Jep harva ajattelee sitä murikan "kannatin" kumia siten kun se oikesti toimii. Elikäs sehän tuntuu siltä että perä roikkuu sen päällä. Mutta kun aletaan antaa lähtojä niin vääntö onkin siinä puslassa ylöspäin. Perä lähtee kiertymään vastapäivään ja aika usein tuo takapään kumi on pehmyt tai rikki joten perän takaosa pääsee nousemaan kohti pohjaa. Sitten kun ääriasento saavutetaan alkaa kumi sutia, vääntömomentti laskee ja perä retkahtaa taas alaasentoon ja kiertyminen alkaa uudestaan. Tästä se rytkytys tulee.
Sama reaktio syntyy latijousilla olevissa autoissa kun lati alkaa vääntyä S-malliseksi vedossa. Tuttu ilmiö escoissa jotka yrittää sillä 1.6 vakio x-flolla polttaa kumpparia niin tatatata ja rattaat hyppii lähes ilmaan. Tätä estämäänhän ne takatangot on keksitty.
Jenkeissä näkee hyvin useasti "jousenkatkojia" eli tractionbarseja joilla tämä perän kiertyminen estetään.
Sierraan sanosin että ei ole tönkki tuennan voittanutta. Mitä helekkarin virkaa sen apurungon on sielä vääntyillä puslien varassa. Tukivarrethan on sitä varten. Eihän se keulassakaan etupalkki ole puslien nokassa.
PS. En mie mittää mistää oikeesti tiedä kuhan kirjottelen.
E: Kiertymis suunta tuli väärinpäin. mutta sama vika oli se suunta sitten myötä tai vastapäivään.