4wd cosworth ja korkeat kierrokset
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
- Paikkakunta: Turku
4wd cosworth ja korkeat kierrokset
Tämänlainen vika on alkanut vaivaamaan. Kun auton käynnistää niin auto nostaa kierrokset n.2500-3000rpm. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin se yleensä tiputtaa kierrokset normaaliksi.
Tämä ei tapahdu jokaisella käynnistyskerralla vaan se voi olla viikon ettei tämänlaista tapahdu. Sen verran olen ehtinyt analysoimaan että kaasuläppä on mielestäni kiinni vaikka kierrokset ovat korkealla.
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa?
Tämä ei tapahdu jokaisella käynnistyskerralla vaan se voi olla viikon ettei tämänlaista tapahdu. Sen verran olen ehtinyt analysoimaan että kaasuläppä on mielestäni kiinni vaikka kierrokset ovat korkealla.
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa?
Sierra Cosworth 4x4
#1469
#1469
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
- Paikkakunta: Turku
Tuli puhdistettua ohjeiden mukaan mutta eipä se tuottanut toivottua tulosta. Mistähän sitten vikaa lähteä etsimään?Kaasuläppä?anturit?
Sierra Cosworth 4x4
#1469
#1469
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
- Paikkakunta: Turku
Pohdin illan mittaan millä tavalla tämä jousen kireys vaikuttaa solenoidin toimintaan? Kyseessä siis tämä jousi joka kiristetään mutterilla.
Itsellä oli 4,65mm ja ohjeessa kuitenkin oli 2,6-2,7mm.
Laitoin kuitenkin saman mitan mikä siinä oli, kun se on sillä toiminut ja ohjeessakin luki että myös muita mittoja on ollut.
Voisiko olla mahdollista että kaasuläpän asentotunnistin olisi jollain tavalla viallinen?
Itsellä oli 4,65mm ja ohjeessa kuitenkin oli 2,6-2,7mm.
Laitoin kuitenkin saman mitan mikä siinä oli, kun se on sillä toiminut ja ohjeessakin luki että myös muita mittoja on ollut.
Voisiko olla mahdollista että kaasuläpän asentotunnistin olisi jollain tavalla viallinen?
Sierra Cosworth 4x4
#1469
#1469
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Moottorin lämpötila-anturi tai liitin/johto. Kun se tekee tuon, heiluttele sitä johtoa ja liitintä. Löytyy öljytikun alta imusarjan takaa. Mulla se teki tuota joskus ennen kansiremonttia. Sen jälkeen vikaa ei ilmennyt ennenkuin nyt tullut näköjään takaisin. Silloin kun se temppuili mulla, vika tuli yleensä kun oli tällaiset kosteat kelit ja lämpötila lähellä nollaa. Kesällä ja pakkasilla ei ollut ongelmia.
Mulla tekee Escortti samaa, mutta luulen että siinä se johtuu kaasuläpän anturista. Selvinnee tänään kun saan anturin vaihdettua.
Mulla tekee Escortti samaa, mutta luulen että siinä se johtuu kaasuläpän anturista. Selvinnee tänään kun saan anturin vaihdettua.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 170
- Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
- Paikkakunta: Kajaani
Re:
Mahtaisiko noita ohjeita löytyä vielä? Itsekkin moista tarviisin.magelius kirjoitti:Pustaa ainakin aluksi tyhjäkäyntiventtiili, klubin sivuilla taitaa vielä olla ohjeet siihen.
Sierra Cosworth 4wd - 91
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Re:
FAQ:sta löytyykujis kirjoitti:Mahtaisiko noita ohjeita löytyä vielä? Itsekkin moista tarviisin.magelius kirjoitti:Pustaa ainakin aluksi tyhjäkäyntiventtiili, klubin sivuilla taitaa vielä olla ohjeet siihen.
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 13&t=79031
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 170
- Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
- Paikkakunta: Kajaani
Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset
jep, no enpä osannut tuolta kattoo, kiitos.
Sierra Cosworth 4wd - 91
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset
Heitetäänpä tämän topicin jatkoksi... Ehdotuksia mistä lähtisin etsimään syyllistä: kierrokset jäävät hetkellisesti n. 3000 rpm:ään. Pysyvät siellä muutamia sekunteja, sitten laskevat taas oikealle tasolle. Ei tee tuota säännöllisesti, mutta usein. Ja vain lämpimällä moottorilla!
Tulee ilmi useimmiten liikkeellelähdöissä (vaihdetta vaihtaessa). Tuntuu siltä, että jos valoissa vihreää odotellessa kaasua "lipsuttelee" pikkuisen, ei ongelmaa tule.
Tyhjäkäyntiventtiili purettu ja putsattu muutamaan kertaan. Ensin tuntui että auttaisi vaivaan, vaan ei... Erään viriviriputkan toimesta venttiili oli säädetty aivan päin peetä (ihan liian "kireälle"), joka aiheutti sen, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti seilasi. Nyt säädöissään ja käy tyhjää nätisti, niin kylmänä kuin kuumanakin.
Tulee ilmi useimmiten liikkeellelähdöissä (vaihdetta vaihtaessa). Tuntuu siltä, että jos valoissa vihreää odotellessa kaasua "lipsuttelee" pikkuisen, ei ongelmaa tule.
Tyhjäkäyntiventtiili purettu ja putsattu muutamaan kertaan. Ensin tuntui että auttaisi vaivaan, vaan ei... Erään viriviriputkan toimesta venttiili oli säädetty aivan päin peetä (ihan liian "kireälle"), joka aiheutti sen, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti seilasi. Nyt säädöissään ja käy tyhjää nätisti, niin kylmänä kuin kuumanakin.
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset
Soittelin tuonne viriviripajaan (jääkööt nyt firman nimi mainitsematta, ettei tule mainostettua). Tyhjäkäyntiventtiilin ohjausta voi kuulemma säätää, ja vika saattaakin nyt olla siinä. Menen jossain sopivassa välissä piipahtamaan heidän luonaan, saavat siellä tsekata ja säätää, kun tietävät mitä tekevät.
Edelleenkin otan ilomielin vastaan hyviä ideoita & ehdotuksia mistä voisin omatoimisesti vikaa metsästää. JOS vaikka olisikin jokin muu kuin boxissa oleva virheellinen säätöarvo. Hieman sen puolestasi tosin puhuu se, että ongelma ilmaantui juurikin moottorinohjaus-projektin myötä.
P.S. Jos PK-seudulta löytyy joku H....C-specialisti, siis kerhon piiristä, niin voisihan sitä vaikka hänenkin kanssaan vilkaista
Edelleenkin otan ilomielin vastaan hyviä ideoita & ehdotuksia mistä voisin omatoimisesti vikaa metsästää. JOS vaikka olisikin jokin muu kuin boxissa oleva virheellinen säätöarvo. Hieman sen puolestasi tosin puhuu se, että ongelma ilmaantui juurikin moottorinohjaus-projektin myötä.
P.S. Jos PK-seudulta löytyy joku H....C-specialisti, siis kerhon piiristä, niin voisihan sitä vaikka hänenkin kanssaan vilkaista

Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset
En tiedä, että miten homma toimii tossa uudemmassa Hestecissä, mutta vanhemmassa saa säädettyä tuon rajan, jossa ruisku aloittaa syötön uudelleen moottorijarrutuksessa. Nyt, jos toi raja on säädetty liian lähelle tota kaasuläpän sulkeutumiskohtaa, niin ruisku ei älyä joka kerta tiputtaa kiekkoja tyhjäkäyntivenan ohjaukseen.
Tossa vois olla yksi mahdollinen syy ongelmaan.
Jos et osaa itse tutkia tota ruiskun ohjelmaa niin kokeile varovasti pienentää vähän sitä kaasuläpän perusaukiolon ruuvia. Se sijaitsee siinä läpän sivulla edestä katsottuna oikealla, mutta sitä pitää kääntää talttapäämeisselillä altapäin.
Tossa vois olla yksi mahdollinen syy ongelmaan.
Jos et osaa itse tutkia tota ruiskun ohjelmaa niin kokeile varovasti pienentää vähän sitä kaasuläpän perusaukiolon ruuvia. Se sijaitsee siinä läpän sivulla edestä katsottuna oikealla, mutta sitä pitää kääntää talttapäämeisselillä altapäin.
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 4wd cosworth ja korkeat kierrokset
Kiitti vinkistä. Softaa EHKÄ osaisin jopa tulkita, mutta ei ole kaapelia ... eikä softaa.
Kokeilin ottaa koko tyhjäkäyntiventtiilin veks käytöstä (= liitin irti). Tyhjäkäynti laski n. 100 rpm alemmaksi. Ajossa ei mitään ongelmia, ei myöskään tuota murheenkryyniä. Lisäksi tuntuu että moottori käynnistyy entistä herkemmin (ei tarvitse sahata yhtä pitkään).
Kylmällä moottorilla ensimmäiset kilometrit ovat toki hankalia, eli tuo kikka ei ole ratkaisu. Joka tapauksessa syy tai seuraus on tuo tyhjäkäyntiventtiili. Johtuu ongelma sitten siitä itsestään tai virheellisistä arvoista boxissa.
Kokeilin ottaa koko tyhjäkäyntiventtiilin veks käytöstä (= liitin irti). Tyhjäkäynti laski n. 100 rpm alemmaksi. Ajossa ei mitään ongelmia, ei myöskään tuota murheenkryyniä. Lisäksi tuntuu että moottori käynnistyy entistä herkemmin (ei tarvitse sahata yhtä pitkään).
Kylmällä moottorilla ensimmäiset kilometrit ovat toki hankalia, eli tuo kikka ei ole ratkaisu. Joka tapauksessa syy tai seuraus on tuo tyhjäkäyntiventtiili. Johtuu ongelma sitten siitä itsestään tai virheellisistä arvoista boxissa.
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec