Cossun perä?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mel
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Lokakuu 1. 18:48:48 2003

Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja Mel » La Marraskuu 13. 22:30:20 2004

Terve vaan kaikille

Ja asiaan, eli rupee cossun(2wd) perä pomppiin/rytkyttään kun rupee polkeen,
mutkasta lähtiessä ei kauhein usein mutta suoralla aina.
Pahiten tekee sateella.
Iskarit ja puslat on kunnossa.
Voisko kitkalukko olla paskana??

Toivottavasti joku ny ymmärsi mitä tarkoitan :lol:
Viimeksi muokannut Mel, Ke Marraskuu 17. 23:21:07 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ma Marraskuu 15. 10:17:40 2004

Mulla oli is(lukkoperällä) samaa vikaa vaihdettiin iskarit ja jouset ja ei apua mut sit huomattiin et pyörän laakeri oli hieman väljä senkun vaihto niin johan loppu täryytys siis suties.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Marraskuu 15. 17:32:19 2004

Cosander kirjoitti:Mulla oli is(lukkoperällä) samaa vikaa vaihdettiin iskarit ja jouset ja ei apua mut sit huomattiin et pyörän laakeri oli hieman väljä senkun vaihto niin johan loppu täryytys siis suties.
mulla sama homma.. tärisee sutiessa. ja löyty rikkinäinen takapyörän laakeri.. että sillä selviää taas. täristää muuten hieman ajossa tuo, on sen verran väljä..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ke Marraskuu 17. 19:59:16 2004

Mel kirjoitti:Terve vaan kaikille

Ja asiaan, eli rupee cossun(2wd) perä pomppiin/rytkyttään kun rupee polkeen,
mutkasta lähtiessä ei kauhein usein mutta suoralla aina.
Pahiten tekee sateella/talvella.
Iskarit ja puslat on kunnossa.
Voisko kitkalukko olla paskana??

Toivottavasti joku ny ymmärsi mitä tarkoitan :lol:
ei tuon perusteella uskoisi lukon sökö olevan,mulla tekee joskus aivan samaa(cossu 2wd).
toi on suht normaalia että pomppii ja rytkyy jos ei alusta ole vimosen päälle rakennettu.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Marraskuu 17. 21:07:14 2004

c@ltsu kirjoitti:
ei tuon perusteella uskoisi lukon sökö olevan,mulla tekee joskus aivan samaa(cossu 2wd).
toi on suht normaalia että pomppii ja rytkyy jos ei alusta ole vimosen päälle rakennettu.
Miten viimeisenpäälle se pitää sitten rakentaa että ei pompi?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Mel
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Lokakuu 1. 18:48:48 2003

Viesti Kirjoittaja Mel » Ke Marraskuu 17. 23:24:33 2004

laakerit on vaihdettu abauttiarallaa 35000km sitten. Ja sitä stanan pomppimista teki ennen ja jälkeen vaihdon.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 18. 7:44:27 2004

No aika huonot laakerit saa olla että niiden takia pompottaa.

Tractions barseja kiihdytyspeleissä näkee, ei sovellu kovin hyvin katuautoiluun. Mutta sellaisilla ei juuri pompottele.

Voisin kuvitella sellaisen tilanteen että on stanan jäykät jouset, hillittömän jäykät iskarit, uretaanipuslat ja 17" 40 tai 35 sarjan renkaat. Noilla saattaisi olla pompottelut hieman lievempää kun ei pääse mistään antamaan periksi.

Ja loppujen lopuksi se pompottelu taitaapi johtua voiman puutteesta :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 18. 8:09:10 2004

Huonoin mahdollinen vaihtoehto on tehdä cossun taka-jousituksesta jäykkää, pitoa ei ole enää yhtään sen jälkeen. Tietysti jos tekee drifti autoa tämä toimii... :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 18. 8:18:38 2004

Skorppi kirjoitti:Huonoin mahdollinen vaihtoehto on tehdä cossun taka-jousituksesta jäykkää, pitoa ei ole enää yhtään sen jälkeen. Tietysti jos tekee drifti autoa tämä toimii... :wink:
Tuotahan tuossa ajoin takaa :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Marraskuu 18. 9:43:52 2004

Mulla on ollu ihan samaa vaivaa omassa, mutta en oo sen enempää sitä tutkinut mistä se johtuu. Ekana tuli itellä mieleen että iskarit on loppu ja siks pomputtaa. Saattaahan olla että vanteessa on pieni heitto ja sen takia myös esiintyy tota pompotusta??
Toyota Supra TT

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 18. 10:11:05 2004

Mulla ei ole kyllä ollu koskaan pompotus ongelmaa, kahella ekalla vaihteella irtoo aina pito vaan nätisti ja alkaa vetää viivaa kun ahdot nousee. Jotain pitää keksii ensi kesäksi että saa pitoa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 18. 14:48:40 2004

ukormi kirjoitti: Voisin kuvitella sellaisen tilanteen että on stanan jäykät jouset, hillittömän jäykät iskarit, uretaanipuslat ja 17" 40 tai 35 sarjan renkaat. Noilla saattaisi olla pompottelut hieman lievempää kun ei pääse mistään antamaan periksi.

Ja loppujen lopuksi se pompottelu taitaapi johtua voiman puutteesta :wink:
Mulla on uretaaniset ne isot puslat , 17" 35 sarjan kumet , iskarin säädöt niin löysällä kun vaan saa. Mitä jäykemmäksi laittaa niin vaan pahenee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » To Marraskuu 18. 19:52:15 2004

Kyllä perä mullakin pompottaa joskus, mutta en usko että johtuu voiman puutteesta tai siitä että olis iskarit huonot. Kokeilin myös jäykemmällä ja löysemmällä säädällä , ei vaikutusta. Laakeritki oli vasta vaihdettu kun auton hommasin.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » To Marraskuu 18. 20:40:39 2004

Mullakin joskus pomputti, mutta nytkun mietin niin ei oo pompottanu enää pitkään aikaan.

Välissä tuli vaihdettua perä (paskalukkosesta paskalukkoseen) ja tukivarsiin uretaanipuslat.. isot kelkanpuslat on vakiot.

Joskus uutisryhmissä tätä pohdittiin ja joku kertoi että johtuisi vastavaimentamattomista/vastavaimennetuista iskareista tjs. ei pysty enää muistamaan tarkkaan.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Marraskuu 19. 6:56:29 2004

Sitten yksi paikka on se kumipusla, jolla perämurikka on tuettu takapäästään koriin. Jos se on löysä, niin voi vaikuttaa asiaan. Lähtee itse murikka vispaamaan.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Mel
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Lokakuu 1. 18:48:48 2003

Viesti Kirjoittaja Mel » La Marraskuu 20. 0:07:40 2004

Tuntuu että koko perä irtoo kun rupee kiusaan renkaita, toi veskun vinkki vois olla ihan hyvä... :?

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Marraskuu 25. 22:28:47 2004

Muutin omasta kilpurista sen murikan U- kiinnikkeen kiinteäksi ja itse apurungon isot puslat sorvattiin alumiinista. Tukivarsissa isot uniballit. Ei perä paljon pompottele :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Mel
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Lokakuu 1. 18:48:48 2003

Viesti Kirjoittaja Mel » Pe Marraskuu 26. 0:56:36 2004

Joo eli on ny tullu vähän tutkittua ja se perämurikan kumipusla näytäis olevan ihan ehjä(ei repeemiä).
Pyörät kuluu sisemmän "olan" kohdalta aika ikävästi,eli oliskos jouset kuoleentuneet??Mutu pohjalta:ottaa pitoo,perä tippuu alemmas, pyörän kulmat muuttuu, pito vähenee, perä nousee jne. Eli rupee pomppii,jouset loppu? :?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Elokuu 29. 15:37:26 2005

Vesku kirjoitti:Sitten yksi paikka on se kumipusla, jolla perämurikka on tuettu takapäästään koriin. Jos se on löysä, niin voi vaikuttaa asiaan. Lähtee itse murikka vispaamaan.
Mulla auttoi pompottamiseen kun porasin tuosta kumipuslasta 2 kpl 10mm pulttia läpi.
Yhden sivusta läpi ja toisen alhaalta keskelle.
Tuli sopivan jäykkä :D .
Oli kyllä aikalailla revennyt se kumi reunoista irti.
Ei ole ainakaan sen jälkeen pomppinut , piirtää vaan.
Samalla loppui pakoputken hakkaaminen vetoakseliin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Elokuu 29. 15:52:12 2005

mullakin sierra pomppaa kun yritän haukilähtöä.(juu now lähteeku hauki rannasta)
se pomppaa vaan kerran ja ei sudi yhtään,
onkohan mullakin puslat vaihto kunnossa.
mulla oli siihen polyuretaani puslat mut kaverit tuli ja osti ne pois.
kertokaa mikä neuvoksi.
pitäiskö lisätä tehoa?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Elokuu 29. 19:20:55 2005

Mulla tekee ainakin korpparissa sillon tota samaa jos ei ikäänkuin lähe kunnolla pito eli ei ihan nappi tiskissä lähe runnomaan. Sillon alkaa nypyttämään. Ei koskaan oo sillon kyllä tehny kun antaa kunnolla piirtää.
Talvellakin joskus kun koittaa varovasti lähteä, ettei sudi niin pomppii.
Iskarit on ainakin katsastuksen mukaan ehjät, mutta tiedä sitten.
Luulisin , ettätoi olis suht normaalia em. tilanteessa kun renkaan pito lähtee hetkittäin.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 4. 17:35:22 2009

Mulla kans pomppii perä ihan helvetisti nyt. Kurvista lähtee vetää nätisti viivaa mut, suoraa lähtiessä pomppii ja ryskyttää.
Silloin kun pito irtoaa kaasulla, pomputusta ei ilmaannu.

Perä ei ole hirveän kova vaan huomaa vedossa kun alkaa painumaan.
Kaikki puslat on uretaania paitsi ne isot koria vasten.
Tuosta murikan taka kannakkeestako kaikki johtuu?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Elokuu 4. 17:43:27 2009

Perämurikan kannatinkumista noi johtuu kaikki. Toki oma vaikutus on noilla isoilla apurungon kumipuslillakin mutta suurin vika on juuri se U:n muotoinen kannake. Rikkoo pahimmassa tapauksessa koko voimansiirron toi pompotus..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ti Elokuu 4. 18:25:17 2009

Jep harva ajattelee sitä murikan "kannatin" kumia siten kun se oikesti toimii. Elikäs sehän tuntuu siltä että perä roikkuu sen päällä. Mutta kun aletaan antaa lähtojä niin vääntö onkin siinä puslassa ylöspäin. Perä lähtee kiertymään vastapäivään ja aika usein tuo takapään kumi on pehmyt tai rikki joten perän takaosa pääsee nousemaan kohti pohjaa. Sitten kun ääriasento saavutetaan alkaa kumi sutia, vääntömomentti laskee ja perä retkahtaa taas alaasentoon ja kiertyminen alkaa uudestaan. Tästä se rytkytys tulee.

Sama reaktio syntyy latijousilla olevissa autoissa kun lati alkaa vääntyä S-malliseksi vedossa. Tuttu ilmiö escoissa jotka yrittää sillä 1.6 vakio x-flolla polttaa kumpparia niin tatatata ja rattaat hyppii lähes ilmaan. Tätä estämäänhän ne takatangot on keksitty.
Jenkeissä näkee hyvin useasti "jousenkatkojia" eli tractionbarseja joilla tämä perän kiertyminen estetään.

Sierraan sanosin että ei ole tönkki tuennan voittanutta. Mitä helekkarin virkaa sen apurungon on sielä vääntyillä puslien varassa. Tukivarrethan on sitä varten. Eihän se keulassakaan etupalkki ole puslien nokassa. :D

PS. En mie mittää mistää oikeesti tiedä kuhan kirjottelen. :lol:

E: Kiertymis suunta tuli väärinpäin. mutta sama vika oli se suunta sitten myötä tai vastapäivään.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 4. 20:11:39 2009

Hyvä, kiitos vastauksista. Tuohon kannakkeeseen tulee siis muutos..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Cossun perä?

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Elokuu 4. 23:46:57 2009

Itellä poistu tuo hyppiminen kun tein taka kannattimen uusiksi käyttäen siinä kahta uretaanipuslaa ja kuitenkin isot puslat on vielä orkkis kumiset n.vuodenvanhat.
Niin ja tuon jälkeen alko melko mukavasti kuulua läpi kaikki äänet ja kolahtelut voimansiirrosta muuta se on vaan race 8)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin