Cossun lambda

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Jake » La Joulukuu 27. 14:45:13 2008

Muistaako joku mikä on pakopesässä olevan Lambdapaikan koko ja kierre ?
ex Jäsen #10

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Joulukuu 27. 15:01:40 2008

Eikös esessä ollut M12x1,25 ja muissa cossuissa normikokoinen lambda m18x1.5 ?
Näin muistelisin, eli ei absoluuttinen totuus.
#6
Escort -75

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja ytte » La Joulukuu 27. 16:34:27 2008

Ainakin t25 mallissa on ihan normi lambda-anturin kierre.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Planet » La Joulukuu 27. 18:18:42 2008

Ilkka_H kirjoitti:Eikös esessä ollut M12x1,25 ja muissa cossuissa normikokoinen lambda m18x1.5 ?
Näin muistelisin, eli ei absoluuttinen totuus.
Ja ilmeisestikin myös 4x4 sierra cossussa on tuo M12x1,25.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Jake » La Joulukuu 27. 21:03:05 2008

Ookkei kiitti . Tuolta tarvikepuljusta ei löytynyt kuin isojen lambdojen kokoa kun tuossa on noita pieniä .
ex Jäsen #10

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 3. 0:59:16 2009

12mm, ja Titaanikärjellä, Zirkonium ei toimi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 6. 11:06:46 2009

Onko jollain tietoa millaista signaalia se vakio Cossun lambda lykkää ulos, pitäisi syöttää arvoja WB-ohjaimen lähtöporttiin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Tammikuu 6. 12:38:40 2009

En nyt varmaksi sano mutta eikö se 0-1V ole ?
ex Jäsen #10

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Tammikuu 6. 14:27:37 2009

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 6. 22:33:20 2009

Autodatan mukaan 0.04-1V. Jos jollain parempaa tietoa, niin kertokoon?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 6. 23:11:23 2009

Jos Cossun lambda on titania/titaanioksidi malli niin jossain lähteissä sellaisesta kerrotaan irtoavan 0-5V.
Stu MSD:ltä kertoi normaalin simuloidun NB-käppyrän kelpaavan ei tosin simun käyttöä suositellut.
Minä en oikein ymmärrä miksi simuloitua NB-käppyrää ei pitäisi syöttää ECUlle, kun WB-anturi on tarkka koko seosalueella niin kai se myös kestää paremmin rikasta ja laihaa seosta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Tammikuu 7. 0:34:20 2009

SLEI kirjoitti:Jos Cossun lambda on titania/titaanioksidi malli niin jossain lähteissä sellaisesta kerrotaan irtoavan 0-5V.
Löytyy 0-1V ja 0-5V titania lambdoja.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Tammikuu 7. 0:39:35 2009

Zirkonilambdasta tulee se 0..1V kuin paristosta, titaanilambda taas säätää vain vastusta => jos ECU syöttää sinne 5V, sen takia ulostulojännite on periaatteessa 0..5V.

WB-anturi on kyllä tarkka koko seosalueella mutta normi zirkoni- tai titaanilambda eivät todellakaan ole mitään wideband-vehkeitä. Se titaanilambda ei edes ole juurikaan zirkonimallia tarkempi. Onko sellaisen kytkemisestä WB-ohjaimeen kenties jotain hyötyäkin...?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Tammikuu 7. 5:25:14 2009

Minun taas pitäisi kytkeä Innnovate 4wd cossuun kun siitä on oma lambda sökö. Tietäisi vaan, että mitä tuonne cossun purkille sitten syöttää, että ymmärtää arvon oikein.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Tammikuu 7. 21:29:44 2009

"WB-anturi on kyllä tarkka koko seosalueella mutta normi zirkoni- tai titaanilambda eivät todellakaan ole mitään wideband-vehkeitä. Se titaanilambda ei edes ole juurikaan zirkonimallia tarkempi. Onko sellaisen kytkemisestä WB-ohjaimeen kenties jotain hyötyäkin...?"

WB-ohjaimeen kytketään WB-anturi, mutta ohjaimesta olisi tarkoitus sitten syöttää simuloitua NB-signaalia L8 ECUun.
Jos autossa ei ole KATtia niin sen käyrän voisi säätää sen verran sivuun, että kone kävisi vähän yli 15 seoksilla kevyessä ajossa.
Aiemmin mainitsemani Stu on Motorsport Developmentsin omistaja(?) ja firma tekee lastuja isoillekkin suuttimille ja näissä lastuissa on lambda säätö mukana. MSD chipeissä lambdan luku putoaa pois yli 3800 kierroksella, 60% kaasulla ja 5psi paineilla, lienee samat arvot muissakin KAT chipeissä.

Innovaten simuloitu NB ei ole käppyrä kuten esim. Tech Edge ohjaimessa, mutta tuskin se kovin paljon haittaa kunhan se 14,7 AFR on asetettu oikein.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun lambda

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 8. 22:41:06 2009

Kiireellä luettu ylläolevat; sori jos menee aiheesta ohi (?) :

- Normi zirko, karkeasti: "tuottamalla" -jännitettä- antaa stokiometrisen vakion (ihannearvo 0,45v / 14,7:1). "Lukukyky" lambda +-0,03
- laajakaista on zirko-pohjainen; toimintaan lisätty eräänlainen "sähkökemiallinen kaasupumppu" joka vähentää osaltaan viivettä. (Laajakaistan/WB:n sijaan tulisi ehkä käyttää UEGO -nimikettä?)
- Titanium, karkeasti: jännitteen "tuottamisen" sijaan se vaihtaa -vastusta- seoksen mukaan syötetystä vakiojännitteestä. Toimii zirkoon verrattuna 1/1000 ajasta. "Kaista" sama kuin std zirkolla. Kaksi eri volttialuetta riippuen versiosta.

Ajatellen erityyppistä signaalin käsittelyä joka eri matolaatikossa (tunnistin "määrää"), ei liene paras vaihtoehto sotkea eri periaatteella toimivia systeemejä. Vai?
Green-/bluehat -cossujen 12mm titaanitunnistin maksaa ~40€ enemmän. Kannattaako toimivaa järjestelmää huonontaa tai jopa invalidisoida...(EDIT: aina pitää kokeilla, kuitenkin :) Muuten ei opi...)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin