pikku piristys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

hapet
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Tammikuu 9. 17:06:05 2009

pikku piristys

Viesti Kirjoittaja hapet » To Tammikuu 15. 19:35:14 2009

hommasin vappuna elämäni ensimmäisen cossun ja nyt pitäis saada vähä piristettyy sitä. mistä kannattaa alottaa pikku piristely 4wd cossu sierrassa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -91
Ex Ford Sierra Cosworth 4x4 -93 Limited edition

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Tammikuu 15. 20:56:28 2009

Piristäminen onnistuu parhaiten hankkimalla sopivasti tieto taitoa ennen kuin alkaa tekemään mitään.
Ota muutama ilta ja lue läpi foorumia. Varmasti alkaa tietoa löytyä kun vähän aiheeseen keskittyy.
Tarkentavia kysymyksiä sen jälkeen vaan kehiin niin varmasti saat vastauksia.
#6
Escort -75

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Tammikuu 15. 23:06:01 2009

Juuri kuten Ilkka sanoi.

Mutta nopeasti:
Ensin vihreät suuttimet ja niille sopiva lastu. Nylonjetit jos haluaa.

Kun niillä aikansa menty, isompi turbo, downpipe, harmaat suuttimet ja niille lastu.

Nälkää kasvaa syödessä. Rajaa ei näy muuta kuin rahamäärällä mitä haluat laittaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 15. 23:16:37 2009

Katit pois!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Pe Tammikuu 16. 9:38:25 2009

Tervetuloa jäseneksi hapet.

Kuka ois seppä syntyessään..

Koskaan omistanu yhtään turbo vehjettä, paitsi yhen Turbo Supran kaverin kanssa puokkiin. Eli aikas uutta meikäläisellekkin..
Pikku killistä asti aina haaveillu Cossusta. Olihan se ostettava vuonna 2007. Kuten Ilkka sanoi, lueskelemalla tätä Foorumia ja käyttämällä Etsi linkkiä, pääsee hyvin alkuun. Ja tyhmiä kysymyksiä ei ole. Jos vähänkin jotain epäilet, KYSY. Ei tarvitse mennä perse edellä puuhun. :wink:

...ja itse kysymykseen:

Avarampaa putkistoo tillalle (Mongoose ?), isompi välijäähdytin, bensan suuttimet, lastu... Noilla ny alkuunsa :wink:

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Tammikuu 16. 14:47:52 2009

Noista vihreistä suuttimista tuli mieleen et jos boan ahtaa ni mitä kaikkea pitää koneelle tehdä esim ruiskun puolelle?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Tammikuu 18. 13:48:17 2009

jnd kirjoitti:Noista vihreistä suuttimista tuli mieleen et jos boan ahtaa ni mitä kaikkea pitää koneelle tehdä esim ruiskun puolelle?
Vähintään lisärikastus suuttimet ja niille ohjain, tai sitten kokonaan uusi moottorinohjaus.

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja eksu » Ke Maaliskuu 4. 4:17:09 2009

Jallu kirjoitti: Ensin vihreät suuttimet ja niille sopiva lastu. Nylonjetit jos haluaa.
Kun niillä aikansa menty, isompi turbo, downpipe, harmaat suuttimet ja niille lastu.
Nälkää kasvaa syödessä. Rajaa ei näy muuta kuin rahamäärällä mitä haluat laittaa.
Nälkä kasvaa syödessä joten skippaa suoraan nuo välivaiheet. Neliveto -> kalliimpi virittää (lue: usemapi osa vaihdettava tai poksahtaa). Kuitenkin tapoja on monia ja riippuu mitä koneelta hakee. Tietysti "helpoin" vaihtoehto olisi laittaa suuttimet+anturit, nokat ja turbo, IC ja putkisto. ECU puolelle myös jotain muutosta sitten varmasti kannattanee hakea, muuten on katin jalometallit Tiehallinnolla :D Kannattaa kuitenkin mitottaa asiat aina riittäämiin (lue: 350hp kuulostaa paljolta mutta kaikkeen tottuu) eli allekirjoittaneen mielestä turha "ensiksi" alkaa ostamaan parilla tonnilla, kyllästyä ja sijottaa taas toiset. Selaile hetki ja mieti mikä on paras vaihtoehto omiin tavoitteisiin/budjettiin, ja sen jälkeen alat vähän kyselemään mitä kaikkea pitää tehdä että osat kestää ja sitten vasta kaupoille. Ei muuta ku onnea viritykseen! :)

maneman
Viestit: 27
Liittynyt: La Helmikuu 14. 13:30:36 2009

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja maneman » Ke Maaliskuu 4. 11:35:22 2009

