Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Ilkka_H
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Maaliskuu 12. 14:37:54 2007
SLEI kirjoitti:
En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.
Vähän aiheesta ulos mutta tuohon jäähdytysnesteeseeen. Motulillahan on tuo InuGeliä jota käytetään ns. raakana. Sen lämmönjohto kyvyn pitäisi olla huomattavasti perinteisiä parempi. Onkos kellään kokemuksia. Oon kyllä kuullut paljonkin positiivista mutta alumiinikoneista ym nykytekniikasta.
#6
Escort -75
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ma Maaliskuu 12. 14:39:25 2007
MouTine kirjoitti:SLEI kirjoitti:
En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.
Glykoli nostaa myös kiehumispistettä.
Ja voitelee vespumppua.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 12. 14:40:41 2007
"Glykoli nostaa myös kiehumispistettä."
Niin tekee, mutta jos lämpö siirtyy tehokkaasti niin ei sitä korkeampaa kiehumispistettä tarvita. Paineen nosto nostaa kanssa kiehumispistettä ja on niitä lisäaineita veteen jotka nostaa kiehumispistettä, mutta ei pienennä lämmön johtumista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
cossu65
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
- Paikkakunta: Villähde/Nastola
Viesti
Kirjoittaja cossu65 » Ma Maaliskuu 12. 19:23:57 2007
Kyllä mä olen ainakin ollut tyytyväinen castrolin 10/60 öljyyn ja talvet ajelen gulfin 5/60 kisaöljyllä ja vaihtoväli n.viiden tonnin välein. Olen kokeillut monia muitakin merkkejä ja viskositeettejä mutta noin kolme neljä tonnia ajettuina huomaa castrolin ja gulfin eron moniin muihin, on kyllä nuo tyhjäkäynnin öljynpaineet paljon paremmat mutta tämä on vaan mun mielipide ilman että haukkuisin jotain muuta öljymerkkiä
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05
-
Cosesc
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Viesti
Kirjoittaja Cosesc » Ma Maaliskuu 12. 22:36:44 2007
Kendall GT1 green racing. Ei mitään ongelmia, voin suositella. Eikä ole ajettu kuin mummoa kirkkoon.

Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
ls454
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006
Viesti
Kirjoittaja ls454 » Ti Maaliskuu 13. 11:02:34 2007
Cosesc kirjoitti:Kendall GT1 green racing. Ei mitään ongelmia, voin suositella. Eikä ole ajettu kuin mummoa kirkkoon.

Nyt pistit pahan pähkinän ,ottaiskohan se tuon cossun vaihdossaa.

Escort -69 turbo projekti kaudelle 08
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » To Tammikuu 22. 22:06:27 2009
Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
#350
-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Tammikuu 22. 22:11:36 2009
cosworthman kirjoitti:Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
Itsehän ajoin ekat kilsat edellisellä motilla Castrol Magnatecillä.
[mutu] Ehkä vähän ärjyt öljyt ekoille kilsoille nuo TWS:t. Luulis et tommonen notkeempi Magnatec olis parempi sisäänajo ööli. Eikä välttis tartte olla noin kalliit litkut ekoilla kilsoilla (mä puhun säästämisestä autoharrastuksessa

, pitää vissiin huomen mennä lekurille

) [/mutu]
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » To Tammikuu 22. 22:22:03 2009
sierra4x4tbo kirjoitti:cosworthman kirjoitti:Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
Itsehän ajoin ekat kilsat edellisellä motilla Castrol Magnatecillä.
[mutu] Ehkä vähän ärjyt öljyt ekoille kilsoille nuo TWS:t. Luulis et tommonen notkeempi Magnatec olis parempi sisäänajo ööli. Eikä välttis tartte olla noin kalliit litkut ekoilla kilsoilla (mä puhun säästämisestä autoharrastuksessa

, pitää vissiin huomen mennä lekurille

) [/mutu]
Jostainhan sitä on säästettävä

Pitää varmaan hakea notkeemmat öljyt huomenna ja lurauttaa vielä nuo ulos. Sit laittaa TWS:t takas kun lähtee jääradalle ajelee kunnolla sisään..

#350
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » To Tammikuu 22. 22:55:21 2009
Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 23. 9:04:52 2009
henu kirjoitti:Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.
Parempi vaihtaa yhen kerran liikaa kuin liian vähän ja joka öljyille uus suodatin kanssa.
#350
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 23. 10:00:54 2009
henu kirjoitti:Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.
Jos ei koneessa muuten käytetä tuollaista öljyä niin tuskin sinne pesuunkaan sellaista kannattaa laittaa, .
Uuden koneen starttaus tehdään tod. näk. lämpimässä ei silloin mitään liruöljyä kaivata, öljypumppuun nyt ainakin paksumpaa, että alkaa imeä kunnolla.
Wiseco käskee esim. ajamaan koneen sisään(männänrenkaat) mineraaliöljyllä, kun synteettiset on liian liukkaita ja renkaiden petaantuminen kestää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Vesku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Viesti
Kirjoittaja Vesku » Pe Tammikuu 23. 13:05:58 2009
Itsellä tuli uudet orginal cossun männät ja ajoin sisäänajon mineraaliöljyllä. Koneistukset tehnyt koneista suositteli tuota juuri tuon tiivistymisen takia. Sisäänajoa ajoin n.500km, jonka jälkeet synteettiset koneeseen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 23. 19:14:18 2009
Vesku kirjoitti:Itsellä tuli uudet orginal cossun männät ja ajoin sisäänajon mineraaliöljyllä. Koneistukset tehnyt koneista suositteli tuota juuri tuon tiivistymisen takia. Sisäänajoa ajoin n.500km, jonka jälkeet synteettiset koneeseen.
Orggis mahlet mullakin on tuossa, muutamasta suunnasta on suositeltu mineraaleja eli laitetaan delvakit.

#350
-
Fomococars
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti
Kirjoittaja Fomococars » La Tammikuu 24. 13:27:30 2009
moro kaikille !
hyvää juttua kaikin puolin.
omasta mielestä se vihree litku mitä laitan veden sekaan ehkäisee ruostetta ja syöpymistä siellä missä vesi normisti huilaa.
ja vesipumpulle ihan hyvä lisäaine ja miksei myös pakkasilla jopa tarpeen kuulemma.
ja mites nuo sisäänajot vaik cossukoneessa tuo 400 km ajoittako sen ilman AHTIMIA ja sit kun hyvät öljyt sisään laitetaan hyllystä 1-2 uutta ahdinta koneeseen kiinni.
tietysti jos on vesijäähytteiset sama miten.
porakone pyöritys ja hydraulinostajien painelu öljykarkkikupissa ilmat pois =äänetöntä ajoa alkumetreistä lähtien.
Ja se suodatin asia tuli vaan mieleen jos haluaa isomman suodattimen kuin esim. vakio ohc taunus malli.
muuten sama mut n. 5 cm pitempi volkkarin sama jenka yms. ja päässä on paikka josta työkalulla helposti auki ilman murheita.
räikkösellä viellä tunturirallissa oli kyljet ihan suorat komeesti päristeli puitten välissä menemään.
olikohan yleiskilpailun 14 toista etuveto fiiatilla tehtaanrakentama mäkisen säätämä. muut ajaa neliveto.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
Vesku
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Viesti
Kirjoittaja Vesku » La Tammikuu 24. 13:36:51 2009
Se vihree litku sinne VEDEN sekaan on jees. Itsellä punaista.
Itsellä oli AHDIN kiinni koko sisäänajon ajan. Ei tosin ollut enää uusi. Kai sen ilmankin voi ajaa, mutta pitä laittaa tulppa siihen öljyputkeen, josta normaalisti menee öljy ahtimelle ja paluupuolelle myös hyvä olla. Hyllyssä on vielä yksi uusi ahdin.

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » La Tammikuu 24. 17:39:18 2009
Fomococars kirjoitti:moro kaikille !
hyvää juttua kaikin puolin.
omasta mielestä se vihree litku mitä laitan veden sekaan ehkäisee ruostetta ja syöpymistä siellä missä vesi normisti huilaa.
ja vesipumpulle ihan hyvä lisäaine ja miksei myös pakkasilla jopa tarpeen kuulemma.
ja mites nuo sisäänajot vaik cossukoneessa tuo 400 km ajoittako sen ilman AHTIMIA ja sit kun hyvät öljyt sisään laitetaan hyllystä 1-2 uutta ahdinta koneeseen kiinni.
tietysti jos on vesijäähytteiset sama miten.
porakone pyöritys ja hydraulinostajien painelu öljykarkkikupissa ilmat pois =äänetöntä ajoa alkumetreistä lähtien.
Ja se suodatin asia tuli vaan mieleen jos haluaa isomman suodattimen kuin esim. vakio ohc taunus malli.
muuten sama mut n. 5 cm pitempi volkkarin sama jenka yms. ja päässä on paikka josta työkalulla helposti auki ilman murheita.
räikkösellä viellä tunturirallissa oli kyljet ihan suorat komeesti päristeli puitten välissä menemään.
olikohan yleiskilpailun 14 toista etuveto fiiatilla tehtaanrakentama mäkisen säätämä. muut ajaa neliveto.
Ahtimen kanssa on tarkotus ajaa kyllä sisään. Sehän on tietty sanomattakin selvää(ainakin mulle) että se sisäänajoöljy, vaikka tuleekin mineraalia, on turbovehkeeseen käypää. Mitään halpahallipaskaa en tonne todellakaan laita. Jakaja on vielä irti, paineet pyöritellään ennen käynnistystä.
#350
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » Su Tammikuu 25. 11:43:08 2009
itekki pyöräytin porakoneella paineet mottiin.öljyinä oli valvolinen vr1.niillä ajelin yhen viikonlopun n.500km "sisäänajoa",hukkaportin laitoin auki ettei paineet nappaa heti...kierroksia ei kertaakaan yli 5000rpm
sit vaihdoin uudet samat valvolinet,hukkaportti kiinni ja annoin jo kunnolla kenkää.
myöhemmin kesällä tuli sit vaihettua viel pennzoil öljyt
Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
puliukk0
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja puliukk0 » Su Tammikuu 25. 13:22:40 2009
VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.
Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.
Tuntuu jotenkin oudolta...

Voin kaivaa sen lehden duunista...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Su Tammikuu 25. 15:00:59 2009
puliukk0 kirjoitti:VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.
Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.
Tuntuu jotenkin oudolta...

Voin kaivaa sen lehden duunista...
Mäkin olen kuullu tuon että männänrenkaat hioutuis paremmin sylinterien muotoihin revittelemällä.
#350
-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja sierra4x4tbo » Su Tammikuu 25. 15:04:19 2009
cosworthman kirjoitti:puliukk0 kirjoitti:VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.
Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.
Tuntuu jotenkin oudolta...

Voin kaivaa sen lehden duunista...
Mäkin olen kuullu tuon että männänrenkaat hioutuis paremmin sylinterien muotoihin revittelemällä.
Tuttu artikkeli.
Mä ainakin ajattelin (sitten kun saan ton harraste pelin kuntoon) ajaa auton ulos hallista ja sitten pakilla takas sisään. Siinä taitaa olla sen pannun sisäänajot! ..ja ei muuta kuin

-
Artery
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Viesti
Kirjoittaja Artery » Su Tammikuu 25. 15:45:57 2009
sierra4x4tbo kirjoitti:
Mä ainakin ajattelin (sitten kun saan ton harraste pelin kuntoon) ajaa auton ulos hallista ja sitten pakilla takas sisään. Siinä taitaa olla sen pannun sisäänajot! ..ja ei muuta kuin

Kuulostaapa kohtalaisen ronskilta tavalta, mutta mikäs siinä jos se toimii

"Mieluiten ihan sama."
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 25. 17:04:10 2009
Samalla tavalla itekin melkein tein omalle koneelle joskus. Myös seurasin kun Peltonen ajoi sisään starlettinsa rempatun 5k koneen hallissa puolisen tuntia anto kenkää erilailla ja öljyt vaihtoon ja se oli siinä.
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 27. 16:49:53 2009
Renkaathan käy korkeammalla(ei, en meinannu niitä renkaita mitkä laahaa maata..

), kun annetaan kierroksia, ei pääse syntymään pykälää yläpäähän sylinteriä.. Mun käsitys asiasta on, että keirroksia saa antaa ihan huoletta, mutta ei mitään ylämäkivedätyksiä.. Eli tarpeeks pienellä pykälällä kokoajan että moottori pyörii ns pienellä kuormalla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
Pykälä
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 30. 8:39:27 2009
Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.
En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 30. 9:41:57 2009
BlackEscort kirjoitti:Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.
En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
itse en kyllä tekisi tuollaista sisään ajoa.
joka kerta kun painaa kaasun pohjaan tulee polttoainejärjestelmästä rikastus seokseen.
Tämä rikastus aiheuttaa palamatonta polttoainetta mäntä tilaan.
palamaton polttoaine on hiiltä ja hiili on partikkelia joka on hiovaa materiaalia.
MUTTA jokainenhan ajaa sisään ihan miten haluaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Pe Tammikuu 30. 11:22:05 2009
wisecot kuuluu ajaa sisään vaihtelevilla kierroksilla kuormittaen konetta.... Tai nuin on ajettu ja hyvin on kestäneen jne

-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 11:33:14 2009
THR kirjoitti:wisecot kuuluu ajaa sisään vaihtelevilla kierroksilla kuormittaen konetta.... Tai nuin on ajettu ja hyvin on kestäneen jne

ööh, missä ja kellä ja paljonko on kestänyt? faktaa tahtoo, mä en ole nähnyt ja kuullut kuin nopeasti rikkontuneista koneista tässä klubissa....

siis cossun koneista..
itse olen vakiomännillä ja muutenkin vakiohiluilla +465hv tehoilla onnistunut ajamaan neljä vuotta samalla koneella, aikoinaan, nykyään se on ollut kone ja kesä..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Pe Tammikuu 30. 11:43:45 2009
Ite oon 2 konetta ajanu eikä mitään ongelmaa.... mut jokainen ajaa miten ajaa...
lisäksi vielä et kun ajetaan sisään ja kuormitetaan niin ei meinaa 3bar ja 1000m ja löysäy ja uusiksi...joku järki täälläkin...
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 12:39:30 2009
THR kirjoitti:Ite oon 2 konetta ajanu eikä mitään ongelmaa.... mut jokainen ajaa miten ajaa...
lisäksi vielä et kun ajetaan sisään ja kuormitetaan niin ei meinaa 3bar ja 1000m ja löysäy ja uusiksi...joku järki täälläkin...
juu ei se vedätys kauheeta ahtoa tarkoita. ja itsekin siis ajan juuri noin sisään, eli välillä painetta, mutta mutta..
niin olet sisään ajanut pari konetta, mutta kestävyys? en muista sulla(kaan) kovin pitkään koneita nipussa olleen,

enkä montaa muutakaan cosaa tiedä mitkä on nipussa pysynyt, syystä tai toisesta, sitä hain. kyllä minäkin olen monta sissän ajanut, mutta vain yksi kone on kestänyt.. paljon sun moottoreihin tuli kilometrejä ja vuosia?

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
puuhapete
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja puuhapete » Pe Tammikuu 30. 13:48:10 2009
Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle.

-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 14:02:48 2009
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
TVR
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TVR » Pe Tammikuu 30. 16:02:31 2009
puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle.

Aika hyvä!

-
jarkkoscosworth
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ke Helmikuu 4. 13:37:33 2009
BlackEscort kirjoitti:Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.
En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
Tuossa on käsittääkseni se idea että moottorijarrutuksella on tietysti kunnon alipaineet
ja mootori yrittää tietysti imeä alipaineella öljyä sylinterin seinämille.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 7. 11:52:45 2009
Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...?

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » La Helmikuu 7. 11:58:28 2009
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 7. 12:09:12 2009
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » La Helmikuu 7. 12:14:06 2009
tumppe kirjoitti:
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta...

Huomattavasti tehokkaampia, kestosta ei mulla tietoa. Parhaimmillaan 5bar paineilla ajettiin!

edit. harjoituksissa max. paineet 5.5bar
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » La Helmikuu 7. 13:12:19 2009
" Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta...

"
Lajittelu/aika-ajo moottoreista taidettiin ottaa about 1500hv eli 1000hv per litra.
Vaihtelivia kierroksia sisäänajoon vedätystä ja reilua moottorijarrutusta, uusia nokkiakaan ei saisi pyöritellä jollain samoilla kierroksilla vaan vaihdella niitä ennen varsinaista ajoon lähtöä.
Jos moottorin on kasattu leikkaussali tyyliin niin ei niitä öljyjä heti tarvitse vaihtaa, joutaa niillä kunnon sisäänajon pyöritellä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 8. 10:52:03 2009
Jasu kirjoitti:tumppe kirjoitti:
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta...

Huomattavasti tehokkaampia, kestosta ei mulla tietoa. Parhaimmillaan 5bar paineilla ajettiin!

edit. harjoituksissa max. paineet 5.5bar
Jossain artikkelissa oli erään sen aikaisen kuskin kommentti tyyliin :300km/h ylämäkeen ja se viellä suti tyhjää.
Kestävyys ei ollut tämänpäivän luokkaa jo ihan säännöistä johtuen(ei tarvinnut) otettiin se irti mitä saatiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Ti Helmikuu 17. 18:06:44 2009
Nonii, toissapäivänä otettu savut koneesta, näinä aikoina nähdään miten tämän yksilön epäluotettavuus on saatu hiottua kohdalleen..

Nostimet rallatti vielä ainakin ilosesti mut eiköhän nuo tuosta hiljene kunhan pääsee huudattamaan. Voimansiirtoon vaihdeltava vielä oljyt ennen kun lähtee baanalle..
#350
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » Pe Helmikuu 20. 1:47:37 2009
No niin, sisäänajot on suoritettu illan ja alkuyön aikana..Nostimet hijeni kun käytin toisen kerran lämpöseksi ja nätisti käy..
Kuudelta sit töihin garretin viheltäessä..

#350
-
cosworthman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Viesti
Kirjoittaja cosworthman » La Maaliskuu 14. 16:22:35 2009
Dodii.. nyt on tullu noin 3000km mittariin ja katiska on vielä nipussa.. Keskiviikkona penkkiin..

#350