Escort MK II Alujäähdytin

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Tomppa » Ke Joulukuu 10. 17:18:40 2008

Eikös se niin ollut ettei tyhmiä kysymyksiä ole...
Olis tarkoitus pistää kilpaescortiin pienen volvon syylärin tilalle alumiini syyläri. Silmään pisti tommonen syyläri. Hinta ei ole mielestäni paha 179€. Koko olisi tuo 27,5"x15,5". Mitenhän tuon asennus kun entisessä syylärissä ei ollut korkkia ensinkään ja siinä oli neljä letku lähtöä.

1 iso kuskin puolella ylhäällä
2 iso apukuskin puolella alhaalla
3 pieni apukuskin puolella keskellä joka meni paisariin
3 todella pieni apukuskin puolella ylhäällä.

Uudessa ei ole kuin kaksi eli ja ne on oikeilla kohdilla mutta mihin väliin tuo paisari laitetaan???
Korkkeja on saatavana kahdella eri aukeamis paineella 14-18lbs ja 12-16lbs. Kumpi lie parempi?
Koneena on 2.0 OHC. Muitakin syyläri ehdotuksia otetaan vastaan...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 10. 17:35:53 2008

Nykyinen järjestelmä sulla on paineistettu ja varustettu paisuntasäiliöllä. Ja jos on oikein rakennettu, niin paisuntasäiliö sulla on koko järejestelmän korkein kohta.

Nuo Griffinin syylärit on ihan ok, mutta ongelma on tuo wanhan aikainen systeemi, jossa korkki. Ei se periaatteessa haittaa, muutakuin asennuksessa. Syylärin on katettava korkeus suunnassa koko moottori kannet (<- oho sori) mukaan lukien. Muutoin tulee vajaa täyttöä.

Suomessa toimii edelleen useita jäähdytin-korjaamoita, jotka tekee mittojen mukaan ihan sellaisen jäähdyttimen kuin haluat. Yleensä ne tehdään kuparista, koska niissä on n. 30% parempi lämmön johtuvuus / haihtuvuus. Nuo aluminiset on yleensä paino- ja ulkonäkösyistä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Tomppa » Ke Joulukuu 10. 19:29:35 2008

Ok. Eli palataan alkuperäiseen suunnitelmaan ja pistetään 360 volvon syyläri helvetin isolla flektillä niin eiköhän ala kestää lämmöt kurissa...

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Joulukuu 10. 19:33:52 2008

eihän tuohon griffin syyläriin mitään ongelmaa ole lisätä noita ylimääräisiä letkulähtöjä hitsaamalla ja asentaa paisari kuten sulla nyt on
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 10. 19:40:49 2008

Multa jos kysytään niin paineistettu paisari on täysin turhanpäiväinen keksintö, letkuja tulee vaan ihan älyttömästi enemmän eikä yleensä ole edes sen helpompi ilmattava... Apinoit vaan sen jäähdytyssysteemin vaikka Taunuksesta niin toimii.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Joulukuu 10. 23:10:54 2008

kisa eskoissa todettu volvon 240 sarjan alusyyläri hyväksi. löytyy uusia ja käytettyjä.

ja jos haluu sen raskaamman wanhaa mallia niitäkin on.

eli paisuntasäiliö käyttöön.

itsella on mk1 eskossa sierran matala ja pitkä ohc jäähytin ehkä sama kuin cossun paitsi ei termostaatin paikkaa.

mut hyllyllä tulossa alu 240 mallia jotain. letkulähdöt passaa.

yleensä se termostaatti kuiteski laitetaan letkun väliin mallia nippon datsun toyota yms.
Viimeksi muokannut Fomococars, La Joulukuu 13. 17:43:18 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 10. 23:14:37 2008

jeddah kirjoitti:Multa jos kysytään niin paineistettu paisari on täysin turhanpäiväinen keksintö, letkuja tulee vaan ihan älyttömästi enemmän eikä yleensä ole edes sen helpompi ilmattava... Apinoit vaan sen jäähdytyssysteemin vaikka Taunuksesta niin toimii.
Hassua. Siinä on vaan pari etua... Nestettä ei juurikaan haihdu mihinkään, syylärin asentaminen helpompaa, kiehumispiste korkeampi, nesteen tarkkailu paisarista helpompaa. Hommaan ei edes tarvita kuin syylärin alavesiletkusta tms jäähd.järjestelmän alaosasta haaroitettu letku paisarin pohjaan. Se pikkuletku joka on paisarin yläosassa ja menee syylärin ylätilaan, on juurikin että järjestelmä ilmaa itseään automaattisesti.

Tossa Griffinin syylärissä ei tarvisi mitään muuta kuin tukkia tuo korkin paikka. Alavesiletkuun voi tehdä T-haaran ja eikö noissa OHC:ssa ollut termostaattikotelossa pikkulähtö paisarin pikkunippaa varten?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 10. 23:43:47 2008

MouTine kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Multa jos kysytään niin paineistettu paisari on täysin turhanpäiväinen keksintö, letkuja tulee vaan ihan älyttömästi enemmän eikä yleensä ole edes sen helpompi ilmattava... Apinoit vaan sen jäähdytyssysteemin vaikka Taunuksesta niin toimii.
Hassua. Siinä on vaan pari etua... Nestettä ei juurikaan haihdu mihinkään, syylärin asentaminen helpompaa, kiehumispiste korkeampi, nesteen tarkkailu paisarista helpompaa. Hommaan ei edes tarvita kuin syylärin alavesiletkusta tms jäähd.järjestelmän alaosasta haaroitettu letku paisarin pohjaan. Se pikkuletku joka on paisarin yläosassa ja menee syylärin ylätilaan, on juurikin että järjestelmä ilmaa itseään automaattisesti.

Tossa Griffinin syylärissä ei tarvisi mitään muuta kuin tukkia tuo korkin paikka. Alavesiletkuun voi tehdä T-haaran ja eikö noissa OHC:ssa ollut termostaattikotelossa pikkulähtö paisarin pikkunippaa varten?
Nojuu mielipidejuttuja... Se pikkuletku haarautuu Sierran OHC:ssa suoraan ylävesiletkuun. Voin kyllä sanoa että kiroilin indenorin diiselin jäähdytystä ilmatessa ettei syylärissä ollut korkkia :) No se ny onkin Ranskalainen..

Vaikka paisarillisessa sitä nestettä pyöriikin hieman enemmän, kiehumispisteeseen vaikuttaa pääasiassa kuitenkin järjestelmän paine, jota saa kyllä riittämään ilman paisariakin. Esimerkiksi mulla on Taunuksessa Omegan syyläri, jonka korkissa lukee 1.6bar, jollaista ei taida löytyä minkään Sierran tai Scorpion järjestelmästä :wink:

Yhtä kaikki, mistä nyt kukakin tykkää, molemmilla systeemeillä jäähdytyksen saa kyllä yhdelle wanhalle rautakasalle riittämään.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Joulukuu 11. 10:20:46 2008

Tommonen Griffini on oman kärryn keulalle valmistumassa, koko taisi olla 19x22. Ilman paisaria on suunniteltu.
Saas nähdä miten skulaa.

Tossa kuvaa viimekesältä kun sovitettiin ekaa kertaa.
http://s95.photobucket.com/albums/l126/ ... ylari2.jpg
Pelti mahtuu kiinni aivan normaalisti ja vähän jää vielä tilaa vakaajaankin alhaalla. Tuoreempia kuvia ei ole.
#6
Escort -75

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Tomppa » To Joulukuu 11. 17:02:52 2008

Tuo 27,5"x15,5" mahtuisi tuon yläpalkin alle juuri ja juuri... (Tuohan on vielä suurempi pinta-alaltaan kuin tuo Ilkka_H:n) Näin jäähdyttimen saisi aivan kiinni nokkapeltiin ja moottorin ja syylärin väliin jäis enemmän tilaa... Mitkä on tuon volvon 240 syylärin mitat? Oisko kellään kuvia miten on sovitettu pellin alle?! Loppujen lopuksi olisi aika helppo modata tuosta griffinistä paineistettu, mutta pääsis helpomalla ja halvemmalla laittamalla volvon syyläri. Muistaakseni tuo 360 volvon syyläri on samaa kokoa kuin tuo yllämainittu griffin...

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Remppa » Pe Joulukuu 12. 14:30:13 2008

Oletko miettinyt alkuperäistyyppisellä ratkaisulla lähteä purkamaan ongelmaa. Gartrac myy 3 eri vaihtoehtoa Mk2-malliin. Linkin takaa paljastuu Safari-ralliin speksattu jäähdytin. Paja on toimittanut jo aikanaan Fodin kulta-aikana osia kilpa-autoihin, uskoisin tuotteiden olevan laadukkaita. Suomessakin saa toki teetätettyä, kuten joku jo yllä mainitsi.

Alunperin noissa ei paisuntasäiliötä ole ollut joten oman maun mukaan sen kanssa. Asioilla on puolensa, säiliö parantaa käyttömukavuutta, mutta vie tilaa. Kumpi on teidän käytössä tärkeämpää?
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Joulukuu 15. 1:09:47 2008

MouTine kirjoitti: Yleensä ne tehdään kuparista, koska niissä on n. 30% parempi lämmön johtuvuus / haihtuvuus. Nuo aluminiset on yleensä paino- ja ulkonäkösyistä.
Todellisessa tilanteessa, näillä materiaalivahvuuksilla joita kennoissa käytetään, ei ole eroa onko kyseessä kupari vai alumiini. Laskennallisesti voidaan todeta, että lopullinen ero näkyy "jo" neljännessä desimaalissa. Valinta menee sen mukaan, kummasta seppä sen tykkää tehdä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Tomppa » Ma Joulukuu 15. 11:46:54 2008

Ratkaisin tilanteen ostamalla clubilaiselta 240 volvon alumiinijäähdyttimen. Pistän siihen sit vielä ison flektin niin eiköhän rupee pelaamaan...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Joulukuu 15. 12:16:08 2008

Saatko kuvaa millainen on sekä koko ja letkulähtöjen sijainnit?

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ma Joulukuu 15. 17:37:36 2008

Sultzi kirjoitti:Saatko kuvaa millainen on sekä koko ja letkulähtöjen sijainnit?
55,5cm leviä, 44cm korkia ja päädyt 6cm paksut

Lähdöt:
-ylävesiletku (kuskinpuoli ylhäällä)
-alavesiletku (apukuskinpuoli alhaalla)
-paisuntasäiliö (apukuskinpuoli keskellä)
-paisuntasäiliö ilmaus (apukuskinpuoli ylhäällä)

photos
http://i251.photobucket.com/albums/gg29 ... G_1502.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg29 ... G_1699.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg29 ... G_1501.jpg
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Salonen
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
Paikkakunta: Helsingin seutu

Re: Escort MK II Alujäähdytin

Viesti Kirjoittaja Salonen » To Joulukuu 18. 14:13:58 2008

Yksi vinkki. Kun käytät Volvon paisaria, niin suosittelen ostamaan uuden korkin. Malli on vihreä ja kestää 150 kPA:ta painetta. Eikun Biliaan. Hinta n. 20€.
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!

Vastaa Viestiin