Mistä noita suuttimia ja lastuja saa täältä suomesta ostettua?

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Maaliskuu 4. 12:15:09 2009

autoracing:istä saa jotain lastuja, melkeen kannattaa varmaan käytettyä katella. nelikkoon lastu tarjonta on aika heikkoa ja aika arvokkaitakin. oma lastu harmaille makso ~500€ ja ulkomailta joutu tilaamaan.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

maneman
Viestit: 27
Liittynyt: La Helmikuu 14. 13:30:36 2009

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja maneman » Ke Maaliskuu 4. 12:37:21 2009

Onko se harmaitten lastu stage2 ja vihreille stage1?

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Maaliskuu 4. 12:44:04 2009

Stageissakin taitaa olla vähän vaihtelevuutta valmistajien mukaan mutta eiköhän se perinteisesti mene niin että stage 1 on omille suuttimille, stage 2 vihreille (ja siinä sitten voi olla oma tai 3 bar map) ja stage 3 sitten harmaille. Mutta kaikenlaisia variaatioita kyllä noista esiintyy.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Maaliskuu 4. 17:04:12 2009

niin racingistä sai just vissiin stage 1 ja 2. 2 oli just vihreille. tossa mun lastussa ei mitään stage juttuja ollukkaa, mutta 3 se perjaatteessa varmaan on.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Maaliskuu 4. 17:55:55 2009

Lastuja kannattaa kysellä myös Lauders nimimerkiltä. Hänellä pitäis olla vielä saatavana nelikkoon "stage 2" (eli vihreät + 3bar MAP) lastut katilliseen ja katittomaan.

Custom_76
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
Paikkakunta: Jurva

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Custom_76 » To Huhtikuu 16. 22:34:25 2009

Jatkanpa tähän samaan viestiin... Autona on siis tekniikanvaihto 4x4 Cossu Sierra ja tarkoituksena olisi saada pientä piristystä kulku puoleen... Ajatuksena olisi laittaa autoon holsetin hx35 fööni ulkoisella hukkaportilla ja niiden seuraksi vihreät suuttimet, niille lastu ja 3 bar mappi. Tarvitsisin lisä tietoa ainakin siitä että onko nelivedon saaste ja katalysaattorimallien ecuilla suuriakin eroja koska autossani on katalysaattorimallin ecu mutta auto on rekisteröity "saaste" malliksi. Eli onko näissä samat lastut ja jos ei ole niin kumman mallisen lastun joudun ostamaan. Auto siis tarkoitus pitää joka päiväisessä liikenteessä joten liikoja en tätä autoa ala piristämään. Ahdot johonkin 1,5 bar korkeintaan. Ja sitten minkä moinen on toi proturbon tarjouspaketti tosta hx 35:sta. Ps. Käytetyistä osista otan tarjouksia vastaan. Kiitoksia avusta näin etukäteen. :D
Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Huhtikuu 17. 0:02:21 2009

ecuissa ei taida olla eroja, mulla tuli ainakin vähä päästöseen saastemallin ecu ja toimii ihan niinkuin ennenkin. lastussa on se lamda-ohjaus, mikä taitaa olla se ainoa ero. jos nyt lamda-ohjaus käytössä, niin kannattaa varmaan semmonen lastu ostaa missä on lamda-ohjaus.

viisaammat vielä varmistakoon :)
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Huhtikuu 17. 17:53:34 2009

Vähäpäästöisen ECU haluaa sen lambda-signaalin sinne ja toiminee jollain varohjelmalla jos sitä ei tule.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ke Toukokuu 27. 22:17:32 2009

Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella. Tossa ahtimessa taitaa olla reserviä isommillekin tehoille mut sitten ei taida kuulua tähän ketjuun..Tässä viritouhussa taitaa aika harva laite vaan pysyä samalla omistajalla pitkään kevyesti piristeltynä. Mun mielestä cossusta saa n. 400hv ja ehkä vähän ylikin liki samalla rahalla kun sen reilu 300 ja kaasupolkimen asento ajossa määrittelee kestävyyttä enempi kun max teho 300 vs. 400 moottorin osalta. Nelikon laatikko taitaa olla se heikoin lenkki kun mennään yli 350hv.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Toukokuu 28. 4:05:24 2009

juusto_pallero kirjoitti:ecuissa ei taida olla eroja, mulla tuli ainakin vähä päästöseen saastemallin ecu ja toimii ihan niinkuin ennenkin. lastussa on se lamda-ohjaus, mikä taitaa olla se ainoa ero. jos nyt lamda-ohjaus käytössä, niin kannattaa varmaan semmonen lastu ostaa missä on lamda-ohjaus.

viisaammat vielä varmistakoon :)
Eli saastemallin ecu ei tunnista lambdan signaalia ollenkaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 28. 19:08:34 2009

Hartsa kirjoitti:Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella. Tossa ahtimessa taitaa olla reserviä isommillekin tehoille mut sitten ei taida kuulua tähän ketjuun..Tässä viritouhussa taitaa aika harva laite vaan pysyä samalla omistajalla pitkään kevyesti piristeltynä. Mun mielestä cossusta saa n. 400hv ja ehkä vähän ylikin liki samalla rahalla kun sen reilu 300 ja kaasupolkimen asento ajossa määrittelee kestävyyttä enempi kun max teho 300 vs. 400 moottorin osalta. Nelikon laatikko taitaa olla se heikoin lenkki kun mennään yli 350hv.
Mulla tuli penkissä aikanaan "vihreillä" 328hv. Oli siis maksimit noilla tuolle kokoonpanolle.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja spinneri » Pe Toukokuu 29. 21:08:48 2009

En malta olla mainitsematta, että lehtemme projektiauto on juurikin Sierra RS Cosworth 4x4 vuosimallia 1992. Tällä hetkellä paukkua löytyy 330 hummaa ja vääntöä 475 newtonmetriä. Eikä välijäähdytintä ole vaihdettu isompaan ja nokatkin ovat vakiot - myös ajoitukseltaan.

Jos kiinnostuit, lue lisää projektista numeroistamme 1, 2 ja 3/2008. Valitettavasti omasta varastostamme löytyy enää numeroa 2/2008. Sen voit halutessasi tilata verkkokaupastamme.


Vinkin ilmaan heitti

Jari Sjöman
Spinneri Magazine
CRSC:n yhteistyökumppani
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Hartsa » La Toukokuu 30. 9:42:34 2009

Käyköhän niin, että alle 400 humman nokkien vaihdolla hävitään enemmän kun voitetaan? Siis max teho vs. alarekisteri. 4x4 cuulerillakin on taidettu ottaa 400 heppaa, mutta usein se on vaihdettu ennen nokkia. Nokat ja cuuleri eivät taida olla pienen tehon lisäyksen esteenä tuossa projektiautossasi.

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Kesäkuu 9. 22:33:46 2009

Vesku kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella.
Mulla tuli penkissä aikanaan "vihreillä" 328hv. Oli siis maksimit noilla tuolle kokoonpanolle.
Katselin noita cossun 803 eli vihreitä suuttimia ja rinkelinokassa onkin suuttimissa merkintä 083 ja niiden tuotto taisi olla 440 cc @ 3 bar eli eri suuttimet kyseessä. Cossun 803 vihreissä taisi olla 382 cc/min 3 bar paineella?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: pikku piristys

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Kesäkuu 10. 9:35:54 2009

Noin 390cc/min se muistakseni oli.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin