvoiksi ja että ECU silloin ymmärtää anturilta tulevan signaalin riittävän hyvin?

Digitaalisella yleismittarilla tekemäni mittauksen mukaan vastus kontaktien 30-17 välillä oli tyhjäkäyntiasennossa 422 ohm (ei siis ääretön kuten kai pitäisi), josta vastus lähti laskemaan pikkuhiljaa noin 175 ohm asti (kaasu ehkä vähän yli puolessa välissä silloin) ja tämän jälkeen vastusarvo alkoi yllättäen nousemaan ja oli kaasupohjassa n. 225 ohm (vaikka pitäisi kai olla noin 40 ohm). Mikä selittäisi erikoinsen vastusarvon nousemisen lopussa? Voisiko potentiometrin hiilikalvo (sellainen siellä kai on) olla kulunut yläkierrosalueelta, jolloin vastus kasvaa? Kenellä olisi kokemusta ja tietoa?
Sierra Cosworth 4x4 1992

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ke Lokakuu 14. 0:54:30 2009

Sulla on väärin säädetty anturi, löysää ruuveja ja käännä senverran et menee äärettömäksi. Ja tuo vaikuttas muuten et on kulunut kun vastusarvot heittelee.
Mulla pitäis olla yks uusi hyllyssä jos en ihan väärin muista, pitää huomen tarkistaa..Jos tarvista niin voin myydä.
#350

topi
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja topi » Ke Lokakuu 14. 16:41:06 2009

Kiitos cosworthman. Katsotaan sitten jos on tarve todellinen, niin ilman muuta olen kiinnostunut uudesta anturista.

Onko teillä klubilaisilla kokemusta rikkinäisestä kaasuläppäanturista eli minkätyylistä ongelmaa rikkinäinen anturi on käytännössä aiheuttanut?
Sierra Cosworth 4x4 1992

JNik
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulukuu 23. 21:53:46 2006
Paikkakunta: oulu

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja JNik » Su Marraskuu 1. 12:11:48 2009

Omasta 4 wd anturista en kyllä ääretöntä kohtaa löydä. miksi??

säädin volttien mukaan että tyhjäkäynnillä ulostulo jännite 4,7v ja kaasu pohjassa 0,3v. anturi piti kääntää aivan ala-asentoon. onko normaalia?? nyt amal venttiili napsahtaa aina kun kaasuun koskee??
olenko siis säätäny päin vittua??

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Marraskuu 1. 12:17:18 2009

Jostain opuksesta luin ettei 4wd:ssä ole ääretöntä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Marraskuu 1. 14:38:19 2009

Mimmoset arvot 2WD anturin täytyy antaa kaasu pois ja kaasu täysillä?
Mistä johdosta se katotaan/millä asteikolla,ite olen muissa autoissa aina kattonu voltti asteikolla.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Kaasuläppäanturin oikeat vastusarvot? Sierra Cosworth 4WD

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Marraskuu 2. 22:41:55 2009

Jape105 kirjoitti:Mimmoset arvot 2WD anturin täytyy antaa kaasu pois ja kaasu täysillä?
Mistä johdosta se katotaan/millä asteikolla,ite olen muissa autoissa aina kattonu voltti asteikolla.
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Si ... 20Info.pdf
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin