4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Pe Maaliskuu 9. 15:07:44 2007

Tämänlainen vika on alkanut vaivaamaan. Kun auton käynnistää niin auto nostaa kierrokset n.2500-3000rpm. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin se yleensä tiputtaa kierrokset normaaliksi.

Tämä ei tapahdu jokaisella käynnistyskerralla vaan se voi olla viikon ettei tämänlaista tapahdu. Sen verran olen ehtinyt analysoimaan että kaasuläppä on mielestäni kiinni vaikka kierrokset ovat korkealla.
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa?

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Maaliskuu 9. 15:48:18 2007

Pustaa ainakin aluksi tyhjäkäyntiventtiili, klubin sivuilla taitaa vielä olla ohjeet siihen.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Maaliskuu 9. 15:57:42 2007

Epäilisin itsekin tuota venttiiliä. Voi välillä jumitella jos ei ole puhdistettu.

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Pe Maaliskuu 9. 20:54:44 2007

Tuli puhdistettua ohjeiden mukaan mutta eipä se tuottanut toivottua tulosta. Mistähän sitten vikaa lähteä etsimään?Kaasuläppä?anturit?

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » La Maaliskuu 10. 2:21:54 2007

Pohdin illan mittaan millä tavalla tämä jousen kireys vaikuttaa solenoidin toimintaan? Kyseessä siis tämä jousi joka kiristetään mutterilla.

Itsellä oli 4,65mm ja ohjeessa kuitenkin oli 2,6-2,7mm.
Laitoin kuitenkin saman mitan mikä siinä oli, kun se on sillä toiminut ja ohjeessakin luki että myös muita mittoja on ollut.

Voisiko olla mahdollista että kaasuläpän asentotunnistin olisi jollain tavalla viallinen?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Maaliskuu 10. 9:06:12 2007

Moottorin lämpötila-anturi tai liitin/johto. Kun se tekee tuon, heiluttele sitä johtoa ja liitintä. Löytyy öljytikun alta imusarjan takaa. Mulla se teki tuota joskus ennen kansiremonttia. Sen jälkeen vikaa ei ilmennyt ennenkuin nyt tullut näköjään takaisin. Silloin kun se temppuili mulla, vika tuli yleensä kun oli tällaiset kosteat kelit ja lämpötila lähellä nollaa. Kesällä ja pakkasilla ei ollut ongelmia.

Mulla tekee Escortti samaa, mutta luulen että siinä se johtuu kaasuläpän anturista. Selvinnee tänään kun saan anturin vaihdettua.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re:

Viesti Kirjoittaja kujis » Ma Joulukuu 29. 18:50:47 2008

magelius kirjoitti:Pustaa ainakin aluksi tyhjäkäyntiventtiili, klubin sivuilla taitaa vielä olla ohjeet siihen.
Mahtaisiko noita ohjeita löytyä vielä? Itsekkin moista tarviisin.
Sierra Cosworth 4wd - 91

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Joulukuu 29. 20:01:18 2008

kujis kirjoitti:
magelius kirjoitti:Pustaa ainakin aluksi tyhjäkäyntiventtiili, klubin sivuilla taitaa vielä olla ohjeet siihen.
Mahtaisiko noita ohjeita löytyä vielä? Itsekkin moista tarviisin.
FAQ:sta löytyy
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 13&t=79031
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja kujis » Ma Joulukuu 29. 21:23:17 2008

jep, no enpä osannut tuolta kattoo, kiitos.
Sierra Cosworth 4wd - 91

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja spinneri » To Heinäkuu 16. 16:17:21 2009

Heitetäänpä tämän topicin jatkoksi... Ehdotuksia mistä lähtisin etsimään syyllistä: kierrokset jäävät hetkellisesti n. 3000 rpm:ään. Pysyvät siellä muutamia sekunteja, sitten laskevat taas oikealle tasolle. Ei tee tuota säännöllisesti, mutta usein. Ja vain lämpimällä moottorilla!

Tulee ilmi useimmiten liikkeellelähdöissä (vaihdetta vaihtaessa). Tuntuu siltä, että jos valoissa vihreää odotellessa kaasua "lipsuttelee" pikkuisen, ei ongelmaa tule.

Tyhjäkäyntiventtiili purettu ja putsattu muutamaan kertaan. Ensin tuntui että auttaisi vaivaan, vaan ei... Erään viriviriputkan toimesta venttiili oli säädetty aivan päin peetä (ihan liian "kireälle"), joka aiheutti sen, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti seilasi. Nyt säädöissään ja käy tyhjää nätisti, niin kylmänä kuin kuumanakin.
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja spinneri » Pe Heinäkuu 17. 14:43:29 2009

Soittelin tuonne viriviripajaan (jääkööt nyt firman nimi mainitsematta, ettei tule mainostettua). Tyhjäkäyntiventtiilin ohjausta voi kuulemma säätää, ja vika saattaakin nyt olla siinä. Menen jossain sopivassa välissä piipahtamaan heidän luonaan, saavat siellä tsekata ja säätää, kun tietävät mitä tekevät.

Edelleenkin otan ilomielin vastaan hyviä ideoita & ehdotuksia mistä voisin omatoimisesti vikaa metsästää. JOS vaikka olisikin jokin muu kuin boxissa oleva virheellinen säätöarvo. Hieman sen puolestasi tosin puhuu se, että ongelma ilmaantui juurikin moottorinohjaus-projektin myötä.

P.S. Jos PK-seudulta löytyy joku H....C-specialisti, siis kerhon piiristä, niin voisihan sitä vaikka hänenkin kanssaan vilkaista :burn
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 17. 21:57:16 2009

En tiedä, että miten homma toimii tossa uudemmassa Hestecissä, mutta vanhemmassa saa säädettyä tuon rajan, jossa ruisku aloittaa syötön uudelleen moottorijarrutuksessa. Nyt, jos toi raja on säädetty liian lähelle tota kaasuläpän sulkeutumiskohtaa, niin ruisku ei älyä joka kerta tiputtaa kiekkoja tyhjäkäyntivenan ohjaukseen.
Tossa vois olla yksi mahdollinen syy ongelmaan.

Jos et osaa itse tutkia tota ruiskun ohjelmaa niin kokeile varovasti pienentää vähän sitä kaasuläpän perusaukiolon ruuvia. Se sijaitsee siinä läpän sivulla edestä katsottuna oikealla, mutta sitä pitää kääntää talttapäämeisselillä altapäin.

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset

Viesti Kirjoittaja spinneri » La Heinäkuu 18. 13:39:20 2009

Kiitti vinkistä. Softaa EHKÄ osaisin jopa tulkita, mutta ei ole kaapelia ... eikä softaa.

Kokeilin ottaa koko tyhjäkäyntiventtiilin veks käytöstä (= liitin irti). Tyhjäkäynti laski n. 100 rpm alemmaksi. Ajossa ei mitään ongelmia, ei myöskään tuota murheenkryyniä. Lisäksi tuntuu että moottori käynnistyy entistä herkemmin (ei tarvitse sahata yhtä pitkään).

Kylmällä moottorilla ensimmäiset kilometrit ovat toki hankalia, eli tuo kikka ei ole ratkaisu. Joka tapauksessa syy tai seuraus on tuo tyhjäkäyntiventtiili. Johtuu ongelma sitten siitä itsestään tai virheellisistä arvoista boxissa.
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

Vastaa Viestiin