St200 piristämistä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ti Tammikuu 13. 12:30:27 2009

Laitan oman lusikkani soppaan myös. Aikoinaan oli 5d -97 V6 GT, jota koitettiin piristää. Hommasin siihen ST200 imusarjat, ylemmän ja alemman (BAT), ST200 kaasuläpän (Suomen Fordilta) ja vapaavirtaussuotimen (BAT) jenkeistä, kun kerran olin sopivasti maassa koko vuoden. Poistin SHO Shopin Y-putkella vikan katin. Loppuputkisto normi ST200. Toimenpiteiden vaikutukset oli vaika vaatimattomia, ainakin omassa, mikä oli automaatilla. Tuo moottori ei kyllä minusta siedä automaattia sitten lainkaan. Alhaalle haettiin parempaa herkkyyttä, sitä tuli ehkä perstuntumalla vähän, mutta liian vähän suhteessa tehtyyn työhön. Iloisesti kyllä kiersi, mutta oli aika herkkä vallitsevalle ilmanalalle ja filtterin puhtauteen.

Jälkikäteen ajatellen, oikea vaihtoehto olisi ollut keskittyä esikattien poistamiseen, Sean Hyland Motorpsortin tuotteet oli aika mellevän näköisiä... MSDS varmaan toimii yhtää hyvin. SHM näyttää olevan keskittynyt GT, Mustang muihin tuoreempiin nopeisiin autoihin. Omat osat hommasin jo v. 2002 jenkeistä. Näyttäisi, että BAT myy nyt tuota SHO Shopin Y-putkea. SHO Shop näköjään näivettynyt myös. Eli tekisin putkistoon sen alkupään muutoksen (katit pois ja kunnon peltisarja), jättäisin/muuttaisin keskikatin isommaksi ja keskittyisin koneen säätöihin vaihdetuille osille sopivaksi. Tuo BATin suodatin oli minusta oikein laadukas, siinä oli tuoreilman otto omalla putkella, kartion pinta-alan lisäksi. Kerran syksyllä puutui meno, syyksi paljastui pari lehteä filtterin sisällä, ei kerrassaan kulkenut mihinkään.

Vaikea moottori parantaa, lähtökohta ei ole mikään huono nimittäin.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Tammikuu 13. 13:05:29 2009

Remppa kirjoitti:Poistin SHO Shopin Y-putkella vikan katin. Jälkikäteen ajatellen, oikea vaihtoehto olisi ollut keskittyä esikattien poistamiseen
Tuntus äkikseltään että mieluummin pakosarjat/esikatit kuin viimeinen katti, mutta myös y-putki vaihtoon!
Remppa kirjoitti:Sean Hyland Motorpsortin tuotteet oli aika mellevän näköisiä... MSDS varmaan toimii yhtää hyvin. SHM näyttää olevan keskittynyt GT, Mustang muihin tuoreempiin nopeisiin autoihin.
Onkos SHM:llälä valmiita pakosarjoa tarjolla? Pikaisella vilkaisulla en huomannu.
Remppa kirjoitti:Eli tekisin putkistoon sen alkupään muutoksen (katit pois ja kunnon peltisarja)
Eikös kattien poisto esim msds:llä ole yhtäkuin peltisarjat?
Pitäs yheltä tutulta cougarin tuunalta kysellä kokemuksia MSDS:stä, Ja kiinnostas myös tietää paljon se niistä joutu maksamaan. Vasta oli myyntiosastolla pakosarjat myynnissä...rahapulan takia jäi ostamatta varastoon :?

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Tammikuu 13. 14:12:40 2009

Ainakin mitä contour.org sivuja vähän joskus lukeneeni, tulee peltisarjoilla aika kova ääninen. Pitäs tuo Y-putki tielä tilata, jossa kaksi putkea menee pääkattiin. Sitten alkaa mun projekti olla valmis.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Tammikuu 13. 20:03:45 2009

Tuolla BAT:llahan olikin kaikennäköstä palikkaa näihin.
Vähän vaan pistää arveluttamaan koko pulju kun siellä oli osa tavarasta ja viritysosista aika humpuukia.
Esim. tuo 7--10hv lisää tuova sähköinen vesipumppu vähän epäilyttää :lol:
Ei kai se vesipumpun pois jättäminen hihnalta niin paljoa kevennä sentään. Varsinkin kun tuo piumppu lisää sähkön kuluutusta varmaan sen verran, että laturi huutaa kuolemaa.

Ton tarvikemallin vesipumpun kyllä vois pistää kimppatilaukseen :wink:
Vai löytyneekö suomestakin vastaava metallisiipinen?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Tammikuu 13. 20:35:24 2009

TeRoK kirjoitti:Tuolla BAT:llahan olikin kaikennäköstä palikkaa näihin.
Vähän vaan pistää arveluttamaan koko pulju kun siellä oli osa tavarasta ja viritysosista aika humpuukia.
Esim. tuo 7--10hv lisää tuova sähköinen vesipumppu vähän epäilyttää :lol:
Ei kai se vesipumpun pois jättäminen hihnalta niin paljoa kevennä sentään. Varsinkin kun tuo piumppu lisää sähkön kuluutusta varmaan sen verran, että laturi huutaa kuolemaa.

Ton tarvikemallin vesipumpun kyllä vois pistää kimppatilaukseen :wink:
Vai löytyneekö suomestakin vastaava metallisiipinen?
Jep, samalla vois tilata tuon vesipumpun. Eli kimppatilaukseen tulisin.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Tammikuu 14. 11:08:59 2009

Noita metallisiipisiä vesipumppuja saa halvemmalla motonetistä (olisko ollu joku 39e kun ostin). Mitä tohon vesipumppuun tulee niin tehonlisä pitänee paikkansa, jossain 5000-6000rpm kohdilla kun tollanen vedessä oleva ropelli vastustaa aika tavalla. Sähköisenpumpun ei tartte pyöriä kun just sen verran, että kone pysyy oikeessa lämmössä. Mekaaninen pumppu on suunniteltu pitämään kone oikeassa lämmössä tyhjäkäynniltä alkaen... harmi vaan että asutaan suomessa, muuten olis voinu tollasta ehkä kokeillakkin.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Tammikuu 25. 22:48:48 2009

Kertokaas nyt joku vähän faktoja... Miten SVT Contour kone eroaa ST200 Montsikan koneesta? Ei kaiketi mitenkään. Entäs mikä tämä jenkeissä yleisesti tehty "3-litre swap" on? Mistä tuo kone on peräisin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Tammikuu 26. 8:21:50 2009

MouTine kirjoitti:Kertokaas nyt joku vähän faktoja... Miten SVT Contour kone eroaa ST200 Montsikan koneesta? Ei kaiketi mitenkään. Entäs mikä tämä jenkeissä yleisesti tehty "3-litre swap" on? Mistä tuo kone on peräisin?
Kait siinä jotain eroa st:n koneeseen on kun kerran st:n palikoita niihin vaihtavat.
Eikös 3-litrasen osat ole tauruksesta ym vastaavista vehkeistä...mitenhän 3 litrasen mondeon alakerta? Osalistoja finishcodeineen pitäs löytyä googlella aika helposti.

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Tammikuu 26. 8:58:26 2009

Mun käsityksen mukaan myös ST220 lohko käy ST200. Ainakin briteissä yks swap jossa ST220 lohko ja ST200 kannet.
Ei kai tuo SVT ja ST200 eroa oikeastaan mitenkään toisistaan.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Tammikuu 26. 9:22:13 2009

Joop noi 3L duratekkien lohkot käy tohon kaks puolikkaaseen hyvin pienillä muutoksilla. ST220 mondeo on yksi lähde mutta jenkeissähän noita on vaikka missä katiskoissa. Kattelin ettei tossa 2.5L lohkossa olis juuri mitään merkintöjä joita voi sen autossa kiinni ollessa nähdä (tai muutenkaan) joten suomessakin tommonen swappi vois olla mahdollinen.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Tammikuu 26. 10:08:39 2009

Tharkad kirjoitti:Joop noi 3L duratekkien lohkot käy tohon kaks puolikkaaseen hyvin pienillä muutoksilla. ST220 mondeo on yksi lähde mutta jenkeissähän noita on vaikka missä katiskoissa. Kattelin ettei tossa 2.5L lohkossa olis juuri mitään merkintöjä joita voi sen autossa kiinni ollessa nähdä (tai muutenkaan) joten suomessakin tommonen swappi vois olla mahdollinen.
Eikös päällepäin näkyvät numerot ole hakattu jakopäänkoppaan?
Voi tienten näkyä hinnassa osteletko aihioksi st220 konetta vai jonku "kuppasen" tauruksen tai muun katiskan vastaavaa.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Tammikuu 26. 18:58:07 2009

hoopee kirjoitti:
Tharkad kirjoitti:Joop noi 3L duratekkien lohkot käy tohon kaks puolikkaaseen hyvin pienillä muutoksilla. ST220 mondeo on yksi lähde mutta jenkeissähän noita on vaikka missä katiskoissa. Kattelin ettei tossa 2.5L lohkossa olis juuri mitään merkintöjä joita voi sen autossa kiinni ollessa nähdä (tai muutenkaan) joten suomessakin tommonen swappi vois olla mahdollinen.
Eikös päällepäin näkyvät numerot ole hakattu jakopäänkoppaan?
Voi tienten näkyä hinnassa osteletko aihioksi st220 konetta vai jonku "kuppasen" tauruksen tai muun katiskan vastaavaa.
Humm, voi olla... mutta sehän jää jokatauksessa tosta 2.5 litrasesta...

(Sori hoopee olin aikaisemmin päivällä vahingossa tarpeettomasti muokannut tuota sun viestiä...)
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.


Manu
Viestit: 128
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
Paikkakunta: Jämsä

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Manu » Ma Helmikuu 2. 20:58:14 2009

Tuollakin näyttää olevan putkistoja myynnissä http://www.mijperformance.com/index.html mutta ei taida Suomeen lähetys onnistua

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Helmikuu 3. 16:35:38 2009

Kellään tietoa mistä sais kiertokankiin ja vauhtipyörään pultit? ARP:in luettelo ei tuntenut 2.5L tai 155cid mallia fordilta. Vauhtipyörän pultteja oli 2litraseen summitilla, mahtasko olla samat?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Toukokuu 13. 13:38:16 2013

Niin mitenkäs tuo nyt on, onko kukaan tähän mennessä asennellut noita sähkösiä vesipumppuja, ja onko mimmosia eroja bensan kulutukseen sekä tehoissa?

ST200 ja ST220 koneista oli puhetta että kannet sopisi keskenään. Jos itsellä olisi st220 moottori niin en siihen st200 kansia alkais vaihtelemaan, ku st200:ssa on tuo toispuoleinen bensansuihkutus joka ajan mittaan tukkii sitä puolta minne suihkua ei tule..

Muuta mietettä ST200:n piristämiseen,
tiedustelin niin chip tunkingissa ilmeisesti pitäisi onnistua uudelleen ohjelmoida st200:n oma ecu noille 3-litrasille duratec moottorelle. Eli ei välttämättä tarttis ostaa itse säädettävää ecua.
Viimeksi muokannut MikkoJayEm, La Toukokuu 31. 17:50:24 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: St200 piristämistä

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Tammikuu 13. 0:18:31 2014

En tiennyt enkä löytänyt missä topicissa asiaa pohdittiin, niinpä pistän tähän..
Kyllä tuo ST200:n moottori mahtuu vaihdelaatikon kanssa yläkautta pois ihan nätisti.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Vastaa Viestiin