Just kasattu cossun kone

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Maaliskuu 12. 14:37:54 2007

SLEI kirjoitti: En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.

Vähän aiheesta ulos mutta tuohon jäähdytysnesteeseeen. Motulillahan on tuo InuGeliä jota käytetään ns. raakana. Sen lämmönjohto kyvyn pitäisi olla huomattavasti perinteisiä parempi. Onkos kellään kokemuksia. Oon kyllä kuullut paljonkin positiivista mutta alumiinikoneista ym nykytekniikasta.
#6
Escort -75

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Maaliskuu 12. 14:39:25 2007

MouTine kirjoitti:
SLEI kirjoitti: En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.
Glykoli nostaa myös kiehumispistettä.
Ja voitelee vespumppua.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 12. 14:40:41 2007

"Glykoli nostaa myös kiehumispistettä."

Niin tekee, mutta jos lämpö siirtyy tehokkaasti niin ei sitä korkeampaa kiehumispistettä tarvita. Paineen nosto nostaa kanssa kiehumispistettä ja on niitä lisäaineita veteen jotka nostaa kiehumispistettä, mutta ei pienennä lämmön johtumista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Ma Maaliskuu 12. 19:23:57 2007

Kyllä mä olen ainakin ollut tyytyväinen castrolin 10/60 öljyyn ja talvet ajelen gulfin 5/60 kisaöljyllä ja vaihtoväli n.viiden tonnin välein. Olen kokeillut monia muitakin merkkejä ja viskositeettejä mutta noin kolme neljä tonnia ajettuina huomaa castrolin ja gulfin eron moniin muihin, on kyllä nuo tyhjäkäynnin öljynpaineet paljon paremmat mutta tämä on vaan mun mielipide ilman että haukkuisin jotain muuta öljymerkkiä
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Maaliskuu 12. 22:36:44 2007

Kendall GT1 green racing. Ei mitään ongelmia, voin suositella. Eikä ole ajettu kuin mummoa kirkkoon. 8) 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Ti Maaliskuu 13. 11:02:34 2007

Cosesc kirjoitti:Kendall GT1 green racing. Ei mitään ongelmia, voin suositella. Eikä ole ajettu kuin mummoa kirkkoon. 8) 8)
Nyt pistit pahan pähkinän ,ottaiskohan se tuon cossun vaihdossaa. :D
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Tammikuu 22. 22:06:27 2009

Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
#350

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Tammikuu 22. 22:11:36 2009

cosworthman kirjoitti:Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
Itsehän ajoin ekat kilsat edellisellä motilla Castrol Magnatecillä.

[mutu] Ehkä vähän ärjyt öljyt ekoille kilsoille nuo TWS:t. Luulis et tommonen notkeempi Magnatec olis parempi sisäänajo ööli. Eikä välttis tartte olla noin kalliit litkut ekoilla kilsoilla (mä puhun säästämisestä autoharrastuksessa :shock: , pitää vissiin huomen mennä lekurille :lol: ) [/mutu]
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Tammikuu 22. 22:22:03 2009

sierra4x4tbo kirjoitti:
cosworthman kirjoitti:Mulla alkaa olla käyttöcossun koneremppa loppusuoralla, cooleri, syyläri ja jotain hilpettä on vielä asentamatta ja alustan suojaus, takajousien vaihto sekä jotain pientä tekemättä. Lurautin koneeseen castrol TWS:t mutta oliskohan lämmityskäyttö ja ekat kilsat ajettava kuitenkin mineraaleilla? Castrollit siellä tulee sitten jatkossa olemaan.
Itsehän ajoin ekat kilsat edellisellä motilla Castrol Magnatecillä.

[mutu] Ehkä vähän ärjyt öljyt ekoille kilsoille nuo TWS:t. Luulis et tommonen notkeempi Magnatec olis parempi sisäänajo ööli. Eikä välttis tartte olla noin kalliit litkut ekoilla kilsoilla (mä puhun säästämisestä autoharrastuksessa :shock: , pitää vissiin huomen mennä lekurille :lol: ) [/mutu]
Jostainhan sitä on säästettävä :green: Pitää varmaan hakea notkeemmat öljyt huomenna ja lurauttaa vielä nuo ulos. Sit laittaa TWS:t takas kun lähtee jääradalle ajelee kunnolla sisään.. :burn
#350

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja henu » To Tammikuu 22. 22:55:21 2009

Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 23. 9:04:52 2009

henu kirjoitti:Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.
Parempi vaihtaa yhen kerran liikaa kuin liian vähän ja joka öljyille uus suodatin kanssa.
#350

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 23. 10:00:54 2009

henu kirjoitti:Yks tuttu tekee rempan jälkeen yleensä silleen et pyörittää 5w30 öljyllä (jota saa ilmaseks) mootorin lämpimäks ja laskee pois, siis jos on kaikki uusittu.
Sit laittaa jotkut normaalimmat öljyt ja ajaa vähänaikaa ja vaihtaa taas.
Jos ei koneessa muuten käytetä tuollaista öljyä niin tuskin sinne pesuunkaan sellaista kannattaa laittaa, .
Uuden koneen starttaus tehdään tod. näk. lämpimässä ei silloin mitään liruöljyä kaivata, öljypumppuun nyt ainakin paksumpaa, että alkaa imeä kunnolla.
Wiseco käskee esim. ajamaan koneen sisään(männänrenkaat) mineraaliöljyllä, kun synteettiset on liian liukkaita ja renkaiden petaantuminen kestää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Tammikuu 23. 13:05:58 2009

Itsellä tuli uudet orginal cossun männät ja ajoin sisäänajon mineraaliöljyllä. Koneistukset tehnyt koneista suositteli tuota juuri tuon tiivistymisen takia. Sisäänajoa ajoin n.500km, jonka jälkeet synteettiset koneeseen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Pe Tammikuu 23. 19:14:18 2009

Vesku kirjoitti:Itsellä tuli uudet orginal cossun männät ja ajoin sisäänajon mineraaliöljyllä. Koneistukset tehnyt koneista suositteli tuota juuri tuon tiivistymisen takia. Sisäänajoa ajoin n.500km, jonka jälkeet synteettiset koneeseen.
Orggis mahlet mullakin on tuossa, muutamasta suunnasta on suositeltu mineraaleja eli laitetaan delvakit. :burn
#350

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Tammikuu 24. 13:27:30 2009

moro kaikille !

hyvää juttua kaikin puolin.

omasta mielestä se vihree litku mitä laitan veden sekaan ehkäisee ruostetta ja syöpymistä siellä missä vesi normisti huilaa.

ja vesipumpulle ihan hyvä lisäaine ja miksei myös pakkasilla jopa tarpeen kuulemma.

ja mites nuo sisäänajot vaik cossukoneessa tuo 400 km ajoittako sen ilman AHTIMIA ja sit kun hyvät öljyt sisään laitetaan hyllystä 1-2 uutta ahdinta koneeseen kiinni.

tietysti jos on vesijäähytteiset sama miten.

porakone pyöritys ja hydraulinostajien painelu öljykarkkikupissa ilmat pois =äänetöntä ajoa alkumetreistä lähtien.

Ja se suodatin asia tuli vaan mieleen jos haluaa isomman suodattimen kuin esim. vakio ohc taunus malli.
muuten sama mut n. 5 cm pitempi volkkarin sama jenka yms. ja päässä on paikka josta työkalulla helposti auki ilman murheita.

räikkösellä viellä tunturirallissa oli kyljet ihan suorat komeesti päristeli puitten välissä menemään.
olikohan yleiskilpailun 14 toista etuveto fiiatilla tehtaanrakentama mäkisen säätämä. muut ajaa neliveto.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Tammikuu 24. 13:36:51 2009

Se vihree litku sinne VEDEN sekaan on jees. Itsellä punaista.

Itsellä oli AHDIN kiinni koko sisäänajon ajan. Ei tosin ollut enää uusi. Kai sen ilmankin voi ajaa, mutta pitä laittaa tulppa siihen öljyputkeen, josta normaalisti menee öljy ahtimelle ja paluupuolelle myös hyvä olla. Hyllyssä on vielä yksi uusi ahdin.

:cha
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » La Tammikuu 24. 17:39:18 2009

Fomococars kirjoitti:moro kaikille !

hyvää juttua kaikin puolin.

omasta mielestä se vihree litku mitä laitan veden sekaan ehkäisee ruostetta ja syöpymistä siellä missä vesi normisti huilaa.

ja vesipumpulle ihan hyvä lisäaine ja miksei myös pakkasilla jopa tarpeen kuulemma.

ja mites nuo sisäänajot vaik cossukoneessa tuo 400 km ajoittako sen ilman AHTIMIA ja sit kun hyvät öljyt sisään laitetaan hyllystä 1-2 uutta ahdinta koneeseen kiinni.

tietysti jos on vesijäähytteiset sama miten.

porakone pyöritys ja hydraulinostajien painelu öljykarkkikupissa ilmat pois =äänetöntä ajoa alkumetreistä lähtien.

Ja se suodatin asia tuli vaan mieleen jos haluaa isomman suodattimen kuin esim. vakio ohc taunus malli.
muuten sama mut n. 5 cm pitempi volkkarin sama jenka yms. ja päässä on paikka josta työkalulla helposti auki ilman murheita.

räikkösellä viellä tunturirallissa oli kyljet ihan suorat komeesti päristeli puitten välissä menemään.
olikohan yleiskilpailun 14 toista etuveto fiiatilla tehtaanrakentama mäkisen säätämä. muut ajaa neliveto.
Ahtimen kanssa on tarkotus ajaa kyllä sisään. Sehän on tietty sanomattakin selvää(ainakin mulle) että se sisäänajoöljy, vaikka tuleekin mineraalia, on turbovehkeeseen käypää. Mitään halpahallipaskaa en tonne todellakaan laita. Jakaja on vielä irti, paineet pyöritellään ennen käynnistystä.
#350

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Tammikuu 25. 11:43:08 2009

itekki pyöräytin porakoneella paineet mottiin.öljyinä oli valvolinen vr1.niillä ajelin yhen viikonlopun n.500km "sisäänajoa",hukkaportin laitoin auki ettei paineet nappaa heti...kierroksia ei kertaakaan yli 5000rpm

sit vaihdoin uudet samat valvolinet,hukkaportti kiinni ja annoin jo kunnolla kenkää.

myöhemmin kesällä tuli sit vaihettua viel pennzoil öljyt
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Tammikuu 25. 13:22:40 2009

VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.

Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.

Tuntuu jotenkin oudolta... :cha Voin kaivaa sen lehden duunista...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Su Tammikuu 25. 15:00:59 2009

puliukk0 kirjoitti:VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.

Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.

Tuntuu jotenkin oudolta... :cha Voin kaivaa sen lehden duunista...
Mäkin olen kuullu tuon että männänrenkaat hioutuis paremmin sylinterien muotoihin revittelemällä.
#350

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Su Tammikuu 25. 15:04:19 2009

cosworthman kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:VM:ssä oli juttu et sisään ajo pitäis ajaa ns. revitellen/hana pohjassa. Männänrenkaat kuluis erilailla tjsp.

Vertas viel yksityisten myymiä Type-R Civikkei, oli jotain lähelle 200hp, taas Hondan koeajo autossa oli noin 215-220hp? (En muista ihan tarkkoja heppoja) Esim. WRC tallit revittää ne koneet sisään.

Tuntuu jotenkin oudolta... :cha Voin kaivaa sen lehden duunista...
Mäkin olen kuullu tuon että männänrenkaat hioutuis paremmin sylinterien muotoihin revittelemällä.
Tuttu artikkeli.

Mä ainakin ajattelin (sitten kun saan ton harraste pelin kuntoon) ajaa auton ulos hallista ja sitten pakilla takas sisään. Siinä taitaa olla sen pannun sisäänajot! ..ja ei muuta kuin :driv :green:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Artery » Su Tammikuu 25. 15:45:57 2009

sierra4x4tbo kirjoitti:

Mä ainakin ajattelin (sitten kun saan ton harraste pelin kuntoon) ajaa auton ulos hallista ja sitten pakilla takas sisään. Siinä taitaa olla sen pannun sisäänajot! ..ja ei muuta kuin :driv :green:
Kuulostaapa kohtalaisen ronskilta tavalta, mutta mikäs siinä jos se toimii :lol:
"Mieluiten ihan sama."

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 25. 17:04:10 2009

Samalla tavalla itekin melkein tein omalle koneelle joskus. Myös seurasin kun Peltonen ajoi sisään starlettinsa rempatun 5k koneen hallissa puolisen tuntia anto kenkää erilailla ja öljyt vaihtoon ja se oli siinä.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 27. 16:49:53 2009

Renkaathan käy korkeammalla(ei, en meinannu niitä renkaita mitkä laahaa maata.. :green: :cha ), kun annetaan kierroksia, ei pääse syntymään pykälää yläpäähän sylinteriä.. Mun käsitys asiasta on, että keirroksia saa antaa ihan huoletta, mutta ei mitään ylämäkivedätyksiä.. Eli tarpeeks pienellä pykälällä kokoajan että moottori pyörii ns pienellä kuormalla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 30. 8:39:27 2009

Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.

En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 30. 9:41:57 2009

BlackEscort kirjoitti:Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.

En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
itse en kyllä tekisi tuollaista sisään ajoa.
joka kerta kun painaa kaasun pohjaan tulee polttoainejärjestelmästä rikastus seokseen.
Tämä rikastus aiheuttaa palamatonta polttoainetta mäntä tilaan.
palamaton polttoaine on hiiltä ja hiili on partikkelia joka on hiovaa materiaalia.
MUTTA jokainenhan ajaa sisään ihan miten haluaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Tammikuu 30. 11:22:05 2009

wisecot kuuluu ajaa sisään vaihtelevilla kierroksilla kuormittaen konetta.... Tai nuin on ajettu ja hyvin on kestäneen jne :cha :cha

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 11:33:14 2009

THR kirjoitti:wisecot kuuluu ajaa sisään vaihtelevilla kierroksilla kuormittaen konetta.... Tai nuin on ajettu ja hyvin on kestäneen jne :cha :cha
ööh, missä ja kellä ja paljonko on kestänyt? faktaa tahtoo, mä en ole nähnyt ja kuullut kuin nopeasti rikkontuneista koneista tässä klubissa.... :wink: :roll: siis cossun koneista..

itse olen vakiomännillä ja muutenkin vakiohiluilla +465hv tehoilla onnistunut ajamaan neljä vuotta samalla koneella, aikoinaan, nykyään se on ollut kone ja kesä..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Tammikuu 30. 11:43:45 2009

Ite oon 2 konetta ajanu eikä mitään ongelmaa.... mut jokainen ajaa miten ajaa...

lisäksi vielä et kun ajetaan sisään ja kuormitetaan niin ei meinaa 3bar ja 1000m ja löysäy ja uusiksi...joku järki täälläkin...

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 12:39:30 2009

THR kirjoitti:Ite oon 2 konetta ajanu eikä mitään ongelmaa.... mut jokainen ajaa miten ajaa...

lisäksi vielä et kun ajetaan sisään ja kuormitetaan niin ei meinaa 3bar ja 1000m ja löysäy ja uusiksi...joku järki täälläkin...
juu ei se vedätys kauheeta ahtoa tarkoita. ja itsekin siis ajan juuri noin sisään, eli välillä painetta, mutta mutta..

niin olet sisään ajanut pari konetta, mutta kestävyys? en muista sulla(kaan) kovin pitkään koneita nipussa olleen, :burn enkä montaa muutakaan cosaa tiedä mitkä on nipussa pysynyt, syystä tai toisesta, sitä hain. kyllä minäkin olen monta sissän ajanut, mutta vain yksi kone on kestänyt.. paljon sun moottoreihin tuli kilometrejä ja vuosia? :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Tammikuu 30. 13:48:10 2009

Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 30. 14:02:48 2009

puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn
:lol: :green: O:) :cha
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Tammikuu 30. 16:02:31 2009

puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn
Aika hyvä! :green:

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ke Helmikuu 4. 13:37:33 2009

BlackEscort kirjoitti:Joku moottori guru oli kirjottanut johonkin kanssa moottorin sisäänajolle: heti moottorin käynnistyttyä lähdetään liikenteeseen ja nostetaan nopeus 60km/h jonka jälkeen nelosvaihteella talla pohjaan. Kun vauhti on kasvanut n.80km/h päästetään kaasu. Heti kun vauhti on laskenut 60km/h, niin uudelleen talla tiskiin. Kun vauhti n.80km/h päästetään taas kaasu ja annetaan nopeuden laskea 60km/h moottorijarrutuksella. Tätä ajoa suoritetaan 20km matka. Näin sisäänajoa ajaessa männänrenkaat joutuvat olemaan yli- että alipaineenalla joka on ensiarvoisen tärkeää juurikin tuolle ensimmäisillä kilometreille sisäänajossa.

En muista et mistä luin ton jutun, mutta osapuilleen noin sen neuvo meni. Oli siinä selitetty tarkemminkin et miksi ja mitä, mutta jutun lukemisesta on muutama vuosi aikaa joten ihan ei voi tarkasti muistaa.
Tuossa on käsittääkseni se idea että moottorijarrutuksella on tietysti kunnon alipaineet
ja mootori yrittää tietysti imeä alipaineella öljyä sylinterin seinämille.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 7. 11:52:45 2009

Timo kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn
:lol: :green: O:) :cha
Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...? :roll: :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Helmikuu 7. 11:58:28 2009

tumppe kirjoitti:
Timo kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn
:lol: :green: O:) :cha
Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...? :roll: :lol:
Niissä kunnon formuloissa oli 4 sylinteriä. :cha :burn
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 7. 12:09:12 2009

Jasu & tumppe & Timo & puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn

:lol: :green: O:) :cha

Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...? :roll: :lol:

Niissä kunnon formuloissa oli 4 sylinteriä. :cha :burn
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Helmikuu 7. 12:14:06 2009

tumppe kirjoitti:
Jasu & tumppe & Timo & puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn

:lol: :green: O:) :cha

Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...? :roll: :lol:

Niissä kunnon formuloissa oli 4 sylinteriä. :cha :burn
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta... :roll:
Huomattavasti tehokkaampia, kestosta ei mulla tietoa. Parhaimmillaan 5bar paineilla ajettiin! :twisted:
edit. harjoituksissa max. paineet 5.5bar
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Helmikuu 7. 13:12:19 2009

" Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta... :roll: "

Lajittelu/aika-ajo moottoreista taidettiin ottaa about 1500hv eli 1000hv per litra.


Vaihtelivia kierroksia sisäänajoon vedätystä ja reilua moottorijarrutusta, uusia nokkiakaan ei saisi pyöritellä jollain samoilla kierroksilla vaan vaihdella niitä ennen varsinaista ajoon lähtöä.

Jos moottorin on kasattu leikkaussali tyyliin niin ei niitä öljyjä heti tarvitse vaihtaa, joutaa niillä kunnon sisäänajon pyöritellä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 8. 10:52:03 2009

Jasu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Jasu & tumppe & Timo & puuhapete kirjoitti:Tehoa on puolet mitä formuloissa, mutta kestävyys on saatu hieottua samalle tasolle. :burn

:lol: :green: O:) :cha

Eikös sylintereitäkin oo vaan puolet mitä formuloisa...? :roll: :lol:

Niissä kunnon formuloissa oli 4 sylinteriä. :cha :burn
Muttei niis varmaankaan ollu ihan tollasia tehoja ku nyky vormulois ja luotettavuus/kestävyyskin tais olla jotain ihan muuta... :roll:
Huomattavasti tehokkaampia, kestosta ei mulla tietoa. Parhaimmillaan 5bar paineilla ajettiin! :twisted:
edit. harjoituksissa max. paineet 5.5bar
Jossain artikkelissa oli erään sen aikaisen kuskin kommentti tyyliin :300km/h ylämäkeen ja se viellä suti tyhjää.
Kestävyys ei ollut tämänpäivän luokkaa jo ihan säännöistä johtuen(ei tarvinnut) otettiin se irti mitä saatiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Helmikuu 17. 18:06:44 2009

Nonii, toissapäivänä otettu savut koneesta, näinä aikoina nähdään miten tämän yksilön epäluotettavuus on saatu hiottua kohdalleen.. :lol: Nostimet rallatti vielä ainakin ilosesti mut eiköhän nuo tuosta hiljene kunhan pääsee huudattamaan. Voimansiirtoon vaihdeltava vielä oljyt ennen kun lähtee baanalle..
#350

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Pe Helmikuu 20. 1:47:37 2009

No niin, sisäänajot on suoritettu illan ja alkuyön aikana..Nostimet hijeni kun käytin toisen kerran lämpöseksi ja nätisti käy..
Kuudelta sit töihin garretin viheltäessä.. 8)
#350

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Just kasattu cossun kone

Viesti Kirjoittaja cosworthman » La Maaliskuu 14. 16:22:35 2009

Dodii.. nyt on tullu noin 3000km mittariin ja katiska on vielä nipussa.. Keskiviikkona penkkiin.. :burn
#350

Vastaa Viestiin