Cossun lambda
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Cossun lambda
Eikös esessä ollut M12x1,25 ja muissa cossuissa normikokoinen lambda m18x1.5 ?
Näin muistelisin, eli ei absoluuttinen totuus.
Näin muistelisin, eli ei absoluuttinen totuus.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Cossun lambda
Ainakin t25 mallissa on ihan normi lambda-anturin kierre.
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Re: Cossun lambda
Ja ilmeisestikin myös 4x4 sierra cossussa on tuo M12x1,25.Ilkka_H kirjoitti:Eikös esessä ollut M12x1,25 ja muissa cossuissa normikokoinen lambda m18x1.5 ?
Näin muistelisin, eli ei absoluuttinen totuus.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: Cossun lambda
Ookkei kiitti . Tuolta tarvikepuljusta ei löytynyt kuin isojen lambdojen kokoa kun tuossa on noita pieniä .
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun lambda
12mm, ja Titaanikärjellä, Zirkonium ei toimi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Cossun lambda
Onko jollain tietoa millaista signaalia se vakio Cossun lambda lykkää ulos, pitäisi syöttää arvoja WB-ohjaimen lähtöporttiin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Re: Cossun lambda
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Cossun lambda
Autodatan mukaan 0.04-1V. Jos jollain parempaa tietoa, niin kertokoon?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Cossun lambda
Jos Cossun lambda on titania/titaanioksidi malli niin jossain lähteissä sellaisesta kerrotaan irtoavan 0-5V.
Stu MSD:ltä kertoi normaalin simuloidun NB-käppyrän kelpaavan ei tosin simun käyttöä suositellut.
Minä en oikein ymmärrä miksi simuloitua NB-käppyrää ei pitäisi syöttää ECUlle, kun WB-anturi on tarkka koko seosalueella niin kai se myös kestää paremmin rikasta ja laihaa seosta?
Stu MSD:ltä kertoi normaalin simuloidun NB-käppyrän kelpaavan ei tosin simun käyttöä suositellut.
Minä en oikein ymmärrä miksi simuloitua NB-käppyrää ei pitäisi syöttää ECUlle, kun WB-anturi on tarkka koko seosalueella niin kai se myös kestää paremmin rikasta ja laihaa seosta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Cossun lambda
Löytyy 0-1V ja 0-5V titania lambdoja.SLEI kirjoitti:Jos Cossun lambda on titania/titaanioksidi malli niin jossain lähteissä sellaisesta kerrotaan irtoavan 0-5V.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Cossun lambda
Zirkonilambdasta tulee se 0..1V kuin paristosta, titaanilambda taas säätää vain vastusta => jos ECU syöttää sinne 5V, sen takia ulostulojännite on periaatteessa 0..5V.
WB-anturi on kyllä tarkka koko seosalueella mutta normi zirkoni- tai titaanilambda eivät todellakaan ole mitään wideband-vehkeitä. Se titaanilambda ei edes ole juurikaan zirkonimallia tarkempi. Onko sellaisen kytkemisestä WB-ohjaimeen kenties jotain hyötyäkin...?
WB-anturi on kyllä tarkka koko seosalueella mutta normi zirkoni- tai titaanilambda eivät todellakaan ole mitään wideband-vehkeitä. Se titaanilambda ei edes ole juurikaan zirkonimallia tarkempi. Onko sellaisen kytkemisestä WB-ohjaimeen kenties jotain hyötyäkin...?
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Cossun lambda
Minun taas pitäisi kytkeä Innnovate 4wd cossuun kun siitä on oma lambda sökö. Tietäisi vaan, että mitä tuonne cossun purkille sitten syöttää, että ymmärtää arvon oikein.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Cossun lambda
"WB-anturi on kyllä tarkka koko seosalueella mutta normi zirkoni- tai titaanilambda eivät todellakaan ole mitään wideband-vehkeitä. Se titaanilambda ei edes ole juurikaan zirkonimallia tarkempi. Onko sellaisen kytkemisestä WB-ohjaimeen kenties jotain hyötyäkin...?"
WB-ohjaimeen kytketään WB-anturi, mutta ohjaimesta olisi tarkoitus sitten syöttää simuloitua NB-signaalia L8 ECUun.
Jos autossa ei ole KATtia niin sen käyrän voisi säätää sen verran sivuun, että kone kävisi vähän yli 15 seoksilla kevyessä ajossa.
Aiemmin mainitsemani Stu on Motorsport Developmentsin omistaja(?) ja firma tekee lastuja isoillekkin suuttimille ja näissä lastuissa on lambda säätö mukana. MSD chipeissä lambdan luku putoaa pois yli 3800 kierroksella, 60% kaasulla ja 5psi paineilla, lienee samat arvot muissakin KAT chipeissä.
Innovaten simuloitu NB ei ole käppyrä kuten esim. Tech Edge ohjaimessa, mutta tuskin se kovin paljon haittaa kunhan se 14,7 AFR on asetettu oikein.
WB-ohjaimeen kytketään WB-anturi, mutta ohjaimesta olisi tarkoitus sitten syöttää simuloitua NB-signaalia L8 ECUun.
Jos autossa ei ole KATtia niin sen käyrän voisi säätää sen verran sivuun, että kone kävisi vähän yli 15 seoksilla kevyessä ajossa.
Aiemmin mainitsemani Stu on Motorsport Developmentsin omistaja(?) ja firma tekee lastuja isoillekkin suuttimille ja näissä lastuissa on lambda säätö mukana. MSD chipeissä lambdan luku putoaa pois yli 3800 kierroksella, 60% kaasulla ja 5psi paineilla, lienee samat arvot muissakin KAT chipeissä.
Innovaten simuloitu NB ei ole käppyrä kuten esim. Tech Edge ohjaimessa, mutta tuskin se kovin paljon haittaa kunhan se 14,7 AFR on asetettu oikein.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun lambda
Kiireellä luettu ylläolevat; sori jos menee aiheesta ohi (?) :
- Normi zirko, karkeasti: "tuottamalla" -jännitettä- antaa stokiometrisen vakion (ihannearvo 0,45v / 14,7:1). "Lukukyky" lambda +-0,03
- laajakaista on zirko-pohjainen; toimintaan lisätty eräänlainen "sähkökemiallinen kaasupumppu" joka vähentää osaltaan viivettä. (Laajakaistan/WB:n sijaan tulisi ehkä käyttää UEGO -nimikettä?)
- Titanium, karkeasti: jännitteen "tuottamisen" sijaan se vaihtaa -vastusta- seoksen mukaan syötetystä vakiojännitteestä. Toimii zirkoon verrattuna 1/1000 ajasta. "Kaista" sama kuin std zirkolla. Kaksi eri volttialuetta riippuen versiosta.
Ajatellen erityyppistä signaalin käsittelyä joka eri matolaatikossa (tunnistin "määrää"), ei liene paras vaihtoehto sotkea eri periaatteella toimivia systeemejä. Vai?
Green-/bluehat -cossujen 12mm titaanitunnistin maksaa ~40€ enemmän. Kannattaako toimivaa järjestelmää huonontaa tai jopa invalidisoida...(EDIT: aina pitää kokeilla, kuitenkin
Muuten ei opi...)
- Normi zirko, karkeasti: "tuottamalla" -jännitettä- antaa stokiometrisen vakion (ihannearvo 0,45v / 14,7:1). "Lukukyky" lambda +-0,03
- laajakaista on zirko-pohjainen; toimintaan lisätty eräänlainen "sähkökemiallinen kaasupumppu" joka vähentää osaltaan viivettä. (Laajakaistan/WB:n sijaan tulisi ehkä käyttää UEGO -nimikettä?)
- Titanium, karkeasti: jännitteen "tuottamisen" sijaan se vaihtaa -vastusta- seoksen mukaan syötetystä vakiojännitteestä. Toimii zirkoon verrattuna 1/1000 ajasta. "Kaista" sama kuin std zirkolla. Kaksi eri volttialuetta riippuen versiosta.
Ajatellen erityyppistä signaalin käsittelyä joka eri matolaatikossa (tunnistin "määrää"), ei liene paras vaihtoehto sotkea eri periaatteella toimivia systeemejä. Vai?
Green-/bluehat -cossujen 12mm titaanitunnistin maksaa ~40€ enemmän. Kannattaako toimivaa järjestelmää huonontaa tai jopa invalidisoida...(EDIT: aina pitää kokeilla, kuitenkin

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe