pikku piristys
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Tammikuu 9. 17:06:05 2009
pikku piristys
hommasin vappuna elämäni ensimmäisen cossun ja nyt pitäis saada vähä piristettyy sitä. mistä kannattaa alottaa pikku piristely 4wd cossu sierrassa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -91
Ex Ford Sierra Cosworth 4x4 -93 Limited edition
Ex Ford Sierra Cosworth 4x4 -93 Limited edition
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: pikku piristys
Piristäminen onnistuu parhaiten hankkimalla sopivasti tieto taitoa ennen kuin alkaa tekemään mitään.
Ota muutama ilta ja lue läpi foorumia. Varmasti alkaa tietoa löytyä kun vähän aiheeseen keskittyy.
Tarkentavia kysymyksiä sen jälkeen vaan kehiin niin varmasti saat vastauksia.
Ota muutama ilta ja lue läpi foorumia. Varmasti alkaa tietoa löytyä kun vähän aiheeseen keskittyy.
Tarkentavia kysymyksiä sen jälkeen vaan kehiin niin varmasti saat vastauksia.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: pikku piristys
Juuri kuten Ilkka sanoi.
Mutta nopeasti:
Ensin vihreät suuttimet ja niille sopiva lastu. Nylonjetit jos haluaa.
Kun niillä aikansa menty, isompi turbo, downpipe, harmaat suuttimet ja niille lastu.
Nälkää kasvaa syödessä. Rajaa ei näy muuta kuin rahamäärällä mitä haluat laittaa.
Mutta nopeasti:
Ensin vihreät suuttimet ja niille sopiva lastu. Nylonjetit jos haluaa.
Kun niillä aikansa menty, isompi turbo, downpipe, harmaat suuttimet ja niille lastu.
Nälkää kasvaa syödessä. Rajaa ei näy muuta kuin rahamäärällä mitä haluat laittaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: pikku piristys
Katit pois!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Re: pikku piristys
Tervetuloa jäseneksi hapet.
Kuka ois seppä syntyessään..
Koskaan omistanu yhtään turbo vehjettä, paitsi yhen Turbo Supran kaverin kanssa puokkiin. Eli aikas uutta meikäläisellekkin..
Pikku killistä asti aina haaveillu Cossusta. Olihan se ostettava vuonna 2007. Kuten Ilkka sanoi, lueskelemalla tätä Foorumia ja käyttämällä Etsi linkkiä, pääsee hyvin alkuun. Ja tyhmiä kysymyksiä ei ole. Jos vähänkin jotain epäilet, KYSY. Ei tarvitse mennä perse edellä puuhun.
...ja itse kysymykseen:
Avarampaa putkistoo tillalle (Mongoose ?), isompi välijäähdytin, bensan suuttimet, lastu... Noilla ny alkuunsa
Kuka ois seppä syntyessään..
Koskaan omistanu yhtään turbo vehjettä, paitsi yhen Turbo Supran kaverin kanssa puokkiin. Eli aikas uutta meikäläisellekkin..
Pikku killistä asti aina haaveillu Cossusta. Olihan se ostettava vuonna 2007. Kuten Ilkka sanoi, lueskelemalla tätä Foorumia ja käyttämällä Etsi linkkiä, pääsee hyvin alkuun. Ja tyhmiä kysymyksiä ei ole. Jos vähänkin jotain epäilet, KYSY. Ei tarvitse mennä perse edellä puuhun.

...ja itse kysymykseen:
Avarampaa putkistoo tillalle (Mongoose ?), isompi välijäähdytin, bensan suuttimet, lastu... Noilla ny alkuunsa

-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: pikku piristys
Noista vihreistä suuttimista tuli mieleen et jos boan ahtaa ni mitä kaikkea pitää koneelle tehdä esim ruiskun puolelle?
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: pikku piristys
Vähintään lisärikastus suuttimet ja niille ohjain, tai sitten kokonaan uusi moottorinohjaus.jnd kirjoitti:Noista vihreistä suuttimista tuli mieleen et jos boan ahtaa ni mitä kaikkea pitää koneelle tehdä esim ruiskun puolelle?
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: pikku piristys
Nälkä kasvaa syödessä joten skippaa suoraan nuo välivaiheet. Neliveto -> kalliimpi virittää (lue: usemapi osa vaihdettava tai poksahtaa). Kuitenkin tapoja on monia ja riippuu mitä koneelta hakee. Tietysti "helpoin" vaihtoehto olisi laittaa suuttimet+anturit, nokat ja turbo, IC ja putkisto. ECU puolelle myös jotain muutosta sitten varmasti kannattanee hakea, muuten on katin jalometallit TiehallinnollaJallu kirjoitti: Ensin vihreät suuttimet ja niille sopiva lastu. Nylonjetit jos haluaa.
Kun niillä aikansa menty, isompi turbo, downpipe, harmaat suuttimet ja niille lastu.
Nälkää kasvaa syödessä. Rajaa ei näy muuta kuin rahamäärällä mitä haluat laittaa.


-
- Viestit: 27
- Liittynyt: La Helmikuu 14. 13:30:36 2009
Re: pikku piristys
Mistä noita suuttimia ja lastuja saa täältä suomesta ostettua?
-
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Re: pikku piristys
autoracing:istä saa jotain lastuja, melkeen kannattaa varmaan käytettyä katella. nelikkoon lastu tarjonta on aika heikkoa ja aika arvokkaitakin. oma lastu harmaille makso ~500€ ja ulkomailta joutu tilaamaan.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86
Ford Sierra Rs Cosworth -86
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: La Helmikuu 14. 13:30:36 2009
Re: pikku piristys
Onko se harmaitten lastu stage2 ja vihreille stage1?
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: pikku piristys
Stageissakin taitaa olla vähän vaihtelevuutta valmistajien mukaan mutta eiköhän se perinteisesti mene niin että stage 1 on omille suuttimille, stage 2 vihreille (ja siinä sitten voi olla oma tai 3 bar map) ja stage 3 sitten harmaille. Mutta kaikenlaisia variaatioita kyllä noista esiintyy.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Re: pikku piristys
niin racingistä sai just vissiin stage 1 ja 2. 2 oli just vihreille. tossa mun lastussa ei mitään stage juttuja ollukkaa, mutta 3 se perjaatteessa varmaan on.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86
Ford Sierra Rs Cosworth -86
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: pikku piristys
Lastuja kannattaa kysellä myös Lauders nimimerkiltä. Hänellä pitäis olla vielä saatavana nelikkoon "stage 2" (eli vihreät + 3bar MAP) lastut katilliseen ja katittomaan.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
- Paikkakunta: Jurva
Re: pikku piristys
Jatkanpa tähän samaan viestiin... Autona on siis tekniikanvaihto 4x4 Cossu Sierra ja tarkoituksena olisi saada pientä piristystä kulku puoleen... Ajatuksena olisi laittaa autoon holsetin hx35 fööni ulkoisella hukkaportilla ja niiden seuraksi vihreät suuttimet, niille lastu ja 3 bar mappi. Tarvitsisin lisä tietoa ainakin siitä että onko nelivedon saaste ja katalysaattorimallien ecuilla suuriakin eroja koska autossani on katalysaattorimallin ecu mutta auto on rekisteröity "saaste" malliksi. Eli onko näissä samat lastut ja jos ei ole niin kumman mallisen lastun joudun ostamaan. Auto siis tarkoitus pitää joka päiväisessä liikenteessä joten liikoja en tätä autoa ala piristämään. Ahdot johonkin 1,5 bar korkeintaan. Ja sitten minkä moinen on toi proturbon tarjouspaketti tosta hx 35:sta. Ps. Käytetyistä osista otan tarjouksia vastaan. Kiitoksia avusta näin etukäteen. 

Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78
-
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Re: pikku piristys
ecuissa ei taida olla eroja, mulla tuli ainakin vähä päästöseen saastemallin ecu ja toimii ihan niinkuin ennenkin. lastussa on se lamda-ohjaus, mikä taitaa olla se ainoa ero. jos nyt lamda-ohjaus käytössä, niin kannattaa varmaan semmonen lastu ostaa missä on lamda-ohjaus.
viisaammat vielä varmistakoon
viisaammat vielä varmistakoon

Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86
Ford Sierra Rs Cosworth -86
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: pikku piristys
Vähäpäästöisen ECU haluaa sen lambda-signaalin sinne ja toiminee jollain varohjelmalla jos sitä ei tule.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Re: pikku piristys
Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella. Tossa ahtimessa taitaa olla reserviä isommillekin tehoille mut sitten ei taida kuulua tähän ketjuun..Tässä viritouhussa taitaa aika harva laite vaan pysyä samalla omistajalla pitkään kevyesti piristeltynä. Mun mielestä cossusta saa n. 400hv ja ehkä vähän ylikin liki samalla rahalla kun sen reilu 300 ja kaasupolkimen asento ajossa määrittelee kestävyyttä enempi kun max teho 300 vs. 400 moottorin osalta. Nelikon laatikko taitaa olla se heikoin lenkki kun mennään yli 350hv.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: pikku piristys
Eli saastemallin ecu ei tunnista lambdan signaalia ollenkaan.juusto_pallero kirjoitti:ecuissa ei taida olla eroja, mulla tuli ainakin vähä päästöseen saastemallin ecu ja toimii ihan niinkuin ennenkin. lastussa on se lamda-ohjaus, mikä taitaa olla se ainoa ero. jos nyt lamda-ohjaus käytössä, niin kannattaa varmaan semmonen lastu ostaa missä on lamda-ohjaus.
viisaammat vielä varmistakoon
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: pikku piristys
Mulla tuli penkissä aikanaan "vihreillä" 328hv. Oli siis maksimit noilla tuolle kokoonpanolle.Hartsa kirjoitti:Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella. Tossa ahtimessa taitaa olla reserviä isommillekin tehoille mut sitten ei taida kuulua tähän ketjuun..Tässä viritouhussa taitaa aika harva laite vaan pysyä samalla omistajalla pitkään kevyesti piristeltynä. Mun mielestä cossusta saa n. 400hv ja ehkä vähän ylikin liki samalla rahalla kun sen reilu 300 ja kaasupolkimen asento ajossa määrittelee kestävyyttä enempi kun max teho 300 vs. 400 moottorin osalta. Nelikon laatikko taitaa olla se heikoin lenkki kun mennään yli 350hv.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: pikku piristys
En malta olla mainitsematta, että lehtemme projektiauto on juurikin Sierra RS Cosworth 4x4 vuosimallia 1992. Tällä hetkellä paukkua löytyy 330 hummaa ja vääntöä 475 newtonmetriä. Eikä välijäähdytintä ole vaihdettu isompaan ja nokatkin ovat vakiot - myös ajoitukseltaan.
Jos kiinnostuit, lue lisää projektista numeroistamme 1, 2 ja 3/2008. Valitettavasti omasta varastostamme löytyy enää numeroa 2/2008. Sen voit halutessasi tilata verkkokaupastamme.
Vinkin ilmaan heitti
Jari Sjöman
Spinneri Magazine
CRSC:n yhteistyökumppani
Jos kiinnostuit, lue lisää projektista numeroistamme 1, 2 ja 3/2008. Valitettavasti omasta varastostamme löytyy enää numeroa 2/2008. Sen voit halutessasi tilata verkkokaupastamme.
Vinkin ilmaan heitti
Jari Sjöman
Spinneri Magazine
CRSC:n yhteistyökumppani
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Re: pikku piristys
Käyköhän niin, että alle 400 humman nokkien vaihdolla hävitään enemmän kun voitetaan? Siis max teho vs. alarekisteri. 4x4 cuulerillakin on taidettu ottaa 400 heppaa, mutta usein se on vaihdettu ennen nokkia. Nokat ja cuuleri eivät taida olla pienen tehon lisäyksen esteenä tuossa projektiautossasi.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Re: pikku piristys
Katselin noita cossun 803 eli vihreitä suuttimia ja rinkelinokassa onkin suuttimissa merkintä 083 ja niiden tuotto taisi olla 440 cc @ 3 bar eli eri suuttimet kyseessä. Cossun 803 vihreissä taisi olla 382 cc/min 3 bar paineella?Vesku kirjoitti:Mulla tuli penkissä aikanaan "vihreillä" 328hv. Oli siis maksimit noilla tuolle kokoonpanolle.Hartsa kirjoitti:Kannattaa huomioda se, että ne boschin vihreet ei taida riittää kun johonkin 340 hv tuntumaan riippuen vähän b-paineesta. Mulla on 5 pyttysestä koneesta 420 noilla suuttimilla otettu. Laskennallisesti riittäisi 336 hv 4:llä suuttimella.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni